Skocz do zawartości

4 dniowy "offgrid".


Chablis

Rekomendowane odpowiedzi

6 minut temu, Tomii napisał:

Ciężko to może być sąsiadom z namiotów jak o 5 rano obudzi wszystkich klimatyzacją. (...)

(...) Klima nie da żyć tym z namiotów i co z tego że Ty będziesz miał komfort, jak będzie Cię budzić pukanie do drzwi. 

Przyczepy i namioty mają prawie zawsze osobne miejsca. Festiwal to nie to samo co rodzinny kemping - inne prawa, niektórzy nie pójdą spać przez całą noc i będą się bawić dopóty nie padną i ja nie mam nic przeciwko takim zabawiakom. Jeśli ja mogę użyć zatyczek do uszu, to i inni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Chablis napisał:

Może jeszcze tak: U Ciebie jest 40A z BCDC1240, gdyż jak rozumiem masz połączenie bezpośrednie (kamper). Do jakiego prądu ja muszę się ograniczyć na 13pin?

tak, mam zasilanie z fabrycznej instalacji z alternatora do BCDC1240 i dalej do aku LiFePo4.

Ja bym ograniczył ładowanie z 13pin do max 5A. Wg mnie będzie to bezpieczny prąd.

 

3 minuty temu, Chablis napisał:

Jeśli, ktoś mi powie ile w końcu wytrzymują ten piny na gnieździe przyczepy to nie :)

musiałbyś dojść do dokumentacji i sprawdzić co podaje producent gniazda i wtyczki i przyjąć mniejszą wartość jeśli będą różnice pomiędzy gniazdem a wtykiem.

trzeba jeszcze wziąć pod uwagę że wiele nowych aut ma "inteligentny" alternator który np.  przy hamowaniu ładuje wysokim prądem.

Tak jest w wielu nowych modelach samochodów i między innymi dlatego wszelkie przeróbki instalacji trzeba dobrze przemyśleć żeby nie doszło np. do uszkodzenia alternatora.

W niektórych przyczepach producent nie podłącza w ogóle zasilania lodówki z instalacji 12V z samochodu, domyślam się że właśnie ze względu na zbyt duże obciążenie dla fabrycznej instalacji 12v od auta do przyczepy.  Tak miałem w swoim Knausie .

co gniazd i wtyków zapalniczki na 12V to ja stosuje gniazda 20A i wtyczki 16A . Taki zestaw bez problemu wytrzymuje stałe obciążenie ok 15A i nic się nie dzieje, mam przetestowane.

obraz.png.c6eef6303c7a0fadfcb2c3bb692ea530.png

 

20210425_123029_resized.thumb.jpg.9165f992d53c89edd543fbd270db4381.jpg

20210508_201759_resized.thumb.jpg.0d3b11671517d7196579ba70cea49ac9.jpg

20210509_120313_resized.thumb.jpg.a1113813d55105918a4588108545d3e4.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, Suzu4x4 napisał:

Ja bym ograniczył ładowanie z 13pin do max 5A. Wg mnie będzie to bezpieczny prąd.

Na pewno będzie bezpiecznie, ale skoro lodówka 100W działa, to przekroczenie 5A nie zaszkodzi 

 

21 minut temu, Suzu4x4 napisał:

co gniazd i wtyków zapalniczki na 12V to ja stosuje gniazda 20A i wtyczki 16A . Taki zestaw bez problemu wytrzymuje stałe obciążenie ok 15A i nic się nie dzieje, mam przetestowane

Masz jakieś sprawdzone marki? 

Gniazda chyba Berkera masz. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Suzu4x4 napisał:

tak, mam zasilanie z fabrycznej instalacji z alternatora do BCDC1240 i dalej do aku LiFePo4.

