Skocz do zawartości

ładowanie akumulatora w przyczepie podczas jazdy


kit

Rekomendowane odpowiedzi

elvis - może to jest jakiś pomysł tylko znowu trzeba wyjmować bezpiecznik lub zamontować zabezpieczenie przed rozładowaniem aku auta.

Po co sobie komplikować życie ? Walka o pietruszkę .

Poza tym grzałka lodówki 12 Volt  ma mierną efektywność gdy na zewnątrz +36. Moja lodówka w trakcie jazdy pracuje na gaz. Szczerze mówiąc też nie jest za różowo z chłodzeniem gdy na zewnątrz upały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lodówka działa na pinach które mają zasilanie tylko po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Więc aku Ci nie rozładuje. Zawsze możesz zamontować przekaźnik który będzie odcinał napięcie w budce po podłączeniu budki z holownikiem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie doczytałeś, Kolega ma wszystko OK, jeśli chodzi o zasilanie lodówki i instalację do niej w samochodach. Nic nie musi przerabiać.

Wcześniej chodziło o coś innego, ale sprawa została wyjaśniona i przemyślana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Możecie podpowiedzieć jak podłączyć 12 V w tym przypadku? Z kabla zasilającego (samochód - p-pa) wchodzą do przyczepy dwa przewody biało-czerwony i brązowo-czerwony (2,5mm). Ale dalej w przyczepie nigdzie nie są podłączone, w kostce jest puste miejsce, brakuje oświetlenia wnętrza po podłączeniu do samochodu - lodówka działa. Czy brakująca wiązka powinna iść gdzieś do elektrobloku? Jak tak to gdzie? Dzięki, pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź, czy po podłączeniu wtyku przyczepy do gniazda haka, na przewodach (biało czerwonym i brązowo czerwonym) pojawi się napięcie ok. 12 V. Z kolorami w tym przypadku bywa różnie, ale prawdopodobne jest, że brązowo czerwony, to "minus", a biało czerwony "plus". Jeśli tak będzie, to uzupełnij brakujące przewody (przekrój min. 2,5 mm²).

Przeczytaj:

http://forum.karawaning.pl/topic/17983-schemat-fendt/?p=397588

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie z gniazda samochodu wchodzi do przyczepy ale dalej nic bo jak na widać na zdjęciu kostki - dalej koniec kabli :). Dzięki za linka, zaczytam i pokombinuje, pewnie prosta sprawa - dwa przewody i  już będzie jasność. :) Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Dzisiaj odbyłem pierwszą jazdę próbną nowym holownikiem celem przetestowania wszystkich elementów.

No i wyszła niespodzianka z pracą lodówki na 12 Volt. Duuuuża niespodzianka.

Fakty :

W holowniku odpinam +9 poprzez wyjęcie  bezpiecznika ponieważ do elektrobloku ppy w miejsce +9 i -13  podpięty mam aku ppy.

Było o tym wyżej.

W holowniku po odpaleniu pojawia się prąd na wyjściu z kostki +10. 

Elementy ,które mi się nie zgadzają :

1.oświetlenie lodówki działa tylko wtedy gdy do elektrobloku podpięty jest aku ppy na + 9. Oświetlenie działa na ustawieniu manetki gaz ,230 , 12.

Jeśli odepnę aku ppy a mam podłączoną instalację +10 to niestety oświetlenie nie działa i mam wrażenie ,że lodówka nie chłodzi.

Ppę mam od nowości i nikt nigdy nie zmieniał nic w instalacji zasilającej lodówkę. Więc zagadka - dlaczego ?

 

2.Jeśli mam podpięty +10 po stacyjce to lodówka chłodzi tylko gdy do +9 mam podłączony aku-ppy. Jeśli  odepnę aku to lodówka nie chodzi.

Co ciekawe bezpiecznik aku-ppy  bardzo się grzeje w krótkim czasie gdy manetkę lodówki przełączam na 12Volt  a na mierniku widać jak napięcie na aku ppy  spada od 14,1 do 13,6 . Wnioskuję ,że lodówka pracuje na aku ppy zamiast na +10 z auta.

Czy to możliwe ,żeby w nowej ppie fabryka była w stanie zrobić takiego bobla i coś źle połączyłą ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tej chwili na myśl przychodzą mi tylko dwie możliwości.
Lodówka może być podłączona do innego obwodu, niż dla niej przeznaczony, czyli np. do obwodów zabezpieczonych czterema pierwszymi bezpiecznikami 15 A (od lewej).
Może też być podłączona do któregoś obwodu zabezpieczonego trzema kolejnymi bezpiecznikami, ale one mają już tylko po 10 A, więc obciążenie lodówki teoretycznie mogły by wytrzymać, gdyby nic innego w danym obwodzie nie pracowało (nie było podłączone), choć nie wiem, jaką moc ma grzałka Twojej lodówki.
Inna możliwość jest taka, że popełniono "czeski" błąd i akumulator przyczepy oraz piny z instalacji samochodu (10/11) zostały podłączone odwrotnie, tzn. akumulator pod zaciski  10/11 złącza zasilacza, natomiast piny 10/11 z samochodu do zacisków 9/13 złącza zasilacza. Tyle tylko, że w tym układzie powinieneś to zauważyć wcześniej, ponieważ by nie
działały inne odbiorniki przyczepy poza lodówką (np. oświetlenie, pompka wody itd.).

