Skocz do zawartości

Prośba o polecenie zakładu naprawiającego osie przyczep


terenowiec

Rekomendowane odpowiedzi

5 godzin temu, maciejstraus napisał(a):

@terenowieca rozmawiałeś z firmą kamperowy.pl z Łomaniek pod Warszawą? Oni działali długo przed modą na kampery i przyczepy. Robiłem u nich dwie rzeczy i widać, że znają się na tym od wielu lat. Może Ci coś telefonicznie doradzą bo jednak Śląsk a Warszawa to kawałek jest. 

Serwisowo to oni wykładają się już na podnoszeniu przyczepy do regulacji hamulca, więc zalecał bym tu dużą ostrożność. Zdecydowanie nie polecam tego serwisu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Wam Koledzy za różne podpowiedzi i rady. Skorzystałem z nich i dziś skontaktowałem się osobiście z Nachtmanem we Wrocławiu i telefonicznie z firmą Sttag w Tarnowskich Górach (długa i rzeczowa rozmowa). Obaj panowie, nawiasem mówiąc starzy wyjadacze kanapek, powiedzieli, że z osiami BPV jest problem i to ogromny. Nie będę mówił o szczegółach, ale chodzi o dostępność. Minimalny koszt naprawy, gdyby się udało sprowadzić części, to 4 tys zł.

Co do samego uszkodzenia (odchylenia) to obaj panowie mówią, że nie ma się co przejmować, tylko jeździć i obserwować. Moje obawy po całym zdarzeniu budziło to, czy przypadkiem podczas jazdy nie odpadnie mi koiło. W Sttagu powiedzieli, że ten typ łożyska w tej osi ma taką konstrukcję, że mogą one pracować w różnych kierunkach, pod różnym kontem i nie należy się obawiać odpadnięcia koła z powodu rozsypania łożyska. O ile zapamiętałem to jakieś łożysko kasetowe, kompaktowe czy zespolone... lub coś takiego.
Propozycją obu panów jest, by jeździć i patrzeć co się będzie działo. Obserwować oponę. Jak wspomniałem, po 3 tys. km nie było najmniejszego śladu jakiegoś jej zdarcia. Pewnie po kolejnych kilku tysiącach km od środka zacznie ją brać. Ale wtedy mogę ją obrócić, a później zamienić z prawą stroną. