Skocz do zawartości

4 dniowy "offgrid".


Chablis

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć!

Witam wszystkich, bo jest to mój pierwszy post tutaj.

Jako dziecko, około 30 lat temu jeździłem z rodzicami po Europie z przyczepą. No i tak jakoś wyszło, że chciałbym niejako wrócić do tej metody podróżowania z żoną, ale wymagania i możliwości są już trochę większe.

Zaczynam fazę planowania/przystosowania przyczepy do swoich potrzeb - w założeniu chcemy wybrać się i zaliczać kilka europejskich festiwali muzycznych - jeden za drugim, gdzie zawsze jest dostęp do wody/zrzutu nieczystości, ale już nie zawsze do prądu. Miejsca na kampery i przyczepy to niestety zwykle patelnia i tu pojawia się problem klimatyzacji offgrid. Oczywiście zdaję sobie ze sprawy jak prądożerne potrafią być to urządzenia, ale mówimy tutaj o uruchamianiu klimatyzacji na około 4-5 godzin dziennie, od 5 do 9-10 rano - czyli już po wschodzie słońca i tylko wtedy gdy to słońce jest, bo inaczej po prostu nie jest dla nas za gorąco. Potem z przyczepy się wychodzi i wraca dopiero w nocy. Potrzebne jest trochę prądu przed snem i cykl się powtarza od następnego dnia, przez nie więcej niż 4 dni.

Projekt chciałbym zacząć już ze względu na konieczność rozłożenia wszystkich kosztów w większym czasie, ale wyrobić się na czerwiec 2022. Plan jest taki, żeby wykorzystać większą instalację FV opartą o panel 370  lub dwa ( 400W jeśli się zmieszczę wagowo/cenowo), do tego minimum 200Ah w akumulatorach. Agregat odpada, bo są zabronione.

I teraz pytania czy są tu użytkownicy klimatyzacji z 12V?

Czy ktoś może potwierdzić czy dometic freshjet 2200 może chodzić (prócz 230C AC) także bezpośrednio z 12V DC? W opisie produktu znalazłem lakonicznych opis, że tak, ale że potrzebny jest dodatkowy zestaw. Spodziewałem, się że ów zestaw to tylko przetwornica 230V, ale nie. Czytając o zestawie dowiedziałem się, że służy do pracy urządzenia w czasy jazdy i chyba ma za zadanie rozkładać pobór mocy z dwóch źródeł, nie przeciążać alternatora itp. To nie do końca to samo, ale nazwa urządzenia (12V DSP-T 12V DC) sugeruje działanie dometica także bezpośrednio z 12V.

Gdyby po prostu można to było zasilacz zarówno z 12V odpada potrzeba mocnej przetwornicy, a przy podpięciu prądu - np na kempingu przy wyjeździe już plażowo urlopowym po prostu korzystać z 230V.

Ktoś pomoże wyjaśnić? Byłoby super gdyby ktoś w ogóle temat przerabiał :) Oczywiście wezmę pod uwagę także inne jednostki klimatyzacji.

Z góry dzięki i pozdrawiam wszystkich.

 

 

 

Edytowane przez Chablis (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Chablis napisał:

Czy ktoś może potwierdzić czy dometic freshjet 2200 może chodzić (prócz 230C AC) także bezpośrednio z 12V DC?

Nie może. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, Chablis napisał:

Plan jest taki, żeby wykorzystać większą instalację FV opartą o panel 370  lub dwa ( 400W jeśli się zmieszczę wagowo/cenowo), do tego minimum 200Ah w akumulatorach.

w poprzednim kamperze miałem  klimę  dachową z możliwością uruchomienia poprzez przetwornicę .

przy aku 200Ah  i odpowiedniej przetwornicy myślę że klima podziała jakieś dwie godziny max do całkowitego rozładowania akumulatorów co też w przypadku akumulatorów ołowiowych drastycznie skróci czas ich życia.

tak na szybko to myślę że potrzebujesz  jakieś 800w w solarach i z 400Ah w akumulatorach LiFePo4 i możesz myśleć o używaniu klimy przez 4-5 godzin dziennie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi.

Właśnie siedzę, liczę i widzę że 200ah i jeden panel to grubo za mało.

