Skocz do zawartości

Co dalej po założeniu haka?


marian36

Rekomendowane odpowiedzi

10 godzin temu, marian36 napisał:

No i właśnie takiegoż użerania się chciałem sobie darować, stąd mój pomysł, żeby hak założyć, a później od razu pojechać do elektryka, wytłumaczyć wszystko i odebrać gotowe auto :) Podejrzewam, że to będzie szybsze niż walka w firmie zakładającej haki, bo oni przecież "wiedzą lepiej". Takich historii tutaj też się trochę naczytałem. A elektryk zrobi to, co mu powiem bez cwaniakowania (taka jest moja hipoteza, czy poprawna, to zobaczymy).

Pomysł prawie że dobry ale jak pierwszy elektryk źle zrobił to drugi będzie musiał wszystko pruć od nowa. Druga sprawa napisałeś że to auto dwuletnie. A o jakim aucie konkretnie mówisz? Tak czy inaczej to trzeba pamiętać że poza montażem haka trzeba komputer zaprogramować żeby autko wiedziało że jest przyczepa podpięta i dla przykładu wyłączało czujniki cofania :) Z powodu chociażby warunków gwarancji pierwszy montaż co do zasady trzeba się przepychać z ASO. A że nie ogarniają to inna sprawa.

Ale może jakimiś fartem to dobrze zrobili. Przy odbierze weź miernik za 30zł ustaw na pomiar napięcia, wsadź po kolei (po kolei oczywiście) w piny o których pisałem. Czyli np. w pin 9 oraz 13 (masa) a później po zapłonie pin 10 oraz 11 i jak miernik ci pokaże napięcie to wszystko ok :). To nie operacja na otwartym organizmie a zajmuje 1 minutę :)

10 godzin temu, marian36 napisał:

Przyczepę chciałbym na początek pożyczyć, więc bedzie max 2 letnia, później kupić (jeśli się spodoba, a raczej kiedy się spodoba) i też raczej nową lub prawie nową.

Tylko nie pożyczaj na weekend, chyba żeby tylko pociągnąć przyczepę :) Bo jak zaczniesz ją pakować, później rozpakowywać i sprzątać przed oddaniem to się zrazisz do caravaningu.

10 godzin temu, marian36 napisał:

Auto jest regularnie serwisowane w aso, wszystko jest robione na bieżąco, ma 2 lata więc nie spodziewam się problemów. Ale dzięki za sugestie, warto to mieć z tyłu głowy.

 

10 godzin temu, marian36 napisał:

Ps. Jeszcze czytalem, że bywają jakieś problemy jeśli przyczepa ma światła LEDowe z tyłu?

Jak wiązka jest dobrze zrobiona (tzn. z modułem odpowiednim) to nie ma problemu. 

PS.

Czekamy na wątek , kupuję nową przyczepę :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 67
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Godzinę temu, Gizbern napisał:

Ale może jakimiś fartem to dobrze zrobili. Przy odbierze weź miernik za 30zł ustaw na pomiar napięcia, wsadź po kolei (po kolei oczywiście) w piny o których pisałem. Czyli np. w pin 9 oraz 13 (masa) a później po zapłonie pin 10 oraz 11 i jak miernik ci pokaże napięcie to wszystko ok :). To nie operacja na otwartym organizmie a zajmuje 1 minutę :)

Ja jeszcze dodałbym, aby przed montażem zwrócić uwagę na przekrój przewodów :)

U mnie w ASO dodatkowe cztery piny pociągnęli przewodami 1,5 mm2 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Marcin T napisał:

Ja jeszcze dodałbym, aby przed montażem zwrócić uwagę na przekrój przewodów :)

U mnie w ASO dodatkowe cztery piny pociągnęli przewodami 1,5 mm2 

Druciarstwo w ASO? , no proszę :) Myślałem że tam samoróbek nie uświadczysz. W Toycie i Daci kupowali gotowe wiązki dedykowane. Wiem bo jak za pierwszym razem im nie wyszło to potwierdzali czy dobrą wiązkę tym razem kupują :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Gizbern napisał:

Przy odbierze weź miernik za 30zł ustaw na pomiar napięcia, wsadź po kolei (po kolei oczywiście) w piny o których pisałem.

O ile w ogóle będą piny ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Gizbern - po kolei. Auto, to Peugeot 5008, już jest lekko po gwarancji, dlatego montaż poza ASO. Wyłączeniem czujników parkowania raczej nikt się nie interesuje, chociaż w przyszłym tygodniu mi wypada przegląd, więc i to zgłoszę przy okazji. Czy zrobią, to się okaże.

