Skocz do zawartości

mam 12V na baterie / jak to przerobić


mtworus

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 49
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Czy to urzadzenie da mi 1000W i 220V tak dlugo jak z drugiej strony bedzie "zywy" aku i 12V ??

Czy te 1000W oznacza ze moge podpiac jednoczesnie np. 2 urzadzenia po 500W ?

 

 

 

 

Na takie moce nie możesz używać akumulatora. 1000W poboru mocy przez przetwornicę z akumulatora to daje ok 83 A. Biorąc pod uwagę jeszcze sprawność przetwornicy to będzie brała ponad 100A. Tego nawet przez kilka minut nie wytrzyma akumulator rozruchowy - to taki przystosowany do dużych prądów. Pytanie drugie - moce odbiorników się sumują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wlasnie sobie policzylem ze przy 1000 W bede mial te 83A . to sporo ale w sumie akumulator 75Ah powinnien wyzyc przy takim poborze ok. 1 godzine, czy dobrze rozumuje? Tylko pozostaje jeszcze gubosc przewodu, ktorym ma poplynac te 83A - jaki to musi byc ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Jesli przyczepa ma przetwornice 220V-12V to oznacza ze automatycznie mam w srodku 12V po podlaczeniu z zewnatrz 220V ??

Odnoszę wrażenie że w Twojej przyczepie jest transformator z układem prostowniczym a nie przetwornica jej zastosowanie nie miałoby sensu,ma za małą sprawność

dal rade pociagnac chociaz przez 1 godzine boiler 300W trumy

Przetwornica o mocy 1000W zasili grzałkę w bojlerze 300W, musisz się jednak liczyć, że akumulator nie pociągnie za długo przy takim obciązeniu. Biorąc pod uwagę sprawność przetwornicy to będzie bojler pobierał 30 do 33 A, a to sporo nawet na akumulator 75Ah. Teoretycznie powinien całkowicie naładowany wytrzymać przy takim obciążeniu ok 2 godz. (75Ah/2h=37,5A). To teoria, w praktyce nie wytrzyma akumulator takiego obciążenie przez 1 godzinę. Dlatego musisz oszczednie gospodarować zasobami akumulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak bedzie wygladac sprawa przy wlaczonym silniku w aucie i korzystaniu z alternatora ?? Czy wtedy mozna spokojnie korzystac z takiej przetwornicy przez dluzszy czas bez obaw o rozladowanie aku ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Alternator to takie urządzenie, które dostarcza różnego prądu przy różnych obrotach silnika. Przy obrotach biegu jałowego silnika da on powiedzmy 20-30 % prądu na jaki zastał zaprojektowany. Przeważnie są stosowane alternatory ok. 70 A , więc przy biegu jałowym można by liczyć na około 15 -25 A, ale część tego prądu pochłonie sam silnik ( układy zapłonowe, komputer, wtryski itp)więc dla akumulatora przyczepy dużo prądu nie zostanie. Ponadto długie kable od alternatora do aku w przyczepie powodują duże spadki napięcia i tym bardziej maleje prąd ładowania aku. Myślę, że w takich warunkach nie uzyska się więcej niż 5 -10 A prądu ładowania ... To nie jest wiele, i dlatego akumulator w przyczepie trzeba niestety traktować jako źródło światła czy zasilanie do pomki wody a nie jako żródło do grzania wody... Rozwiązaniem tego problemu mógłby być dodatkowy alternator na 24V i dwa duże akumulatory w przyczepie, ale to wydaje się nieracjonalne, chćby ze względu na koszty, czy wagę . Wydaje się, że lepszym rozwiązanie jest wykorzystywanie do grzania urządzeń korzystających z gazu z butli, niestety...

 

Aha i jeszcze jedno, akumulator rozładowywany dużym prądem ( większym niż 1/10 pojemności ) dość znacznie traci pojemność. To znaczy, że im większym prądem się go rozładuje, tym mniej mocy się z niego uzyska.

Dla prądu 83 A potrzeba przewodu o przekroju 25-30 mm2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie uzyska się więcej niż 5 -10 A prądu ładowania ...

 

A po co mi wiekszy prad do ladowania aku ?