Właściwym obwodem dla lodówki jest ten, który zabezpiecza bezpiecznik oznaczony strzałką.

 

post-8228-0-83364200-1490490832_thumb.jpg

 

Wyjmij go i przy podłączonym w dotychczasowy sposób accu przyczepy, sprawdź, czy właśnie on przerwie zasilanie lodówki (np. oświetlenie jej wnętrza). Jeśli tak, to by oznaczało, że lodówka jest jednak w prawidłowym obwodzie.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszą wątek przeczytać, bo mi podczas jazdy, lodówka przełączona na 12V, ciągnie prąd z akumulatora w przyczepie (podłączonego do solara), a nie z akumulatora z samochodu. Oczywiście mam wtyczkę 13 pinową.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer  - EBL mam dokładnie taki jak załączyłeś na fotce.

Dalsze testy. Ppa solo bez podpięcia do auta lub 230 V. Tylko własny aku i solar.

Manetka wyboru nośnika ustawiona na 12 Volt .

Dedykowany bezpiecznik 15A (strzałka) nie przerywa oświetlenia lodówki. Natomiast wyjęcie bezpiecznika 10A środkowy z 3-ch (load circuit 6) przerywa oświetlenie lodówki. W obu przypadkach lodówka nie chłodzi a powinna z aku ppy .

Co do +9 i +10 nie ma mowy o pomyłce bo jeszcze raz sprawdziłem na wyjściu z auta , na wejściu na dyszlu jak i na przewodach wchodzących do EBLa.

W jednej otulinie przychodzą 4 przewody do EBLa. Dwa grubsze wchodzą pod 15A "strzałkę" a 2 cieńsze wchodzą w w/wym 10A - obwód 6.

 W chwili gdy podepnę pracujące auto to wygląda jakby coś "wzbudzało" działanie lodówki z aku ppy.  Widzę to po woltomierzu ,którego mam  na stałe podłączonego w ppie. Odpinam auto i lodówka przestaje chłodzić - Woltomierz w ppie rośnie z powodu braku obciążenia .

Czym dalej w las tym ciemniej :oslabiony:


Teraz test przy zasilaniu na 230 V.

Wyjmując po kolei te dwa bezpieczniki to lodówka chłodzi zawsze - zapewne prąd idzie po jeszcze innym obwodzie.

Jedyne zmiany to oświetlenie wnętrza lodówki - analogicznie jak przy zasilaniu na 12 Volt.

15A - jest

10A - gaśnie.

 

Szczerze mówiąc nie mam koncepcji na to SF  :mlot:


Muszą wątek przeczytać, bo mi podczas jazdy, lodówka przełączona na 12V, ciągnie prąd z akumulatora w przyczepie (podłączonego do solara), a nie z akumulatora z samochodu. Oczywiście mam wtyczkę 13 pinową.  

Witam w klubie "tajemniczych/świrujących " lodówek .... :]

 

Ktoś jeszcze ?


ps. jak chłodzi z aku ppy to w momencie bezpiecznik (10A)  jaki mam założony na +9 przy klemie aku ppy jest bardzo gorący.

Uważam ,że to niebezpieczny sygnał więc szybko przerywam takie działanie.

Edytowane przez Jarosław69 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bezpiecznik przy accu się grzeje, bo ma zbyt niską wartość w stosunku do mocy pobieranej przez lodówkę (prawdopodobnie przepływa przez niego prąd na granicy jego zadziałania).
Napisz, jaki masz model lodówki i postaraj się jutro zrobić wyraźne fotki zasilacza w miejscu, w którym wchodzą do niego wszystkie przewody i są zamont. bezpieczniki (oczywiście po zdemontowaniu jego osłony).
PS
Jak do tej pory, wszystko wskazuje na to, o czym pisałem w poprzednim poscie :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer - dzień /dwa będę w trasie. Po powrocie spróbuję zrobić dobre foto.

 

Lodówka to Dometic  RMS 8550 typ C 40/110

 

Na razie brak mi pomysłu - jak to możliwe gdy przewody wydają się być w najlepszym fabrycznym porządku ... :look:

 

Nie jestem elektronikiem ani elektrykiem ale nawet dla laika  nie jest problemem sprawdzić kabelki po schematach.

 

Wszystko w ori oprócz dołożonego aku gel  podpiętego pod wejście w EBL-u  na +9 i -13 .

 

Na razie jestem bez pomysłu.

 

Pozdrawiam  :hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.