Skocz do zawartości

Zimowa Austria narty 2023


mona

Rekomendowane odpowiedzi

6 minut temu, Suzu4x4 napisał(a):

jak nie wywiercisz otworu w podłodze  to  przewód zasilania gazem przechodzi przez uchylone drzwiczki .

U mnie przy zmianie kampera warunkiem koniecznym było ogrzewanie zasilane dieslem.  Przestałem się martwić butlami a  przy wyborze miejsca na narty kieruję się tym żeby było narciarsko atrakcyjne a nie tym czy jest gaz w słupku :D

 

 

Częściowo rozumiem Twoje przemyślenia. Nie jestem jeszcze przekonany do zasilania dieslem i jego ekonomii, z tym, że nie planuję zmiany kampera, a jak ta nastąpi to możemy być w innej rzeczywistości w cenach paliw :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • Odpowiedzi 71
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

W dniu 6.10.2023 o 14:46, maarec napisał(a):

Częściowo rozumiem Twoje przemyślenia. Nie jestem jeszcze przekonany do zasilania dieslem i jego ekonomii, z tym, że nie planuję zmiany kampera, a jak ta nastąpi to możemy być w innej rzeczywistości w cenach paliw :)

 

W swoim kamperze mam ogrzewanie zasilane dieslem, spokój wynikający z tego faktu jest bezcenny. Zużywam około 2 butli rocznie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, PLopaPL napisał(a):

W swoim kamperze mam ogrzewanie zasilane dieslem, spokój wynikający z tego faktu jest bezcenny. Zużywam około 2 butli rocznie :)

jak to wychodzi w temacie ekonomi ? jak przypadkiem będzie trzeba zatankować za 2,1 - 2,4 E w Austrii ?  Wiadomo, tam też lpg droższe :(

Ja ostatnio pojechałem zatankować gasbanka na weekend, bo byłem przekonany, że braknie nie ogrzewanie. Mocno przeceniłem zużycie bo weszło 6,2l lpg ;)

w tym całym ogrzewaniu dieslem ale firmowym nie z CHRL widzę duży plus - brak awaryjności w stosunku do truma combii 6 :( .

Idealne połączenie dla mnie to truma jak moja - gaz + prąd i dodatkowo w szoferce oryginalne webasto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, maarec napisał(a):

jak przypadkiem będzie trzeba zatankować za 2,1 - 2,4 E w Austrii ? 

Takie ceny to chyba na autostradach?

Odkąd jeżdżę to tankuje niewiele drożej niż u nas - oczywiście pomijając obecne orlenowe cuda.

Zjeżdżając z autostrady i nadkładajac góra 1-2 km ceny są normalne. Ale każdy tankuje w cenach, na które go stać ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, maarec napisał(a):

jak to wychodzi w temacie ekonomi ? jak przypadkiem będzie trzeba zatankować za 2,1 - 2,4 E w Austrii ?  Wiadomo, tam też lpg droższe :(

Ja ostatnio pojechałem zatankować gasbanka na weekend, bo byłem przekonany, że braknie nie ogrzewanie. Mocno przeceniłem zużycie bo weszło 6,2l lpg ;)

w tym całym ogrzewaniu dieslem ale firmowym nie z CHRL widzę duży plus - brak awaryjności w stosunku do truma combii 6 :( .

Idealne połączenie dla mnie to truma jak moja - gaz + prąd i dodatkowo w szoferce oryginalne webasto.

Diesel 10,7 kWh z litra
Propan 12,8 kWh z kilograma
LPG (mieszanka 50-50) 7 kWh z litra

Sprawności tych urządzeń, mogę się tylko domyślać, ale pewnie są porównywalne. Więc pomijam.

Możemy spróbować porównać do pełnej butli propanowej.

Propan butala 10 KG = 128kWh = 75 zł
128 kWh z diesla = 12,95 litra diesla = 11,95 litra i licząc w cenie 6,2 zł = 74 zł
128 kWh z LPG = 18,3 * 3,1 zł = 57 zł

Przy LPG trzeba mieć na uwadze że przy niskiej temp. otoczenia część energii musimy "zawrócić" na odparowanie butanu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Bercik77 napisał(a):

Takie ceny to chyba na autostradach?

Odkąd jeżdżę to tankuje niewiele drożej niż u nas - oczywiście pomijając obecne orlenowe cuda.

Zjeżdżając z autostrady i nadkładajac góra 1-2 km ceny są normalne. Ale każdy tankuje w cenach, na które go stać ???

ja również nie tankuję na autostradach w Austrii czy Słowenii. Czasem jednak może być różnie ze znalezieniem stacji :)

 

1 godzinę temu, Tomii napisał(a):

Diesel 10,7 kWh z litra
Propan 12,8 kWh z kilograma
LPG (mieszanka 50-50) 7 kWh z litra

Sprawności tych urządzeń, mogę się tylko domyślać, ale pewnie są porównywalne. Więc pomijam.

Możemy spróbować porównać do pełnej butli propanowej.