A są jakieś dobre ładowarki LiFePo4 DCDC? Bo ja mam u siebie lądowanie akumulatora AGM i tak sobie myśle że gdybym zamiast tego ładowania podłączył ładowarkę DCDC i zamienił akumulator AGM na LiFePo4. To byłaby w sumie prosta zmiana a mógłbym przejść na LiFePo4

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, filipert napisał:

Na pewno będzie bezpiecznie, ale skoro lodówka 100W działa, to przekroczenie 5A nie zaszkodzi 

 

Masz jakieś sprawdzone marki? 

Gniazda chyba Berkera masz. 

gniazda zrobione we własnym zakresie. Tzn ramka + zaślepka Berker Integro Flow , otwór wykonany frezem  i osadzone gniazdo zakupione na allegro:

https://allegro.pl/oferta/gniazdo-zapalniczki-samochodowej-12v-24v-20a-11090605827

ale widzę już gotowe też są z Berkera, jak ja kupowałem to te z Berkera były tylko bez zatyczki

https://www.dobregniazdka.pl/product/integro-gniazdo-zasilaj-c4-85ce-24v-2c-samochodowe-2c-antracyt-2c-mat-mechanizm-945702505

11 minut temu, vrs napisał:

A są jakieś dobre ładowarki LiFePo4 DCDC? Bo ja mam u siebie lądowanie akumulatora AGM i tak sobie myśle że gdybym zamiast tego ładowania podłączył ładowarkę DCDC i zamienił akumulator AGM na LiFePo4. To byłaby w sumie prosta zmiana a mógłbym przejść na LiFePo4

czy dobre to nie wiem,

ja mam australijski Redarc , Victron też robi (Orion Smart), Techtron też coś ma w ofercie.

Jakbym miał dziś kupować to chyba kupiłbym Victrona, wówczas miałbym podgląd w telefonie na parametry ładowania na jednej aplikacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Suzu4x4 napisał:

Jakbym miał dziś kupować to chyba kupiłbym Victrona, wówczas miałbym podgląd w telefonie na parametry ładowania na jednej aplikacji.

Dzięki, obadam temat. Tak myślałem ostatnio żeby z kwasiaka przejść na LiFePo4

4 minuty temu, Suzu4x4 napisał:

ale widzę już gotowe też są z Berkera,

Z Berkera tylko czasem cieżko z kolorem trafić… mam takie 3 gniazdka w grazu które myślałem że bedą matowe a są błyszczące i nie pasują do pozostałych…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach



Z Berkera tylko czasem cieżko z kolorem trafić… mam takie 3 gniazdka w grazu które myślałem że bedą matowe a są błyszczące i nie pasują do pozostałych…


Z Berkerem nie ma problemu tylko trzeba zamawiać po kolorze a nie po tym co widzimy na zdjęciu. Nie ma czarnego matu, czarny jest błyszczący a te matowe to kolor antracyt.
Zdjęcie często jest mylące .

Wysłane z mojego SM-G980F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coraz bogatszy w wiedzę i jednocześnie nowe pytania.

Niech mnie ktoś poprawi jeśli jednak czegoś nie skumałem:

Pin 9, 240W czyli ok 20A. Z niego zasilanie musi mieć też stabilizacja Al-KO, po włącza się od razu po podłączeniu przyczepy, bez zapłonu.

Ta informacja pokrywa się z manualem przyczepy - bezpiecznik do akumulatora holownika - 20A

 

Jest też oznaczenie B+/30. Fajnie byłoby wiedzieć czy to oznacza bezpiecznik 30A. Szukałem w oznaczeniach, instrukcji auta i sieci i nie znalazłem gdzie jest bezpiecznik odpowiadający za PIN9.

Teraz najważniejsze:

Czyli ładowanie akumulatora przyczepy idzie po 9 czy po 10 pinie? Czy tu jest jakiś standard połączeń czy mam szukać i sprawdzać w przyczepie przy swojej centralce?

2021-11-23 22.51.15.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Chablis napisał:

Czyli ładowanie akumulatora przyczepy idzie po 9 czy po 10 pinie? Czy tu jest jakiś standard połączeń czy mam szukać i sprawdzać w przyczepie przy swojej centralce?

