Skocz do zawartości

Akumulator, izolator i ładowanie


Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 7.02.2024 o 00:22, Misio napisał(a):
W dniu 6.02.2024 o 22:49, Lisu94 napisał(a):

po dyszlu 2,5mm2

Ja miałem łączone na każdy z tych głównych pinów 2x2,5mm2 (w przyczepie)...

Zarówno na plusowych i minusowych biegunach.

Ja miałem pociągnięte przewody do gniazda 6mm2

A wtyczka była zaopatrzona w zmostkowane przewody 2x2,5mm2 (po dyszlu) i mimo sumarycznej długości około 8-10m linii/przewodu - nie miałem problemu z pracą lodówki na 12V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 128
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

34 minuty temu, Bercik77 napisał(a):

Czyli rozumiemm, że prąd płynący przez gniazdo haka wzrośnie? Jeśli tak to najsłabszy element tej układanki będzie jeszcze bardziej obciążony.

Cały czas nie widzę sensu montowania/wydawania kasy na takiego boostera. Ale może jest coś o czym nie wiem.

 

Cudów nie ma i praw fizyki się w magiczny sposób za pomocą takiego boostera nie przeskoczy. Booster większego napięcia z powietrza nie weźmie, więc wrócimy de facto do punktu wyjścia, bo chcąc zwiększyć napięcie za pomocą boostera musimy zwiększyć amperaż, a do tego potrzebować będziemy grubszych kabli. A mając grubsze kable to być może wcale nie będziemy potrzebować boostera :) 

Nie wiem, być może jakaś super hiper wtyczka 13 pin uciągnie większy amperaż. Próbówałem znaleźć jakiekolwiek parametry wtyczek 13 pin, ale takich wartości na próżno szukać nawet na stronach producentów. 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja miałem grzałkę 100W czyli pewnie około 7-8A - przy wspomnianych wyżej przekrojach (w przyczepie 6mm2, na dyszlu 2x2,5mm2, w samochodzie 6mm2) wtyczka się nie grzała i nie było z tym problemu...

Przewód "na dyszlu" miałem zrobiony z przewodu sterowniczego w którym było kilka przewodów 2,5 i 1,5mm2 (nie pamiętam już konfiguracji).

 

Teoretycznie posiadając bustera:

mamy spadek napięcia np 2V więc już za dużo by grzałka pracowała prawidłowo.

Wówczas taki buster nawet z 11V ciągnąć więcej amper ( np 10-12A) sprawi że za nim będzie 14V i odpowiednia ilość amper (np 7A).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

3 godziny temu, jacek00 napisał(a):

Próbówałem znaleźć jakiekolwiek parametry wtyczek 13 pin, ale takich wartości na próżno szukać nawet na stronach producentów. 

 

https://filterabc-alkatresz.hu/alkatreszek/51305031-herthbusselparts

https://filterabc-alkatresz.hu/alkatreszek/8jb005949001-hella

https://www.btb-autoverwertung.eu/Zubehoer-Neuteile/Oel-Filter/Steckdose-Anhaengerbetrieb-13-polig::970001203.html

https://www.easyboltsandtools.nl/product/1002732-13-polige-contactdoos-12-v-stekkerdoos-13-polig-kunststof

https://eshop.wurth.pl/Product-categories/13-pin-socket-12-V/31116501010201.cyid/3111.cgid/en/US/PLN/

 

Numery katalogowe producentów

Steckdose Anhängerbetrieb 13-polig _ 970001203.pdf

 

Przekroje przewodów podłączonych do konkretnych pinów

1.thumb.png.5800a84b631867763b75084d102f55b0.png

Dla konkretnych pinów i przypisanym do nich przekrojom przewodów producenci deklarują obciążalność prądową, odpowiednio:

1.5 mm2 - 16 A

2.5 mm2 - 25 A

2.thumb.png.3f510ca8fe409192fba5c8921133e607.png

 

3.thumb.png.6254815aa5269692dbe6d029eee3590e.png

 

na podstawie materiałów Herth+Buss Elparts i Hella

Pozdrawiam

Edytowane przez Tofel (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jak gniazdo puści 16-25A to lodówkę nawet 150W bez problemu zasilimy o ile nie będzie zbyt dużych spadków napięć, a jak mamy zbyt duży spadek napięcia, to taki booster/przetwornica step up zrobi robotę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Koledzy za zaangażowanie. Ja też właśnie kombinowałem i liczyłem i szukałem przewodów o większych przekrojach aby wymienić też te na dyszlu. Odpuściłem.. duo control leży w przyczepie i czeka na brakującą rurkę. 

Jako ciekawostkę napiszę, że dzisiaj mi kolega powiedział, że jeden z pobliskich serwisów przyczep stwierdził, że na gazie nie ma sensu i lepiej zostawić 12 V. On też ma dużą lodówkę w fendt opal. Ja jednak decyduję się na gaz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, Misio napisał(a):

a jak mamy zbyt duży spadek napięcia

To znaczy, że przekroje przewodów mamy za małe na dany pobór prądu. Czyli jak zastosujemy booster, który zwiększy pobór prądu to znaczy, że będziemy mieli tym bardziej za małe przekroje przewodów.

Tak to rozumiem. Co prowadzi do wniosku, że nie booster załatwi sprawę tylko przewody o odpowiednim przekroju ?

12 minut temu, Lisu94 napisał(a):

że jeden z pobliskich serwisów przyczep stwierdził, że na gazie nie ma sensu

Jakieś argumenty podał? U mnie na gazie lodówka śmiga aż miło i to nie tylko podczas jazdy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, Lisu94 napisał(a):

jeden z pobliskich serwisów przyczep stwierdził, że na gazie nie ma sensu i lepiej zostawić 12 V.

Nie rozumiem... na gazie lodówka ma zawsze większą wydajność, więc czemu nie ma sensu na gazie?

40 minut temu, Bercik77 napisał(a):

To znaczy, że przekroje przewodów mamy za małe na dany pobór prądu.

Za małe na tak daleki pobór...przez co jest zbyt duży spadek...

Ale przewód nawet 1,5mm² możemy obciążyć natężeniem rzędu 15A czyli spokojnie tyle ile chcemy - ale przy tej długości spadek napięcia jest zbyt duży i on może być "naprawiony" przez zwiększenie przekrojów przewodu lub podniesieniem napięcia (kosztem zwiększenia nateżenia) przez boostera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Lisu94 napisał(a):

jeden z pobliskich serwisów przyczep stwierdził, że na gazie nie ma sensu i lepiej zostawić 12 V

Mialbym wątpliwości czy zajrzeć do tego serwisu ponownie. 

3 godziny temu, Lisu94 napisał(a):

Ja jednak decyduję się na gaz.

Jeśli masz piec gazowy wymień jeszcze kominek na T3, i i będziesz miał nie tylko w lodówce zimno, ale i w cepie ciepło w razie porzeby.

Do tego nie ma przeciwwskazań, żeby odpalić lodówkę już dzień czy dwa przed wyjazdem i w pierwszej kolejności zapakować zawartość lodówki, żeby to mieć "z głowy" (t akurat potrafi każda lodówka z podpiętym zasilaniem gazowym) a przede wszystkim - na 5 minut przed odjazdem możesz zająć się czymś bardziej konstruktywnym, niż przełączanie lodówki z gazu na 12V itp. Lepiej zająć się czymś bardziej pozystecznym.  

Tylko pamiętaj, że przed wjazdem na jakąkolwiek stację paliw powinieneś lodówkę czy piec w cepie wyłączyć, albo odpiąć cepę i podjechać samym holownikiem. 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.