Skocz do zawartości

Czy jest mozliwe podłączenie aku pod taki energoblok


norvik

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 132
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

15 minut temu, BuryKocur napisał(a):

Konrad  - nie włączam się w dyskusję ale jedno spytam - powiedz tak naprawdę - po co Ci ta przetwornica bo tego jakoś nie skumałem.

Co chcesz z niej zasilać z napięcia 230 V?

Pzdr

Włodek

 

Laptopa, telewizor, awaryjne przy dużym słońcu Trume (300W), maszynkę do golenia i parę innych pierdół. oczyszczanie jadąc na dziko

1 godzinę temu, Hermogenes napisał(a):

Tak powinien być podłączony przed przełącznikiem, bo zasilać trafo nie powinieneś z modyfikowanego napięcia przetwornicy. Ja jeszcze bym dorobił jakiś układ wskaźników z czego buda jest zasilana jakieś żaróweczki na tym przełączniku, kiedyś były takie na 230 v kolorowe maciupkie . Pozdrawiam Hermogenes 

Ale cała buda może chodzić z przetwornicy więc przełącznik obojętne nawet jeśli jest włączony kabel czarny do energobloku gdyż on nie przesyła dalej 230 v tak wynika z opisu.

Całe zamieszanie wyszło zarówno u kolegi czyś jak i u mnie z tego czarnego kabla myśleliśmy podobnie ze to on łącznie z energoblokiem zarządza zasilaniem gniazd przyczepy. :mlot:

Bardzo dziękuję za pomoc Tobie i koledze czyś ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, czyś napisał(a):

ale nie w przyczepie, gdzie nigdy nie wiesz do czego tak naprawde się przyłączasz, poza tym że działa lub nie.   

To ja jeszcze omawiany problem prądu w przyczepce rozbuduję do układów napięć 12 V / 230 V na jachtach - bo z tym mam dużo do czynienia.

Na jachtach podobnie jak w przyczepach stosuje się podczas postojów w portach napięcie 230 V dołączane przewodem z rozdzielnic na lądzie a wykorzystywane do wszelkich urządzeń typy bojlery, czajniki, kuchenki elektryczne itp..

A prąd jest zmienny i tu się zaczyna kłopot bo po pierwsze nigdy nie wiesz jak dana rozdzielnica jest uziemiona (czy w ogóle jest uziemiona) a po drugie dobrze jest wiedzieć jaki jest układ na jachcie fazy i zera.

Dodatkowo podając napięcie 230 V kablem wiele osób nie zadaje sobie trudu, aby skonkretyzować na jachcie układ przewodu fazowego i zerowego co nie jest jak doświadczenie pokazuje na jachcie bez znaczenia.

W efekcie bardzo często występuje sytuacja, kiedy masz na jachcie sytuację grożącą porażeniem bo np. w nieświadomości swojej podasz na obudowę metalowego czajnika elektrycznego fazę a armator dotknie się jeszcze równocześnie np. do metalowych podciągów masztu, które siłą rzeczy są uziemiane do wody i porażenie gotowe.

Dodatkowo występuje jeszcze zjawisko elektrokorozji wynikającej z prądów błądzących w wodzie, bo gdzieś coś jest źle uziemione - lub nie jest w ogóle uziemione.

Dlatego dobry system napięcia jedno-fazowego - 230 V (o wielofazowym już nie wspominam bo powstają tu jeszcze większe zawiłości) powinien zawierać wskaźnik fazy i zera, który montuje się przed heblem głównym.

U mnie wygląda to tak jak na zdjęciu - wskaźnik jest tam gdzie się pali zielona dioda.

Dodatkowo na przewodzie PE przed heblem montuje się separator diodowy - do obejrzenia na fotce, a zasadę działania opisuje załączony PDF.

Mając takie urządzenia - podczas podłączania w porcie po przypłynięciu naszego przewodu do rozdzielnicy - zanim załączymy heblem prąd na cały jacht patrzymy co nam się zapali w kontrolerze faz - jeżeli jest dioda zielona - jest OK - jeżeli zapala się czerwona należy zastosować odwrócenie fazy i zera na wejściu z lądu (taki przewód odwracający układ faz wozi większość moich kolegów ze sobą - natomiast jeżeli zapalają się obie lampki tzn, że od danej rozdzielnicy należy się odłączyć bo ma ona problem z uziemieniem,

Mając tak wykonaną instalację 230 V możemy mieć pewność, że na naszym jachcie nikomu złego się nic nie stanie.

Ale w trosce o własne dobrze rozumiane bezpieczeństwo nie należy się np. w porcie kapać, bo Ty możesz mieć wszystko OK, ale nigdy nie wiesz jak ma wykonaną instalację Twój sąsiad + jak wygląda uziemienie rozdzielnicy, do której się włączasz - może się bowiem okazać, że Ty na Swoim jachcie zrobiłeś wszystko zgodnie ze sztuką a jednak z powodów przez Ciebie niezawinionych podczas kąpieli między jachtami porazi Cię prąd mający swoje źródło np. w źle wykonanej instalacji u sąsiada lub w rozdzielnicy.

Dodatkowo z prądami takimi w wodzie znane są niemalże powszechnie problemy elektrokorozji części metalowych zanurzonych w wodzie - patrz poniżej zdjęcie z mojego portu, gdzie elektro-korozja "zjadła" sąsiadowi kolumnę napędu ze śrubą.

Problemy z prądem nie są jak widać domeną jedynie karawaningu - piszę to dla zaawizowania, że istnieje takie zjawisko jak elektro-korozja, która także i nam może przysporzyć problemów w naszych budkach przy korzystaniu z podłączenia do słupków z napięciem 230V.

