Skocz do zawartości

Czy jest mozliwe podłączenie aku pod taki energoblok


norvik

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 132
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Pozwolę sobie głośno pomyśleć z prośbą o komentarz:

jeśli przewody 9 i 13 z wtyczki łączą się w tym miejscu z instalacją przyczepy

image.png.a635ed34bd6cdafd8b852d2c41b901b8.png

I dalej pojawiają się już tu /jak wrócę do domu to w piątek rozetnę tę plastikową opaskę  i delikatnie pociągając spróbuję ustalić zakończenie tego przewodu/

image.png.4752df85dc94242efd4d622ddf75f317.png

to może ma sens wpiąć się z wewnętrznym akumulatorem w to miejsce - puszkę z bezpiecznikiem ? /przypuszczam że będę miał prąd do oświetlenia, wody i spłuczki , a nie będę miał do lodówki bo wiązka "zasilanie sterowane włącznikiem zapłonu" biegnie w stronę lodówki innymi kablami. I takie rozwiązanie w zasadzie mnie satysfakcjonuje.

Pytanie czy to zgodne ze sztuką , to raz, dwa czy w taki sposób w trakcie jazdy akumulator będzie doładowywany /nie jest to priorytetem ale warto mieć/

 

 

 

 

bbbb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No więc tak: odpinasz od zasilacza zaznaczony konektor z podwójnym przewodem niebieskim (sprawdź) i dobrze go izolujesz (taśma lub koszulka termo).
Zaizolowany, zostawiasz już luzem, nigdzie nie podłączony - to jest "plus" zasilania lodówki.
Tak, jak pisałem poprzednio, pytając o kolory, "minusem" dla lodówki jest przewód brązowy. Również odłączasz go od zasilacza i tak samo izolujesz,
pozostawiając nigdzie więcej nie podłączony. Musisz sprawdzić, ale najprawdopodobniej będzie to również podwójny przewód brązowy, który zaznaczyłem.

671916689_wyprzas1.thumb.jpg.c53e91c69f2c1f4dfcafbbfdfa22f347.jpg

 


Akumulator, oczywiście z bezpiecznikiem tuż przy klemie, podłączasz w/g zamieszczonego rysunku: "minus" w miejscu odłączonych przewodów brązowych, natomiast "plus" w miejscu odłączonych przewodów niebieskich.

 

2.thumb.jpg.0bc77410dc9a0177fa0bc7ee18e0b07e.jpg

Ładowarka powinna być odpowiednio dobrana nie tylko "prądowo", ale też nie może obciążać akumulatora, gdy jest bez zasilania ~230 V, oraz powinna mieć pamięć ostatnio ustawionych parametrów.


Ostatnia czynność, to przełożenie przewodu biało-niebieskiego wtyczki z pinu 13, na pin 11 (najprawdopodobniej jest wolny, bez przewodu - sprawdź) oraz przełożenie przewodu niebieskiego z pinu 9, na pin 10 wtyczki (również powinien być niewykorzystany). To wszystko wynika z uproszczeń przyjętych przez producenta przyczepy w owym okresie produkcji.
Jeśli gniazdo samochodu masz podłączone prawidłowo, to lodówka będzie zasilana po włączeniu zapłonu, zgodnie z rysunkiem.
Akumulator nie będzie doładowywany - to osobna kwestia. Była om omawiana w wielu tematach, np. w tym:

https://forum.karawaning.pl/topic/30712-system-ładowania-akumulatora-zamiast-paneli/

Trzeba jednak powiedzieć, że w odróżnieniu od kamperów, w przypadku zestawu przyczepa/samochód, takie bezpośrednie podłączenie, czyli "częściowe" doładowywanie z instalacji samochodu (spadki napięcia) nie naładuje całkowicie akumulatora, a to nie wpływa korzystnie na jego stan. Jeśli akumulator jest typu GEL lub AGM, to w zasadzie bezpośrednie doładowywanie jest wykluczone i potrzebne byłoby dodatkowe urządzenie do tej funkcji.

