Skocz do zawartości

Akumulator, izolator i ładowanie


Rekomendowane odpowiedzi

Witam Szanowne Grono!

Jestem tutaj nowy ale przybywam odrazu z zapytaniem.

Przeczytałem cały wątek o podłączeniu akumulatora w przyczepie do energobloku ale nie dał mi on do końca odpowiedzi na mój dylemat.

Chciałbym podłączyć akumulator do energobloku/elektrobloku czy zasilacza czy jak to się tam nazywa. To jest chyba najmniej istotne. Chciałbym zachować możliwość ładowania akumulatora w czasie jazdy z instalacji haka oraz z 230V. Narazie nie będzie  fotowoltaiki. Akumulator ma być żelowy. W ww wątku doczytałem, że najlepiej odłączyć 12 V z instalacji haka i podłączyć w to miejsce aku ale tak jak wspomniałem chciałbym zachować możliwość ładowania w czasie jazdy ze względu na lodówkę. W podróży kilkunastogodzinnej obawiam się, że jeden akumulator 100Ah nie da rady utrzymać lodówki do momentu podłączenia  230V. 

Plan jest taki aby odłączyć 12 V z haka od energobloku i podłączyć go przez separator akumulatorów do akumulatora w przyczepie a dopiero od akumulatora przez bezpiecznik 20A podłączyć do energobloku. Tylko czy wystarczy zwykły separator i czy mogę go zamieścić przy akumulatorze dodatkowym czy powinien być jak najbliżej akumulatora w aucie? Czy separator czy jakiś bardziej zaawansowany układ/moduł który będzie pilnował ładowania akumualatora w przyczepie?

I jeszcze jedno. W gnieździe 13 pin są dwa piny z +. 9 jest to stały plus a 10 jest to zacisk "ładowania" czyli powinien być + po zapłonie. Pod który powinien być podpięty energoblok? Czy lodówka jest podłączona pod ten sam pin czy pod drugi. U mnie energoblok jest na 10 pinie czyli + po zapłonie. W takim układzie nie mam lodówki po zgaszeniu zapłonu (dlatego też potrzebuję akumulatora aby na postojach nie przestawała pracować lodówka). Czy lodówka jest podpięta bezpośrednio do wiązki haka czy do wyjścia 12V z energobloku?

To narazie tyle albo aż tyle. Narazie chcę uruchomić przyczepę do pierwszego wyjazdu więc zależy mi na tej lodówce a ona narazie działa tylko na 230 V. Później będę się bawić z mooverami, fotowoltaikami i podłączaniem Trumy przez przetwornicę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 128
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

A czy czasami ładowanie akumulatora w czasie jazdy a podtrzymywanie zasilania lodówki również w czasie jazdy  to nie są dwie różne sprawy?

Przecież nie każdy ma instalacje aby zasilać lodowke w czasie jazdy z gazu a jakoś te lodówki działają nawet bez akumulatora w przyczepie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lodówkę w czasie jazdy zasila się z gniazda haka, z "plusa po stacyjce". Zasilanie idzie wtedy, kiedy jest przekręcodna stacyjka/włączony silnik w holowniku. Lepiej tak, niż z aku, bo i tak jest wysze napiecie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, czyś napisał(a):

Lodówkę w czasie jazdy zasila się z gniazda haka, z "plusa po stacyjce". Zasilanie idzie wtedy, kiedy jest przekręcodna stacyjka/włączony silnik w holowniku. Lepiej tak, niż z aku, bo i tak jest wysze napiecie. 

Dokładnie! Dzięki za potwierdzenie!

Podobno w niektórych autach/niektórych wiązkach nie warto podpinać ładowania Aku w przyczepie. Wiązki nie są zbyt grube, napięcie szału nie robi a wszystko może się przegrzewać.

A jeżeli mamy Aku w przyczepie i lodówkę przełączymy na 12v ale holownik jest wyłączony to wtedy ciągnie z Aku prąd?

Edytowane przez Ciapek99 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwólcie, że odpiszę Kolegom Ciapek99 i Czyś w  jednym poście gdyż uważam, że odpowiedź będzie pasowała.

