Skocz do zawartości

Prąd i jego magazynowanie, ładowanie akumulatorów ...


Filip

Rekomendowane odpowiedzi

To pozostaje udział w konkursie :hop1:

Wracając z pracy wstąpiłem po drodze do jeszcze 10 sklepów Lidl i niestety wszędzie się rozeszły :ok: Cena była faktycznie fajna, aż się prosiło żeby zainstalować na stałe w przyczepie i zapomnieć o obsłudze akumulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 645
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Poszły jak ciepłe bułki, bo reklama w telewizji była.

 

Zawsze sceptycznie podchodziłem do akumulatora w przyczepie, ale po kilku wyjazdach w tym roku stwierdziłem,że naprawdę mi się przyda (używam tylko do oświetlenia i pompki wody), a teraz jak mam ten prostownik to zrobię sobie całą instalację i podczas każdego podpięcia przyczepy do prądu aku bedzie się ładował, a w przyczepce będzie panel sterowania razem z voltomierzem i odcięciem odbiorników w przypadku spadku napięcia poniżej 10,5V.

 

Dzięki trzymaniu przyczepy pod prądem przez cały tydzień w sezonie, na weekend będzie zawsze pełne ako.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

panowie napiszcie czy jak mam podpięty akumulator do ładowania i on się naładuje a ja nie odepnę klem z aku tylko wtyczkę 220V to czy wpływa to na szybsze rozładowanie akumulatora czy nie ma znaczenia, czy może uszkodzić aku?.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to że w pewnym sensie zamykam obwód przez prostownik to nie rozładowuje aku.

może to lakoniczne pytania ale kto pyta nie błądzi.

 

Przecież prąd stały z aku idzie na mostek , a potem do trafo (prostownika).

Diody prostownika nie przepuszczają prądu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja miałem taki "sen proroczy":

 

- montujemy w holowniku na stałe i porządnie przetwornicę 230/12 o mocy dobranej do możliwości alternatora; najlepiej taką ze zdalnym włączeniem, aby mogła pracować tylko przy pracującym silniku

 

- wyprowadzamy 230V do gniazda na tył holownika

 

- z przodu budki wyprowadzamy kabel 230V i podpinamy go do holownika

 

- tenże kabel wpinamy w instalację 230V budki przez układ zabezpieczający (np. przekaźnik), który natychmiast odłączy zasilanie 230V z holownika w momencie podpięcia 230V z sieci na gniazdo przyczepy np. na kempingu (inaczej umrze przetwornica)

 

- podłączamy automatyczny prostownik, o którym jest mowa powyżej

 

- zapominamy o problemie z ładowaniem akumulatora przyczepy i pracą lodówki czy to w czasie jazdy czy na postoju.

 

Uff, ale się rozpisałem... :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prościej wyprowadzić odpowiednio gruby kabel od aku do aku przyczepy +dioda aby nie rozładowywało aku w przyczepie.

Lodówka też jest na 12V.

Dodatkowo można oświetlenie przyczepki zrobić na 12V.

Korzyść taka ,że możemy jechać w dzikie miejsca bez prądu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt, ale 12v nie lubi długich odległości. Każdy dodatkowy metr przewodu, każde łączenie, wtyczka itp. to potencjalne miejsce strat. Poza tym już nawet 0,2V spadku napięcia na przewodach to niedoładowany aku w przyczepie i słabiej chłodząca lodówka. Moim zdaniem lepiej mieć wiadomą stratę tylko na przetwornicy niż latać z miernikiem szukając spadków napięć na długich przewodach 12V. No i oczywiście 1m przewodu 4 czy 6 mm2 to też jest parę groszy.

 

No ale to jest moje osobiste zdanie. Każdy zrobi jak uważa :ok: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Witam, przestudiowałem cały ten wątek i stwierdziłem że najbardziej pasuje mi rozwiązanie,które zaprezentował ''zenon1232'' z drobnymi przeróbkami do własnych potrzeb,też nie lubię przełączników i zastanawiania się kiedy jaki przełącznik włączyć, tym bardziej że po mojej przyczepce biegają dzieci a one lubią różnego rodzaju ''pstryczki'' :hehe: , więc wszystko dzieje się automatycznie

post-129430-imported-5a250575-e26b-4500-b4c3-4b6017b1057c_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P1 i P2 - takie przekaźniki na 220 V pod jakim hasłem tego szukać ? Gdzie można je kupić ? W sklepie elektronicznym tego nie mieli jak szukałem, może zamówię wysyłkowo tylko czego konkretnie szukać ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.