PS
Zanim cokolwiek zrobisz, to sprawdź miernikiem, czy przewody, które zaznaczyłem i opisałem, są tymi samymi w rzeczywistości, ponieważ nie mam możliwości fizycznego sprawdzenia Twojej instalacji i opieram się jedynie na przedstawionych zdjęciach.

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za cenne rady , aku , hebel, ładowarka i bezpiecznik już zainstalowane jutro podeślę zdjęcia.

Jutro i w sobotę ogarnę temat podłączania, dzięki za łopatologiczne wytłumaczenie , choć i tak mam pewne wątpliwości ale najpierw muszę się z tym zmierzyć a potem będę pytał

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Panie Krzysztofie , wielki dzięki za podpowiedzi , działa , zobaczę jak będzie z holownikiem , ale Pańskie rady są wiele warte. jak Pan będzie biwakował w kuj pom poproszę o info jakoś tak wypadało by się zrewanżować

 

 

 

inline1.jpg

inline2.jpg

może pytanie nie będzie zbyt mądre ale poproszę o podpowiedź , może się zdarzyć że ktoś przestawi hebel 12V w trakcie połączenia z 230V , coś się wydarzy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Jędrzej napisał:

Panie Krzysztofie , wielki dzięki za podpowiedzi , działa , zobaczę jak będzie z holownikiem , ale Pańskie rady są wiele warte. jak Pan będzie biwakował w kuj pom poproszę o info jakoś tak wypadało by się zrewanżować

Nie ma o czym mówić, najważniejsze, że sobie poradziłeś i wszystko działa. Dziękuję za atencję, ale wszyscy mówimy tu sobie po imieniu, więc jeśli już, to tylko Krzysztofie :)

Godzinę temu, Jędrzej napisał:

może pytanie nie będzie zbyt mądre ale poproszę o podpowiedź , może się zdarzyć że ktoś przestawi hebel 12V w trakcie połączenia z 230V , coś się wydarzy ?

Jeżeli "hebel" odłącza jedynie akumulator od zasilacza lub jakieś odbiorniki zasilane z 12 V, to zupełnie nic się nie wydarzy, choć na 100 %, to dopiero jak narysujesz lub opiszesz, w którym dokładnie miejscu jest on podłączony (co rozłącza).

PS

Nie znam tej ładowarki, ale mam nadzieję, że upewniłeś się, że nie obciąża akumulatora, gdy nie ma podanego zasilania ~230 V :hmm:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu ‎12‎.‎03‎.‎2020 o 05:02, Kristofer napisał:

No więc tak: odpinasz od zasilacza zaznaczony konektor z podwójnym przewodem niebieskim (sprawdź) i dobrze go izolujesz (taśma lub koszulka termo).
Zaizolowany, zostawiasz już luzem, nigdzie nie podłączony - to jest "plus" zasilania lodówki.
Tak, jak pisałem poprzednio, pytając o kolory, "minusem" dla lodówki jest przewód brązowy. Również odłączasz go od zasilacza i tak samo izolujesz,
pozostawiając nigdzie więcej nie podłączony. Musisz sprawdzić, ale najprawdopodobniej będzie to również podwójny przewód brązowy, który zaznaczyłem.

671916689_wyprzas1.thumb.jpg.c53e91c69f2c1f4dfcafbbfdfa22f347.jpg

 


Akumulator, oczywiście z bezpiecznikiem tuż przy klemie, podłączasz w/g zamieszczonego rysunku: "minus" w miejscu odłączonych przewodów brązowych, natomiast "plus" w miejscu odłączonych przewodów niebieskich.

 

2.thumb.jpg.0bc77410dc9a0177fa0bc7ee18e0b07e.jpg

Ładowarka powinna być odpowiednio dobrana nie tylko "prądowo", ale też nie może obciążać akumulatora, gdy jest bez zasilania ~230 V, oraz powinna mieć pamięć ostatnio ustawionych parametrów.