Tak, lodówkę mogę podtrzymywać z gniazda haka w czasie jazdy. Do samego podtrzymania lodówki w drodze nie potrzebuję akumulatora ale zależy mi na dołożeniu akumulatora. Potrzebny mi jest akumulator aby na dalekich wyjazdach tak jak do Włoch w zeszłym roku mieć działające oświetlenie w przyczepie i pompkę wody na postojach bez konieczności włączania zapłonu w aucie. Chciałem to pogodzić ze sobą aby było podtrzymanie lodówki z haka aby nie pracowała całą drogę na akumulatorze i aby doładowywał się akumulator w czasie jazdy po tym jak go trochę rozładuję na postojach. Obawiam się właśnie grubości przewodów w wiązce haka w aucie i w przyczepie. Rok temu jechałem przyczepą pożyczoną która miała panel fotowoltaiczny który wystarczał do ładowania akumulatora i podtrzymywania zasilania w czasie jazdy.

Pytałem o podłączenie lodówki bo (pomijając fakt, że nie działa mi narazie z 12V tylko z 230V ale to będę szukał przyczyny) po obejrzeniu istalacji wydaje mi się, że jest wpięta pod wyjście 12V w elktrobloku który i tak po zaniku zasilania 230V przechodzi w chwili obecnej na zasilanie z pinu 10 po zapłonie w instalacji haka.

Najrozsądniejszym wydaje mi się dołożenie panelu na dach i odłączenie aku przyczepy od instalacji z haka. Narazie chcę jednak uruchomić przyczepę na tym co mam a później ją doposażać czyli teraz dołożyć aku a panele później. Z tego co czytam w sieci chyba będę musiał założyć przełącznik "prawo/lewo" i w czasie jazdy korzystać z 12 V z auta a na postojach przełączać na aku odłączając instalację samochodową. Ew na przekaźniku który po podaniu 12V z pinu 10 zepnie mi elektroblok z instalacją samochodową a po zaniku 12 V na przekaźniku przęłączy w drugą stronę czyli włączy aku a rozłączy od auta. W ten sposób nie będzie ładowania akumulatora w czasie jazdy z instalacji samochodowej. Tak jak wspomniałem obawiam się o zbyt niskie przekroje przewodów w instalacji od haka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Ciapek99 napisał(a):

A jeżeli mamy Aku w przyczepie i lodówkę przełączymy na 12v ale holownik jest wyłączony to wtedy ciągnie z Aku prąd?

Nie. Lodówka nigdy nie jest podpięta pod aku hotelowe w przyczepie. Chyba, że ktoś sobie to tak przerobi. 

8 minut temu, Lisu94 napisał(a):

Chciałem to pogodzić ze sobą aby było podtrzymanie lodówki z haka aby nie pracowała całą drogę na akumulatorze i aby doładowywał się akumulator w czasie jazdy po tym jak go trochę rozładuję na postojach.

Akumulator hotelowy nie służy do zasilania lodówki, tak tego w przyczepach się nie robi. W budkach lodówkę zasilasz w czasie jazdy albo z zasilania po zapłonie, albo użytkujesz na gazie

8 minut temu, Lisu94 napisał(a):

Obawiam się właśnie grubości przewodów w wiązce haka w aucie i w przyczepie. Rok temu jechałem przyczepą pożyczoną która miała panel fotowoltaiczny który wystarczał do ładowania akumulatora i podtrzymywania zasilania w czasie jazdy.

Sam akumulator też Ci wystarczy i to bez doładowywania go. Jeśli nie masz zamiaru bytować na dziko kilka dni to aku bez problemu wystarczy do tych lampek i pompek.

8 minut temu, Lisu94 napisał(a):

Pytałem o podłączenie lodówki bo (pomijając fakt, że nie działa mi narazie z 12V tylko z 230V ale to będę szukał przyczyny) po obejrzeniu istalacji wydaje mi się, że jest wpięta pod wyjście 12V w elktrobloku który i tak po zaniku zasilania 230V przechodzi w chwili obecnej na zasilanie z pinu 10 po zapłonie w instalacji haka.

