BartekM Opublikowano 31 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2013 Witam, Korzystacie z tempomatu w trakcie jazdy z budką?? Mogę zamontować do swojego holownika i zastanawiam się nad sensem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tokyo Opublikowano 31 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2013 (edytowane) Bartoszu tu nie ma się nad czym zastanawiać. to właśnie jazda z budą jest mniej dynamiczna, dłuższa i stała prędkość jest jak najbardziej wskazana. w terenach górzystych (podjazdy) jednak, z tempomatem ostrożnie (mówię o ręcznych skrzyniach). Edytowane 31 Października 2013 przez tokyo (wyświetl historię edycji) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
GregorY Opublikowano 31 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2013 Mam tempomat, używam sporadycznie przy jeździe solo - najczęściej na płaskich autostradach i przy większych prędkościach. Sporadycznie, bo przy dłuższych podjazdach (które wbrew pozorom nie tak łatwo na autostradach zauwazyć) wysiłek skrzyni i silnika jest jednak większy - nieadekwatny do akurat wrzuconego biegu co czuć trzęsieniem budy i na dłuższa metę dławieniem/duszeniem silnika. Przy jeździe z budką praca drążka zmainy biegów jest jednak częstsza - każde wzniesienie moze być odczuwalne, a ja lubię sobie pomiąchać. Na rzeczywiście długiej i płaskiej trasie można załączyć tempomat ale i tak trzeba obserwowac teren. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ptaku Opublikowano 31 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2013 Na płaskim terenie korzystam z tempomatu jazda jest spokojniejsza i równa , w górzystym wolę kontrolować jazdę pedałem gazu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartekzg Opublikowano 31 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2013 oczywiście, że warto pod warunkiem że masz gdzie go włączyć, na płaskich drogach jak najbardziej. W górach i na wyższych wzniesieniach(nie pamiętam ile %) tempomatu nie używamy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krzysztof57 Opublikowano 31 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2013 Zawsze kiedy się tylko da. Fabryczny tempomat współpracujący z automatyczną skrzynią biegów. Działa od 40km/godz wzwyż. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kajman Opublikowano 31 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2013 Świetna sprawa, szczególnie na długich trasach:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Cytrus Opublikowano 31 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2013 jeżdze na tempomacie i z budką i bez budki i w mieście rownież mam manualna skrzynie jak jedziesz na tempomacie i dodasz gazu ( pedalem gazu ) to autko przyspiesza, odpuszczasz gaz i auto wraca do ustawionej predkości , tempomat rozłączasz naciśnięciem hamulca lub sprzęgła lub poprostu wyłączasz, nie zastanawiaj się tylko montuj - ale pamiętaj trzeba się nauczyć jazdy na tempomacie, w zakretach auto nie zwalnia jadzie z ustawioną predkoscią pod górke i z górki również albo silnik zwiększa obroty albo auto hamuje silnikiem, jeżdzę z tempomatem różnymi autami juz od conajmniej 6 lat - nie wyobrazam sobie jazdy bez tego urządzenia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Speedy Opublikowano 31 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2013 ...tylko ,żeby się nie rozczarować tempomatem, trzeba pamiętać ,że to nie jest urządzenie do oszczędzania paliwa (mimo, że teoretycznie jazda jest płynna i równa). Poza tym ,jak najbardziej warto mieć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Heniekag Opublikowano 31 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2013 Tez uważam, ze jeśli jest możliwość to montuj - super sprawa, szczególnie na długich trasach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pierzasty Opublikowano 31 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2013 ...tylko ,żeby się nie rozczarować tempomatem, trzeba pamiętać ,że to nie jest urządzenie do oszczędzania paliwa (mimo, że teoretycznie jazda jest płynna i równa). Poza tym ,jak najbardziej warto mieć. Wręcz jazda na tempomacie uderza w ekonomię. Gdy pracowałem jako kierowca , niejednokrotnie obserwowałem spalanie na jeździe z tempomatem i bez. Niestety zawsze spalanie było na niekorzyść jazdy z tempomatem , niewiele ale jednak niekorzyść. Na autostradzie jadąc to duża wygoda i ciàgnąc się dłuższą ilość czasu fajnie jest wyciągnąć kopyta Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
