Skocz do zawartości

Dethleffs Nomad 560 FMK


tomekk

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Cały ten rok był trochę zwariowany, ale powoli uzupełniam braki w opisach mojego życia karawaningowego. W wątkach o podróżach staram 
się przedstawić co udało nam się w tym roku zobaczyć, gdzie byliśmy, tutaj przedstawię zakup przyczepy Dethleffs Nomad 560 FMK.
Wszystko zaczęło się podczas podróży wakacyjnej do Włoch, gdzie na moje szczęście, albo nieszczęście spotkałem i poznałem bliżej @dudek_t
wraz z jego fajną rodzinką. Jak zapewne pamiętacie byłem wtedy w posiadaniu Knaus 500 QDK, o szerokości 230 cm i długości z dyszlem ok. 720 cm.
Nowo poznany Kolega, okazało się że posiada większy metraż do mieszkania, gdyż jego szerokość przyczepy to 250 cm. Całe moje krótkie życie turystyczne broniłem się przed taką szerokością, że problem, że drogi wąskie, że samochody ciężarowe itd. Posłuchałem paru argumentów, że jednak nie jest tak źle jak może się wydawać, obejrzeliśmy z żoną, pocmokaliśmy, no i na tym się skończyło.

Wakacje minęły, zaczął się wrzesień, było trochę czasu na wspominki i temat wrócił, zaczął wiercić dziurę w głowie, z dnia na dzień coraz bardziej. 
W związku z tym, że mamy pod bokiem Centrum Kempingowe w Kutnie, które znamy jeszcze z zakupu pierwszej przyczepy Caravelair, oraz widzimy jaką przeszli historię rozwoju, zdecydowaliśmy się obejrzeć to co mają w sprzedaży, czyli Dethleffsa. Najpierw był pomysł na model Camper, później korespondowaliśmy jeszcze z przedstawicielem w Warszawie, ale jakoś chemii nie było. Skończyło się na dobrej cenie i wersji Nomad, która wchodziła do produkcji w 2020 roku, a więc nie do obejrzenia na żywo w 2019 roku. Knausa sprzedaliśmy bez problemów, kupił bardzo fajny Kolega, który obiecał dbać o przyczepę.
Skonfigurowaliśmy Nomada tak jak zawsze chciałem jeśli chodzi o ogrzewanie i ciepłą wodę - Truma Combi 6E, wersja gaz plus grzałka elektryczna, większy WC, większy brodzik, szuflady w kuchni i wysuwane cargo. Mojej żonie bardzo, ale to bardzo spodobała się ilość szafek, oraz kolorystyka - jasna. Jadalnia po środku jest rozkłada do łóżka o szerokości 115 cm, więc spokojnie wyśpią się dwie osoby, z tyłu łóżko piętrowe z szafkami z podwójnymi plecami - szafa od frontu i półka od tyłu. W pakiecie jest ATC. DMC zamówiłem 2000 kg, gdzie ładowność to 430 kg. Generalnie całość wygląda bardzo solidnie, ale nie wszędzie.
Wiedziony doświadczeniem z poprzednich przyczep, na dzień dobry wzmocniłem słabe punkty - łóżko piętrowe, żebym mógł na górnym spać, wzmocnienie środkowej podkowy, bo po 5 latach by się rozleciała, wzmocnienie łóżka francuskiego, żeby się nie złamało, uszczelniłem blat kuchenny żeby woda nie ciekła do tyłu szafki, dodałem białe plexi w łazience żeby woda nie pryskała na tapetę, dodałem kamerę z tyłu do wspomagania lusterek wstecznych. Aha, lodówka mi się nie podoba, w Knausie była lepsza i większa.

Byłem zaskoczony tym, że przyczepa jest świetnie wyważona już fabrycznie, a posiada przed osią : wc z osobnym zbiornikiem, zbiornik wody 35 l, Truma Combi 6E 10l, dwie butle, koło zapasowe w przedniej bakiście. Co do wrażeń z jazdy, jestem bardzo zadowolony, auto bez problemu radzi sobie, przestrzeń mieszkalna nie do przecenienia. Wymiary to 250 cm szerokości, 813 cm długości z dyszlem, jedna oś. Nie ma dla mnie problemów żeby wyskoczyć na weekend, na tydzień, dalej, bliżej, wąska droga, osiedle domków w Chorwacji :)
Niektórzy może kojarzą przyczepę z Vloga @Tomii

 

IMG_7463.jpg

IMG_7467.jpg

IMG_7470.jpg

IMG_7475.jpg

IMG_7478.jpg

IMG_7479.jpg

IMG_7480.jpg

IMG_7483.jpg

IMG_7484.jpg

IMG_7487.jpg

IMG_7489.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, tomekk napisał:

Skonfigurowaliśmy Nomada tak jak zawsze chciałem [...] większy WC, większy brodzik

Toaletę masz standardową, brodzik też.