Przyczepy nie zamierzam pożyczać na kilka dni, to to kompletnie bez sensu. Z racji moich nietypowych wymagań jestem mocno ograniczony i znalazłem jedną pasującą u Mańczaka. Tam można pożyczyć na sezon, czyli na pół roku. W tym czasie kilka razy gdzieś wyskoczyć i zobaczyć co i jak. To już jest - jak sądzę - wystarczający okres, aby wyrobić sobie rzetelne zdanie o holowaniu.

Co do kupowania przyczepy - u mnie z nowych tylko 5 przyczep spełnia założenia, więc wybór żałosny. Tym bardziej, że 3 z nich, to trojaczki - takie same, od różnych producentów, różnią się kolorystyką i detalami w stylu inny kształt lamp z tyłu (chyba, że jednak technicznie jest jakiś niuans, nie wiem tego). Ale to temat na przyszłość :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, Marcin T napisał:

Ja jeszcze dodałbym, aby przed montażem zwrócić uwagę na przekrój przewodów :)

U mnie w ASO dodatkowe cztery piny pociągnęli przewodami 1,5 mm2 

Przepraszam, ale dopytam - gdzie wy kupujecie lub zamawiacie haki holownicze? :pad: Przecież każdy hak, posiada lub powinien posiadać wiązkę elektryczną  , odpowiednią dla każdego modelu auta, zaprawioną tak, aby elektryk,  wykonał to zgodnie ze sztuką i wytycznymi producenta auta. Elektryk nawet jakby chciał się "pomylić" to mu to nie wyjdzie, bo instalacja jest opisana numerycznie i często kolorami. Każda inna forma montażu haka holowniczego to tylko improwizacja.

Każdy producent podaje sposób i miejsce poprowadzenia wiązki elektrycznej , często wyposażonej w nowe zaślepki i przejścia w karoserii pojazdu. Podaje też ze wskazaniem miejsce zamontowania modułu haka oraz punkty ingerencji w układzie elektrycznym pojazdu.

Zgodnie ze sztuką , ja już prawie zapomniałem , w których pojazdach, były w przeszłości montowane, gniazda 7 PIN-owe.  Auta z lat 90, już miały fabrycznie, 13 PIN-owe gniazda.

Zróbcie zawsze tak jak producent podaje a zapewniam, że będzie dobrze :D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, marian36 napisał:

@Gizbern - po kolei. Auto, to Peugeot 5008, już jest lekko po gwarancji, dlatego montaż poza ASO. Wyłączeniem czujników parkowania raczej nikt się nie interesuje, chociaż w przyszłym tygodniu mi wypada przegląd, więc i to zgłoszę przy okazji. Czy zrobią, to się okaże.

Te czujniki to tylko przykład...do tego np. u mnie dochodzi wyłączenie systemu utrzymywania pasa ruchu. Tak czy inaczej ASO wie co zrobić w przypadku konkretnego modelu samochodu jak zamontują hak. Sam montaż mechaniczny nie wystarczy.

Godzinę temu, marian36 napisał:

Przyczepy nie zamierzam pożyczać na kilka dni, to to kompletnie bez sensu. Z racji moich nietypowych wymagań jestem mocno ograniczony i znalazłem jedną pasującą u Mańczaka. Tam można pożyczyć na sezon, czyli na pół roku. W tym czasie kilka razy gdzieś wyskoczyć i zobaczyć co i jak. To już jest - jak sądzę - wystarczający okres, aby wyrobić sobie rzetelne zdanie o holowaniu.

Dwa tygodnie objazdówki (czyli nie stacjonowania w jednym miejscu tylko zmiana miejsca co 3 dni wystarczy). Ważne żeby była wyposażona w takie dodatki jak np. mover. Który zakładam i tak będziesz chciał mieć zamontowany. Wiadomo że nie masz doświadczenia w manewrowaniu a mover wiele zmienia. 