No ale jak sobie wyobrażasz inaczej? Że lodówka będzie zasilana z 12V w przyczepie? Nie ma takiej możliwości i nikt fabrycznie tak tego nie robi. Więc wygląda, że u Ciebie odbywa się wszystko prawidłowo. Lodówka po wykryciu zasilania po zapłonie z auta przechodzi na 12V z auta. Przy podłączeniu 230V priorytet idzie na 230V. Bez 230V i bez zasilania po zapłonie lodówki powinieneś używać na gazie a nie kombinować z akumulatorem. 

8 minut temu, Lisu94 napisał(a):

Najrozsądniejszym wydaje mi się dołożenie panelu na dach i odłączenie aku przyczepy od instalacji z haka. Narazie chcę jednak uruchomić przyczepę na tym co mam a później ją doposażać czyli teraz dołożyć aku a panele później.

Ale po co Ci ten solar na czas przejazdu? Jak nawet jedną dobę postanowisz spać na parkingach, bez 230V to aku 100Ah bez problemu wystarczy.

8 minut temu, Lisu94 napisał(a):

Z tego co czytam w sieci chyba będę musiał założyć przełącznik "prawo/lewo" i w czasie jazdy korzystać z 12 V z auta a na postojach przełączać na aku odłączając instalację samochodową.

Ale przecież tak to działa automatycznie, nic nie trzeba robić. 

8 minut temu, Lisu94 napisał(a):

Ew na przekaźniku który po podaniu 12V z pinu 10 zepnie mi elektroblok z instalacją samochodową a po zaniku 12 V na przekaźniku przęłączy w drugą stronę czyli włączy aku a rozłączy od auta. W ten sposób nie będzie ładowania akumulatora w czasie jazdy z instalacji samochodowej. Tak jak wspomniałem obawiam się o zbyt niskie przekroje przewodów w instalacji od haka.

Ładowanie akumulatora w czasie jazdy, a zasilanie przyczepy to są zupełnie dwa odrębne tematy. Zasilanie przyczepy odbywa się ze stałego plusa, a ładowanie aku powinieneś zrobić z zasilania po zapłonie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, jacek00 napisał(a):

Ładowanie akumulatora w czasie jazdy, a zasilanie przyczepy to są zupełnie dwa odrębne tematy. Zasilanie przyczepy odbywa się ze stałego plusa, a ładowanie aku powinieneś zrobić z zasilania po zapłonie. 

No właśnie o to mi chodzi bo wydaje mi się że u mnie lodówka jest jednak podpięta pod energoblok z innymi wyjściami 12v takimi jak pompka i oświetlenie. 
Skoro uważasz że lodówka powinna być pod stałym plusem czyli pod pinem nr 9 to dzisiaj postaram się do niej dobrać. Może właśnie dlatego mi nie działa podczas gdy inne rzeczy działaja na 12v. Może mam oberwany przewód albo faktycznie ktoś ją podpiął pod energoblok z innymi wyjsciami.

Lodówka na 9 pinie zmienia całkiem postać rzeczy i masz rację. Kombinacje są zbędne. Odpinam wtedy energoblok od pinu 10, podpinam aku i ładuje go na kempingach z 230v podłączoną na stałę ładowarką/prostownikiem. Na postojach lodówka na gaz a z aku tylko oświetlenie.

Postaram się sprawdzić dzisiaj to podłączenie lodówki i dam znać. Dzięki za pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, Lisu94 napisał(a):

No właśnie o to mi chodzi bo wydaje mi się że u mnie lodówka jest jednak podpięta pod energoblok z innymi wyjściami 12v takimi jak pompka i oświetlenie. 

Lodówka poprzez energoblok jest podpięta pod zasilanie po zapłonie, a nie pod 12V w budzie, które odpowiada za oświetlenie czy pompki, i które może być zasilane z auta ze stałego plusa.

34 minuty temu, Lisu94 napisał(a):

Skoro uważasz że lodówka powinna być pod stałym plusem czyli pod pinem nr 9 to dzisiaj postaram się do niej dobrać.