Wg mnie nie ma na powyższe standardu - pin 9 daje Ci napięcie stałe od razu po załączeniu wtyczki do gniazdka a pin 10 napięcie po załączeniu zapłonu.

Najprościej wziąć woltomierz i pomierzyć napięcia na zaciskach baterii w przyczepie w jednym i w drugim przypadku i już po 5. minutach będziesz miał odpowiedź na Swoje pytanie.

U mnie bateria ładowana jest z pinu 9 - podobnie mam podłączoną lodówkę tyle, że w obu przypadkach napięcie idzie przez diodę "puszczającą" prąd dopiero powyżej napięcia 13 V - czyli samo podłączenie wtyczki do samochodu ani nie załączy lodówki ani nie puści prądu na akumulator bo napięcie spoczynkowe baterii w aucie jest za niskie.

Dopiero załączenie silnika i praca alternatora daje napięcie pozwalające diodzie "puścić" ten prąd dalej.

Czyli widać , że samo podłączenie permanentne niczym nie grozi i jak widać nie jest to nic groźnego tyle, że warto to rzeczywiście wiedzieć co jest jak podłączone.

Czyli Kolego - woltomierz w rękę i mierzymy.

Pzdr

Włodek

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Bury Kocur napisał:

Wg mnie nie ma na powyższe standardu - pin 9 daje Ci napięcie stałe od razu po załączeniu wtyczki do gniazdka a pin 10 napięcie po załączeniu zapłonu.

Jak nie ma standardu? To jest właśnie standard, że 9 pin to stały plus a 10 pin to zasilanie po zapłonie. Z 9 PINu jest zasilana cała przyczepa (oświetlenie wewnętrzne, pompki itd), natomiast z pinu 10 zasilana jest lodówka i inne elementy jak właśnie ładowanie aku  alternatora jeśli takowe sobie zrobimy.

3 minuty temu, Bury Kocur napisał:

U mnie bateria ładowana jest z pinu 9 - podobnie mam podłączoną lodówkę tyle, że w obu przypadkach napięcie idzie przez diodę "puszczającą" prąd dopiero powyżej napięcia 13 V - czyli samo podłączenie wtyczki do samochodu ani nie załączy lodówki ani nie puści prądu na akumulator bo napięcie spoczynkowe baterii w aucie jest za niskie.

Czyli masz to zrobione nieprawidłowo. 

3 minuty temu, Bury Kocur napisał:

Dopiero załączenie silnika i praca alternatora daje napięcie pozwalające diodzie "puścić" ten prąd dalej.

Ok, czyli jakoś to rozwiązałeś, ale dlaczego nie postanowiłeś tego zrobić zgodnie z panującym standardem?

3 minuty temu, Bury Kocur napisał:

Czyli widać , że samo podłączenie permanentne niczym nie grozi i jak widać nie jest to nic groźnego tyle, że warto to rzeczywiście wiedzieć co jest jak podłączone.

Jeśli zrobi się to nieprawidłowo, użyje okablowania o nieprawidłowej średnicy to takie podłączenie będzie czymś groziło, nawet sfajczeniem się instalacji elektrycznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, jacek00 napisał:

Ok, czyli jakoś to rozwiązałeś, ale dlaczego nie postanowiłeś tego zrobić zgodnie z panującym standardem?

To nie ja - taką już kupiłem budkę z takim podłączeniem i dopiero rozkminiając jej instalację z woltomierzem w ręku doszedłem co i jak jest w niej podłączone.

Może teoretycznie jest to niezgodnie z przytoczonych przez Ciebie standardem - jeżeli taki jest to OK - ale jak widać z mego opisu nic złego z tego nie wynika - nie ma możliwości niekontrolowanego rozładowania baterii w przyczepce jak również silnik auta podczas startu nie cięgnie prądu z baterii budki.

Czyli reasumując - w teorii jest podłączenie o tyle nieprawidłowe, że jest permanentne natomiast w praktyce podłączenie to jest zabezpieczone przed niekontrolowanym obciążenie baterii.