Godzinę temu, marian36 napisał:

Co do kupowania przyczepy - u mnie z nowych tylko 5 przyczep spełnia założenia, więc wybór żałosny. Tym bardziej, że 3 z nich, to trojaczki - takie same, od różnych producentów, różnią się kolorystyką i detalami w stylu inny kształt lamp z tyłu (chyba, że jednak technicznie jest jakiś niuans, nie wiem tego). Ale to temat na przyszłość :)

O jakim konkretnie układzie mówisz? jak będziesz wypożyczał to w podobnym układzie? Warto podpytać forumowiczów w tym zakresie. Wtedy wypożyczyć w możliwie podobnym układzie nawet na krócej niż zupełnie inny układ  na 3 miesiące. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie układ, to kwestia wtórna, bardziej mnie trzymają parametry ;) A konkretnie:

1. DMC 1400,

2. Musi być 7 osobowa, bo mam 3 dzieci, one muszą spać na potrójnym pietrowym tak, aby stolik był zawsze stolikiem,

3. Potrójne łóżko piętrowe,

4. Ładowność co najmniej 300kg - poczytałem forum i umiem liczyć ;) Klima, moover, aku, markiza, graty, gary, pościel, ubrania, butla z gazem i 300kg nie ma.

Powyższe spełniają: Dethleffs 480QLK, bliźniak Burstner Premio Life 490TK, bliźniak LMC Sassino 470K, Adria Aviva 522PT oraz Steckerman Easy 497PE. Układ Adrii i Steclermana jest taki sam, trojaczki siłą rzeczy też mają taki sam układ. Czyli wybór jest spośród 2 układów. I tu mnie układ trojaczków zastanawia, bo nikt inny takiego nie ma, więc nie sprawdził się?

Ale jak pisałem - to u mnie wtórne, bardziej mnie interesują wrażenia z holowania w dłuższej trasie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Helmut napisał:

Przepraszam, ale dopytam - gdzie wy kupujecie lub zamawiacie haki holownicze? :pad: 

W ASO. Zakładali mi jeszcze przed odbiorem samochodu.

3 godziny temu, Helmut napisał:

Przecież każdy hak, posiada lub powinien posiadać wiązkę elektryczną  , odpowiednią dla każdego modelu auta, zaprawioną tak, aby elektryk,  wykonał to zgodnie ze sztuką i wytycznymi producenta auta.

Nie do końca tak jest.

Hak, wiązka elektryczna i moduł to trzy niezależne elementy dobierane pod samochód, ale i potrzeby klienta. Nawet osobno wyszczególnione są na fakturze.

Słusznie zwracasz uwagę na fakt, że zamawiając wiązkę 13 pin powinno być to fabryczne w 13 przewodowym kablu, ale nie jest. W przypadku oferty, którą ja miałem, 13 było tylko pinów w gnieździe, a przewodów...7. Nie wspomnę ile musiałem się natłumaczyć do czego służą te pozostałe piny. Nie wpadłem na myśl o przekrojach ponieważ myślałem tak jak Ty, że to będzie kompletne od producenta. W momencie odbioru spytałem o bezpieczniki chroniące dodatkowe piny. Gdybyś zobaczył do nich dostęp... Ręce opadają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, marian36 napisał:

U mnie układ, to kwestia wtórna, bardziej mnie trzymają parametry ;) A konkretnie:

1. DMC 1400,

2. Musi być 7 osobowa, bo mam 3 dzieci, one muszą spać na potrójnym pietrowym tak, aby stolik był zawsze stolikiem,

3. Potrójne łóżko piętrowe,

4. Ładowność co najmniej 300kg - poczytałem forum i umiem liczyć ;) Klima, moover, aku, markiza, graty, gary, pościel, ubrania, butla z gazem i 300kg nie ma.

Powyższe spełniają: Dethleffs 480QLK, bliźniak Burstner Premio Life 490TK, bliźniak LMC Sassino 470K, Adria Aviva 522PT oraz Steckerman Easy 497PE. Układ Adrii i Steclermana jest taki sam, trojaczki siłą rzeczy też mają taki sam układ. Czyli wybór jest spośród 2 układów. I tu mnie układ trojaczków zastanawia, bo nikt inny takiego nie ma, więc nie sprawdził się?

Ale jak pisałem - to u mnie wtórne, bardziej mnie interesują wrażenia z holowania w dłuższej trasie ;)

Knaus Sport 500 KD z DMC podniesionym do 1400kg i potrójnym piętrusem powinien spełnić Twoje oczekiwania. Przy trójce dzieci jak u mnie jednym z argumentów który przemówił z tym modelem to prysznic. Kapiesz dzieciaki i idą spać. Szczególnie docenisz w chłodne noce wiosenne lub jesienne. Dodatkowo zastanów się czy faktycznie chcesz żeby drzwi wejściowe były bezpośrednio przy łóżku piętrowym...Dzieci idą spać a ty otwierasz drzwi tuz przy ich głowach. Wiadomo że alternatywnym układzie drzwi są koło łóżko dorosłych ale tak czy inaczej to mniejsze zło :). Knausa 500 Kd bez problemu wypożyczysz.