Nie. Lodówka jest podpięta pod zasilanie po zapłonie, a nie pod stały plus. Tak jest prawidłowo i tak powinno zostać. 

34 minuty temu, Lisu94 napisał(a):

Może właśnie dlatego mi nie działa podczas gdy inne rzeczy działaja na 12v. Może mam oberwany przewód albo faktycznie ktoś ją podpiął pod energoblok z innymi wyjsciami.

Wszystko jest ok. Lodówka nie jest zasilania z 12V w przyczepie jak oświetlenie czy pompka. Sprawdź w ogóle czy masz zasilanie po zaplonie wyprowadzone z auta. To że masz stały plus nie oznacza, że masz zasilanie po zapłonie. To są dwie różne rzeczy. W instalscji haka możesz mieć to zrobione na 3 sposoby:

  1. Masz gniazdo 13 pin bez stałego plusa i bez zasilania po zapłonie.
  2. Masz gniazdo 13 pin tylko ze stałym plusem.
  3. Masz gniazdo 13 pin zarówno ze stałem plusem jak i zasilaniem po zapłonie (pełna opcja).
34 minuty temu, Lisu94 napisał(a):

Lodówka na 9 pinie zmienia całkiem postać rzeczy i masz rację. Kombinacje są zbędne. Odpinam wtedy energoblok od pinu 10, podpinam aku i ładuje go na kempingach z 230v podłączoną na stałę ładowarką/prostownikiem. Na postojach lodówka na gaz a z aku tylko oświetlenie.

Na razie to właśnie kombinujesz :D

Zacznij od początku może i opisz jaki stan rzeczy chcesz osiągnać.

  1. Chcesz jeździć na dziko i używać w ten sposób lodówki i przyczepy? Montujesz aku hotelowy, który zasila budę w 12V, lodówki używasz na gazie (w czasie jazdy też, bo tak jest najefektywniej), i najrozsądniej będzie jak zamontujesz solar i regulator w budzie, dzięki któremu osiągniesz niezależność, zapewnisz ładowanie akumulatora bez konieczności przerabiania istalacji w samochodzie, która pewnie i tak jest mało efektywna.
  2. Chcesz jeździć na kempingi a zasilania z aku używać tylko na przelotach? Montujesz aku hotelowy, który zasila budę w 12V, lodówki używasz na gazie (w czasie jazdy też, bo tak jest najefektywniej), nie robisz ładowania aku w czasie jazdy (ale można, chociaż sporo z tym może być zachodu), budki używasz na postoju korzystając z aku hotelowego, który zasila niezbędne urządzenia, aku ładujesz na kempingu po podpięciu się pod 230V. Aku na przeloty z powodzeniem wystarczy. Kup 100Ah Lifepo4 i zapomnij o temacie. Na podstojach odpiszasz wtyczkę 13 PIN i masz temat załatwiony, nie musisz robić żadnych przełączników i nie musisz z niczym kombinować. Tak będzie najprościej, najtaniej i IMO najrozsądniej.

Oba przypadki można rozbudować o inne rzeczy, właśnie przełączniki, przekaźniki, przetwornice. Ale to mogą być zbędne i niepotrzebne koszty. 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, jacek00 napisał(a):

Lodówka poprzez energoblok jest podpięta pod zasilanie po zapłonie, a nie pod 12V w budzie, które odpowiada za oświetlenie czy pompki, i które może być zasilane z auta ze stałego plusa.

Nie. Lodówka jest podpięta pod zasilanie po zapłonie, a nie pod stały plus. Tak jest prawidłowo i tak powinno zostać. 

Wszystko jest ok. Lodówka nie jest zasilania z 12V w przyczepie jak oświetlenie czy pompka. Sprawdź w ogóle czy masz zasilanie po zaplonie wyprowadzone z auta. To że masz stały plus nie oznacza, że masz zasilanie po zapłonie. To są dwie różne rzeczy. W instalscji haka możesz mieć to zrobione na 3 sposoby:

  1. Masz gniazdo 13 pin bez stałego plusa i bez zasilania po zapłonie.
  2. Masz gniazdo 13 pin tylko ze stałym plusem.
  3. Masz gniazdo 13 pin zarówno ze stałem plusem jak i zasilaniem po zapłonie (pełna opcja).

