Skocz do zawartości

tempomat


BartekM

Rekomendowane odpowiedzi

Spalanie przy jeździe z tempomatem rośnie ze względu na to ,że tempomat jest urządzeniem do utrzymywania stałej prędkości a nie spalania. Jeżeli zdamy się tylko na tempomat ,to spalanie wzrośnie szczególnie wtedy gdy mamy dobrze dobrana prędkość obrotową silnika, bieg i prędkość. Paradoksalne ale tak jest.

Na przykładzie:

80km/h

2300 rpm (max moment obrotowy)

5 bieg.

 

Przy lekkim podjeździe, silnik nie będzie przeciążony i spokojnie da sobie radę ( nie zauważymy, że się męczy). Tempomat będzie chciał za wszelka cenę ( pompując max dawkę paliwa) utrzymać prędkość. Zasady ekonomicznej jazdy nakazywałby utrzymać w takim przypadku stała prędkość obrotowa silnika , a nie jazdy.

 

Poza tym ,tempomat "nie widzi" drogi i reaguje dopiero jak pojawia się problem z utrzymaniem prędkości ( również zbyt dużej, np na zjazdach). Kierowca w tym momencie ma dużo większe możliwości;)

 

w osobówkach są proste tempomaty (pod katem optymalizacji spalania). Obecne ciężarówki mają tempomat z histerezą: tolerancją na zmianę prędkości względem zadanej. Tą tolerancję ustala kierowca ( np 5km/h) i do momentu kiedy nie zostanie przekroczona, tempomat nie zmienia podawanej dawki paliwa

Wg mnie właśnie w tym momencie spalanie zmieni się w minimalnym stopniu. Jak masz dobrze dobraną prędkość do biegu i bez tempomatu jedziesz to wtedy jest też nieekonomicznie? :nie wiem: Wg mnie nie. Może jeszcze kwestia tempomatu i jego reakcji. Wiem, że jedne potrafią na każdą zmianę prędkości reagować mocno, inne płynnie i delikatnie.

 

Podsumowując - tempomat "wciągnie" swoje kiedy będzie musiał jeździć na granicy przeciążenia silnika i pod górki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 76
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

W Sharanie jest "ON" i utrzymuje prędkość  jaka jest na zegarze,  a wygasza się klawiszem "reset"

W prawdzie mam od niedawna w nowej furce i zdążyłem się tylko testowo pobawić to nigdy nie był mi potrzebny choć bujam często po dłuższych trasach służbówkami z tym bajerkiem.

Może jestem w błędzie ale wyznaję  zasadę  że jeśli się  stopa męczy od spoczywania na pedale gazu to czas by zjechać  i dać odpocząć  całemu organizmowi. Nie jeździmy w trasy Starami gdzie trzeba było kilka kilo by depnąć  na gaz. A odpoczywanie nogi  przy tempomacie gdzieś  podkulonej pod fotelem , z dala od hamulca to duże spowolnienie reakcji awaryjnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwróć uwagę ,że aby utrzymać prędkość ( a więc i obroty) bez zmiany biegu, po prostu trzeba wcisnąć więcej gazu...no i paliwo się leje

Edytowane przez Speedy (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tempomat będzie chciał za wszelka cenę ( pompując max dawkę paliwa) utrzymać prędkość. Zasady ekonomicznej jazdy nakazywałby utrzymać w takim przypadku stała prędkość obrotowa silnika , a nie jazdy.

 

Wkradła się drobna nieścisłość, gdyż oczywiście w przekładni manualnej stała prędkość obrotowa silnika na danym biegu = stała prędkość jazdy. Gdyby tak nie było to sprzęgło musiało by pracować w poślizgu. Minimalny poślizg sprzęgła występuje, ale nie jest zauważalny dla kierowcy (laborka z PKM'ów na pierwszym roku politechnik).

 

W rozsądnych współczesnych układach automatyki stosuje się powszechnie strefy nieczułości (z histerezą). To pozwala uniknąć niestabilnych stanów w pobliżu wartości zadanej. Tempomat może mieć różną konstrukcję z punktu widzenia automatyki i dlatego różnie będzie sia zachowywał w różnych samochodach. Przy sterowaniu PID ważny jest również dobór nastawów, co w praktyce jest dużym problemem technicznym, bo nie zawsze automatyczne metody strojenia są możliwe do zastosowania (np. nie zawsze można sobie pozwolić na przesterowanie, a podstawowe metody tego wymagają).