Dometic ma podobno średnie zużycie prądu na poziomie 950W/h co daje 79A przy 12V, a po doliczeniu strat na przetwornicy to nawet 85A z akumulatora. Jeżeli jednak dobrze rozumiem, to przy jednoczesnym rozładowywaniu akumulatora, panele go będą ładować - czyli mówiąc kolokwialnie dodają coś od siebie do poboru prądu klimy, zmniejszając pobór z akumulatora.

Ile można realnie liczyć Amperów z instalacji FV w słoneczny dzień? Bo pamiętajmy, że w taki zamierzamy używać klimy.

Czy forumowicze mają jakieś konkretne akumulatory LiFe do polecenia? Nie ukrywam, że dryfuję trochę w stronę Aliexpress, ale oczywiście nie sortując "według ceny najtańsze".

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak dobrze rozumiesz,

ja z 300W solarów uzyskałem max 20A ,  myślę że można więcej przy szklanych solarach i jakbyś zrobił platformę z regulacją kąta. Zobacz na YT filmiki np. Vincentvan. możesz też do niego napisać na forum CT, może Ci pomoże w sprawie akumulatora LiFePo , gdzieś tam widziałem dawał jakieś linki może ma sprawdzonych dostawców.

mi po uwzględnieniu strat na przetwornicy pobór wychodził jakiś 80A - 85A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Filmy Vincenta bardzo pomogły, nawet dziś się pojawił film o zakupach i akumulatorach z ali, dzięki. Widzę że stać mnie powiększyć zapas akumulatorów i pójdę w tym kierunku.

Regulacja kąta to fajny pomysł i nawet wykonalny w moim warsztacie, ale wąskim gardłem jest DMC przyczepy, więc raczej niewykonalny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Suzu4x4 napisał:

ja z 300W solarów uzyskałem max 20A

Witam

 

I to by się zgadzało.

Mam na jachcie 200 W w dwóch panelach elastycznych po 100 W -panele leżą poziomo bo nie sposób inaczej ich ułożyć na jednostce pływającej po Bałtyku.

W lecie w dni dobrze słoneczne - czerwiec / lipiec - uzyskuję z tych paneli w najlepszym momencie nasłonecznienia po ok 6  A z panelu czyli z 200 W uzyskuję w maksymalnie korzystnych warunkach nasłonecznienia - południe - bez chmur - max 12 A.

I nie ma się co łudzić, że z poziomo położonych paneli uzyska się więcej - i to w dni najbardziej korzystne dla pozyskiwania energii ze słońca.

Pzdr

Włodek

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jeszcze raz dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Podejrzewam, że wszystko wyjdzie w praniu, ale popełniłem pierwsze zakupy i postaram się pokazać postęp modyfikacji. Może komuś się przyda.

Zdecydowałem się zwiększyć bank akumulatorów z 200Ah, do 400Ah zamawiając 8 ogniw Life 200Ah. Do tego dwa balansery po 100A. Wtedy faktycznie Wasze rady plus matematyka się zgadzają i powinno być okej z klimą.

Z 230VAC ładować to będzie ładowarka Life 40A (1200W), chciałem coś mocniejszego, ale pomijając koszty... To trochę obawiam się wybijania korków jakby taka 2000W maszynka zaczęła pracę z gniazdka, a ktoś jeszcze włączyłby coś prądożernego w przyczepie. No cóż minimum 10 godzin przed odjazdem będzie obowiązkowe na gniazdku pod domem.

 

Następnym etapem będą dwa panele FV ich sterownik.

Pojawia się też moje kolejne pytanie. Wydaje mi się, że bateria w przyczepie jest ładowana w trakcie jazdy przez gniazdko 13pin z holownika.

To potencjalnie wymusza kolejną modyfikację - czyli ładowarkę DC-DC obsługującą life, prawda?

Pytam przy okazji paneli, gdy oglądając youtube trafiłem na takie rozwiązanie:

https://www.renogy.com/dcc50s-12v-50a-dc-dc-on-board-battery-charger-with-mppt/

Wygląda jak ciekawy kontroler 50A MPPT z dodatkową funkcją ładowania akumulatorów w czasie jazdy. Czyli możemy mieć 25A z holownika i 25A z paneli jednocześnie podczas jazdy lub pełne 50A z paneli gdy holownik nie daje prądu oraz odwrotnie - 50A z alternatora jeśli panele nic nie dają. To wydaje się dla nas ciekawą opcją.

 

Wybaczcie jeśli niektóre rzeczy mogą wydawać Wam się jasne, ale ostatni raz w przyczepie byłem blisko 30 lat temu, a od tego czasu technologia to kosmos.