Propan butala 10 KG = 128kWh = 75 zł
128 kWh z diesla = 12,95 litra diesla = 11,95 litra i licząc w cenie 6,2 zł = 74 zł
128 kWh z LPG = 18,3 * 3,1 zł = 57 zł

Przy LPG trzeba mieć na uwadze że przy niskiej temp. otoczenia część energii musimy "zawrócić" na odparowanie butanu.

dzięki za wyliczenia, na dziś jak widać nie ma różnicy w finansach :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, maarec napisał(a):

jak to wychodzi w temacie ekonomi ?

nie wdając się w szczegółowe wyliczenia na podstawie doświadczeń  z ostatniego wyjazdu na narty  mogę z pełną odpowiedzialnością napisać że grzanie dieslem przez tydzień kosztowało mnie mniej niż zakup kolegi dwóch butli propanu na kempingu  we Włoszech :brawo:

a na poważnie to czy koszt będzie minimalnie większy czy mniejszy od gazu dla mnie nie ma żadnego znaczenia to pomijalne różnice  przy wszystkich pozostałych kosztach wyjazdu na narty  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Suzu4x4 napisał(a):

nie wdając się w szczegółowe wyliczenia na podstawie doświadczeń  z ostatniego wyjazdu na narty  mogę z pełną odpowiedzialnością napisać że grzanie dieslem przez tydzień kosztowało mnie mniej niż zakup kolegi dwóch butli propanu na kempingu  we Włoszech :brawo:

a na poważnie to czy koszt będzie minimalnie większy czy mniejszy od gazu dla mnie nie ma żadnego znaczenia to pomijalne różnice  przy wszystkich pozostałych kosztach wyjazdu na narty  ;)

Myślę, że jeśli chodzi o kampera i zimowe wyjazdy, szczególnie "na dzikusa", to ogrzewanie na ON jest nieporównywalnie wygodniejsze. Głównie ze względu na dostępność paliwa. ON znajdziesz wszędzie. Z gazem już tak kolorowo nie jest. Koszty w tym przypadku są drugorzędne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Bercik77 napisał(a):

Myślę, że jeśli chodzi o kampera i zimowe wyjazdy, szczególnie "na dzikusa", to ogrzewanie na ON jest nieporównywalnie wygodniejsze. Głównie ze względu na dostępność paliwa. ON znajdziesz wszędzie. Z gazem już tak kolorowo nie jest. Koszty w tym przypadku są drugorzędne.

dokładnie, nawet jakbym miał w zimie przepłacać 20% na kosztach ogrzewania to dla wygody warto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko myślę, że @maarec bardziej chodziło o to, czy to nie jest koszt przykładowo 100 gaz, a 500 ON niż różnie kilku czy kilkunastu procent

 

p.s. Po tym pytaniu sam obstawiałem, że różnice będą rzędu x kilka względem gazu niż pomijalne kilkanaście %

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 6.10.2023 o 14:46, maarec napisał(a):

Częściowo rozumiem Twoje przemyślenia. Nie jestem jeszcze przekonany do zasilania dieslem i jego ekonomii, z tym, że nie planuję zmiany kampera, a jak ta nastąpi to możemy być w innej rzeczywistości w cenach paliw :)

 

Mam porównanie diesla (kamper) i gaz (przyczepa kempingowa). Co do kosztów, są mocno porównywalne, różnica to pojedyncze procenty.

Największą zaletą ogrzewania na diesel to brak konieczności pilnowania gazu, który zawsze kończy się w nocy jak pada deszcz. Przy dłuższych wyjazdach nie trzeba zastanawiać się czy brać przejściówki itp sprawy. Z kolei ma też swoje minusy, bardziej prądożerne niż ogrzewanie gazowe. Jest też hałas na zewnątrz z tym, że w początkowej fazie ogrzewania, później ledwo słyszalne.

 

Edytowane przez PLopaPL (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, PLopaPL napisał(a):

bardziej prądożerne niż ogrzewanie gazowe

to nie do końca tak.

tzn porównując do piecyka trumy który zapewne miałeś w przyczepie ( z trumavent który pobiera bardzo mało prądu) to tak,  webasto jest bardziej prądożerne.

Ale porównując do ogrzewania gazowego jakie jest stosowane w większości obecnych kamperów ( Truma COMBI)  to zużycie prądu jest podobne.

z całą resztą Twojej wypowiedzi się zgadzam  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, PLopaPL napisał(a):

Mam porównanie diesla (kamper) i gaz (przyczepa kempingowa). Co do kosztów, są mocno porównywalne, różnica to pojedyncze procenty.

Największą zaletą ogrzewania na diesel to brak konieczności pilnowania gazu, który zawsze kończy się w nocy jak pada deszcz. Przy dłuższych wyjazdach nie trzeba zastanawiać się czy brać przejściówki itp sprawy. Z kolei ma też swoje minusy, bardziej prądożerne niż ogrzewanie gazowe. Jest też hałas na zewnątrz z tym, że w początkowej fazie ogrzewania, później ledwo słyszalne.

 

Największy problem z gazem był na wyjazdach na narty. Butla przy -20C starczała na dobę. Fakt, jest taki, że dużo się przemieszczamy i pamiętamy o tankowaniu. Problem wymiany w nocy redukuje duo control. Na największe mrozy brałem 3 butlę na żelazny zapas. 

Aktualnie takie wyjazdy chyba nam nie grożą,  ale webasto jako zapas z przyjemnością bym zamontował. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.10.2023 o 11:12, Suzu4x4 napisał(a):

to nie do końca tak.

tzn porównując do piecyka trumy który zapewne miałeś w przyczepie ( z trumavent który pobiera bardzo mało prądu) to tak,  webasto jest bardziej prądożerne.

Ale porównując do ogrzewania gazowego jakie jest stosowane w większości obecnych kamperów ( Truma COMBI)  to zużycie prądu jest podobne.

z całą resztą Twojej wypowiedzi się zgadzam  ;)

Tak, porównanie mam z piecem Truma

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.