Jump to content
norvik

Czy jest mozliwe podłączenie aku pod taki energoblok

Recommended Posts

norvik

Witam,

Przyczepa Fendt, energoblok taki jak na fotkach, czy jest możliwe podłączenie akumulatora pod to urządzenie.

Pozdrawiam

post-5029-0-78584600-1415629714_thumb.jpg

post-5029-0-57977400-1415629742_thumb.jpg

post-5029-0-39557300-1415629769_thumb.jpg

post-5029-0-12871100-1415629797_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
MichalAndrychow

witam mam taki sam energo blok 

ja podłączylem to do wsuwek pod napisem bat.

odłącz zasilanie od przyczepy odkrec osłone  energo bloku (dolną czesc tą pod napisami  )

zobaczysz ze są tam dwa kable podłączone idąc za nimi odnajdziesz  kostke plastikowa  pod siedzeniem z przodu przyczepy po lewej stronie stojąc twarza do kierunku jazdy  tam sie te kable łącza z kablami od wtyczki ktora idzie od samochodu. ja wysunolem te konektorki połączylem z klemami i działa. elektro blok ma przekaznik i automatycznie przelacza zasilanie.

moja przyczepa to fendt 470 platin rok 2010

Share this post


Link to post
Share on other sites
norvik

Dzieki za informacje, a jak wyglada sprawa ładowania, czy po podłączeniu 230v, aku bedzie doładowywany.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Dzieki za informacje, a jak wyglada sprawa ładowania, czy po podłączeniu 230v, aku bedzie doładowywany.

 

Witam !

To nie jest energoblok, tylko zwykły zasilacz.

Nie znam tego zasilacza, ale z tego, ale widać, że to bardzo prosta konstrukcja i nie liczyłbym na możliwość ładowania przez niego accu.

Łatwo to sprawdzisz. Po podłączeniu akumulatora mierzysz napięcie na klemach. Później podłączasz przyczepę pod 230 V i ponownie mierzysz napięcie, jeśli wzrosło, to może być opcja ładowania, jeśli nie zmieniło się lub minimalnie się obniżyło, to brak funkcji ładowania.

W zasadzie te zaciski "Batt" służą do podłączenia przewodów z wtyczki łączącej z samochodem (piny: masa i stały plus), aby w przyczepie działało np. oświetlenie, gdy jest połączona z samochodem. Przekaźnik odłącza to połączenie, gdy przyłączy się przyczepę pod zasilanie 230 V. Oczywiście można odłączyć to połączenie od "wtyku haka" i podłączyć pod zamontowany wewnątrz przyczepy akumulator (żelowy lub AGM).

Zasada odłączenia pozostanie ta sama.

Share this post


Link to post
Share on other sites
norvik

Dziękuję za odpowiedź, posprawdzam wszystko..

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
MichalAndrychow

ładowania napewno nie ma sprawdzłlem to  :oslabiony:

Share this post


Link to post
Share on other sites
nikita55

ładowania napewno nie ma sprawdzłlem to  :oslabiony:

To nie jest energoblok tylko przetwornica z230v na 12v np.500w bo takie modele też spotkałem.Jeden kabel to zasilanie 230v i dwa pozostałe jeden 5 drugi 4 żyłowe . Jedna sekcja to minusy ,druga to plusy ,są wersje z bezpiecznikami lub bez. No i podłączenie batt s samochodu w czasie jazdy.Żeby ładować aku musisz mieć dodatkową ładowarkę. :fuck:

Share this post


Link to post
Share on other sites
AdamH

Wczoraj odebrałem swoją z Bierunia. Z załączonego schematu wygląda, że jest to zwykły zasilacz produkcji Dometica - Kristofer :yes: .

Do zacisków " batt " należy podłączyć aku. przyczepki. Na wtyczce są to piny  9(+) oraz 13(-).

Ja będę podłączał aku. p-ki równolegle nie wypinając przewodów od wtyczki. Ładowarka CTEK będzie podłączona na stałe pod wejście 230V. Wtedy w czasie jazdy alternator będzie ładował obydwa aku. i zasilał odbiorniki p-pki. a po zasilaniu z 230V zasilacz odepnie aku.

