Jump to content
szablasty

Po co 12 V ???

Recommended Posts

szablasty

Witajcie

Ja to albo nieogarnięty jestem albo niedoświadczony ponieważ od jakiegoś czasu nurtuje mnie takie pytanie: po co w niektórych przyczepach (m.in. w mojej) instalacja na 12V ?

Czytając wiele wątków na forum nie sposób zauważyć, że wielokrotnie borykamy się z brakiem nazwijmy to "fabrycznego" zasilania na 12V. Niby jest instalacja, ale nie ma pod co jej podpiąć bowiem nie ma akumulatora. Co więcej, podpinając 230V jakieś tam przetworniki czy jak tam je zwał zmieniają napięcie na 12V (oświetlenie i pompki) a w gniazdkach pozostawiają 230V. Czy sensem istnienia instalacji 12V jest oszczędnośc energii?- wątpię, czy tylko na 12V działają pompki?- , nie uwierzę że tylko o to chodzi. Zrozumiałbym, gdyby w przyczepach po podpięciu do holownika wszystko działało z aku samochodu- ale tak wielokrotnie nie jest (przykład to wątki o 13 i 7 pinach i takie tam). Więc po co ta cała 12V instalacja, skoro nie jest od samego początku kompletna? Jeżeli ja dobrze rozumuję, to sensowne by było, gdyby gdzieś tam w przyczepie siedział sobie cichutko akumulator podpięty pod tą instalację, który by się po podłączeniu 230V  zgrabnie naładował i który mógłby w razie zakończenia jego żywota zostać bezproblemowo wymieniony. A tak, niby coś jest, ale po co ?

Prosze o wyrozumiałość  :yay:  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sisar

No ja mam instalacje12v ale też akumulator w przyczepie..... Nie wiem po co bez akumulatora by miało być ? Aku zasila mi lampy diodowe w przyczepce, pompkę wody, ładuje telefony przez USB itp.... Ale rzeczywiście jak ostatnio byłem na kempingu to sie trochę zdziwiłem, ze jak wyłączyli prąd to tylko ja miałem w przyczepie lampy włączone, a innym zgasło ???? Czy to nie standard?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gewehr

12V masz po to, abyś mógł korzystać w podróży. Zasilanie idzie wtedy z auta. Poza tym 12V jest bezpieczniejsze w użytkowaniu. W cepce jest spore ryzyko wilgoci i możesz zostać porażony z 230V. Dlatego użycie 230V zmniejsza się do minimum.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miodzio

szablasty

Instalacja 12 V w przyczepie ma ci dać możliwość używania podstawowych urządzeń w czasie braku 230 V.

Czyli to co najniezbędniejsze: woda w kranie, spłuczka i parę podstawowych punktów oświetleniowych.

Generalnie wykorzystywane to jest np. w czasie spania po drodze na parkingu. Masz podpięty holownik i możesz użyć tych urządzeń przed pójściem spać.

W niektórych starszych budkach działało to nawet na wtyczce 7 PINowej po włączeniu przeciwmgielnego. Ale w przypadku wtyczki 13 PIN te 3 urządzenia (woda, spłuczka i lampki) chodzą zawsze kiedy jest podpięty holownik.

To jest minimalna podstawowa instalacja 12 V, oczywiście przy założeniu występowania WC kasetowego i pompki wodnej.

 

Wszystkie te urządzenia po podłączeniu przyczepy do 230 V są zasilane z zasilacza, który zmienia napięcie z 230 V na 12 V.

 

Wiele budek posiada bardziej rozbudowane instalacje 12 V, np do zasilania lodówki z instalacji holownika w czasie jazdy lub zasilanie dmuchawy na 12 V w ogrzewaniu.

Reszta urządzeń na 12 V pozwala uniezależnić się od napięcia 230 V, czyli z dodatkowych rzeczy akumulator w przyczepie, solar do jego ładowania czy przetwornica z 12 V na 230 V.

Share this post


Link to post
Share on other sites
konrad_b

przyczepy z NL mają w większości podpięte 12V z p/mgielnego

po co ? np żeby zaświecić sobie światło podczas postoju na trasie

 

