Skocz do zawartości

4 dniowy "offgrid".


Chablis

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich po dłuższej nieobecności

Zamówione rzeczy docierało na raty wcześniej, a dziś dotarły w końcu akumulatory po 8 tygodniach od dnia zamówienia, co jest chyba całkiem niezłym wynikiem.

Zakupiłem 8 cel LiFePO4 opisanych jako 200Ah z Ali. Oczywiście znając naszych azjatyckich przyjaciół będę bardzo zadowolony jeśli ich rzeczywista pojemność okaże się powyżej 180Ah.:rolleyes:

1649491658_2022-01-1912_46_30.thumb.jpg.0c5b7505dc43f78e256b27bda17a76ba.jpg

Do tego 2 balansery z BT po 100A, przetwornicę 2000/4000 i 40A ładowarkę. Trochę siedzę w ogniwach cylindrycznych LiFe, dlatego zdecydowałem się jednak na system oparty na dwóch balanserach zamiast jednym i nie łączeniu par ogniw równolegle po jeden balanser o większej mocy.

 

Na dniach powstanie schemat do Waszej oceny i zapewne kilka pytań odnośnie modyfikacji instalacji już obecnej. Potwierdziłem już sobie, że potrzebuję ładowarkę/separator akumulatorów, gdyż przyczepa ładuję się w czasie jazdy, ale nadal mam wątpliwości czy dobrze określiłem miejsce "wpieńcia".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, chris_66 napisał:

cześć, jednie to zółte g00wno nie wzbudza mojego zaufania, widziałem dużo zła poczynionego przez wyroby tego chińczyka

Widziałem te nieciekawe opinie i filmy, ale kurczę mam dwa sprzęty Volta, w tym 800Watowy UPS z obsługą PV i pełnym sinusem i od kilku lat działają bezproblemowo. Jak będzie robić problemy no to wymienię, ale na razie dam jej szansę.

 

A projekt wygląda tak:
schemat.thumb.jpg.aacbabcdd9d0310ead4dab65002729cb.jpg

Kilka słów wyjaśnienia:

Mam sprawny energoblok EC600, który chce sobie pozostawić. Jest on już z pomiarami prądu, napięcia. Bezpiecznikami 12V, 230V i różnicówką oraz z zewnętrzną ładowarką AGM, którą będę demontował.

Akumulatory na zdjęciu posiadają balancery po 100A każdy, czyli ciągły prąd jaki mogę teoretycznie pobrać to 200A. Chwilowy dużo więcej.

Przełącznik zasilania 230V jaki wybrałem to model już w obudowie. Nie przepadam za przełącznikami "z noskami", ale jeśli mają jakąś wielką zaletę to je rozważę.

Bezpiecznik 12V 20A, został dobrany na podstawie tego jaki już jest zamontowany pomiędzy AGM a energoblokiem. Pierwsza prośba natomiast o ocenę bezpiecznika przed przetwornicą. Uznałem, że jeżeli coś chwilowo pociągnie więcej niż 3600W to powinien już się załączyć.

Druga prośba o sprawdzenie przekroi kabli. Liczone tak, jakbym miał pobierać ten maks przetwornicy w trybie ciągłym - 2000W, czyli ok 166A. Na 50mm2 wychodzi mi coś koło 180A maksymalnie, ale ostatni raz takie rzeczy liczyłem chyba w szkole, więc gorąca prośba o sprawdzenie i weryfikację z doświadczeniem. Długość kabli w jaką celuję to razem 1.5m.

No i pytanko, te przełączniki z obrazka z Ali - one mogą też pełnić funkcję wyłączników? Jak ten 300A oraz 40A (pomiędzy ładowarką a akumulatorami)?

Edytowane przez Chablis (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 19.01.2022 o 15:53, Chablis napisał:

Witam wszystkich po dłuższej nieobecności

Zamówione rzeczy docierało na raty wcześniej, a dziś dotarły w końcu akumulatory po 8 tygodniach od dnia zamówienia, co jest chyba całkiem niezłym wynikiem.

Zakupiłem 8 cel LiFePO4 opisanych jako 200Ah z Ali. Oczywiście znając naszych azjatyckich przyjaciół będę bardzo zadowolony jeśli ich rzeczywista pojemność okaże się powyżej 180Ah.:rolleyes:

 

Do tego 2 balansery z BT po 100A, przetwornicę 2000/4000 i 40A ładowarkę. Trochę siedzę w ogniwach cylindrycznych LiFe, dlatego zdecydowałem się jednak na system oparty na dwóch balanserach zamiast jednym i nie łączeniu par ogniw równolegle po jeden balanser o większej mocy.

