Skocz do zawartości

Dobór odpowiednich bezpieczników oraz przekroju przewodów.


Grzesex

Rekomendowane odpowiedzi

20 minut temu, Suzu4x4 napisał:

widzę napisaliśmy w tym samym czasie ale sens ten sam :)

puści 230 z przetwornicy na gniazdo zewnętrzne i słupek i będą fajerwerki :-]

Podłączenie do słupka to tylko alternatywa, która nastąpi tylko i wyłącznie po (odizolowaniu , rozłączeniu) źródeł z kampera, czyli od przetwornicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 58
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Teraz, Grzesex napisał:

Podłączenie do słupka to tylko alternatywa, która nastąpi tylko i wyłącznie po (odizolowaniu , rozłączeniu) źródeł z kampera, czyli od przetwornicy.

taki przełącznik kosztuje 30 zł a rozwiązuje problem definitywnie. Podanie 230v na słupek jest niedopuszczalne a w przypadku twojego schematu może się zdarzyć.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli instalacja ma uwzględniać zewnętrzne zasilanie z 230V, musi być osobne od zewnętrznego gniazda 230V złącze przyłączeniowe (męskie!) z którego zasilanie pójdzie na prostownik i na obwód 230V, ale tego nie można tak zostawić czy zdać się na pamięć i uwagę użytkownika!

Zapomnisz wyłączyć przetwornicę, podepniesz kabel pod przyczepę/kampera, i co? do słupka będziesz leciał z wtyczką z odkrytymi bolcami z 230V DC? Jak przeżyjesz, dopiero będą fajerwerki na słupku/w Twojej instalacji.  

A przy "uniwersalnym" gnieździe, ze słupka będziesz podłączał do cepy/kampera też wtyk z czynnym 230V DC? Jak ktoś ci wyszarpnie przypadkowo przewód (przechodząc, czy bawiące się dzieci), to na grunt ma polecieć wtyk z 230V? 

Fajerwerki na słupku osobny temat.

Trzeba to inaczej rozwiązać. Musi być albo automat przy podpięciu 230V z zewnątrz rozłączający zasilanie przetwornicy i m.zd. również rozłączający obwód 230V na wyjściu przetwornicy, albo przy separacji gniazda zewnętrznego 230V DC i złącza przyłączeniowego 230V DC z zewnątrz - co najmniej przełącznik I-O-II za przetwornicą. Podpinasz się do słupka, a potem przełączasz zasilanie z przetwornicy na słupek.  

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Suzu4x4 napisał:

taki przełącznik kosztuje 30 zł a rozwiązuje problem definitywnie. Podanie 230v na słupek jest niedopuszczalne a w przypadku twojego schematu może się zdarzyć.

 

 

24 minuty temu, Suzu4x4 napisał:

 

Edytowane przez Grzesex (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, Grzesex napisał:

Bezpieczniki instalowane będą na szynie, która będzie przykręcona do klemy +

Szyna piękna. Tylko ona powinna być na innym obwodzie jak pisał CZYŚ. Jeżeli zostawiasz tak jak na schemacie to zabezpieczenia będą się dublować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Grzesex napisał:

 

 

to co podesłałeś to jest automat.

Ja bym w takim przypadku zastosował przełącznik przełącznik manualny. Jest tańszy, niezawodny i bezpieczniejszy .

mi chodzi o manualny:

https://allegro.pl/oferta/schneider-przelacznik-modulowy-i-0-ii-1p-20a-issw-9777936871

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Suzu4x4 napisał:

to co podesłałeś to jest automat.

Ja bym w takim przypadku zastosował przełącznik przełącznik manualny. Jest tańszy, niezawodny i bezpieczniejszy .

mi chodzi o manualny:

https://allegro.pl/oferta/schneider-przelacznik-modulowy-i-0-ii-1p-20a-issw-9777936871

 

Ok, dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i pamiętaj co koledzy wyżej napisali, gniazdo 230V zewnętrze (żeńskie) nie może być połączone z gniazdem przyłączeniowym zasilania zewnętrznego (męskie).

w przeciwnym razie przy splocie niekorzystnych okoliczności może dojść do tragedii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak.... to jest logiczne i oczywiste.