Czyli w sumie jest OK - mógłbym to zmienić, ale tak naprawdę nic bym nie zyskał poza świadomością teoretycznej prawidłowości podłączeń.

Pzdr

Włodek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Bury Kocur napisał:

To nie ja - taką już kupiłem budkę z takim podłączeniem i dopiero rozkminiając jej instalację z woltomierzem w ręku doszedłem co i jak jest w niej podłączone.

Może teoretycznie jest to niezgodnie z przytoczonych przez Ciebie standardem - jeżeli taki jest to OK - ale jak widać z mego opisu nic złego z tego nie wynika - nie ma możliwości niekontrolowanego rozładowania baterii w przyczepce jak również silnik auta podczas startu nie cięgnie prądu z baterii budki.

Czyli reasumując - w teorii jest podłączenie o tyle nieprawidłowe, że jest permanentne natomiast w praktyce podłączenie to jest zabezpieczone przed niekontrolowanym obciążenie baterii.

Czyli w sumie jest OK - mógłbym to zmienić, ale tak naprawdę nic bym nie zyskał poza świadomością teoretycznej prawidłowości podłączeń.

Pzdr

Włodek

A wiesz jakiej grubości kabel idzie do 9 pinu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, jacek00 napisał:

A wiesz jakiej grubości kabel idzie do 9 pinu?

Mam wrażenie, że 2,5 mm.

Ale taki jest i zmieniać go nie będę - 2, 5 mm powinno spokojnie przenieść roboczo 10 A.

Pzdr

Włodek

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
W dniu 23.11.2021 o 22:01, vrs napisał:

A są jakieś dobre ładowarki LiFePo4 DCDC? Bo ja mam u siebie lądowanie akumulatora AGM i tak sobie myśle że gdybym zamiast tego ładowania podłączył ładowarkę DCDC i zamienił akumulator AGM na LiFePo4. To byłaby w sumie prosta zmiana a mógłbym przejść na LiFePo4

Pozwolę sobie podłączyć się do tematu, a mam wrażenie że poniższa informacja może się również przydać autorowi wątku.

W kamperze posiadam energoblok Airsilici AL 120D. Nie mam niestety do niego żadnej porządnej dokumentacji ani karty katalogowej, niemniej jeśli dobrze interpretuję zdawkową informację u jednego ze sprzedawców wciąż oferujących ten model ("Arsilicii AL 120 - 240W 20A power supply") to maksymalny prąd wyjściowy do ładowania akumulatora "hotelowego" wynosi 20A. Z kolei na stronie https://techtron.pl/a8,jak-ladowac-akumulator-lifepo4.html znalazłem informację, że akumulatory LiFePo można z dobrym skutkiem i prawdopodobnie bez uszczerbku dla ich trwałości ładować napięciem od 13,6V, a niekoniecznie 14,4-14,6V. Z kolei z parametrów katalogowych akumulatorów LiFePo wynika, że można je ładować prądem nawet 100A, czyli moje 20A (a w praktyce może nawet nieco mniej jeśli będzie wyższe napięcie) jest jak najbardziej OK. Akumulator LiFePo wyposażony będzie w BMS. Celem jest podłączenie akumulatora LiFePo4 100Ah do obecnie posiadanego energobloku i ładowanie go z 230V lub z alternatora podczas jazdy. Być może autor tego wątku również już jakiś energoblok zamontowany fabrycznie posiada.

Proszę zatem bardziej biegłych Kolegów o opinię, czy powyższe rozumowanie jest poprawne, a tym samym czy energoblok dający napięcie co najmniej 13,6V i mający sensowną wydajność prądową pozwalającą na naładowanie aku 100Ahw kilka godzin, nadaje się do wykorzystania z akumulatorem LiFePo4 bez żadnych dodatkowych regulatorów, przetwornic, ładowarek itp.? 

Edytowane przez Łuki
doszczegółowienie (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.