Skocz do zawartości

Mover, czyli napęd do przyczepy - uwagi do samodzielnego montażu


Kristofer

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 2 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

okris107 dzięki za informację.

Wydaje się ze temat udało się ogarnąć-na razie w teorii. A praktyka??? -myślę że tak do ok dwóch miesięcy może zająć.

Dla zainteresowanych rozwiązaniem: montaż odbywa się przy użyciu "zestawu" montażowego oferowanego np przez TRUMA. szczegóły dostępne pod linkiem:

 

https://www.truma.com/downloadcenter/mover_low_chassis_kit_installation_de_gb_fr_it_nl_dk_es_se.pdf

 

Czyli upraszczając: dokładamy czołowo do ramy kawałek pionowej blaszki z zagięciem u dołu odpowiadającym profilowi ramy- takie wydłużone L. W standardowych zestawach montażowych (np przywołanych powyżej) trzeba samemu wyznaczyć i wywiercić otwory adekwatnie do sytuacji w konkretnym przypadku. I w ten oto sposób mamy "ramę zastępczą" do montażu movera. 

Najciekawsza jest cena tego "patentu". Przy obecnym kursie to jest grubo ponad trzy i pół stówki.

 

Kristofer, dzięki za naprowadzenie na odpowiednie kierunki poszukiwań. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dokladnie chodzi mi o ten https://www.obelink.pl/reich-movecontrol-economy-light-pl.html, cena wyglada na atrakcyjna, i czy nada sie do mojej przyczepy DMC 1300 podwozie al-ko, dziekuje i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najciekawsza jest cena tego "patentu". Przy obecnym kursie to jest grubo ponad trzy i pół stówki.

 

Mimo wszystko, to jest jeszcze kwota do przełknięcia, a jakość i solidność wykonania będzie z pewnością na poziomie tej marki.

Zawsze to lepiej, niż zakup jakiegoś dedykowanego napędu za np. 10 tys. zł. ;)

Kristofer, dzięki za naprowadzenie na odpowiednie kierunki poszukiwań. 

 

Jestem przekonany, że z powodzeniem zrealizujesz swoje zamierzenia, więc jak się to już stanie, to daj tu jakieś fotki - być może komuś będą kiedyś pomocne.

Powodzenia  :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!
Akurat ten model wymaga bardzo dużej dbałości od użytkownika i wtedy działa równie dobrze, jak każdy inny standardowy.
To jeden z nielicznych modeli, w których rolki napędowe wypadają poniżej poziomu "rury" mocującej, co sprawia, że pewne elementy są minimalnie bliżej nawierzchni, niż ma to miejsce w klasycznej konstrukcji.

 

post-8228-0-95441700-1456804670_thumb.jpg

 

Rolka w tego typu napędzie nie wypada również w osi koła, jednak w praktyce nie obserwowałem, aby powodowało to jakieś niedogodności.

Jeśli cechy, które opisałem nie są dla Ciebie istotne, to napęd generalnie jest OK, tym bardziej, że mimo niskiej ceny, nie ma w nim łańcuchów tylko przekładnie ślimakowe.
Zaletą tej konstrukcji są schowane pod podłogą przyczepy silniki napędowe (od wewnętrznej strony ramy), więc elementy elektryczne nie są w dużym stopniu narażane na działanie wilgoci / wody spod kół, zwłaszcza, gdy napęd musi być zamontowany za osią. Rolki zewnętrznie są bardzo trwałe, jednak zawsze trzeba pamiętać o utrzymaniu napędu w nienagannej czystości przed jego użyciem, inaczej podpórki rolek i łożyska (cierne!) szybko się zużyją. Napęd wymaga też bardzo dokładnego / starannego montażu i ustawienia.

W tym temacie (post #1) znajdziesz kilka innych zdjęć takiego napędu:

http://forum.karawaning.pl/topic/16249-mover-czyli-nap%C4%99d-do-przyczepy-uwagi-do-samodzielnego-monta%C5%BCu/

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziękuję za odpowiedz i jeszcze jedną sprawa jeżeli miałbym do wyboru w/w napęd a enduro em 203 to który z tych dwóch.pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że tak łatwo nie będzie i sam będziesz musiał podjąć decyzję. Znasz najlepiej własne oczekiwania i nikt nie będzie ryzykował, aby być może kiedyś usłyszeć: "Ale mi doradziliście, niech to ..."
Ponownie zachęcam do przeczytania tematu, do którego odnośnik Tobie podałem. Jest tam w wielu miejscach mowa o napędach, które Ciebie interesują - poczytaj, wyciągnij wnioski, podejmij decyzję. Np. gdzieś tak od tego miejsca:
http://forum.karawaning.pl/topic/16249-mover-czyli-napęd-do-przyczepy-uwagi-do-samodzielnego-montażu/?p=378339
oraz o napędzie, o który pytałeś:
http://forum.karawaning.pl/topic/16249-mover-czyli-napęd-do-przyczepy-uwagi-do-samodzielnego-montażu/?p=446930