To dwa przykłady które dosepne już były 2 lata temu:

http://www.knausrent.pl/

http://mobilne-mazury.pl/knaus-sport-500-kd-2018/

Jeżeli zresztą chodzi o Stecermananna   też był dostępny jak kupowałem. Tu masz podobny model:

http://www.kampery-europa.pl/przyczepy-kempingowe/2/

Jeżeli chodzi o Avivę 522PT to na samy finale mojego wyboru przegrała z Knausem, po części przez dostępność, a po części przez właśnie wspomniany prysznic. Użytkowanie potwierdziło że jest on konieczną opcją (w naszym przypadku). Niesyty nigdzie nie mogłem jej nawet zobaczyć ...

 

Edytowane przez Gizbern (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Helmut napisał:

Przepraszam, ale dopytam - gdzie wy kupujecie lub zamawiacie haki holownicze? :pad: Przecież każdy hak, posiada lub powinien posiadać wiązkę elektryczną  , odpowiednią dla każdego modelu auta, zaprawioną tak, aby elektryk,  wykonał to zgodnie ze sztuką i wytycznymi producenta auta. Elektryk nawet jakby chciał się "pomylić" to mu to nie wyjdzie, bo instalacja jest opisana numerycznie i często kolorami. Każda inna forma montażu haka holowniczego to tylko improwizacja.

Każdy producent podaje sposób i miejsce poprowadzenia wiązki elektrycznej , często wyposażonej w nowe zaślepki i przejścia w karoserii pojazdu. Podaje też ze wskazaniem miejsce zamontowania modułu haka oraz punkty ingerencji w układzie elektrycznym pojazdu.

Zgodnie ze sztuką , ja już prawie zapomniałem , w których pojazdach, były w przeszłości montowane, gniazda 7 PIN-owe.  Auta z lat 90, już miały fabrycznie, 13 PIN-owe gniazda.

Hak kupujesz jako kawał "ajzola" i do tego osobno masz wiązki.

Pierwsze to pytanie czy kupisz wiązkę dedykowaną do modelu auta, czy uniwersalną. Te dedykowane maja szczegółową instrukcję jak przytaczasz.

Dalej to kwestia, czy wybierasz wiązkę 7, czy 13 pin, jednak wiązka 13 pin nie oznacza, że wszystkie piny będą podłączone, to tylko wybór gniazda.

Teraz jeszcze jest kwestia czy kupisz podstawową wersję do 7 pin, czy dokupisz moduły rozszerzające funkcjonalność.

I tutaj np. nie trzeba znów kupić i montować pełnego 13 pin a np. wybrać tylko zasilanie "po zapłonie".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Gizbern super, taki prysznic, to moje marzenie w przyczepie, widziałem już wcześniej, ale byłem przekonany, że masa własna jest znacznie większa niż 1100kg, a tak by musialo być. Oczywiście też wolę drzwi koło łóżka małżeńskiego, a nie dziecięcego, niemniej z braku wyboru dobre i to. Kanusa muszę pooglądać, podobają mi się z wyglądu, mam niedaleko siebie dilera, więc z serwisem by nie było problemu. Tylko odrzuciłem, bo uznałem, że nie spełnia kryteriów.

Ps. Auto odebrane, ale temat nie jest zakończony. Od razu czujniki parkowania zgłaszają błąd i się wyłączają. Montażyści haka mają się kontaktować z producentem, a jednocześnie w przyszłym tygodniu mam przeglad w ASO, to też zostanie im to zgłoszone. Liczę, że zostanie to rozwiązane :)

Edytowane przez marian36 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, filipert napisał:

Hak kupujesz jako kawał "ajzola" i do tego osobno masz wiązki.

Pierwsze to pytanie czy kupisz wiązkę dedykowaną do modelu auta, czy uniwersalną. Te dedykowane maja szczegółową instrukcję jak przytaczasz.

Dalej to kwestia, czy wybierasz wiązkę 7, czy 13 pin, jednak wiązka 13 pin nie oznacza, że wszystkie piny będą podłączone, to tylko wybór gniazda.

Teraz jeszcze jest kwestia czy kupisz podstawową wersję do 7 pin, czy dokupisz moduły rozszerzające funkcjonalność.

Teraz jak kupowałem jest możliwość zakupu modułu 7 pin z rozszerzeniem na światło cofania, gniazdo przychodzi 13pinowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.