 

Edytowane przez Chablis (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Chablis napisał:

To potencjalnie wymusza kolejną modyfikację - czyli ładowarkę DC-DC obsługującą life, prawda?

Pytam przy okazji paneli, gdy oglądając youtube trafiłem na takie rozwiązanie:

https://www.renogy.com/dcc50s-12v-50a-dc-dc-on-board-battery-charger-with-mppt/

Wygląda jak ciekawy kontroler 50A MPPT z dodatkową funkcją ładowania akumulatorów w czasie jazdy. Czyli możemy mieć 25A z holownika i 25A z paneli jednocześnie podczas jazdy lub pełne 50A z paneli gdy holownik nie daje prądu oraz odwrotnie - 50A z alternatora jeśli panele nic nie dają. To wydaje się dla nas ciekawą opcją.

 

Wybaczcie jeśli niektóre rzeczy mogą wydawać Wam się jasne, ale ostatni raz w przyczepie byłem blisko 30 lat temu, a od tego czasu technologia to kosmos.

 

Ja mam ładowarkę DC-DC 40 A i z alternatora ładuję przez nią a z solarów przez kontroler VICTRONA.

Pamiętaj o tym że jak chcesz ładować z alternatora prądem 50A to musiałbyś pociągnąć nową instalację na załej linii od alternatora do ładowarki w przyczepie z przewodami i złączami które wytrzymają taki prąd  bo fabryczna instalacja  w aucie i  w przyczepie i  gniazdo 13pin nie wytrzyma takich prądów i może się stopić lub spalić (w najlepszym przypadku sam  bezpiecznik).

Ponadto nie wiem  jakiej mocy chcesz zastosować panele i jak je połączyć (szeregowo czy równolegle) bo ładowarka którą podałeś przyjmie max 660W i 25V z solarów więc kilka paneli połączonych w szereg odpada.

Ja z tego powodu pomimo że mam ładowarkę DC-DC z funkcją kontrolera MPPT , dokupiłem Victrona bo chciałem mieć panele połączone w szereg więc napięcie z paneli przekroczyło by dopuszczalne dla ładowarki (mój Victron przyjmuje do 100V) .

Poniżej schemat mojej instalacji, może Ci się przyda:

 

1522463197_kamperprzerbkiinstalacji.thumb.jpg.56725344f1df3047bdf61bead073f67c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Suzu4x4 napisał:

 

(...)"jak chcesz ładować z alternatora prądem 50A "

Nie chcę modyfikować instalacji holownika, ale nie mam pojęcia ile aktualnie idzie do przyczepy po złączu. Przyczepa wyświetla napięcie akumulatora holownika na ekranie dotykowym i ewidentnie ładuje swój akumulator podczas jazdy. Nie wiem nic na temat parametrów ładowania. Bardziej chciałem "ugrać" parę amperogodzin podczas jazdy niż ładowanie prądem powyżej 10A.

25 minut temu, Suzu4x4 napisał:

 

Poniżej schemat mojej instalacji, może Ci się przyda:

Dziękuję, nawet nie wiesz jak bardzo się przyda. Staram się wychodzić z założenia jeden problem na raz, ale widzę, że nie do końca się tak da. Odnośnie paneli nie mam jeszcze pojęcia jak będzie lepiej i wielkie dzięki na zwrócenie uwagi na ograniczenia tego sterownika. Ewidentnie mam duże braki wiedzy w przypadku fotowoltaiki. Planuje dwa panele 400W. Na dachu mam jeden fabryczny panel 150W i nie wiem co z nim tak naprawdę zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ingerując w fabryczną instalację musisz dobrze wszystko przemyśleć bo fabryczne instalacje nie są przystosowane do takich prądów.

sterownik solarów, musi mieć jakiś zapas , przetwornica musi mieć też jakiś zapas (bo klima nie wystartuje), wszystkie kable muszą mieć odpowiednie średnice , konektory, bezpieczniki wszystko musi być odpowiednio dobrane i solidnie ze sobą połączone.

Przy prądach rzędu kilkudziesięciu/kilkuset  amper  nie ma żartów.