Nie wnikajac w szczegóły w każdym modelu auta może wystąpić nieco inne zachowanie tempomatu i sterowanego nim silnika. Nie ma możliwości uogólnienia. Podobnie jak różna jest efektywność układów ABS (też zależy od generacji urządzenia), ESP itp.

 

W sumie to najmniejszy przyrost spalania, a nawet spadek spalania na tempomacie można uzyskać w samochodach z mocnymi i bardzo mocnymi silnikami. Gdy ktoś ma 320 CDI z momentem powyżej 500 Nm w szerokim zakresie prędkosci obrotowej, to żadna górka mu nie straszna i tempomat nie musi lać wiader paliwa do cylindrów, żeby utrzymać zadaną predkość. Swoją drogą, to w tych mocnych i zwykle drogich autach stosuje się również najbardziej zaawansowane układy automatyki, w tym tempomaty. Dlatego Panda 1.0 z tempomatem moze spalić dużo więcej niż bez niego, a MB E-klasse z motorem 320 CDI moze spalić mniej niż bez tempomatu, gdyż ważniejszy jest wpływ płynnej jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wkradła się drobna nieścisłość, gdyż oczywiście w przekładni manualnej stała prędkość obrotowa silnika na danym biegu = stała prędkość jazdy. Gdyby tak nie było to sprzęgło musiało by pracować w poślizgu. Minimalny poślizg sprzęgła występuje, ale nie jest zauważalny dla kierowcy (laborka z PKM'ów na pierwszym roku politechnik).

 

Fakt, pisałem w pospiechu i wyszło zupełnie nie to, co chciałem napisać.

Powinno być: należy utrzymać (nazwijmy to umownie) stałą dawkę paliwa ( trzymać gaz nie ruchomo). Oczywiście prędkość obrotowa ( i jazdy ) za sprawa wzrostu obciążenia- spadnie

Edytowane przez Speedy (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W autach osobowych (z automatami) oboje ze ślubną mamy tempomaty. Uważam, że to rozwiązanie rewelacyjne, często z niego korzystam, nie tylko na autostradzie/długim odcinku drogi.

Ciekawe, czy w moim 18-letnim kamperku (też skrzynia aut.) da się takowy tempomat (już miało mi się napisać - 'bankomat' :) ) zainstalować ... Ma ktoś z Was wiedzę na ten temat ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w mojej octavi można zamontować bez problemu - kupuje się manetkę z funkcją tempomatu + wiązkę i za 100-200 pln sprawny elektronik montuje i aktywuje w systemie. 

 

W starszym kamperku będzie to pewnie sporo większy problem..

 

Waham się co do tempomatu ponieważ mam 6 biegową skrzynię i...

przy 90 km/h muszę jechać na 5 przy obr. ok 2500/min a max moment mam przy 1900/min

zmieniając bieg na 6 muszę jechać ok 105-110 km/h i auto niestety 'widzi' z przyczepą każą górkę co niestety skutkuje częstą redukcją biegu więc i wyłączeniem tempomatu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam bardzo podobnie,tyle ze licznikowe 90km/h to ok 83km/h w rzeczywistości. I to jest najbardziej ekonomiczna prędkość przy zachowaniu jakiegoś sensownego czasu przejazdu. Tak więc 5tka i 2500rpm to prawidłowy wybór( ew. zejdź 250 rpm)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie za bardzo rozumiem to wahanie, jeśli ma ono związek ze skrzynią 6-biegową. Ta skrzynia to niesamowicie fajna rzecz. Pozwala solo oszczędzić sporo paliwa w trasie i ograniczyć hałas. Miałem okazję jechać parę razy Octavią z tą skrzynią i uważam, że jest bardzo poprawna. Na pewno tempomat w jeździe solo nie zawadzi.

A z przyczepą i tak nie jeździsz chyba 100 km/h. Dopuszczalna jest 80, a jak polecisz czasem nieco bliżej 90 km/h to na 5 biegu masz obroty jak najbardziej ok. Trymajac się góry ograniczenia przepisowego masz nieco ponad 2200 obr./min. To chyba bardzo dobre obroty. W każdej książce nt. jazdy znajdziesz poradę, żeby trzymać obroty pomiędzy max. momentu i max mocy. Czyli dokłądnie tak jak Ci wypada przy 80-90 km/h na 5 biegu.

