Skocz do zawartości

Nowe przepisy, zakaz wyprzedzania


Rekomendowane odpowiedzi

A dlaczego B-5 ma dotyczyć nas?

Znak B-5 "zakaz wjazdu samochodów ciężarowych" oznacza zakaz ruchu:
1) samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t,
2) ciągników samochodowych,
3) pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t,
4) ciągników rolniczych,
5) pojazdów wolnobieżnych. Określona na znaku B-5 albo na tabliczce umieszczonej pod nim masa oznacza, że zakaz dotyczy pojazdu (zespołu pojazdów), którego dopuszczalna masa całkowita przekracza masę podaną na znaku albo na tabliczce.

Edytowane przez Tomiy (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dlaczego B-5 ma dotyczyć nas?
Znak B-5 "zakaz wjazdu samochodów ciężarowych" oznacza zakaz ruchu:
1) samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t,
2) ciągników samochodowych,
3) pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t,
4) ciągników rolniczych,
5) pojazdów wolnobieżnych. Określona na znaku B-5 albo na tabliczce umieszczonej pod nim masa oznacza, że zakaz dotyczy pojazdu (zespołu pojazdów), którego dopuszczalna masa całkowita przekracza masę podaną na znaku albo na tabliczce.
B-5 nas nie dotyczy. Wynika to nie tylko z definicji samego znaku ale i z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych znaków i sygnałów drogowych. Ten znak dotyczy tylko pojazdów ciężarowych i zestawów złożonych z takowych.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

W dzisiejdzym Dzienniku Ustaw ogłoszono oficjalnie tekst ustawy zmieniającej m.in. Prawo o ruchu drogowym. Zmiany obowiązują od 1.07.2023.

Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw (dziennikustaw.gov.pl)

Najistotniejsze dot. wyprzedzania i poruszania się zestawami 2 prawymi z 3 pasów:

 

Art. 4. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, 919, 1053, 1088 i 1123) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 16 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu: „2a. Kierujący pojazdem kategorii N2 lub N3, o których mowa odpowiednio w art. 4 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2018/858 albo w załączniku nr 2 do ustawy, lub zespołem pojazdów o długości ponad 7 m na autostradzie lub drodze ekspresowej o trzech lub więcej wyznaczonych pasach ruchu na jezdni w jednym kierunku jest obowiązany korzystać wyłącznie z dwóch pasów ruchu przeznaczonych dla danego kierunku, znajdujących się najbliżej prawej krawędzi jezdni.”;

2) w art. 24 dodaje się ust. 13 i 14 w brzmieniu:

„13. Kierującemu pojazdem kategorii N2 lub N3, o których mowa odpowiednio w art. 4 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2018/858 albo w załączniku nr 2 do ustawy, zabrania się wyprzedzania pojazdu samochodowego na autostradzie i drodze ekspresowej o wyłącznie dwóch pasach ruchu przeznaczonych dla danego kierunku ruchu, chyba że pojazd ten porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla pojazdów kategorii N2 lub N3 obowiązującej na danej drodze.

14. Zakazu, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się do wyprzedzania pojazdów wykonujących na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne wysyłających żółte sygnały błyskowe.”;

3) w art. 80ra skreśla się wyrazy „oraz naruszeń obowiązku wnoszenia opłaty za przejazd autostradą na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2483 i 2707 oraz z 2023 r. poz. 760)”.

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, czyś napisał(a):

W dzisiejdzym Dzienniku Ustaw ogłoszono oficjalnie tekst ustawy zmieniającej m.in. Prawo o ruchu drogowym. Zmiany obowiązują od 1.07.2023.

Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw (dziennikustaw.gov.pl)

Najistotniejsze dot. wyprzedzania i poruszania się zestawami 2 prawymi z 3 pasów:

 

Art. 4. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, 919, 1053, 1088 i 1123) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 16 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu: „2a. Kierujący pojazdem kategorii N2 lub N3, o których mowa odpowiednio w art. 4 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2018/858 albo w załączniku nr 2 do ustawy, lub zespołem pojazdów o długości ponad 7 m na autostradzie lub drodze ekspresowej o trzech lub więcej wyznaczonych pasach ruchu na jezdni w jednym kierunku jest obowiązany korzystać wyłącznie z dwóch pasów ruchu przeznaczonych dla danego kierunku, znajdujących się najbliżej prawej krawędzi jezdni.”;

2) w art. 24 dodaje się ust. 13 i 14 w brzmieniu:

„13. Kierującemu pojazdem kategorii N2 lub N3, o których mowa odpowiednio w art. 4 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2018/858 albo w załączniku nr 2 do ustawy, zabrania się wyprzedzania pojazdu samochodowego na autostradzie i drodze ekspresowej o wyłącznie dwóch pasach ruchu przeznaczonych dla danego kierunku ruchu, chyba że pojazd ten porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla pojazdów kategorii N2 lub N3 obowiązującej na danej drodze.

14. Zakazu, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się do wyprzedzania pojazdów wykonujących na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne wysyłających żółte sygnały błyskowe.”;

3) w art. 80ra skreśla się wyrazy „oraz naruszeń obowiązku wnoszenia opłaty za przejazd autostradą na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2483 i 2707 oraz z 2023 r. poz. 760)”.

Czyli w związku z tym, że większość naszych autostrad i "Esek" jest dwupasmowa, to nie możemy zestawem na nich wyprzedzać??? 