Na razie to właśnie kombinujesz :D

Zacznij od początku może i opisz jaki stan rzeczy chcesz osiągnać.

  1. Chcesz jeździć na dziko i używać w ten sposób lodówki i przyczepy? Montujesz aku hotelowy, który zasila budę w 12V, lodówki używasz na gazie (w czasie jazdy też, bo tak jest najefektywniej), i najrozsądniej będzie jak zamontujesz solar i regulator w budzie, dzięki któremu osiągniesz niezależność, zapewnisz ładowanie akumulatora bez konieczności przerabiania istalacji w samochodzie, która pewnie i tak jest mało efektywna.
  2. Chcesz jeździć na kempingi a zasilania z aku używać tylko na przelotach? Montujesz aku hotelowy, który zasila budę w 12V, lodówki używasz na gazie (w czasie jazdy też, bo tak jest najefektywniej), nie robisz ładowania aku w czasie jazdy (ale można, chociaż sporo z tym może być zachodu), budki używasz na postoju korzystając z aku hotelowego, który zasila niezbędne urządzenia, aku ładujesz na kempingu po podpięciu się pod 230V. Aku na przeloty z powodzeniem wystarczy. Kup 100Ah Lifepo4 i zapomnij o temacie. Na podstojach odpiszasz wtyczkę 13 PIN i masz temat załatwiony, nie musisz robić żadnych przełączników i nie musisz z niczym kombinować. Tak będzie najprościej, najtaniej i IMO najrozsądniej.

Oba przypadki można rozbudować o inne rzeczy, właśnie przełączniki, przekaźniki, przetwornice. Ale to mogą być zbędne i niepotrzebne koszty. 

Mam pełną opcję w gnieździe. Jest stały plus i plus po zapłonie. Sprawdzone. Energoblok mam popiety teraz w przyczepie pod plus po zapłonie. Cel opisałem w pierwszym poście ale postaram się go streścić po powrocie do domu. Wkurza mnie pisanie w telefonie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Lisu94 napisał(a):

Mam pełną opcję w gnieździe. Jest stały plus i plus po zapłonie. Sprawdzone. Energoblok mam popiety teraz w przyczepie pod plus po zapłonie. Cel opisałem w pierwszym poście ale postaram się go streścić po powrocie do domu. Wkurza mnie pisanie w telefonie.

Ale w pierwszym poście mieszasz dwie różne kwestie. Piszesz o chęci ładowania aku pokładowego ze względu na lodówkę, i że jeden akumulator 100Ah nie da rady utrzymać lodówki do momentu podłączenia  230V. Przecież aku pokładowy nie bierze udziału w zasilaniu lodówki w przyczepie. 

Chcesz mieć aku pokładowy w przyczepie to podłączasz go do energobloku w miejscu przewidzianym na aku i ten aku zasila tylko i wyłącznie rzeczy na 12V (oświetlenie, pompka itd) lecz nie zasila lodówki. Energoblok wtedy "pilnuje" tego, aby w momencie podpięcia 230V przyczepa nie była już zasilana z aku, tylko z 230V. Natomiast klodówka na 12V chodzi tylko i wyłącznie w przypadku gdy podepniesz plus po zapłonie. Lodówka nie działa na aku pokładowym.

