Skocz do zawartości

Akumulator, izolator i ładowanie


Rekomendowane odpowiedzi

50 minut temu, jacek00 napisał(a):

Czyli 25A ma wystarczyć do tego aby zasilić booster, który maksymalnie może pobrać 11A z auta, oraz lodówkę, która pobiera ok 20A? I to wsyzstko w oparciu o kabel 4mm2? A wziąłeś pod uwagę straty na wtyczce 13 pin, która będzie najwęższym gardłem? Dla takiej wtyczki 15A już może stanowić problem, i powodować że ta się będzie przegrzewać.

Do tego po stronie przyczepy, kable prowadzące od wtyczki nie mają 4mm2, przynajmniej ja takowych nie widziałem. Maks co montują producenci to 2,5 mm2. Jak taką instalacją chcesz ogarnąć i ładowanie akumulatora i zasilanie lodówki? 

Ja znam lepsze. Zasilanie lodówki gazem w czasie jazdy :) Najbardziej efektywne, bez strat po drodze, bez przegrzewania się poszczególnych elementów, bez kombinowania, tańsze i wygodniejsze niż zakup boostera + położenie nowej instalacji elektrycznej w aucie i budzie. A do tego zapewniające dobre chłodzenie w lodówce :)

Masz tam dużą lodówkę, przyjmuję, że pobiera ona ok. 250W, czyli jakieś 20A. U mnie w Renault, gdzie zasilałem lodówkę Thetforda o poborze 17A największym problemem nie były kable zasilające lodówkę po zapłonie a gniazdo 13 pin, które przy takim poborze prądu zwyczajnie nie wyrabiało i się przegrzewało. Finalnie samochód odłączał zasilanie po zapłonie i kończyło się to tym, że lodówka przestawała działać. Dlatego dawno temu zrezygnowałem z zasilania lodówki po zapłonie i przeszedłem na gaz. Żeby było ciekawiej, to jak już wiesz Knaus nie podłącza lodówek właśnie z opisanego przeze mnie powyżej powodu, że instalacja auta i gniazda 13 pin nie dają rady. U mnie w Knausie fabrycznie miałem zainstalowany reduktor do jazdy na gazie :) 

A miałeś może kiedyś taką sytuację że Ci na dołku crashsensor odciął gaz? Ja tak miałem w pożyczonej przyczepie. Co prawda tam była lodówka tylko ekektryczna ale nie zakręciłem gazu i po trasie musiałem „odblokować” reduktor żeby kuchenki użyć. Zastanawiam się czy to jest częsty przypadek czy tylko sporadyczny.

Edytowane przez Lisu94 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 128
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Teraz, Lisu94 napisał(a):

A miałeś może kiedyś taką sytuację że Ci na dołku crashsensor odciął gaz? 

Tak, zdarzyło się ale to na naprawdę dużym wyboju. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, Lisu94 napisał(a):

A miałeś może kiedyś taką sytuację że Ci na dołku crashsensor odciął gaz? Ja tak miałem w pożyczonej przyczepie. Co prawda tam była lodówka tylko ekektryczna ale nie zakręciłem gazu i po trasie musiałem „odblokować” reduktor żeby kuchenki użyć. Zastanawiam się czy to jest częsty przypadek czy tylko sporadyczny.

Ponad 15 tyś km z przyczepą i się nie zdarzyło. Nawet ostatnio na A1 w okolicy Gliwic jak przy ok. 70 km/h porządnie "je..ło" kołem podporowym o asfalt CS nie zadziałał. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No mi raz, ale km chyba więcej. Miało to jeszcze miejsce w poprzedniej budzie :) Tak więc są to przypadki mocno incydentalne 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To podbij step-up do 24 v na instalacji przed gniazdem a przy samej lodówce step- down wracasz do 12 stracisz 10-15 % na przetwarzaniu napięć ale prąd przesyłu zredukujesz o połowę. Pozdrawiam Hermogenes

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, Hermogenes napisał(a):

To podbij step-up do 24 v na instalacji przed gniazdem a przy samej lodówce step- down wracasz do 12 stracisz 10-15 % n

I co będzie jak podepniesz inną przyczepę albo inne auto? @Lisu94 pisał, że to nie jego przyczepa tylko jego znajomych, i że będzie ją pożyczał. Więc pewnie będzie ciągnięta różnymi autami. 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Lisu94 napisał(a):

Namieszaliście mi w głowie ;) coraz bardziej się przekonuje do tego aby odpuścić zasilanie tej lodówki z 12v. 

A dlaczego masz odpuszczać? Ja w swojej przyczepie od 15 lat mam instalację 12 V do lodówki w czasie jazdy. Jet tylko jedno ale. Przez samochód od akumulatora do gniazda i od wtyczki do lodówki pociągnąłem przewody 6mm2. Po drodze w kabinie założyłem przekaźnik który odcina zasilanie lodówki na postoju. Lodówka powszechnie ma moc ok 100 W więc pobiera ok. 8 A a nie jak wcześniej pisano o 20 A. U mnie ani wtyczka ani gniazdo nie grzeje się, a do gniazd we wtyczce i gnieździe wchodzi spokojnie przewód 4 mm2. Wystarczy trochę przy tym montażu zmniejszyć przekrój przewodów na ich końcach. Przekrój 6 mm2 został dobrany na podstawie praktycznych testów. Dopiero przy nim spadki napięć były na poziomie poniżej jednego V.

