Skocz do zawartości

Mover, czyli napęd do przyczepy - uwagi do samodzielnego montażu


Kristofer

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 2,1 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Krzysztof wystarczy że jakiś opór koło dostanie np kamyk lub kątownik I przyczepa w inną stronę się pchą a nawet śmiem powiedzieć ucieka.

Weź pod uwagę że mower napędza dwa koła lub jedno a drugie blokowane jest przez silnik wiec - fizyki nie oszukasz.. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

" Jockey Wheel  Mini Mover", to nie jest to samo, co "Hitch Drive", a najgorsze w nim jest to, że ma tylko jedno malutkie kółko napędowe.

 

post-8228-0-99651300-1452994280_thumb.jpg

Maksymalne dla niego nachylenie terenu, to 5 stopni, max masa przyczepy 1800 kg, a max nacisk na koło 120 kg.

Są też mocniejsze wersje "Jockey Wheel Mover":

Maksymalne nachylenie terenu, to dalej 5 stopni, ale max masa przyczepy 2270 kg, a max nacisk na koło 272 kg

 

post-8228-0-85010900-1452994043_thumb.jpg

 

post-8228-0-33109900-1452994046_thumb.jpg

W napędzie tego typu wiadomo: skuteczność zależy od siły nacisku kółka napędowego na podłoże - im większy, tym skuteczniej napęd działa.

Z drugiej strony jednak wiemy, że przy tak małych wymiarach tego koła, podłoże musi być dobrze utwardzone, ponieważ na miękkim, im większy nacisk będziemy chcieli utrzymać, tym bardziej kółko się w nie zagłębi. Na miękkim podłożu, sytuacja robi się patowa dla takich napędów.

Ten rodzaj napędów służy jedynie jako szybka i krótkotrwała pomoc manewrowa na utwardzonym podłożu (wjazd, wyjazd, ustawienie w ciasno wytyczonych granicach parkowania / posesji) i to w zasadzie wszystko, w przeciwieństwie do napędów typu "mover", które z racji, że napędzają koła samej przyczepy, są wielokrotnie bardziej sprawne i "wszechstronne".

Po prostu inne zastosowanie, dlatego taki napęd nie zastąpi tego tradycyjnego i okaże się przydatny wyłącznie w określonej topografii terenu.

Generalnie powstał m.in. w celu wyprowadzania małych samolotów z hangarów, manewrowania dużymi łodziami umieszczonymi na podwoziach jezdnych, manewrowania różnego rodzaju maszynami w przemyśle itd.

 

"Hitch Drive" był omawiany przez Kolegów:

http://forum.karawaning.pl/topic/3448-hitch-drive-pomoc-hydrauliczna/

http://forum.karawaning.pl/topic/2023-pomoc-hydrauliczna/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysio jak ciągniesz przyczepe to jeszcze jako tako ale jak ją pchasz tym ustrojstwem to zapomnij o centymetrowej dokładności. zwłaszcza na piachu jedno koło.

takie coś mają w Wilamowie i z Strusiem się zastanawialiśmy na tym. ale po moich testach zagranicznych (przypadkowych) odpuszczam. Albo mowerem będe wpychał budkę albo ciągnikiem (już mam hak zamontowany)

post-5064-0-77782200-1453036711_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejny etap prac przygotowawczych do Movera Reich Control

zdobyłem movera (prawie cena złomu ale I prac przy nim dużo)

1. dorabiam śróbę rozporową która była zerwana I tu uwaga dla osób posiadające Reich Control z ręcznym dosówem wszystko jest tam delikatne i bolec w dystansach jest tak gruby że osłabia śróbę. - dzisiaj odbiorę gotową od tokarza I porównamy.. :D

2. Elektronikę mam ale brak pilota. Cena nowego 140E (630zł) sporo w porównaniu do movera :D wiec albo zrobić pilot'a z gotowych zdalnie sterowanych albo ktoś podpowie jak i co zrobic aby mieć użytą fabryczną centralkę. Czy sa uniwersalne piloty które mogą być zaadoptowane w niżesz cenie czy pobawić się w styczniki własnym zakresie I wtedy tracimy tzw powolny start.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

"Rury" montażowe tych napędów mocuje się do dolnej krawędzi ramy przyczepy i tego nie przeskoczysz. Patrząc więc na sam przekrój tej rury, w Enduro wszystkie elementy są w zakresie jej dolnej krawędzi, natomiast w Reich'u, wystają poza dolną krawędź "rury" na ok. 2.