 

Na dniach powstanie schemat do Waszej oceny i zapewne kilka pytań odnośnie modyfikacji instalacji już obecnej. Potwierdziłem już sobie, że potrzebuję ładowarkę/separator akumulatorów, gdyż przyczepa ładuję się w czasie jazdy, ale nadal mam wątpliwości czy dobrze określiłem miejsce "wpieńcia".

Gdzie kupowałeś cele LiFePO4 (który sprzedawca). Wysyłka była z Chin czy może zamówiłeś gdzieś z Europy? Czy na cło się nie załapałeś (dawno nie kupowałem nic z Ali)? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Tomii napisał:

Gdzie kupowałeś cele LiFePO4 (który sprzedawca). Wysyłka była z Chin czy może zamówiłeś gdzieś z Europy? Czy na cło się nie załapałeś (dawno nie kupowałem nic z Ali)? 

Z ali jest problem z bateriami czy akumulatorami. Swojego czasu próbowałem zamawiać specjalne akumulatory do lampki rowerowej. Dwa zamówienia i dwa razy paczki zostały zawrócone z sortowni bo wykryli w nich baterie - pewnie jest jakiś skaner. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Tomii napisał:

Gdzie kupowałeś cele LiFePO4 (który sprzedawca). Wysyłka była z Chin czy może zamówiłeś gdzieś z Europy? Czy na cło się nie załapałeś (dawno nie kupowałem nic z Ali)? 

Zamawiałem stąd: https://pl.aliexpress.com/item/1005001716435439.html

Teraz przy zakupach z chin jest tak, że każda paczka do 150euro jest od razu Vatowana i ceny na Ali są od razu z Vatem. Natomiast paczki powyżej 150euro nie mogą być automatycznie Vatowane i tu już jest loteria. czasem trafi, czasem nie. Moja nie trafiła, więc finalnie zapłaciłem 2680zł za 8 ogniw.

 

17 godzin temu, jacek00 napisał:

Z ali jest problem z bateriami czy akumulatorami. Swojego czasu próbowałem zamawiać specjalne akumulatory do lampki rowerowej. Dwa zamówienia i dwa razy paczki zostały zawrócone z sortowni bo wykryli w nich baterie - pewnie jest jakiś skaner. 

To też nie do końca tak... Jeśli planujesz zamawiać magnesy/silniki/baterie to musisz wybrać opcję wysyłki" for special goods" np: aliexperess shipping for special goods, lub cainano for special goods itp. Jeśli sprzedawca nie udostępnił takiej metody wysyłki to zmieniasz sprzedawcę :rolleyes: Często do wyboru są też zwykłe opcje, ale wtedy właśnie może być lipa na magazynie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Pomału do przodu, choć jeszcze nie w przyczepie. Piszę bo może komuś w przyszłości się przyda:

Najpierw każdą celę naładowałem sobie osobno prądem 12A do 3.60V (aby było szybciej). Potem połączyłem je równoległe i zbalansowałem do 3.64V:

test0.thumb.jpg.dc21079d77a3fef2d1717f92ac99b5ed.jpg

Kable do balansera trzeba polutować lub zacisnąć samemu, trzeba to zrobić dobrze żeby pomiar był dokładny. Muszą też być równej długości. Na razie balancer leży sobie oparty o kantówkę za akumulatorem. Docelowo będzie zamontowany na bocznej ścianie akumulatora, ale z pewnym odstępem od samych cel.

test1.thumb.jpg.d3c9342bd32336db9cb5079b42e804e0.jpg

Opinie o tej żółtej przetwornicy z tego co widzę, są dość negatywne. Widziałem też filmiki na youtube, gdzie ktoś wyraźnie miał z nią problemy. Nie jest to mój pierwszy sprzęt od volta i może mam szczęście, ale cały dzień moja przetwornica działa zasilając komputer, monitor, wieżę stereo i światło od godziny 16 i jest wszystko ok. Przy tak niewielkim poborze wiatrak włącza się bardzo rzadko i tylko na chwilę. Odpalałem z niej też na chwilę farelkę 2000W (pobór 1900W) i też było ok. Prawdziwe i długie testy obciążeniowe przy kolejnym cyklu akumulatora i po wymianie nędznych busbarów do łączenia ogniw.

test3.thumb.jpg.cf10ccbc0bfde57f0aa503e8a9c22650.jpg

Aplikacja do balancera Dely po bluetooth jest bardzo fajna, pierwsze dwa screeny to tryb podglądu pracy:

test4.thumb.jpg.8a1cb606c9622552d7d369a969e35792.jpg

test5.thumb.jpg.580928fecdce8a36c054ff5925b733b9.jpg

 