Schemat takiej instalacji pod linkiem.

https://forum.karawaning.pl/applications/core/interface/file/attachment.php?id=241499&key=441e4271e96a08df9e43610fd9457124

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, jacek00 napisał(a):

I co będzie jak podepniesz inną przyczepę albo inne auto? @Lisu94 pisał, że to nie jego przyczepa tylko jego znajomych, i że będzie ją pożyczał. Więc pewnie będzie ciągnięta różnymi autami. 

Reduktor z CS i gaz jest najrozsądniejszym rozwiązaniem i to już chyba było wielokrotnie "dowodzone".

1 minutę temu, ed napisał(a):

Lodówka powszechnie ma moc ok 100 W więc pobiera ok. 8 A a nie jak wcześniej pisano o 20 A.

O jakiej pojemności lodówce mówimy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, ed napisał(a):

u. Lodówka powszechnie ma moc ok 100 W więc pobiera ok. 8 A a nie jak wcześniej pisano o 20 A.

Taka lodówka ma moc 100W? 

image.thumb.png.b8974178ac66a89a9c384a12cba1a405.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, jacek00 napisał(a):

Taka lodówka ma moc 100W? 

image.thumb.png.b8974178ac66a89a9c384a12cba1a405.png

Pewnie ma więcej, a ile nie wiem - nie mam takiej. Pisałem o swoim przypadku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy. Przyczepa będzie holowana różnymi autami tak hak zauważyliście.

ja dla zaspokojenia własnej ciekawości podepnę ją pod akumulator i zmierzę pobór ale teraz test może nie być miarodajny bo w różnych temperaturach element grzewczy będzie miał inną sprawność. Teraz u mnie jest kilka stopni na plusie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, ed napisał(a):

Pewnie ma więcej, a ile nie wiem - nie mam takiej. Pisałem o swoim przypadku

Ale my nie omawiamy Twojego przypadku więc nie ma sensu rozważać instalacji elektrycznej zasilającej Twoją lodówkę :) Chociaż sam widzisz jakiego przekroju masz kable do małej lodówki a my rozmawiamy o lodówce 2x większej niż Twoja. 

Ten konkretny model Dometica pobiera ok 15A na 12V, więc niemal 2x więcej niż Twoja lodówka. Dla przykładu powszechnie montowane lodówki Therford z serii N4000 na 12V pobierają ponad 200W, czyli ok 17A. Przy takim Thetfordzie i maksymalnym poborze moje gniazdo 13 PIN nie dawało rady i się przegrzewało, bo ale było zrobione na przewodach 2,5mm - czyli standardowa instalacja producenta auta.. 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, jacek00 napisał(a):

Ale my nie omawiamy Twojego przypadku więc nie ma sensu rozważać instalacji elektrycznej zasilającej Twoją lodówkę :) Chociaż sam widzisz jakiego przekroju masz kable do małej lodówki a my rozmawiamy o lodówce 2x większej niż Twoja. 

Ten konkretny model Dometica pobiera ok 15A na 12V, więc niemal 2x więcej niż Twoja lodówka. Dla przykładu powszechnie montowane lodówki Therford z serii N4000 na 12V pobierają ponad 200W, czyli ok 17A. Przy takim Thetfordzie i maksymalnym poborze moje gniazdo 13 PIN nie dawało rady i się przegrzewało, bo ale było zrobione na przewodach 2,5mm - czyli standardowa instalacja producenta auta.. 

Ok. Przepraszam, nie przeczytałem tematu od początku - stąd mój tekst. Widzę, że jeszcze trochę trzeba się poduczyć.  Grzałki wykonywane na moc znamionową 200 W wcale nie muszą tyle mocy oddawać. Wszystko zależy od napięcia zasilania, a z tym w naszych instalacjach jest różnie i dlatego należałoby  zmienić przewody w instalacji samochód-przyczepa, aby uniknąć dużych spadków mocy na grzałce. Tak na marginesie moc elektryczna maleje z kwadratem prądu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, jacek00 napisał(a):

I co będzie jak podepniesz inną przyczepę albo inne auto? @Lisu94 pisał, że to nie jego przyczepa tylko jego znajomych, i że będzie ją pożyczał. Więc pewnie będzie ciągnięta różnymi autami. 

Jak podepniesz inne auto to lodówka będzie kiepsko chłodzić a inna przyczepa nie będzie miała podłączonej lodówki pod stały plus sami o tym pisaliście. Inna sprawa sam wiesz jakie masz napięcia na instalacji haka. Zresztą sami różnie napisaliście raz że pod stały plus innym razem że po zapłonie. Każdy ma swój rozum i powinien wiedzieć co podłącza a jak nie jest pewien to zapytać właściciela. Inaczej to będzie jak u Waszego ulubieńca Kiki nie dość ze spalił instalacje w swoim holowniku to jeszcze w lawecie która przyjechała holować jego budę. Ale kto bogatemu zabroni. Pozdrawiam Hermogenes

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.