1. Jaki jest wymiar tej (kwadratowej)  rury w przypadku enduro (bo chyba ku niemu się skłonie) i innych w podobnym przedziale cenowym

2. Jaka jest odległość rury od koła - miejsca styku z oponą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W nawiązaniu do wcześniejszego pytania zamieszczam fotki ramy mojej przyczepki. Pytam o odległości rury od koła bo moja rama ma elementy skośne przy osi. I tak się zastanawiam do którego elementy da się zamontować mover. Czy urządzenie jest na tyle "długie" że wyjdzie na poziomą część ramy czy trzeba mocować do skośnego? Jak do skośnego to czy zmieści się przed tym wąskim narożnikiem? Pozatym wygląda mi też na to że montując przed osią rura movera wejdzie w kolizję z cięgnem hamulca. 

Co wy na to? Może jakieś sugestie? Może ktoś już przerabiał podobny temat. Przyczepa to hymer eriba living505.

 

post-20321-0-21682700-1456335701_thumb.jpg

post-20321-0-66427300-1456335703_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!
W napędach posiadających wspomniany przez Ciebie sposób montażu, można przyjąć, że kwadratowa "rura" będzie miała ok. 5 cm wysokości (patrz post #1 - rysunki). Mogą być jakieś odchyłki od tego wymiaru dla różnych wyrobów (producentów), ale myślę, że raczej w niewielkim zakresie. Długość rury jest zawsze regulowana, aby można było dostosować położenie rolek napędowych względem koła (post #1, rysunki). Rurę zawsze należy montować do ramy głównej, a nie do jej elementów pomocniczych. Jak daleko od osi owej rury wypadnie rolka napędu, tego nie wiem, bo zależy to od konkretnego modelu. W Twoim przypadku, prawdopodobnie montaż trzeba zrobić za osią, jednak  fotki są pod kątem, więc nie widać dobrze perspektywy i proporcji dostępnego miejsca. Być może są też produkowane odpowiednie mocowania dystansowe do tego modelu przyczepy / typu ramy, ale po szczegółowe informacje będziesz musiał się zwrócić do dealera tej marki, bądź producenta lub sprzedawcy napędu, który ostatecznie wybierzesz. Może się też okazać, że możliwe jest jedynie zastosowanie napędu o zupełnie innym sposobie mocowania, np. napęd AL-KO Mammut, co wydaje mi się bardzo prawdopodobne, pewności jednak nie mam. :hmm:

 

post-8228-0-61442200-1456339637_thumb.jpg

 

Rysunek - wymiary

 

https://www.reimo.com/ops42_54_SE_artikel_920921_Caravan-mover-Alko-Mammut

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie tego się obawiałem że będzie problem rozwiązać to w miarę budżetowo. Ten MAMMUT do tanich nie należy.

Oś to BWP typ ZEA 1.7-2. Znalazłem też info że BWP (iMC) ma dostępny mover dedykowany do swoich osi ale i tak wygląda na to że nie jest on kompatybilny z moją osia. Poza tym ta cena. Kiedyś udało mi się go znaleźć w jakimś sklepie w UK, dokładnie teraz nie pamiętam ale ceną to chyba jeszcze przewyższał MAMMUTA.

No nic, w weekend może uda mi się porobić jakieś dokładniejsze szkice wymiarowe to zapodam pod dyskusję. 

A tak swoją drogą to może jest ktoś w posiadaniu szkicu wymiarowego -podobnego do tego zamieszczonego przez Kristofera ale do napędów typu: ENDURO, HYPERCAP, REICH...?

 

Dzięki Kristofer.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.