Jump to content
RadekP

Ku przestrodze - nacisk na hak

Recommended Posts

Marcin_G
Rozmieszczenie masy na krańcach przyczepy powoduje powstanie wahadła, a to spełnia pierwszy warunek do wężykowania.


Pierwszy warunek do weżykowania to nieodpowiednia prędkość. Zły załadunek, niewłaściwy stosunek mas holownika i przyczepy, usterki techniczne itd to czynniki sprzyjające weżykowaniu, ale jak jedziesz z prędkością dopuszczalną to przy pierwszych oznakach bujania wyhamujesz zestaw. Teorii na forum jest bez liku, jednak ograniczenia prędkości takie a nie inne zostały z jakichś powodów określone i nie ma znaczenia ze prawo drogowe pochodzi sprzed iluś tam lat. Fizyka się nie zmieniła.

Nie zawsze da się uzyskać odpowiedni nacisk na hak bez równoważenia rozłożeniem bagaży na tył. Nie jest to sytuacja pożądana, ale nie demonizujmy. Oczywiście nie chodzi o zrobienie na haku 20kg tylko osiągnięcie nacisku zbliżonego do max dopuszczalnego. Sam tak robię i żadnego bujania nie ma. Ale jeżdżę tyle ile wolno, a nie tyle ile się da.

Share this post


Link to post
Share on other sites
strus251

Ta prędkość oczywiście ma znaczenie ale już ograniczenie prędkości ma niewiele z tym wspólnego.

Np.
- U Nas z przyczepa mozna jechać max. 80km/h.
- w Niemczech można juz max. 100km/h (założyć możemy że nasza budka spełnia wymogi tej certyfikacji chociaz jej nie mamy).
- we Francji z Nasza budką bez żadnych certyfikatów itd mozemy jechac według ograniczen max. 140km/h

Więc j/w prędkość tak, ograniczenia już nie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marcin_G

Ja się odnoszę do naszych przepisów, które w tym akurat zakresie uważam za bardziej rozsądne niż niemieckie, a już napewno bardziej rozsądne niż francuskie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ptaku

niemieckie przepisy też są zasadne.

Żeby mieć certyfikat na 100 musi być zaczep ze stabilizacją a przyczpa oprócz resorów jeszcze amortyzatory, w przeciwnym razie jak w PL tylko 80 km/h

Share this post


Link to post
Share on other sites
BUMERANG
Godzinę temu, strus251 napisał:

 we Francji z Nasza budką bez żadnych certyfikatów itd mozemy jechac według ograniczen max. 140km/h
 

Nie 140, a 130 km/h. Ale to i tak nic nie zmienia, prędkość mocno ryzykowna.

Swoją drogą ciekawe jak wyglądają statystyki wypadków pojazdów z przyczepami we Francji w porównaniu do innych krajów :hmm:

Share this post


Link to post
Share on other sites
strus251

Tak, chodzilo mi tylko o to że same ograniczenia jako takie nie mją znaczenia, znaczenie ma prędkość.
Nie mniej 80km/h nie jest z zasady bezpieczna prędkością.
Owszem, jest bezpieczniejsza niż 100 ale gorsza od 60 itd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marcin_G

Strusiu, ale przy 80 jak Cię zacznie bujać (o ile w ogóle zacznie) to zwolnisz do 70-60 i jest po temacie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
strus251

No wiem, wiem przecież
Droczę sie tylko dla zróżnicowania słów prędkość/ograniczenie prędkości ;).

Wiesz, jakiś nowy kolega przeczyta i pomyśli że przy 70km/h to juz go nie rozbuja a to nic bardziej mylnego.

Share this post


Link to post
Share on other sites
golob

A jak to jest formalnie w DE z ta certyfikacja na 100km/h? W sensie dla nas, mających rejestrację PL. Formalno-prawnie jest możliwość jazdy 100km/h? (zakładając ze przyczepa ma stabilizator+amory)

Share this post


Link to post
Share on other sites
w79

Trzeba miec certyfikat, ktorego niestety w Polsce nie dostaniesz. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
golob
8 minut temu, w79 napisał:

Trzeba miec certyfikat, ktorego niestety w Polsce nie dostaniesz. 

Czyli formalno-prawnie żaden pojazd (zestaw) zarejestrowany poza DE nie może w DE jechać 100km/h?

Czy w jakichś krajach typu Belgia, Holandia mają to jakoś ogarnięte z certyfikacja 100km/h  i wtedy oni mogą?

 

Edited by golob (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
maarec

Ja mam wrażenie, że te rowery na tylnej ścianie to taki trochę mit. Na trzeciej przyczepie je wożę, czasem 3 sztuki i nie widzę różnicy. U mnie przeważnie nacisk przekracza 85kg i jedzie zestaw jak po szynach. Oby tak dalej.

 

edycja: mam wrażenie, że te rowery o wadze 50kg bardziej wpłyną na stabilność małej przyczepy typu 400cm o wadze 1000kg, niż u mnie przy prawie 8 metrach i 1700kg,  mimo, że wiszą ze 3m za osią

Edited by maarec (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
w79
Godzinę temu, golob napisał:

Czyli formalno-prawnie żaden pojazd (zestaw) zarejestrowany poza DE nie może w DE jechać 100km/h?

Czy w jakichś krajach typu Belgia, Holandia mają to jakoś ogarnięte z certyfikacja 100km/h  i wtedy oni mogą?

 

Tego nie wiem. Kontaktowałem się z Dekrą w Polsce i dowiedziałem się że ponoć kiedyś możliwe było zrobienie tego w Polsce. Teraz juz nie. Być może obcokrajowcy mogą spróbowac na terenie RFN

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00
7 godzin temu, golob napisał:

A jak to jest formalnie w DE z ta certyfikacja na 100km/h? W sensie dla nas, mających rejestrację PL. Formalno-prawnie jest możliwość jazdy 100km/h? (zakładając ze przyczepa ma stabilizator+amory)

Formalnie musisz zrobić niemiecki TUV na 100 km. Czyli udać się holownikiem i z przyczepą na niemiecki przegląd dopuszczający:

 

Edited by jacek00 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
BeeBee
Tego nie wiem. Kontaktowałem się z Dekrą w Polsce i dowiedziałem się że ponoć kiedyś możliwe było zrobienie tego w Polsce. Teraz juz nie. Być może obcokrajowcy mogą spróbowac na terenie RFN


Mi w serwisie powiedzieli, że można pojechać na Niemiecka Stacje Kontroli i wystawia certyfikat dopuszczajacy do jazdy do 100 km/h z wpisanym naszym nr rejestracyjnym. Oczywiscie dzialac bedzie tylko w Niemczech.

Co ciekawe wystawiaja certyfikat na 6 lat jeżeli mamy nowe opony. Jezeli nie, to certyfikat będzie wystawiony do czasu, który nie przekroczy 6 lat wieku opon. Tzn. jeżeli opony maja już 3 lata, to certyfikat będzie ważny tylko przez kolejne 3 lata. Tak mi powiedzieli w serwisie w Szczecinie. Jak mi się uda podjechać do Passewalku z przyczepa i jak zrobie taki certyfikat to sie podzielę informacja.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...