GregorY Opublikowano 31 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2013 jeżdze na tempomacie i z budką i bez budki i w mieście rownież mam manualna skrzynie jak jedziesz na tempomacie i dodasz gazu ( pedalem gazu ) to autko przyspiesza, odpuszczasz gaz i auto wraca do ustawionej predkości , tempomat rozłączasz naciśnięciem hamulca lub sprzęgła lub poprostu wyłączasz, nie zastanawiaj się tylko montuj - ale pamiętaj trzeba się nauczyć jazdy na tempomacie, w zakretach auto nie zwalnia jadzie z ustawioną predkoscią pod górke i z górki również albo silnik zwiększa obroty albo auto hamuje silnikiem, jeżdzę z tempomatem różnymi autami juz od conajmniej 6 lat - nie wyobrazam sobie jazdy bez tego urządzenia W uzupełnieniu np. w Oplach można zwiększać lub zmniejszać przyciskiem prędkość o mniej więcej 2-3 km/h bez zbędnego pedałowania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ptaku Opublikowano 31 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2013 chyba w każdym tempomacie można przyciskami zmieniać prędkość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szary11 Opublikowano 31 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2013 W uzupełnieniu np. w Oplach można zwiększać lub zmniejszać przyciskiem prędkość o mniej więcej 2-3 km/h bez zbędnego pedałowania. A w VW New Beatle naciśnięcie gazu wyłącza tempomat. I ma tylko włącz/wyłącz (wersja amerykańska), bez przyśpieszania. Protoplastą współczesnych tempomatów było zwykłe blokowanie linki gazu przez dodatkowe cięgno. Można było to spotkać np. w dużym fiacie z początków produkcji. To jako ciekawostka Tempomat przydaje się Na długich trasach skutecznie odciąża nogę. Na krótszych czasem fajnie się pobawić, choć sens jego używania maleje. U siebie nie odczuwam znaczącego wzrostu spalania. Ogólnie nawet nie potrafię określić na ile jazda na tempomacie ma wpływ na zużycie paliwa. Wg mnie pryz dobrze dobranym biegu i odpowiedniej prędkości spalanie nie powinno wyrosnąć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Speedy Opublikowano 31 Października 2013 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2013 (edytowane) Spalanie przy jeździe z tempomatem rośnie ze względu na to ,że tempomat jest urządzeniem do utrzymywania stałej prędkości a nie spalania. Jeżeli zdamy się tylko na tempomat ,to spalanie wzrośnie szczególnie wtedy gdy mamy dobrze dobrana prędkość obrotową silnika, bieg i prędkość. Paradoksalne ale tak jest. Na przykładzie: 80km/h 2300 rpm (max moment obrotowy) 5 bieg. Przy lekkim podjeździe, silnik nie będzie przeciążony i spokojnie da sobie radę ( nie zauważymy, że się męczy). Tempomat będzie chciał za wszelka cenę ( pompując max dawkę paliwa) utrzymać prędkość. Zasady ekonomicznej jazdy nakazywałby utrzymać w takim przypadku stała prędkość obrotowa silnika , a nie jazdy. Poza tym ,tempomat "nie widzi" drogi i reaguje dopiero jak pojawia się problem z utrzymaniem prędkości ( również zbyt dużej, np na zjazdach). Kierowca w tym momencie ma dużo większe możliwości;) w osobówkach są proste tempomaty (pod katem optymalizacji spalania). Obecne ciężarówki mają tempomat z histerezą: tolerancją na zmianę prędkości względem zadanej. Tą tolerancję ustala kierowca ( np 5km/h) i do momentu kiedy nie zostanie przekroczona, tempomat nie zmienia podawanej dawki paliwa Edytowane 31 Października 2013 przez Speedy (wyświetl historię edycji) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.