 

A gdyby tak się wgłębiać w teorię to obroty max. momentu, które podajesz są inne podczas jazdy. Bo przecież max. momentu przy 1900 obr./min to jest dana zdjęta z charakterystyki zewnętrznej silnika. Ale nie jedziesz przecież na urlop z gazem w podłodze, a właśnie tak jest hamowany silnik na próbach. Jak zerkniesz na charakterystyki mocy dławionych (gaz nie do dechy, ale wciśnięty mniej) to obroty max. momentu dla danej dawki paliwa spadają. Tylko jaki to ma związek z tempomatem? Jesli nawet ma to w dobrą stronę, bo automatyka "ma z czego dodać gazu" gdy napotka górkę. Właśnie dobrze jest jechać z obrotami większymi niż obroty max. momentu, bo przy większym obciążeniu nie jest konieczna redukcja biegu, a o to chodzi w tempomacie.

 

Podsumowując - na urlop z przyczepą tym autem i skrzynią "6" warto jechać na 5 biegu i z tempomatem (IMHO). Nie przeciążysz silnika momentem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja z przyczepą ustawiam 90 km/h faktyczna prędkość jakoś 86-88 km/h ( niecałe 2000 obrotów ) i fakt przy większym wzniesieniu trzeba zredukować na 5 bieg ( tempomat się rozłącza itd ) ale jak już ustawię 95 km/h to jest ok ale wtedy ponad 2000 obrotów i większe spalanie ( no oczywiście zależy od wzniesienia ale w większości przypadków sobie radzi )

tylko jak ustawiam 95 km/h to jade troszę szybciej niż Tir-y i muszę je wyprzedzać

ale napewno warto to urządzenie zamontować

aha jak jadę z górki to często przyciskam troszkę gaz aby zwiększyć prędkość z górki wychodzi to jakoś 5-7 km/h szybciej i podjeżdząjąc pod nastepną odpuszczam powolutku gaz

jak wczesniej pisałem u mnie dodanie gazu nie rozłącza tempomatu a odpuszczenie go poprostu powoduje że auto wraca do wczesniej ustawionej prędkości .

 

wystarczy troszkę pojeździć na tempomacie i spokojnie można opanować to urządzenie :)

Edytowane przez Marc_Mari (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba tylko uważać aby kogoś nie najechać , o ile ślimaczyć się z przyczepą jest to prawie niemożliwe to już solo ustawiając na 150km/h ryzyko jest duże.

Gdyby była tak możliwość to chętnie mój tempomat rozbudował bym na aktywny.

Edytowane przez piotrekbb (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

montuje tempomat i zobaczymy jak będzie .koszt jest niewielki.

Noga przy przelotach autostradowych na południe EU będzie mogła choć trochę odpocząć :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

muszę przyznać, że fajne masz w Scudo obroty na tym 6 biegu przy 90kmh bo u mnie o takich można zapomnieć - ale Ty masz inne przełożenia skrzyni. U mnie 2000 obrotów mam na 5tce przy lekko ponad 100kmh i  u mnie przedział 90-100kmh jest teoretycznie najwygodniejszy do jazdy - auto się nie męczy.

 

kilkukrotnie odpaliłem 6-ty bieg przy jeździe z przyczepą i szybko z niego zrezygnowałem (tego się spodziewałem przy zakupie auta) bo musiałbym jechać prawie 120kmh żeby silnika i dwumasy nie męczyć - bo dokładnie 120km/h mam przy 2000 obrotów - i spalanie zestawem o MR ok 3200kg - ok 11l ropy po płaskiej autostradzie (odcinek testowy z ekranami, bez wiatru i bez ryzyka, dobrze wyważony zestaw itd [nie polecam]).

 

tempomat - mam, z przyczepą używam i sobie chwalę - ale tak jak Pasjonat pisał - lepiej nogi prawej nie trzymać za daleko....

 

przy jeździe solo zarówno tempomat jak i 6-ty bieg  - rewelacja, a jeszcze jak nam zrobią dobre drogi to będzie zdecydowanie lepiej.

 

P.S nie jest tak źle - jadąc nad morze w sierpniu z cepą to jedynie ok 50-80km z prawie 580 jechałem po 1 pasmówce, a w dodatku duża część trasy po A1 była jeszcze za free...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

powiem tak ja do swojej xsary Picasso dolozylem sam tempomat i sprawdza sie swietnie na trasie jak i na obwodnicach miast, jak ciągnę cepke to korzystam z tempomatu tylko na autostradach i to w miarę nie pagórkowatych bo szkoda skrzyni i silnika w aucie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.