 

PS
W zasadzie, zanim założyłeś nowy temat, mogłeś wszystkiego się dowiedzieć z tematów już istniejących. W nich też lepiej było zadać swoje pytania, bo ten, o niczym nowym przecież nie jest ;)

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Mover zamontowany i chciałbym się podzielić doświadczeniem z moverem Reich jakie przez ostatni tydzień montowałem.

1. mover wystaje poza obrys opony 1-1,5 cm - co daje ryzyko uszkodzenia go przy niedbalej jeździe przy krawężnikach. - własnie taki zakupiłem i go uzdatniałem do użytku.

2. w Knausie spokojnie mieści się za osią i nie jest on tak nisko jak w innych osiach. (z 2-2,5cm poniżej blachy) co daje 14-15cm nad ziemią. - Enduro pewnie musiał bym ciąć albo podginać nadkole plastikowe

3. siliniki sa cichrze niż w Enduro2 i wydaje mi sie że mocniejsze. (centralka robiona wlasnoręcznie przy wsparciu kolegi Californi i Kristofera - tutaj wielkie podziękowania :piwko: )

Może tutaj jest szkopół że rusza pełną mocą bez udziału elektroniki i tzw. SoftStar. (obniżenie napiecia przy ruszeniu)

4. mam Reich'a dociskanego korbelkowo (jak podpory) tutaj minus dla niego troszkę trzeba sie nakorbelkować, Enduro2 miał fajna dzwigie i już.. :D

5. zużycie prądu mniejsze patrząc na wskazania poboru chwilowego i ciągłego.

6. mocowanie silników wewnątrz ramy co ułatwia ich ochronę przed brudem z pod kół.

7. Reich jest szybszym napędem. Enduro dokładniejszym

8. najazd na platwormę garażową porównywalny z Enduro2

 

Teraz co do samego montażu - to jak Krzysztof (Kristofer) napisał w instrukcji klucz dynamometryczny jest wskazany bo próbowałem ręcznie dociągać nakrętki lecz gdy już myślałem że juz dość to a może jeszcze .... wkońcu skołowałem klucz i co się okazało 15Nm zamiast 30Nm czym to mogło skutkować sami wiecie :D

Przy kupnie używanego movera i tak dokupić trzeba nowe przewody. zazwyczaj stare są albo gdzieś przetarte albo jak w moim przypadku za krótkie. nie wiem jaka buda może mieć 2m przewodu i zamontowany mover. dla mnie awykonalne.

Centralkę z powodzeniem można zrobić samemu w oparciu o zdalnego sterowanego pilota 6kanałowego i przekaźniki 80/60A mniejsze mogą sie zgrzać i co wtedy?? wpadamy do przyczepy wyłączamy "hebel" a międzyczasie taranujemy komuś grila i kiełbaski..  :jesc: wpraszając się na impre..  :jump:

Przewody radze lutować do konektorów (zaciskarki na niewiele się zdadzą te marketowe..  :zlo:

Kółko należy mieć gumowane bo to plasikowe z osłonką gumową to coś mi za bardzo ryje w trawie..  :'(

 

Podsumowując:

Montując go z wszystkimi zaleceniami i wytycznymi Krzysztofa gwarantuje zadowolenie i działanie.

Elektronika jest do ogarnięcia z pilotem bezprzewodowym włącznie. 

 

post-5064-0-91166500-1458502075_thumb.jpg

post-5064-0-03707700-1458502091_thumb.jpg

post-5064-0-14354300-1458502105_thumb.jpg

Edytowane przez ufolz (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratuluję Ci samodzielnie wykonanej pracy, bo satysfakcja z tego jest bezcenna, a i pewność jakości tego, co się zrobiło też ma niebagatelne znaczenie. :bravo:
Przy okazji takiego montażu, zawsze przychodzi do głowy kilka nowych i ważnych uwag, którymi można się podzielić, co też w swoim poscie zrobiłeś. :ok:
Cieszę się, że temat okazuje się od czasu do czasu komuś pomocny i przy okazji jest uzupełniany nowymi doświadczeniami Forumowiczów.

Wszystkim życzę dużo radości z samodzielnie zamontowanego napędu!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.