A jaka jest prędkość znacznie mniejsza??? To jakby dyskutować, czy 5cm różnicy to dużo :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Piotrekm13 napisał(a):

Czyli w związku z tym, że większość naszych autostrad i "Esek" jest dwupasmowa, to nie możemy zestawem na nich wyprzedzać??? 

A jaka jest prędkość znacznie mniejsza??? To jakby dyskutować, czy 5cm różnicy to dużo :D

Nie, na tych co najmniej 3-pasmowych mamy zestawem zajmować najwyżej 2 pasy licząc od prawej. 

 

A zakaz wyprzedzania dot. pojazdów i zestawów pojazdów kat. N2 i N3:

Kategoria N: pojazdy samochodowe mające co najmniej cztery koła i zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków, w tym:

1) kategoria N1: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 t;

2) kategoria N2: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 t, ale nieprzekraczającą 12 t;

3) kategoria N3: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 12 t.

 

Różnica 10 km/h ma być podobno ok :)

 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

56 minut temu, czyś napisał(a):

Nie, na tych co najmniej 3-pasmowych mamy zestawem zajmować najwyżej 2 pasy licząc od prawej. 

 

A zakaz wyprzedzania dot. pojazdów i zestawów pojazdów kat. N2 i N3:

Kategoria N: pojazdy samochodowe mające co najmniej cztery koła i zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków, w tym:

1) kategoria N1: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 t;

2) kategoria N2: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 t, ale nieprzekraczającą 12 t;

3) kategoria N3: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 12 t.

 

Różnica 10 km/h ma być podobno ok :)

 

Dzięki za wyjaśnienie. Nie jest tak źle...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
28 minut temu, Koczaj napisał(a):

Komu wierzyć ?

Na pewno nie "interpretacjom" dziennikarzy motoryzacyjnych, którzy za wszelką cenę muszą coś nagrać.

Przepis jest prosty, jak rzadko kiedy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A moja interpretacja jest taka: 

W dniu 26.06.2023 o 20:05, czyś napisał(a):

1) w art. 16 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu: „2a. Kierujący pojazdem kategorii N2 lub N3, o których mowa odpowiednio w art. 4 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2018/858 albo w załączniku nr 2 do ustawy, lub zespołem pojazdów o długości ponad 7 m na autostradzie lub drodze ekspresowej o trzech lub więcej wyznaczonych pasach ruchu na jezdni w jednym kierunku jest obowiązany korzystać wyłącznie z dwóch pasów ruchu przeznaczonych dla danego kierunku, znajdujących się najbliżej prawej krawędzi jezdni.”;

Czyli nie możemy wyprzedać lewym pasem na jezdni 3 pasmowej. 

W dniu 26.06.2023 o 20:05, czyś napisał(a):

2) w art. 24 dodaje się ust. 13 i 14 w brzmieniu:

„13. Kierującemu pojazdem kategorii N2 lub N3, o których mowa odpowiednio w art. 4 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2018/858 albo w załączniku nr 2 do ustawy, zabrania się wyprzedzania pojazdu samochodowego na autostradzie i drodze ekspresowej o wyłącznie dwóch pasach ruchu przeznaczonych dla danego kierunku ruchu, chyba że pojazd ten porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla pojazdów kategorii N2 lub N3 obowiązującej na danej drodze.

Nasze auta nie zostały zaprojektowane do przewożenia ładunków oraz nie przekraczają 3,5T. Więc nie spełniają kategorii N2 i N3. I dlatego można wyprzedzać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, daniel789 napisał(a):

Czyli nie możemy wyprzedać lewym pasem na jezdni 3 pasmowej. 

W tym artykule nie ma słowa o wyprzedzaniu. Jest informacja, po których pasach należy się poruszać. Na tym, który wskazujesz w ogóle nie powinniśmy zespołem pojazdów  się pojawić, zatem nie ma potrzeby wdrażania interpretacji czego tam nie wolno.

Godzinę temu, daniel789 napisał(a):

Nasze auta nie zostały zaprojektowane do przewożenia ładunków oraz nie przekraczają 3,5T. Więc nie spełniają kategorii N2 i N3. I dlatego można wyprzedzać.

No chyba, że ktoś zaproponuje zmianę i ten zapis o zespole pojazdów z art 16 wrzucą też do 24 ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oto polska...polaczków. 

Jest przepis, prosty jak kij od szczotki, zakaz wyprzedzania i wielkie larum, bo to bo tamto. Skoro wszystkie tiry mają jechać max 80 to o co ten płacz.  Ano o to, że są tacy, co lecą już 105 i to na odczycie z nawigacji.  Takie zdarzenie miałem rok temu,  leciałem równe 100 i zostałem wyprzedzony przez polski ciągnik.

W tv lament jakiegoś dziada bez zębów z cysterny, że on może tylko 70 i kolegów będzie spowalniał. Że głupi przepis itd. Jadę dziś A4 i cysterny lecą 88-90 razem z resztą. 

Ale polaczki na wszystkim się przecież znają najlepiej. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wbrew pozorom, coraz ciaśniej "na lewym". Ciężarówki (przeważnie) w ordynku i w karnym rządku na prawym, więc kto leci lewym choćby tą stówka, i ciężarowym ne jest, ten na prawie i nie zjedzie choćby miał lukę, bo na lewy długo potem nie wróci.

Wot, i reforma :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.