12v zasila także pompki w wc i wodną

Edited by konrad_b (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Trochę dziwne pytanie, ale Twoja prośba, skłoniła mnie do napisania tych kilku słów.
Instalacja 12 V w przyczepach jest mniej więcej z tych samych powodów, co w samochodach. Dodatkowo po to, aby można było korzystać z oświetlenia i innych urządzeń przyczepy, podczas podpięcia jej wtykiem do gniazda samochodu (napięcia instalacji muszą być zgodne). Posiadanie indywidualnego akumulatora w przyczepie, jest tylko kolejnym krokiem jej rozbudowy , a nie warunkiem jej stosowania. To samo dotyczy rozbudowy o panele solarne, czy przetwornicę napięcia (12/230 V).
Podstawą jest istnienie instalacji 12 V, choćby w najprostszej postaci.
To, że takie podłączenie nie zawsze działa (każdy samochód z każdą przyczepą), to już inny temat. Jeśli gniazdo i wtyk są połączone elektrycznie zgodnie z normą, wszystko działa bardzo dobrze (wyjątkiem może być lodówka).
W praktyce zdarzają się jednak zderzenia różnych wtyczek i gniazd, standardów, przeróbek własnych lub poprzednich właścicieli oraz różnych okresów produkcyjnych zestawów (samochód + przyczepa).
To wszystko, plus często zły stan techniczny miejsc połączenia (wtyk/gniazdo) jest najczęstszą przyczyną niepowodzeń.
Gniazda sieciowe 230 V, są w przyczepie po to, aby nie pozbawiać użytkownika możliwości korzystania z urządzeń zasilanych w ten sposób (czajnik elektryczny, kuchenka, ekspres itd.) w chwili, gdy przyczepa jest podłączona do zewnętrznego przyłącza 230 V. Chyba nie chciałbyś w takim przypadku, przepuszczać przedłużacza przez okno przyczepy, aby podłączyć elektryczny dzbanek do grzania wody ?
To, tak w skrócie.

P.S.
Własny akumulator w przyczepie, to tzw. "extras", podobnie jak bojler, markiza itp. rzeczy.
Kupując samochód, nawet nie zdajesz sobie sprawy, ile jest w instalacji "wiszących w powietrzu", nigdzie nie podłączonych złączy. Są często właśnie po to, aby uzupełnić jakieś wyposażenie, które jest przewidziane fabrycznie, a którego z jakichś powodów nie zamówiłeś podczas kupna. Dotyczy to nie tylko instalacji.

Przykład: po co są gniazda w dachu na relingi, czy bagażnik, skoro nie każdy bagażnik dopasujesz, na dodatek, Tobie to nigdy nie będzie potrzebne ? Po co są mocowania ISOFIX na siedzeniach, skoro nigdy nie zamontujesz fotelików dziecięcych ? Po co system nawigacji, który nie czyta wszystkich możliwych map na rynku ?
Przykłady można mnożyć, ale nie zawsze coś, co istnieje w/g Ciebie bez sensu, tak samo oceni ktoś inny.

:hmm:

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
szablasty

Wielki dzięki za próbę odpowiedzi i takie tylko małe wyjaśnionko- ja nie uważam że 12V jest bez sensu tylko nie bardzo rozumiem dlaczego się je stosuje skoro i tak żeby mieć prąd musze się podpiąć pod 230 ? W mojej cepce jest oryginalne gniazdo 7 pinowe i takowe mam też w aucie. Prądu z tego zestawu w cepce nie ma ( możecie mi coś rozjaśnić o co chodzi z tym przeciwmgielnym?? ). No bo skoro mam instalację 12 V a nie mam aku w cepce to skąd mam brać te 12V ? No chyba że mi napiszecie, że z holownika i się martw z wtyczkami  7/13 pinowymi, no to OK, przyjmuję na klatę i rozumiem że taka jest idea- żeby 12V brać z holownika  :]

Share this post


Link to post
Share on other sites
COLA

Kolego 12 v możesz mieć z akumulatora który sobie zamontujesz w przyczepie lub z gniazda samochodu jeżeli będziesz miał wpięte w wtyczkę w aucie zasilanie światła przeciwmielnego. Ja mam angielską przyczepę i zasilanie 12 V mam z akumulatora w przyczepie lub z akumulatora z holownika  , ale posiadam dwa gniazda w holowniku i przyczepie 7 pinowe .Jedno gniazdo służy do zasilania przyczepy z holownika .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomii

Kiedyś w przyczepach nie było wymogu posiadania światła przeciwmgielnego. Wtedy na 7 pinie (tym którym obecnie zasilane jest p-mgielne) było stałe 12V do odbiorników w przyczepie kempingowej. 

Potem zmieniły się przepisy jeśli chodzi o światło przeciwmgielne, ktoś mądry stwierdził że dobrze by było odseparować 12V lodówki od reszty, pojawiły się wtyczki 13 pin, Multicon, West itd. No i teraz Ty zachodzisz w głowę skąd taki stopień komplikacji i brak ujednolicenia czy normalizacji  :] .

Share this post


Link to post
Share on other sites
szablasty

Kiedyś w przyczepach nie było wymogu posiadania światła przeciwmgielnego. Wtedy na 7 pinie (tym którym obecnie zasilane jest p-mgielne) było stałe 12V do odbiorników w przyczepie kempingowej. 