Bardziej mnie martwi to, że nikt nie ustosunkował się do przekrojów przewodów ani wielkości bezpieczników i chyba też nikt nie zrozumiał, że wszystko jest łączone bezpośrednio do klemy na listwie.... no bo przecież nie sposób bez listwy wszystkie te kable podłączyć do akumulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Grzesex napisał:

Tak.... to jest logiczne i oczywiste.

Bardziej mnie martwi to, że nikt nie ustosunkował się do przekrojów przewodów ani wielkości bezpieczników i chyba też nikt nie zrozumiał, że wszystko jest łączone bezpośrednio do klemy na listwie.... no bo przecież nie sposób bez listwy wszystkie te kable podłączyć do akumulatora.

to  popraw schemat  bo inaczej wygląda to na schemacie a inaczej mówisz.

po drugie jak  koledzy mają się ustosunkować do przekrojów przewodów jak nie znają ich długości.

ja np. montując taką przetwornice jak na schemacie zastosował bym zabezpieczenie 200A i przewód spawalniczy 35 mm2.

tyle że przetwornica była by nie dalej niż metr od akumulatora. Jakbym potrzebował 10 metrów przewodu to dałbym przewód 60mm2. więc całkowicie inny.

ciężko doradzać nie znając parametrów.

a prąd stały o natężeniu kilkaset amper to nie żarty .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zalinkowałeś pierwociny mojego schematu - dzięki kolegom docelowy schemat urodził sie  gdzieś ok 15tej strony wątku ale chyba też tam nie ma rozłącznika solarów - jest to na tyle oczywiste że po prostu musi być - jest gdzieś w wątku o tym pisane
Czemu bezpieczniki bezpośrednio przy aku - wolę żeby w razie draki spalił się regulator a nie auto :) 

mówisz o 2 rzeczach
1-sza to maksymalna obciążalność dla danego przekroju,
2-ga  to straty związane z przesyłem prądu stałego związane z odległością

https://napiecie.salama.pl/dobor-kabli-przewodow/   -  tu masz wszystko -  są linki do  tabel obciążalności  przewodów  i  kalkulatorek na excelu obliczający spadki przy danej długości

https://elektrykapradnietyka.com/32678/dobor-zabezpieczen-nadpradowych-instalacje-elektryczne/  zasady doboru zabezpieczeń

zwróć uwagę na to dla jakiej temperatury jest podawany w tabelach przekrój i dopuszczalna obciążalność w ścianie kampera w upalnym lecie będziesz miał 40 a może i więcej stopni, zwróć też uwagę że dopuszczalna obciążalność i przekrój zależą od sposobu ułożenia żył

Szersze omówienie w/w  zagadnień - https://www.elpar.pl/uploads/download/parametry_techniczne_kabli_elektroenergetycznych.pdf

Zakładasz zasilanie 230V - gdzie różnicówka  i przewód ochronny ?
Prowadzisz inst. dwuprzewodowo - czemu ma służyć zmasowanie 35mm2 ?

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Załączam moje kolejne wypociny. Zapewne będą kolejne uwagi, ale przyjmę wszystko ;)  Nie jestem przecież elektrykiem jak i nie dokońca docierają do mnie wszelkie zasady i obliczenia, których w sieci bez liku :(  Zatem proszę wszystkich o wyrozumiałość :)

Widoczne na schemacie podłączenia bezpieczników mają oznaczać podłączenie ich bezpośrednio do klem akumulatora ..... w razie wątpliwości ;) Inaczej nie potrafię tego zobrazować :(

Cała instalacja wychodząca z "pomieszczenia"  z akumulatorami, regulatorem i rozdzielnią bezpieczników,  montowana będzie "natynkowo" włącznie z odpowiednimi gniazdami, wyłącznikami i wszelkiego rodzaju osprzętem elektrycznym. Estetyka jest oczywiście brana pod uwagę, ale przede wszystkim łatwy dostęp do wszystkiego w krótkim czasie. Tak sobie to wszystko wymyśliłem :)  Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że nie wszystkim może się taka forma podobać i szanuję to całkowicie :) 

Oczywiście  przyjmę wszelkie uwagi dotyczące złych stron mojego pomysłu z instalacją w korytkach na ścianach busa.

schemat 31.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.