Lodówka na postoju przechodzi na gaz, a nie na akumulator pokładowy. Jeśli masz lodówkę w automacie to cały proces dzieje się automatycznie. Czyli po zaniku zasilania po zapłonie lodówka powinna sama przejść na zasilanie alternatywne (230V albo gaz, gdzie 230V ma priorytet). Jeśli nie masz lodówki automatycznej to sam musisz przełączyć lodówkę w tryb pracy na gazie, ale analogicznie jak przełączasz ją w tryb pracy na 230V czy 12V (z auta). 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaram się napisać prościej. 
Chciałem podłączyć akumulator tzw hotelowy w przyczepie do zasilania oświetlenia na postoju po wyłączonym zapłonie. Już odpuszczam ładowanie akumulatora w przyczepie z auta więc tego już nie poruszam. 
Energoblok jest podpięty pod plus po zapłonie w zaciski opisane Batt. I na tych zaciskach napięcie się pojawia po włączeniu zapłonu. Tak wiem. Daję 230 i energoblok korzysta z 230 działając jak transformator/zasilacz daje 12v na wyjscia czyli oświetlenie wewnątrz i pompkę. Po odłączeniu 230v „bierze” 12v z zacisków Batt. I „daje” na wyjścia oświetlenia i pompki. 
Aby podłączyć aku i uniknąć wymuszania ładowania z instalacji haka muszę go podpiąć pod zaciski Batt. Odłączając wiązkę haka od energobloku i wtedy bez zasilania 230v 12v idzie z akumulatora przez energoblok. Zgadza się czy się mylę?

teraz lodówka. Nie jest automatyczna więc muszę ręcznie przełączać 230/12/gaz. Lodówka jest mocno zabudowana (przyczepa tabbert puccini 2012 rok) i nie mogę się dostać do jej tyłu. Dostęp tylko z zewnątrz przez kratkę wentylacyjną. Od lodówki wewnątrz schodzą w dół dwa przewody, jeden siwy 230v i biegnie sobie pod podłogę, drugi czarny wpięty w zacisk +P w energobloku czyli jest podpięta pod wyjście 12V z energobloku. Czy to jest tylko zasilanie lampki oswietlenia lodówki? Z tyłu z zewnątrz widać dwa grubsze brązowe przewody wpięte w kostkę podpisaną 12. Wchodzą w siwą izolację i idą nie wiem gdzie. Widzę też z zewnątrz dwa wspomniane przewody czyli ten czarny do energobloku i siwy do 230v ktory zresztą wychodzi z puszki podpisanej 230v. Czy te brązowe idą do wiązki haka? I czy to jest + po zapłonie czy stały? Niestety dzisiaj nie sprawdze tego bo przyczepa stoi gdzie indziej a ja jestem autem z gniazdem 7pin. Muszę przyprowadzić holownik z gniazdem 13 pin i zmierzyć czy wogole jest napięcie na tych przewodach. Nie mogę rozebrać wtyczki od haka. Możliwe że jest „nierozbieralna”? Może we wtyczce się oberwał przewód.

Chciałbym mieć podtrzymanie lodówki w czasie jazdy z 12v, na postojach przełączać na gaz a na kempingach z 230v. Akumulator potrzebny aby było oświetlenie na postojach z akumulatora bo teraz jest po zapłonie z wiązki haka.  Gdyby lodówka była pod stały plus podpięta nie byłoby problemu bo niezależnie od lodówki podpinam tylko aku do energobloku dla oświetlenia a lodowka działa ze stałego plusa w czasie jazdy a na postoju na gaz po ręcznym przełączeniu.

Mam nadzieję, że rozumiecie o co mi chodzi i jaki mam układ w tym momencie w przyczepie.

Energoblok to dometic sku 9106502161.

Wybaczcie jeśli coś niejasno piszę lub niefachowo się wyrażam. Starałem się opisać to co widzę w przyczepie. Może zdjecia rozjaśnią.

IMG_0387.jpeg

IMG_0362.jpeg

IMG_0388.jpeg

IMG_0389.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, masz przyczepę z grupy Knaus więc to zmienia postać rzeczy. Knaus fabrycznie nie podłącza przyczep pod zasilanie 12V z auta, więc być może u Ciebie ktoś coś pozmieniał. Generalnie obie wiązki od lodówki, przy zasilaniu lodówki z zasilania po zapłonie, powinny przechodzić przez energoblok. Natomiast w energobloku pod "Batt" powinieneś mieć podpięty stały plus, a nie plus po zapłonie. Być może ktoś coś pozmieniał aby działało. U mnie tak w Knausie było właśnie. Więc w energobloku odłączyłem tylko stały plus z auta i w to miejsce wpiąłem się z akumulatorem. Natomiast lodówka w ogóle nie jest podpięta pod zasilanie po zapłonie, a jest tylko podpięta pod 12V przyczepy dla oświetlenia czy odpalania na gazie.

