Skocz do zawartości

Panele Fotowoltaiczne - prośba o konsultacje - kalkulator XLS


Matttlo

Rekomendowane odpowiedzi

Victron obsłuży każdy aku, od kwasiaka z płynnym elektrolitem, EFB i AGM (to te 3 rodzaje aku wykonuje się w wariancie aku głębokiego rozładowania czyli dostosowane do pracy cyklicznej - upancernione /grubsze/ płyty, w odróżnieniu od aku rozruchowych), przez żelowe, aż po LiFePo4. Te 7-8 lat temu tracer robił robotę, w międzyczasie Victron go przeskczył (wg niektórych sprawniejsze algorytmy MPPT, radzi sobie dobrze z przewymiarowanymi panelami, w specyficznych warunkach „awaryjnych” lepiej zabezpiecza siebie i instalację np. nie robiąc szpilki prądowej zdolnej popalić wszystko, co zdarza się tracerom).

Także victron też jest „warty grzechu” (wersja z BT koniecznie, bo nie ma wbudowanego wyświetlacza i el. sterowania na akumulatorze, trzeba byłoby z metra dokupić zewnętrzny).

Pisałeś o panelu podobnej mocy, ale poza mocą ważne są napięcia pracy, powinny być takie same lub możliwie najbardziej zbliżone. Przy połączeniu szeregowym podnosisz napięcie (suma napięć obu paneli) natężenie bez zmian - tu o natężeniu prądu i sorawności decyduje najsłabszy panel, więc zasady powinny być takie same, trzeba pilnować żeby suma napięć biegu jałowego (najwyższe napięcie na tabliczce panelu) nie przekroczyło tego co może obsłużyć regulator. Przy równoległym - moce mogą być różne, napięcia powinny być takie same (lub jak najbardziej zbliżone, +/- 0,5V, natężenie sumuje się, dlatego istotny jest przekrój przewodów (ale dla paneli o łącznej mocy 180-190W i napięciu roboczym 17-18V będzie to w porywach 10-11A, więc o ile 2x4mm2 to optimum, to nawet na 2x2,5 mm2 powinno działać bez problemu).

Jak nie to, to rzeczywiście, solarfama 180ke, i do boju, darując sobie halfcut-y.

Ewentualny drugi panel miałby większy sens niż nawet half-cut wtedy, jeśli często stajesz w takich warunkach (zacienienie) że przy „wędrówce” słońca i cienia panele by się „uzupełniały” (gdy jeden zacieniony, drugi pracuje i na odwrót). W takich warunkach nawet half-cut przez długi czas pracowałby z niewielką mocą, gdy cień padałby na obie połówki. Drugi panel można ciutkę dalej odsunąć niż nawet połówki halfcut-a. Half-cut sprawdza się przy „wąskich” mocnych cieniach (od słupa, przewodu) albo gdy coś (liść, ptasie guano) znajdzie się fizycznie na panelu. Kiedy zacienienie będzie zachodziło na obie połówki, to i halfcut nie pomoże. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 77
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Koledzy Czyś i Michał, to super informacja, że te regulatory Victron obsłużą mój akumulator. Przy tym, nie wykluczone, że jak ten aku się skończy, to następnym będzie LiFePo4. Tym samym regulator już będę miał. Michał, wytłumacz mi prościej (bo ja nie elektryk) o co chodzi w Twoim wpisie powyżej: "Jak ktoś nie kupi/nie ma smart - można dołożyć nadajnik BT"? Co to znaczy smart i co to znaczy ndajnik BT? To znaczy, że oprócz regulatora muszę jeszcze coś kupować? I jeszcze pytanie o "moc" regulatora. Czy nie lepiej mi, zamiast 15A kupić ciut mocniejszy, np - 20A, z myślą o potencjalnej rozbudowie paneli w przyszłości?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, terenowiec napisał(a):

Koledzy Czyś i Michał, to super informacja, że te regulatory Victron obsłużą mój akumulator. Przy tym, nie wykluczone, że jak ten aku się skończy, to następnym będzie LiFePo4. Tym samym regulator już będę miał. Michał, wytłumacz mi prościej (bo ja nie elektryk) o co chodzi w Twoim wpisie powyżej: "Jak ktoś nie kupi/nie ma smart - można dołożyć nadajnik BT"? Co to znaczy smart i co to znaczy ndajnik BT? To znaczy, że oprócz regulatora muszę jeszcze coś kupować? I jeszcze pytanie o "moc" regulatora. Czy nie lepiej mi, zamiast 15A kupić ciut mocniejszy, np - 20A, z myślą o potencjalnej rozbudowie paneli w przyszłości?

ja kupiłem taki zestaw. Aku i ładowarka. Czekam na dostawe:
https://www.amazon.pl/dp/B0CJX3KNX7?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details

https://allegro.pl/oferta/ladowarka-victron-blue-smart-12v-15a-ip65-bluetoot-13994843744

Nie jestem
tylko pewny czy z apki odczytam pojemność aku. Ktoś wie?