 

 

Tutaj znalazlem przetwornice z opcja prostownika

http://sklep.campotur.pl/przetwornica-12v-1000w-2000w-z-ladowniem,100401,321,0.html

 

i tak to sobie wyobrazam ze ta przetwornica bedzie wpieta razem z akumulatorem w instalacje 12V przyczepy i w przypadku gdy podlacze auto przetwornica laduje aku a gdy korzystam z pradu w przyczepie aku wspomagany przez alternator daje prad na przetwornice. Tylko nie wiem czy to sie tak da.

 

Albo jeszcze inna opcja. Na schemacie 13 pinowego gniazda ( http://caravaning_klub.republika.pl/wtyczka02.html) znalazlem ze piny 10 i 11 sa przewidziane do ladowania aku przyczepy. Tylko pytanie czy to ladowanie z auta ma jakies sterowanie tzn. czy nie przeladuje mi aku podczas dluzszej jazdy. No i gdy korzystam z pin 10 i 11 oznacza to ze kazde przekrecenie kluczyka w stacyjce oznacza rozpoczecie ladowania. Obawiam sie ze przy rozruchu moze mi braknac pradu (silnik 2.0l diesel) skoro jego czesc od razu ucieknie do ladowania tego z przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten prąd ładowania aku podałem w aspekcie zasilania przetwornicy , przetwornica pracuje np. godzinę ,a potem silnik samochodu ładuje aku całą noc...

Przy jednoczesnym podłączeniu aku w samochodzie i przyczepie nie da się przeładować akumulatora. Oczywiście obydwa aku ołowiowe 12V. Żeby przeładować aku, trzeba by go ładować przy zbyt wysokim napięciu, a o to dba regulator alternatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mareko! Jeżeli auto ma fabryczną instalację 13 pinową to napięcie na 10 i11 pojawi się, gdy alternator poda większe napięcie niż ma akumulator samochodowy ( nie wiem jak to jest sterowane, ale tak u mnie jest ). A więc po uruchomieniu silnika. Przetwornica zaproponowana przez Ciebie daje sinusoidę modyfikowaną, a więc nie nadaje się do zasilania lepszych urządzeń elektronicznych. Pozdrawiam AdmH

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mareko! Jeżeli auto ma fabryczną instalację 13 pinową to napięcie na 10 i11 pojawi się, gdy alternator poda większe napięcie niż ma akumulator samochodowy ( nie wiem jak to jest sterowane, ale tak u mnie jest ). A więc po uruchomieniu silnika. Przetwornica zaproponowana przez Ciebie daje sinusoidę modyfikowaną, a więc nie nadaje się do zasilania lepszych urządzeń elektronicznych. Pozdrawiam AdmH

 

Chcialbym do przetwornicy podlaczyc przede wszystkim boiler trumy na 300W aby podczas drogi mozna bylo zagrzac wode i gdzies na parkingu skorzystac z prysznica, umyc rece w cieplej wodzie itp.

 

I jeszcze drugie pytanie: Jesli podlaczam te 300W przez przetwornice to mam 25A !!

Tylko gdzie jest az tak duzy prad ? czy tylko na trasie przetwornica - boiler ? nie wiem ktore przewody nalezy zabezpieczyc ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mareko! Sprawdz jaki prąd możesz pobierać - jest napisany na aku. Do tego pradu możesz dobrać przetwornicę. Pewnie będzie za mała - to dodaj następny aku. Chyba bez 150 Ah się nie obędzie. AdamH

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O rany, 150Ah !!! Ja nie chce wozic ze soba malej elektrowni. Potrzebuje tylko podczas jazdy podgrzac wode w bojlerze elektrycznym zeby umyc dziecko na parkingu lub wziac szybki odswiezajacy prysznic. Czy nie ma innych rozwiazan poza boilerem na gaz aby podgrzac wode bez takich wymagan pradowych? Moze cos przeoczylem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic nie przeoczyłes. Takie są prawa fizyki. Mam u siebie ten sam problem. Zacząłem od instalacji aku 200 Ah. Reszta niedługo.

Aha, możesz kupić mały generator. Załatwi wszystko, tylko głosno. AdamH

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale taki aku 200Ah chyba wazy z 50 kg ? Jaki wziales ? Zwykly czy zelowy? A moze warto zainwestowac w aku glebokiego rozladowania ? Chyba trzeba wybrac aku ktory bedzie dobrze znosil szybkie i intensywne rozladowania tak duzym pradem. Tylko jakie sa do tego najlepsze , wie ktos moze ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.