Ostatnia czynność, to przełożenie przewodu biało-niebieskiego wtyczki z pinu 13, na pin 11 (najprawdopodobniej jest wolny, bez przewodu - sprawdź) oraz przełożenie przewodu niebieskiego z pinu 9, na pin 10 wtyczki (również powinien być niewykorzystany). To wszystko wynika z uproszczeń przyjętych przez producenta przyczepy w owym okresie produkcji.
Jeśli gniazdo samochodu masz podłączone prawidłowo, to lodówka będzie zasilana po włączeniu zapłonu, zgodnie z rysunkiem.
Akumulator nie będzie doładowywany - to osobna kwestia. Była om omawiana w wielu tematach, np. w tym:

https://forum.karawaning.pl/topic/30712-system-ładowania-akumulatora-zamiast-paneli/

Trzeba jednak powiedzieć, że w odróżnieniu od kamperów, w przypadku zestawu przyczepa/samochód, takie bezpośrednie podłączenie, czyli "częściowe" doładowywanie z instalacji samochodu (spadki napięcia) nie naładuje całkowicie akumulatora, a to nie wpływa korzystnie na jego stan. Jeśli akumulator jest typu GEL lub AGM, to w zasadzie bezpośrednie doładowywanie jest wykluczone i potrzebne byłoby dodatkowe urządzenie do tej funkcji.

PS
Zanim cokolwiek zrobisz, to sprawdź miernikiem, czy przewody, które zaznaczyłem i opisałem, są tymi samymi w rzeczywistości, ponieważ nie mam możliwości fizycznego sprawdzenia Twojej instalacji i opieram się jedynie na przedstawionych zdjęciach.

 

Krzysztof zrobione , teraz tylko czekam na samochód, w pinie 10 co prawda miałem pomarańczowy przewód /w przyczepie kończył się niepodłączonym dalej konektorem/

zaizolowałem w wtyczce /może kiedyś będzie potrzebny

 

444.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy dobrze kombinuję aby mieć zasilanie (którego obecnie nie ma gdyż akumulator w przyczepie zasila tylko movery) wystarczy wpiąć się przewodami poprowadzonymi z aku w miejsce gdzie jest opis BAT (na ów urządzeniu ) uprzednio je odłaczając .

20200322_172409[1].jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.03.2020 o 22:20, Piotr Kowal napisał:

wystarczy wpiąć się przewodami poprowadzonymi z aku w miejsce gdzie jest opis BAT (na ów urządzeniu ) uprzednio je odłaczając .

Tak, te dwa przewody podłączone do BAT prowadzą do wtyczki 13 pin (u mnie tak było). Dzięki temu jak podepniesz samochód to masz 12V w cepce. Najlepiej podepnij samochód i sprawdź, czy pojawi się tam 12V. Zapisz sobie, który to plus a który masa. I jak odłączysz ten przewód powinieneś stracić zasilanie 12V w cepce.

Jeżeli nie chcesz korzystać z 12V z samochodu, to ten przewód dobrze izolujesz i w to miejsce podłączasz AKU z przyczepy.

Jak chcesz mieć możliwość korzystania z 12V z samochodu, to musisz zastosować przekaźniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Cytat

 

Ok Pojawił się holownik i nowe wyzwania , patrząc od dyszla lewa strona obrysówki góra dół swięcą , natomiast lewa strona nie , hmm optymistycznie zakładam że to brak masy gdzieś - chyba że ktoś ma inne pomocne sugestie, dodatkowo lodówka Krzysztof na podanych pinach nie działa sprawdzę dziś miernikiem prąd od strony samochodu czy jest to właściwie podłaczone

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wyjaśnia, dlaczego lodówka nie działa.
Na 13/9 napięcie powinno być cały czas.
Na 11/10, napięcie pojawia się dopiero po włączeniu kluczykiem zapłonu, a w wersjach "premium", dopiero przy pracującym silniku.
Nie wiem, czy to uwzględniłeś podczas sprawdzania. Jeśli tak, to podłączenie gniazda haka zrobili Ci idąc na łatwiznę, czyli tylko dla zewnętrznego oświetlenia przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.