Edytowane przez Ciapek99 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli miałbyś zmieniać, to pewnie że 20A byłby lepszy, np. SmartSolar 100/20 z BT. do 100V i 20A i 290W z paneli. Domodeli /20 są w regulatorach Victrona wyjścia load, czyli na odbiorniki, tak jak w Tracerze, wiec nawet niespecjalnie trzeba by zmieniać okablowanie. Niestety we wszystkich SmartSolarach, niezależnie od modelu (/10, /15 i /20) wyjścia load obsługują 15A obciążenia (to mały minusik względem 20A tracerów - tracer 20A obsługuje 20A na wyjściu, ale jak masz 10kę - to tylko 10A, więc i tak w każdym victronie 10, 15 i 20 i tak zyskiwałbyś 5A czyli ok. 60W). Gdybyś potrzebował jeszcze większych amperaży na wyjściu, to korzystając z Victrona od /30 wzwyż, trzeba wpinać się z odbiornikami bezpośrednio do akumulatora przez Smart Battery Protect-a (ogranicznik rozładowania aku), bo sam regulator w ogóle nie ma wyjść load.

 

BTW, może napisz jaki masz konkretnie model Tracera, od dość dawna Tracery obsługują akumulatory litowe.

Z tym modułem BT chodzi o to, że do Victrona bez BT można zapiąć dodatkowy (zewnetrzny) moduł BT do komunikacji np. z telefonem i obsługi regulatora przez apkę. 
„Smart” chodzi o nazwę modelu, w Smart Solar jest BT wbudowany w regulator, w BlueSolar - nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, czyś napisał(a):

Z tym modułem BT chodzi o to, że do Victrona bez BT można zapiąć dodatkowy (zewnetrzny) moduł BT do komunikacji np. z telefonem i obsługi regulatora przez apkę. 
„Smart” chodzi o nazwę modelu, w Smart Solar jest BT wbudowany w regulator, w BlueSolar - nie.

Dokładnie tak.

A jak z jakiś powodów ma się BlueSolar - można dokupić do niego niego nadajnik - tak by był sterowany pod BT.

 

Kupowanie na wyrost "bo kiedyś" - jak dla mnie jest dziwne i niepotrzebne... bo jak będziesz chciał się rozbudować to i tak będzie już inna technika, sprawniejsze urządzenia itd...

Uważam że lepiej jest kupić coś mocniejszego (w ramach rozsądku) i od razu mocniejszy wstawić solar, kable itd...

Poza tym wstawiając victrona np 20 z pełną obsługą 290W możemy położyć panel 440W, który w dobrych warunkach pogodowych uzyska zaledwie 280-290W, ale gdy nasłonecznienie spadnie tak iż będzie pracował z 50% sprawnością otrzymamy 220W z niego... Ja np mając na dachu 2x185W i regulator 30A miałem go najczęściej ustawionego by maxymalny prąd ładowania był na poziomie 12A czyli powiedzmy max 170W by nie katować mojego akumulatora większym prądem ładowania.

Dodam - nigdy nie używałem Victrona z Loadem (fajna funkcja, ale właśnie mocniejsze regulatory tego nie mają), ani z protektem - to mi robił mój energoblok...który tylko piszczał jak było niskie napięcie i tak jakoś żyłem przez 7lat w kamperze.

 

Jeszcze inny aspekt - czy zamiast zwiększać masę, o kolejne panele, większe regulatory, grubsze kable itd nie lepiej jest wstawić większy akumulator LiFePO4, chyba że się jeździ na dłuższe wyjazdy, ale pewnie taka 100Ah z aktualnym Twoim solarem "może stać" tydzień czy nawet dwa...albo od razu wstawić akumulator około 200-300Ah...i bazować głównie na "zmagazynowanej energii". Wiem że to droższe, ale mamy "prąd" nawet w pochmurne dni...(nie mówiąc już o okresie późnej jesieni - do wiosny).

To wszystko zależy od bilansu elektrycznego i upodobań...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Ciapek99 napisał(a):

czy z apki odczytam pojemność aku. Ktoś wie?