Pozostałe to tryb ustawień. W tej chwili ustawiłem sobie to w ramach testu zaufania ze sporym zapasem - tzn pojemność 180Ah zamiast 200Ah, wyższy prób maksymalnego rozładowania itp:

test6.thumb.jpg.db4144c0d74c3a382d35b87582e3cf79.jpgtest7.thumb.jpg.2d90b8bf57c3562a19a6784efd4b47f5.jpgtest8.thumb.jpg.f0ad9f5811674cb01c5e81084624ad6c.jpgtest9.thumb.jpg.39affa78a453e411eefa12bfc0205fb9.jpgtest10.thumb.jpg.f6aa389c0833e887b559cefef66dbdbd.jpg

Bardzo fajna jest też opcja umożliwiająca wyłączenie prądu na wyjściu balansera, osobno do ładowania jak rozładowania - np na czas podłączenia przetwornicy, ładowarki itp.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Podsumowanie projektu, może komuś się przyda. Projekt zakładał możliwość używania klimatyzacji w trybie offgrid przez ok. 3-4 godziny dziennie żeby móc dospać, przez 4-5 dni.

Jesteśmy po pierwszym festiwalu, gdzie przez 5 dni byliśmy całkowicie offgrid. Tylko dostęp do kranu z wodą i możliwość pozbycia się szarej i czarnej wody. Lodówka chodziła na gaz, wodę do mycia także podgrzewaliśmy gazem. Nasz zestaw:

spacer.png

Zakupiliśmy klimatyzację dachową Webasto 2000W, niestety żółta przetwornica Volt 2000/4000W nie zawsze dawała radę przy starcie (na moment startu było 10A). Została wymieniona na AZO 3000/6000W i tu już bez problemu.

Na dachu 3 panele po 180W (więcej się nie zmieści, bo mam 3 okna i klimę), kontroler Epever. Czy się udało? Bajka, po prostu bajka. Po pierwsze, klima podczas normalnej pracy bierze tylko ok 1.5-2A przy 230V i to tylko w momentach gdy pracuje sprężarka, a ta włącza się na ok 5-10 minut na każde pół godziny pracy klimy. Dlaczego? Kompletnie nie wziąłem pod uwagę jak mała jest nasza sypialnia, gdy zamkniemy drzwi - ok 4m2, czyli 8m3. Mamy angielkę z podwójnym łóżkiem na samym końcu przyczepy i po zamknięciu drzwi, jest to naprawdę mała dziupla, która błyskawicznie się wychładza. Panele w szczycie dawały jakieś 15A, może więcej. Nie śledziłem tego prawie w ogóle, dopóki byliśmy na więcej niż 50% pojemności - czyli przez większość festiwalu.

Klimatyzacja chodziła przez 4 z 5 dni festiwalu po ok 3h, do tego codziennie chwilowo suszarka, prostownica i 4 kawy z ekspresu, ładowanie telefonów, światła zewnętrzne od północy do rana przy okazji picia ze znajomymi itp. Wróciliśmy z akumulatorami pokazującymi stan 32%, które po naładowaniu z sieci w domu przyjęły 296 Ah. 2x200Ah LiFePo z Aliexpress zrobiło całkowicie robotę.

 

Na takim festiwalu nie byliśmy od blisko 8 lat i trochę się zmieniło... Rzeczą, która mnie zaskoczyła totalnie, były holowniki z zamontowanymi na dachu panelami, które można było regulować w dwóch osiach. Dopiero kable z takich paneli, nierzadko 2x400W, szły do MPPT przyczepie. Na zdjęciu poniżej akurat auto parki, z namiotem dachowym, ale aut z ruchomymi panelami na festiwalu dostarczającymi prąd do przyczep było co najmniej z 10. Trochę późno się skapnąłem, żeby to obfotografować i zdążyli mi niestety uciec.

Był też jeden człowiek z niemal całkowicie wyciszonym agregatem gazowym, którego używał czasem popołudniami w ciągu dnia, ale ze względu na nie zgodność rozwiązania z regulaminem zrobił się bardzo nerwowy, gdy chciałem cyknąć fotę, a było co focić - perfekcyjna skrzynia wyciszająca, przy jednoczesnym pozbywaniu się spalin, tak żeby nikomu nie przeszkadzały, sprytnie zabezpieczonym dolotem powietrza i zewnętrzną chłodnicą. Całość udająca gazowego grilla. Naprawdę majstersztyk, choć trochę sztuka dla sztuki.

spacer.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.