Tak to działało w poprzedniej p-ce. Obawiam się tylko, że gdy mocno rozładuję aku. p-ki to gdy podepnę auto popłynie większy prąd niż bezpieczniki w aucie. Tak jeszcze mi się nie zdarzyło - mimo mocno rozładowanych aku. - ale może być.

Share this post


Link to post
Share on other sites
strus251

Cześć,

Podłączam się pod temat aby nie tworzyć nowego o tym samym ;).

 

Pakując graty do cepki postanowiłem się jej bliżej przyjrzeć (nowy zakup).

Mam coś co jest jakimś zasilaczem i chciałem się upewnić czy dobrze wszystko kumam ;).

 

Zdjęcie pokazuje to coś w obudowie, bez obudowy wraz z moimi zaznaczeniami ( o nie będę pytał), oraz naklejkę znamionową z trafo.

Jeżeli się myle to mnie poprawcie ;):

- pod wejście nr 1  (12V Eing.) mogę podłączyć akku. Będzie on zasilał urządzenia na 12V bez podłączenia do 230V. Obecnie jest tam podpięte zasilanie z pinu przeciwmgielnego z auta więc odepnę i dołożę takie światło w przyczepie na tyle.

Domyślam się, że nie ma on funkcji ładowania akku ale to załatwia mi solary (2x60W) które już kupiłem i czekają tylko na czasz "aż mi się zechce je zamontować")

 

- wyjście nr 2 (12V Ausg.) mama podpięte odbiorniki 12V z cepki

- wyjście nr3 (12V Ausg.) analogicznie jak przy nr2. 

Pod jeden z Nich mam podpiętego Trumaventa bo jak się okazało to mój jest 12Volotwy (przynajmniej tak odczytuje tabliczkę z wentylatora i napisy pod pokrętłem sterownika )

 

- nr 4 to chyba jakiś bezpiecznik który można wcisnąć??? Ale co on zabezpiecza?

 

Pytanie, czy ta naklejka mówi Nam coś o tym, jak dużego prądu można się spodziewać na wyjściach 12V z tego Trafo?

Według tabliczki Vent będzie pobierał 0,2 - 1A ale nie wiem ile to jest tych 15V - 50VA w przeliczeniu na znane mi 12V - ?A.

post-10249-0-84743200-1430214808_thumb.jpg

post-10249-0-73259400-1430214834_thumb.jpg

post-10249-0-93390100-1430214847_thumb.jpg

post-10249-0-95628700-1430214855_thumb.jpg

post-10249-0-85022600-1430214872_thumb.jpg

Edited by strus251 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

1) powinieneś dać fotkę, na której będą dobrze widoczne oznaczenia / napisy pod konektorami  zasilacza. W tej chwili nie zaryzykuję, aby Ci jednoznacznie dać odpowiedź. Łączówki prawdopodobnie opisujesz prawidłowo, ale przypuszczenia, to jednak zbyt mało …
2) słusznie się domyślasz, ten zasilacz nie posiada funkcji ładowania akumulatora
3) podłączony nawiew Trumy „TB”, określiłeś / zidentyfikowałeś prawidłowo
4) nr „4” jest bezpiecznikiem termicznym. Jest on wpięty w szereg z uzwojeniem pierwotnym transformatora i zapobiega jego uszkodzeniu w wyniku nadmiernego wzrostu temperatury transformatora, co może mieć miejsce, gdy nastąpi zwiększony pobór prądu (większy od znamionowego) np. w wyniku jakiegoś zwarcia w obwodzie, uszkodzenia elementów zasilacza itd.
W przypadku zadziałania, należy usunąć przyczynę, poczekać na ostygnięcie transformatora i dopiero wcisnąć przycisk. Gdyby „wyskakiwał” ponownie, to oznacza, że przyczyna przeciążenia nie została jednak usunięta lub sam termik uległ również uszkodzeniu.
5) dla nawiewu „TB”, ten 1 A, to ok. 12 W, w praktyce zależy od obciążenia i obrotów dmuchawy (silnika).  Ten zasilacz ma bardzo małą moc i praktycznie, prąd stale z niego pobierany, nie powinien być wyższy, niż ok. 5,5 do 6  A absolutnie max. Przypuszczam, że bezpiecznik ma wartość 7,5 A (zawsze bywa o minimalnie wyższej wartości).   Trafo ma uzwojenie wtórne z odczepem po środku, czyli jakby dwa, każde po ok. 50 VA. Wypadkowo jednak zasilacz posiada ok. 80 VA mocy granicznej, co widać na indywidualnej, drukowanej naklejce parametrów znamionowych.
Szczerze mówiąc, to myśląc o jakichś bardziej zaawansowanych modernizacjach w przyczepie, należałoby zrezygnować z tego zasilacza (cała, lewa „połówka” widoczna na foto) i zastosować coś bardziej nowoczesnego, zapewniającego też ładowanie akumulatora, zwłaszcza przewidując dołożenie tego accu i solarów.
IMHO