Nie odczytasz. Apka victrona pokazuje tylko ile Ah ładowarka wpakowała w akumulator w bieżącym i poprzednich cyklach ładowania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Misio napisał(a):

Dodam - nigdy nie używałem Victrona z Loadem (fajna funkcja, ale właśnie mocniejsze regulatory tego nie mają), ani z protektem - to mi robił mój energoblok...który tylko piszczał jak było niskie napięcie i tak jakoś żyłem przez 7lat w kamperze.

Energoblok to zrobi, jeśli ma taką funkcję.

Zakładając LiFePo4 też można powiedzieć, że odcięcie przez regulator albo Battery Protect byłoby zbędne, bo BMS w akumulatorze sam wylącza aku przy pełnym rozładowaniu, a w przypadku LiFePo4 napięcie spada dopiero po osiągnięciu znacznego stopnia rozładowania, 80-90% (dlugo trzyma 12,8V i dopiero potem ostro spada), więc byłby wąski przedział zadziałania Battry Protecta, zanim zadziała BMS (+/- 5-10% przed pełnym rozładowaniem, bo musi to być jakiś wyraźny mierzalny próg spadku napięcia, żeby chwilowy większy pobór nie pwoodował zadziałania zabezpieczenia).

W przypadku większych regulatorów Victrona, pow. 30A, lub realizowania większych poborów poza regulatorem, bezpośrednio z aku (np. przetwornice, mover), byłby to kolejny plusik przemawiający przy jakichkolwiek modernizacjach na rzecz zainwestowania w LiFePo4 zamiast kwasiaka/AGMa/Żelówki, wprawdzie droższy, ale nie wymagałby montowania dodatkowych zabezpieczeń przed nadmiernym rozładowaniem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, moja instalacja (obecna i chyba ta przyszła po rozbudowie), jest może trochę nietypowa. Pierwsza część jest normalna: kable z panela do regulatora i dalej z regulatora kable do akumulatora i przyczepowych urządzeń. „Innowacją” jest natomiast to, że oprócz tego co wyżej, bezpośrednio z akumulatora (z pominięciem regulatora) dwa grube jak długopis kable idą do przetwornicy 12/230V. Akumulator poprzez regulator obsługuje tylko małe uprzedzenia (światło, pompki i lodówkę (tradycyjną nie kompresorową, choć nie pamiętam jak ją podłączyłem). Czyli z regulatora nie są ciągnięte duże moce - jeżeli dobrze się wyrażam. Rolą nowego - większego panela - ma być sprawniejsze uzupełnienie zużytej energii, na przykład, kiedy na pół dnia zostawiam podłączoną do aku lodówkę na 12V i po południu z prądem jest już licho (jeszcze jest, ale kontrolka świeci, że jest go mało).

Nowością jaką zamierzam wprowadzić będzie to, że bezpośrednio z akumulatora i podłączonej do niego przetwornicy 230V zasilane będą: mały czajniczek, mała kucheneczka (800 – 100W) jakaś suszarka do włosów itp. (wszystko oczywiście w osobnym czasie – nie jednocześnie). Częstotliwość używania tych urządzeń to 2 - 4 razy dziennie po 5 - 7 minut – nie więcej. Nie wiem, ile prądu zażrą takie urządzenia, ale wydaje mi się, że nowy większy panel, zużytą w ten sposób energię akumulatora, uzupełni szybciej niż obecny 80 Watowy. 
Dlatego po Waszych sugestiach chyba zdecyduje się na regulator ten 100/20A i jakiś panel w okolicy 250 -300W. Chyba, że wejdzie większy, ten z domowych dachów, ale one mają po 380 -400W i nie wiem, czy tak duży panel nie sfajczy mi regulatora i akumulatora? Nie znam się i nie wiem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

trzeba siąść z kartką albo arkuszem kalkulacyjnym, obliczyć ile te urządzenia potrzebują na dobę energii, przy takim użytkowaniu jak przewidujesz, z tego można oszacować jaki akumulator jest potrzebny i jaki panel i jaki kontroler paneli.

np. suszarka ma moc 600W czyli zużywa 600Wh, czyli w ciągu 10 minut zużyje = 100Wh. przeliczamy amperogodziny przy napięciu 12V: 100Wh/12V = 8.3Ah, doliczmay z 10% i zaokrąglamy w góre, bo zawsze jest jakieś 10% straty na przetwornicy - czyli suszarka potrzebuje 10Ah/dobę

no i tak z każdym urządzeniem. Jak zsumujesz to wyjdzie dobowe zapotrzebowanie na energię i można się zastanawiać jakiej pojmeności akumulator jest potrzebny i jakie panele do niego i jaki regulator do tych paneli

Do obsłużenia kuchenki czy czajnika to już musi być solidniejsza przetwornica, i kable odpowiedniej grubości, czasem z przetwornicami już są w komplecie odpowiednie.