U Ciebie teraz jest zasilanie po zapłonie i lodówka normalnie działa w czasie jazdy?

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Lisu94 napisał(a):

Energoblok jest podpięty pod plus po zapłonie w zaciski opisane Batt

Pod "Batt+" podpina się stały + z samochodu i/lub akumulator hotelowy. W przypadku "i" należy odseparować akumulator hotelowy od akumulatora samochodowego np. separatorem. Jeśli masz tam podpięty + po zapłonie to jest to nieprawidłowe - ktoś coś pozmieniał.

Oświetlenie i sterowanie pompką powinno działać już po podpięciu przyczepy do samochodu, a nie po włączeniu zapłonu. Po włączeniu zapłonu można zasilać lodówkę - choć jak już było to wielokrotnie poruszane jest to nie najlepsze rozwiązanie jeśli chodzi o pobory prądu i przekroje i długości przewodów zasilających.

Ze zdjęć widać, że do tyłu lodówki, dochodzi stały +, który za pośrednictwem przekaźnika sterowanego "+po zapłonie" dochodzi do grzałki lodówki. Przewód sterujący przekaźnikiem, który powinien być podłączony pod "+ po zapłonie" to ten biały o najmniejszym przekroju.

10 minut temu, jacek00 napisał(a):

Bazując na Twoim zdjęciu to IMO nie masz podpiętego tutaj zasilania po zapłonie:

Zasilanie po zapłonie jest realizowane przez przekaźnik widoczny na zdjęciu. Ta kostka 6-PIN to dla mnie zasilanie oświetlenia lodówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Bercik77 napisał(a):

Zasilanie po zapłonie jest realizowane przez przekaźnik widoczny na zdjęciu. Ta kostka 6-PIN to dla mnie zasilanie oświetlenia lodówki.

Tak już widzę, że jest przekaźnik, dlatego zedytowałem swoją odpowiedź :) Ale ten przekaźnik jest fabrycznie w lodówce i od strony lodówki często w Knausie jest wszystko prawidłowo podpięte, natomiast brak jest poprowadzonych kabli do energobloku, a czasami one są, tylko nie są wpięte w energoblok. Różnie z tym jest w grupie Knausa :) U mnie obecnie w ogóle nie ma kabli poprowadzonych do lodówki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, jacek00 napisał(a):

Ok, masz przyczepę z grupy Knaus więc to zmienia postać rzeczy. Knaus fabrycznie nie podłącza przyczep pod zasilanie 12V z auta, więc być może u Ciebie ktoś coś pozmieniał. Generalnie obie wiązki od lodówki, przy zasilaniu lodówki z zasilania po zapłonie, powinny przechodzić przez energoblok. Natomiast w energobloku pod "Batt" powinieneś mieć podpięty stały plus, a nie plus po zapłonie. Być może ktoś coś pozmieniał aby działało. U mnie tak w Knausie było właśnie. Więc w energobloku odłączyłem tylko stały plus z auta i w to miejsce wpiąłem się z akumulatorem. Natomiast lodówka w ogóle nie jest podpięta pod zasilanie po zapłonie, a jest tylko podpięta pod 12V przyczepy dla oświetlenia czy odpalania na gazie.

U Ciebie teraz jest zasilanie po zapłonie i lodówka normalnie działa w czasie jazdy?

Lodówka nie działa z 12v. Dlatego szukam gdzie jest podpięta. Czyli jak odepnę energoblok od wiązki haka a podepne aku w to miejsce to wyjdzie to samo co u Ciebie bo co za różnica czy stały czy po zapłonie idzie do energobloku bo i tak go odepnę. Jadę na działkę holownikiem i będzie zaraz wszystko jasne. Pomierzę czy jest prąd czy nie, może to wina przekaźnika że lodówka nie działa a może przełącznika trybów pracy.

czyli teoretycznie gdzie powinna być lodówka bo już się gubię. Pod stały czy pod zapłon?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.