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
strus251

Wielkie dzięki za odpowiedzi.

Lepsze zdjęcie wejść/wyjść 12V będzie możliwe dopiero jak rozepnę wszystko bo nie mam jak podłożyć aparatu (brakuje 3-ciej ręki) ;).

W sumie z modyfikacji to planuje tylko dołożenie 2 punktów LED do tych co są już na 12V (przeróbka istniejących: kuchnia, łazienka) oraz zostawienie tak jak jest pompek wody czystej i w WC.

Więc chyba nie będę inwestował w lepsze (wiadomo kasa) trafo a wykorzystam to. Oczywiście dodatkowe pkt. LED to do oświetlenia wnętrza a nie do dawania znaków naziemnych samolotom więc po przeróbce tych 3 szt żarówek co mam P21W na LED pobór łączny mocy będzie niższy niż teraz.

 

Brak samego ładowania chyba mi nie dokuczy bo jak już założę solary to cepka raczej 230V nie będzie widziała, była by to martwa funkcja. Natomiast awaryjnie jak by pogoda była licha i trzeba by podładować to w zeszłym roku zakupiłem ładowarkę w Lidlu więc awaryjnie będzie ze mną jeździć. 

 

Krzysiu, dzięki jeszcze raz bo wolałem się upewnić że wszystko jakoś pokumałem niż potem zrobić kuku. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

To ma sens. Przy tak małym zapotrzebowaniu na energię, faktycznie nie ma potrzeby zmiany zasilacza, a ładowarka, którą masz, powinna bez problemu dać radę  :ok:

Share this post


Link to post
Share on other sites
strus251

Dziekuje raz jeszcze. Jak sie spotkamy na jakims kempie to musimy razem :piwo:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

OK :piwo:

Share this post


Link to post
Share on other sites
strus251

wróciłem z majówki i już się w głowie zrodził pomysł, pytanie czy trafiony ;).

 

To coś co jest u mnie w funkcji energobloku ma jedno wejście 12V (na akku, obecnie przeciwmgielne opisane "-" 12V "+" EING.). Ma też 2x wyjście 12V (widać na fotce pod spodem opisane jako (w kolejności z naklejki): "-" "-" 12V "+" "+"  AUSG.

 

Pomijam oczywiście wszystko po części 230V świadomie.

Teraz tak, jak jest podpięte 230V to oba wyjścia 12V maja prąd z trafo i to co powinno działać działa [oświetlenie  w w łazience (2x żarówka P21W) oraz toaleta i pompka wody).

 

Jak jest tylko 12V z przeciwmgielnego to działa: tylko 1 żarówka łazience (1x P21W), oświetlenie nad kuchnią (1xP21W), pompka w toalecie.

 

Z tego domniemam że jedno z wyjść (1x P21W w łazience oraz pompka wody) ma zasilanie tylko z trafo a pozostałe sprzęty działają i z trafo po 230V i z akku czyli wyjście jest formą przekaźnika.

Tutaj rodzą się 2 pytania:

- czy można wszystko przepiąć tylko pod jedno wyjście 12V to które działa i z trafo i jako przekaźnik (zamiast P21W będą LED)?

- czy jak zamiast przeciwmgielnego będzie tam podpięty na stałe akku to nic się nie zjara po podpięciu cepki pod 230V na jakimś kempie. W sensie czy to wejście 12V jest odcinane jak trafo dostanie 230V?

 

Oczywistym jest to, że piny od wyjścia 12V tylko po trafo będą już w tym momencie tylko dobrze zaizolowaną ozdobą ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...