Co „większego” skonfigurowałeś ?

BTW. Szuflady w kuchni czy cargo to standard.

Edytowane przez vrs (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomek ,budka fajna. Widać nowsze rozwiązania inny design i całkiem inne wnętrze kolorystyczne ,które jest całkiem inne jak w Twoim poprzednim Knausie. 

Może teraz jeszcze za wcześnie ale powiedzmy jeszcze rok /dwa i będziesz mógł porównać Knausa do Dethlefsa co do jakości wykonania. Tym bardziej ,że obydwie przyczepy kupiłeś jako nowe.

Ale przyznasz ,że 2,50 to w środku robi różnicę. 

Niech przynosi Wam wiele frajdy z użytkowania i szerokości :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Tak, tak, dajcie chwilę.

Wysłane z mojego motorola one vision przy użyciu Tapatalka

A przyczepa oczywiście piękna. Chyba już gdzieś o niej dyskutowaliśmy

Z którego roku miałeś Knausa? Ja też stalem przed podobnym dylematem przecież. Rozważałem Adrię Aviva o szerokość 245 cm i Knausa Sudwinda - wybór padł na tego drugiego mimo, że to 230 cm. A szerokości przestałem się obawiać mimo, że nigdy z szerszą przyczepa nie jeździłem. Ale skoro każdy twierdzi że nie ma różnicy to chyba nie ma
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ładna przyczepa w bardzo ładnej kolorystyce ! Na targach oglądaliśmy Dethleffsa i bardzo nam przypadły do gustu. DMC masz 2000, jakim autem to ciągasz ?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, Maras napisał:

Tomek ,budka fajna. Widać nowsze rozwiązania inny design i całkiem inne wnętrze kolorystyczne ,które jest całkiem inne jak w Twoim poprzednim Knausie. 

Może teraz jeszcze za wcześnie ale powiedzmy jeszcze rok /dwa i będziesz mógł porównać Knausa do Dethlefsa co do jakości wykonania. Tym bardziej ,że obydwie przyczepy kupiłeś jako nowe.

Ale przyznasz ,że 2,50 to w środku robi różnicę. 

Niech przynosi Wam wiele frajdy z użytkowania i szerokości :) 

Marek, różnica jest olbrzymia, co do jakości materiałów to Dethleffs Nomad jest zdecydowanie wyżej niż Knaus Sport

 

46 minut temu, jacek00 napisał:

A przyczepa oczywiście piękna. Chyba już gdzieś o niej dyskutowaliśmy emoji6.png

Z którego roku miałeś Knausa? Ja też stalem przed podobnym dylematem przecież. Rozważałem Adrię Aviva o szerokość 245 cm i Knausa Sudwinda - wybór padł na tego drugiego mimo, że to 230 cm. A szerokości przestałem się obawiać mimo, że nigdy z szerszą przyczepa nie jeździłem. Ale skoro każdy twierdzi że nie ma różnicy to chyba nie ma emoji6.png

Tak Jacku, dyskutowaliśmy  :) . Knaus był z 2009 roku. 

 

40 minut temu, borek6 napisał:

Bardzo ładna przyczepa w bardzo ładnej kolorystyce ! Na targach oglądaliśmy Dethleffsa i bardzo nam przypadły do gustu. DMC masz 2000, jakim autem to ciągasz ?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

SsangYong Rodius II 2.2, 178 KM, 400 Nm, automat, napęd na tył, auto 7-mio osobowe. Samochód zdecydowanie niedoceniony u nas w kraju.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytam właśnie bo jestem ciekaw jak mój Kodiaq TSI 190 by się spisywał z przyczepą 2000 DMC... wg dowodu ma 2200 ale ten nasz głupi przelicznik.... ty się mieścisz ?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, jacek00 napisał:

 z szerszą przyczepa nie jeździłem. Ale skoro każdy twierdzi że nie ma różnicy to chyba nie ma