Pamiętaj też że aku lifepo4 ma mniejszą rezystancję wewnętrzną od kwasowego więc ograniczyłbym prąd ładowania z auta do wartości bezpiecznej dla fabrycznej instalacji.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.11.2021 o 22:48, Suzu4x4 napisał:

ingerując w fabryczną instalację musisz dobrze wszystko przemyśleć bo fabryczne instalacje nie są przystosowane do takich prądów.

sterownik solarów, musi mieć jakiś zapas , przetwornica musi mieć też jakiś zapas (bo klima nie wystartuje), wszystkie kable muszą mieć odpowiednie średnice , konektory, bezpieczniki wszystko musi być odpowiednio dobrane i solidnie ze sobą połączone.

Przy prądach rzędu kilkudziesięciu/kilkuset  amper  nie ma żartów.

Pamiętaj też że aku lifepo4 ma mniejszą rezystancję wewnętrzną od kwasowego więc ograniczyłbym prąd ładowania z auta do wartości bezpiecznej dla fabrycznej instalacji.

 

Bardzo dziękuję Suzu4x4 za Twój wkład.

Zdaje sobie z tego sprawę, dlatego komplementację zacząłem już w listopadzie. Nie spiesząc się i z Waszą pomocą dam radę stworzyć bezpieczną i wygodną instalację.

Nowymi elementami instalacji się nie martwię - podobieram odpowiednie przewody, przetwornicę 2000/4000W itp. Zdaję sobie sprawy co to znaczy prąd rzędu 100A-200A.

Najtrudniej rzeczywiście rozgryźć jest system, który już zastałem, jak to nieszczęsne ładowanie z holownika. Na ten moment, analizując instrukcję widzę, że mam dwa obwody 12V w przyczepie z wtyczki 13pin. Obydwa przez 20A bezpieczniki. Jeden oznaczony jako lodówka i to chyba wyjaśnia sprawę, natomiast drugi jako "car battery supply 12V" i to chyba idzie to akumulatora przyczepy tylko przez owy bezpiecznik i zapewne jakiś separator/przełącznik w centralce dystrybucji, gdyż z poziomu ekranu dotykowego mam możliwość wyboru z jakiego akumulatora ma działać przyczepa. Nie ma raczej (albo jeszcze nie znalazłem?) w tym obwodzie żadnej ładowarki DC-DC i będzie trzeba tu ją dać, aby obsługiwała program ładowania baterii typu Li-Fe oraz  ograniczyła prąd do jakiejś sensownej wartości nie przeciążającej styków w złączu 13pin. Czy tu jest jakaś standardowa bezpieczna wartość, jak przy większości złącz prądowych?

Akurat wysoko prądowymi ogniwami Li-Fe zajmuje się od ok. 2011 roku, kiedy istniały jeszcze tylko cylindryczne, a układy BMS były w powijakach. Ładowaliśmy wtedy takie pakiety pakiety złożone z samych ogniw A123 ładowarkami, które same balasowały ogniwa. Po prostu akumulatory miały dodatkowe wtyki połączone z mostkami ogniw a każdą ładowarkę programowało się jaki ma być główny prąd, prąd balansowania no i oczywiście liczba i typ ogniw. Szalone czasy, z pakietu wielkości powerbanku można było odpalić samochód.

Edit.

Może jeszcze tak: U Ciebie jest 40A z BCDC1240, gdyż jak rozumiem masz połączenie bezpośrednie (kamper). Do jakiego prądu ja muszę się ograniczyć na 13pin?

Edytowane przez Chablis (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, Chablis napisał:

BNie ma raczej (albo jeszcze nie znalazłem?) w tym obwodzie żadnej ładowarki DC-DC i będzie trzeba tu ją dać, aby obsługiwała program ładowania baterii typu Li-Fe oraz  ograniczyła prąd do jakiejś sensownej wartości nie przeciążającej styków w złączu 13pin.

 

A czy są jakieś ładowarki do Lifepo4, która da się bezpiecznie podłączyć pod gniazdo zapalniczki? Nie mówię o ładowaniu akumulatora 100ah, ale taki ze 25ah? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na gniazdku zapalniczki 12V jest zwykle jasne oznaczenie ile takie gniazdko wytrzyma, w moim przypadku to np. 60W. 60/12=5. Czyli w moim przypadku max 5A

Edytowane przez Chablis (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, Chablis napisał:

Na gniazdku zapalniczki 12V jest zwykle jasne oznaczenie ile takie gniazdko wytrzyma, w moim przypadku to np. 60W. 60/12=5. Czyli w moim przypadku max 5A

Tak, tylko czy są takie ładowarki? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.