Potem zmieniły się przepisy jeśli chodzi o światło przeciwmgielne, ktoś mądry stwierdził że dobrze by było odseparować 12V lodówki od reszty, pojawiły się wtyczki 13 pin, Multicon, West itd. No i teraz Ty zachodzisz w głowę skąd taki stopień komplikacji i brak ujednolicenia czy normalizacji  :] .

Teraz rozumiem i dziekuję i tylko małe podsumowanie:

1. skoro nie mam gdzie podłączyć aku w przyczepie, to znaczy że producent nie przewidział takiej możliwości (bez przeróbek oczywiście)

2. jak nie mam 12V po załączeniu p.mgielnego to znaczy  że nie mam :), hehehe

3. jak chcę mieć zasilanie 12V to muszę coś wykombinować, i może to być: niezależny aku w cepce lub podłączenie w jakiś sposób aku z holownika ( albo 13 pin, albo gniazdo zapalniczki albo sam już nie wiem co :)

4. jak mi się nic nie chce robić, to lodówka na gaz, oświetlenie ledowe na baterie a woda z baniaka

 

W każdym razie serdeczne dzięki i wybaczcie za infantylne pytania  :]

Share this post


Link to post
Share on other sites
Michalc3

Dopiszę Ci jeszcze, że możesz, w celu uzyskania 12V w przyczepie, zamontować drugą wtyczkę 7 pin. Nie przerabiasz wówczas wtyczki w samochodzie, nie zmieniasz przewodu w przyczepie. Musisz jednak do przyczepy dociągnąć nowy przewód, a w samochodzie zrobić nowe złącze. Nie zawsze jest to sensowne, ale niekiedy warto się nad tym zastanowić. Ja tak kiedyś zrobiłem, kiedy doszedłem do wniosku, że moja przyczepa co prawda nie ma obowiązku posiadania przeciwmgielnego, ale ja go chcę. Wówczas właśnie pociągnąłem osobny kabelek 7 żyłowy, stare połączenie zmodyfikowałem wyłącznie w zakresie przeciwmgielnego (niewielka przeróbka), zaś nowym przewodem dociągnąłem dodatkowe zasilanie wnętrza. Nie dorabiałem w tamtej przyczepie akumulatora, bo 12V interesowało mnie wyłącznie na czas przejazdu. Więc jeśli chcesz mieć 12V w przyczepie z samochodu - musisz po prostu przekalkulować - jaka przeróbka będzie najlepsza. Jeśli uważasz to za zbytek - nic nie musisz przerabiać. Ale tak poza wszelkim konkursem - jak jedziesz np. dwa dni do celu, to jak chciałbyś schłodzić sobie napoje? Lodówka turystyczna, to trochę mało. Czasem wiezie się mięsko na grilla na początek pobytu. Mięsko też nie lubi temperatury pokojowej. Stąd pomysł, żeby w drodze lodóweczka miała 12V i utrzymywała co potrzebne w chłodzie. Dla mnie ten argument był jednym z najważniejszych, żeby przyczepka w podróży te 12V posiadała :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
szablasty

" Ale tak poza wszelkim konkursem - jak jedziesz np. dwa dni do celu, to jak chciałbyś schłodzić sobie napoje? Lodówka turystyczna, to trochę mało. Czasem wiezie się mięsko na grilla na początek pobytu. Mięsko też nie lubi temperatury pokojowej. Stąd pomysł, żeby w drodze lodóweczka miała 12V i utrzymywała co potrzebne w chłodzie. Dla mnie ten argument był jednym z najważniejszych, żeby przyczepka w podróży te 12V posiadała"

 

 

No właśnie to mnie przekonuje, pomyśle nad tym ale najpierw sprawdzę to przeciwmgielne, ale to jutro :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
edisoniras

tak się wtrącę z racji zawodu , 12v to bezpieczeństwo przede wszystkim .A tak na marginesie  znalazłem w instrukcji swojej przyczepy takie słowa : ZAKAZ UŻYWANIA INSTALACJI 12V Z SIECI 230V  PODCZAS WYJĘTEGO AKUMULATORA Z PRZYCZEPY" , wychodzi na to że przetwornica  z 230v/12v to prostownik o jakiejś określonej raczej niewielkiej mocy, czyli korzystamy z aku a prostownik  uzupełnia pobrany prąd, 

Share this post


Link to post
Share on other sites
balthur

Zaczynam się zastanawiać po co 230 V~

Przechodzę wyłącznie na 12 V-

Share this post


Link to post
Share on other sites
edisoniras

u mnie jest fabrycznie rozprowadzona instalacja 230v  na te angielskie wtyczki, ale okazało się że "polska" wtyczka też pasuje tylko wpierw trzeba wcisnąć w górnej dziurce plastikowe zabezpieczenie , to wtedy idzie zwykłą wtyczkę włożyć. Osobiście używam 230v tylko do telewizora, bo nie mam takiego na 12v , a z resztą PO CO komu telewizor na wakacjach ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...