Różnica jest na bramkach i jak jest zwężka na autostradzie, tak to luz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Większość przeróbek w Nomad 560 FMK podyktowana była doświadczeniem z poprzedniej przyczepy KNAUS 500 QDK, gdzie w wyniku moich prac doprowadziłem ją do takiego
stanu jaki bym sobie życzył od początku, a świadomość moja była 10 lat jeszcze za mała.
Zacząłem od razu od zrobienia wzmocnień konstrukcji, które według świadomości nie mają szans przetrwać więcej niż 5 lat.

Łóżko piętrowe dostało wzmocnienie podłużne - nr 2, oraz dodatkowe podpory - nr 1. Wszystko zostało pomalowane dobranym lakierem w odcieniu szarości.

wzmocnienie_pietra_01.thumb.jpg.21de120389256a03df43d669441d72aa.jpgwzmocnienie_pietra_02.thumb.jpg.34f724556f9c1e25f7a7825b2323bd94.jpg

 

Podkowa w jadalni. Przyczepy tego producenta słyną ze świetnej cyrkulacji powietrza, ale jest w tym momencie pewien mankament - ściany siedzisk są w powietrzu
utrzymywane jedynie przez plastiwkowe, punktowe mocowania, a reszta jakimiś plastkiami do ściany. Dorobiłem pionowe wzmocnienia, w sumie jakieś 10 szt, 
rozlokowanych proporcjonalnie do wielkości konstrukcji. 

jadalnia_01.thumb.jpg.f7907757d361e59281a06d21918a0291.jpgjadalnia_02.thumb.jpg.4458ed2004697dae5cacaf83c6893b7b.jpg

 

Wzmocnienie łóżka w sypialni. Łóżko francuskie składa się z dwóch połówek w jakiś tam sposób połączonych, ale zupełnie niepodpartych po środku, gdzie sama rama
nie posiada wzmocnienia poprzecznego. Dodałem więc po środku, w narożnikach, oraz po mniej więcej środku szerokie, drewniane kolumny, przyklejone do ramy
i przykręcone do podłogi. Dodatkowo jeszcze od strony klapy serwisowej jest podwójne gniazdko 12 V (element nr 1 na zdjęciu) do zasilania pompki przetaczającej wodę z kanistra, lub do innych
celów.

sypialnia_01.thumb.jpg.45843e67c5a7fc3aa451a012d443976e.jpgsypialnia_02.thumb.jpg.75f4e550fb06abd18ab55bdd2bc91578.jpgsypialnia_03.thumb.jpg.e5047bf3c7f85c31278274504984970b.jpgsypialnia_04.thumb.jpg.8f6770137c82ae86ef2d39f97eab6d8a.jpgsypialnia_05.thumb.jpg.0c76cbecb101bbb46f0c00d103760507.jpgsypialnia_06.thumb.jpg.24dff67a3ff63f21cc448b3e8f4d18af.jpg

 

Dodałem półkę na ekspres do kawy - miejsce idealne.

polka_kawa.thumb.jpg.9ef6c1edd5892e58d2e5b2fa7c4cd70c.jpg

 

Łazienka, dodałem plexi białe na ściany i uszczelniłem od dołu do umywalki.

lazienka.thumb.jpg.8445290ea850c96fd84c005bcefaee47.jpg

 

Zrobiłem panel sterowania ze wskaźnikiem wody, voltomierzem, oraz dodatkowe gniazdka 12V do zasilania TV i SAT.

panel.thumb.jpg.2f2fc471baf014b58e0f62ea00b52ee5.jpg

 

Akumulator pokładowy, ładowarka, ze względu, że trafo jest po drugiej stronie, tam gdzie jest Truma Combi, ciągnąłem kabel pod podłogą przyczepy,
w peszlu. Obok transformatora jest zabezpieczenie przed rozładowaniem, a od strony akumulator zestaw bezpieczników i wyłącznik zasilania.

akumulator.thumb.jpg.e9c98f4c95416feb6abecfdb56b5d417.jpg

Pod szafkami dodałem ładowarkę USB z włącznikiem, generalnie każda dodawa ładowarka posiada swój niezależny włącznik, oraz dodatkowy bezpiecznik.