Nas ratuje wielokrotnie fakt, ze budki nasze stoją na gumowych kołach, ale problem prądów krokowych przy wchodzeniu i wychodzeniu z przyczepki są dość zbieżne z podobnymi problemami z jachtingu podczas wchodzenia i wychodzenia na brzeg z jachtu.

To tak trochę OT ale na szybko przy okazji poruszanego tematu.

Pzdr

Włodek

 

IMG_0360.JPG

Separator diodowy.JPG

corrosion-electrolytric-saildrive.jpg

Manual-Galvanic-Isolator-VDI-16-EN-NL-FR-DE-ES.pdf

31 minut temu, konradk napisał(a):

Laptopa, telewizor,

To możesz zasilić z 12 V  natomiast możesz mieć 230 V z przetwornicy i możesz podać to np. na jedno konkretne gniazdko - niezależne od napięcia z sieci zewnętrznej.

Mam tak u siebie i w budce i na jachcie - jedno gniazdko ma zawsze 230 V z przetwornicy - przetwornica 300 W - farelki z niej nie zasilisz, ale prosty odbiornik typu golarka lub podobne już owszem.

Pozostałe gniazdka mają 230 V z lądu a to jedno jedyne z przetwornicy - i zobacz o ile to ułatwia wykonanie instalacji.

Pzdr

Włodek

Edytowane przez BuryKocur (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, konradk napisał(a):

 Trzeba tylko pamiętać że przy pracy z inwertera nie wpinam się w słupek 230V

Warto zrobić zabezpieczenie / przełącznik (ręczny lub automatyczny)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Misio napisał(a):

Warto zrobić zabezpieczenie / przełącznik (ręczny lub automatyczny)

Lub - tak jak piszę powyżej - z inwertera zasilić tylko jedno czy dwa KONKRETNE gniazdka, gdzie nie będzie napięcia z sieci zewnętrznej.

Mam to sprawdzone i to działa a o ileż jest to prostsze...

pzdr

Włodek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, BuryKocur napisał(a):

Mam to sprawdzone i to działa a o ileż jest to prostsze...

Jest prostsze... ale np u mnie nie do zastosowania, bo zaraz bym chciał mieć prąd tu czy tam... przykład z laptopem, Trumą i np blenderem (każde urządzenie w innym miejscu), a kable, przedłużacze - no nie...

Ale (już w formie żartu) by uprościć mój układ ostatnio myślę nad doprowadzeniem zasilania zewnętrznego tylko i wyłącznie do ładowarki :D którą jak użyłem 3razy w ostatnich 4latach to w tym roku użyłem już jej 2razy ;) ale Osiołek to rzeczywiście specyficzny pojazd... ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, BuryKocur napisał(a):

Lub - tak jak piszę powyżej - z inwertera zasilić tylko jedno czy dwa KONKRETNE gniazdka, gdzie nie będzie napięcia z sieci zewnętrznej.

Mam to sprawdzone i to działa a o ileż jest to prostsze...

pzdr

Włodek

Musiałby chyba całą przyczepę rozmontować żeby to porozdzielac. Ważne że wiem jak to działa wszystko i co mogę robić a czego nie robić. Laptopów, tv nie mam gdzie podpiąć pod 12V. W całej przyczepie nie mam żadnego gniazda 12V. 

10 minut temu, Hermogenes napisał(a):

Fajna hybryda

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, konradk napisał(a):
24 minuty temu, Hermogenes napisał(a):

Fajna hybryda

Niestety ciężkawa, prądożerna i o niskiej sprawności...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, konradk napisał(a):

Musiałby chyba całą przyczepę rozmontować żeby to porozdzielac. Ważne że wiem jak to działa wszystko i co mogę robić a czego nie robić. Laptopów, tv nie mam gdzie podpiąć pod 12V. W całej przyczepie nie mam żadnego gniazda 12V. 

Konrad - nie gniewaj się, ale ja naprawdę nie widzę kłopotu wykonania zdublowanej instalacji w takim małym pojeździe jak przyczepka...

U siebie w przyczepce - oprócz fabrycznej instalacji 230 V z energobloku - mam dołożoną drugą instalację 12 V z akumulatora + dołożone 4 gniazdka 230 V z inwertera i to było mega łatwe do zrobienia.

Wykonanie tego zajęło mi nieco ponad weekend.

Na jachcie - sporym jachcie - po jego zakupie - wykonałem praktycznie na swoją modlę całkowicie nową instalację 12 i 230 V - obecnie mam 25 gniazd 230 V i kilkanaście punktów gniazd 12 V + ileś punktów świateł - i mam tam gdzie na codzień są mi one potrzebne  a fotki z tej przeróbki sa poniżej.

Takie przeróbki naprawdę Konrad nie kosztują dużo a warto takie zmiany zrobić, bo potem masz prąd tam gdzie chcesz i taki jak chcesz a nie tak jak wymyślił to producent.

 A poniżej fotki ode mnie z przeróbek prądu:

Pzdr

Włodek

Moduł bezpiecznikowy 230 V.JPG

IMG_0359.JPG

Bury Kocur - bezpieczniki glówne.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A powiedźcie ci panowie czy takie coś mogę zamontować między panelem a mppt? Nie mam tam żadnego rozłącznika ani innego zabezpieczenia

https://allegro.pl/oferta/podstawa-bezpiecznikowa-10x38-1000v-dc-rozlacznik-9297530807

https://allegro.pl/oferta/wkladka-bezpiecznikowa-15a-10x38-solarna-1000v-dc-9297585038

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.