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoja instalacja jest ja najbardziej "typowa".

Dać 2x180W Solarfama (z prostej przyczyny - oba kosztują niewiele więcej niż 1 halfcut, a wydaje mi się że 2 są bardziej "ustawne" na dachu i nie ma jednej wiekiej ciężkiej tafli, i waga 2x8 kg, 150-ki są przeważnie cięższe od tych 180-ek), regulator, który to obsłuży (z tego co koledzy piszą o victronach, 100/20 dawałby radę, kosztem straty pewnej "nadwyżki" mocy przy dobrym oświetleniu)

Jeśli dawałbym na dach X W, to regulator taki, któy jednak to obsłuży. Czyli 100/30 (żeby jednak nie tracić tych watów kiedy zaświeci - zwłaszcza wiosną/jesienią przy jakimś "przebłysku" dobrego słońca, gdy nawet kilka amperów choćby przez 2-3h słońca to coś czym szkoda byłoby pogardzić) plus zasilanie odbiorników pokładowych łapane z aku, przez smart battery protecta (doczytałem jeszcze, że ma on specjalny tryb dla ochrony LiFEPO4 a do tego realizowałby też przynajmniej w części ochrone przeciwprzepięciową [zabezpieczenie]). Nieduża zmiana i akceptowalne koszty. A miałbyś calkowitą swobodę w doborze paneli, i ten domowy duży też dałoby z powodzeniem radę, i nic by nie sfajczył (i tu już od ok. 360-400W miałbyś szansę na half-cuta). Ja tak dużych tafli w jednym kawałku za bardzo nie uznaję w zastosowaniach typowo mobilnych, ale nie ma przeszkód. Kosztowo taki duży też wychodzi lepiej. 

Obowiązkowo do takiej instalki nawet 280-300W aku LiFePo4, bo AGM, nawet 100Ah, się zagotuje (ponad 20A ładowania). 

I pamiętaj, że musisz znać moce urządzeń ("jakaś suszareczka'") bo LiFePO4 ma BMS-a, czyli elektronikę zarządzającą baterią. I przy zbyt dużym poborze, ponad parametry max prądu rozładowania danego akumulatora, BMS wyłączy aku. 800-1000W przez przetwornicę to 70-90A, więc absolutne minimum to 100A prądu dla ciągłego rozładowania. Jeśli "jakaś suszareczka" miałaby mieć np. choćby 1200 W, to będzie już mało (bo pociągnie przez przetwornicę ponad 100A). Miej to na uwadze dobierają aku (z AGMami nie ma tego problemu, póki są naładowane, dadzą prądu tyle, ile zażyczy sobie przetwornica, nie ma limitu).  

 

21 minut temu, Łza Włóczynutka napisał(a):


np. suszarka ma moc 600W czyli zużywa 600Wh, czyli w ciągu 10 minut zużyje = 100Wh. przeliczamy amperogodziny przy napięciu 12V: 100Wh/12V = 8.3Ah, doliczmay z 10% i zaokrąglamy w góre, bo zawsze jest jakieś 10% straty na przetwornicy - czyli suszarka potrzebuje 10Ah/dobę

Tak liczy się zapotrzebowanie dobowe na energię, fakt. 

Ale te 8,3A to nie jest faktyczne natężenie prądu pobieranego z aku (faktyczne będzie 600W*1,10/12,8V= ok. 52A. Pisze dlatego,żeby nie sugerować się tymi amperami z liczenia zapotrzebowania przy doborze aku o odpowiednich prądach rozładowania.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

Nie odczytasz. Apka victrona pokazuje tylko ile Ah ładowarka wpakowała w akumulator w bieżącym i poprzednich cyklach ładowania

dzięki!
A jakiś tani, prosty i szybki sposób na sprawdzenie tego w przyczepce? Dzięki za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba tylko kulometr (np. Kon-Tec TK15). 

Albo w przypadku aku LiFePO4 szukanie modelu z łaczem BT (BMS ma moduł BT, np. Enerblock) i może wtedy apka akumulatora miałaby opcję podglądu takich danych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.