usb.thumb.jpg.ca24ba69bd75d8d728ed5ea9b3356fe8.jpg

 

Kupiłem gaśnicę, taką którą obsługuje się w prosty sposób. Zawartość jej dedykowana jest do domu, a więc patelnia z olejem, prąd, materiały palne. 
Tutaj nie jestem fachowcem, więc zdałem się na opis w specjalistycznym sklepie.

gasnica.thumb.jpg.25edcd7e6c0ab450765ee5d3fa43c734.jpg

 

Blat kuchenny od strony okna posiada płytę z tworzywa, ale nie jest ona przymocowana do niego i woda która się wychlapuje podczas użytkowania zlewu leje się za blat, uszczelniłem silikonem sanitarnym - zobaczymy czy będzie trwałe.

kuchnia.thumb.jpg.6de60072166e34aa59e12c6428f5e656.jpg

 

W kratce lodówki zainstalowałem większe wiatraki, wolnobieżne, nie szumią tak jak mniejsze. W dolnej kratce wyprowadziłem przedłużenie rurki do skroplin zamiast fabrycznego, otartego zbiorniczka.

lodowka_02.thumb.jpg.765a08b372ce90f54ea71e3cbf0aac22.jpg1715915114_lodwka_01.thumb.jpg.b2387172dbb7078bacefcca70d9878fc.jpg

 

Z tyłu przyczepy zainstalowana jest kamera do podglądu drogi za mną.

kamera.thumb.jpg.e93af610089c6c2d2718a8fca3b0fd94.jpg

 

W przedniej bakiście, oraz pod tylnik łóżkiem założyłem taśmy led w listwach, także z dedykowanymi bezpiecznikami.
W ogóle instalacja elektryczna jest przyjazna dla montażysty, gdyż posiada dwa punkty dystrybucji 12V i 230V, wystarczą odpowiednie końcówki i wpinamy się 
w specjalną kostkę.

Dorobiłem jeszcze klapę serwisową do schowka na buty koło drzwi wejściowych. Stwierdziłem także że pojedynczy stopień jest utrudnienie we wchodzeniu dla wnuczki, więc zakupiłem dwustopniowy, ale tutaj nie byłbym sobą, więc dorobiłem z płaskowników stalowych połączenie nóżek stopnia, żeby się nie rozjeżdżały pod moim ciężarem :) .

klapa_buty.thumb.jpg.72ad5b73af0e69ec4b0e7ee0250d105b.jpg

19 minut temu, borek6 napisał:

Pytam właśnie bo jestem ciekaw jak mój Kodiaq TSI 190 by się spisywał z przyczepą 2000 DMC... wg dowodu ma 2200 ale ten nasz głupi przelicznik.... ty się mieścisz ?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

U mnie auto ma DMC 2950 kg, więc przelicznik jest zachowany, zresztą taki był plan. Co do Kodiaqa i jego TSI to przymierzałem się i zaniechałem takiego zakupu - za mały, za słaby. W ogóle nie brałem pod uwagę aut z napędem na przód i dołączanym tyłem bo mam słabe wspomnienia z takich konstrukcji. Albo stały 4x4, albo na tył napęd.

 

16 minut temu, peja76 napisał:

Różnica jest na bramkach i jak jest zwężka na autostradzie, tak to luz.

Tutaj masz rację, trzeba uważać, wystarczy przejechać się dla treningu po centrum Wiednia ulicami które są w remoncie, nie wiem dlaczego, ale zawsze uda mi się zabłądzić w tym dziwnym mieście, w tym roku wylądowałem pod dworcem. Austriacy jak robią jakieś zwężki to 2,5 metra to jest 2,5 metra :D .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez urazy, ale widzę że jesteś bardziej praktykiem niż estetą ;)

Mnie by denerwowały te widoczne wkręty, kątowniki i kable ale najważniejsze żeby użytkownik był zadowolony :yes:

Też przesiadłem się z Knausa Sport na Dethleffsa i jestem zadowolony. Oby buda służyła jak najdłużej i dawała jak najwięcej satysfakcji ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnica jest na bramkach i jak jest zwężka na autostradzie, tak to luz.
To to wiem. Chyba najgorsze byłyby zwężki, bo czasami jest naprawdę wąska. No ale jednak mnie to dotyczyć nie będzie - może następnym razem
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.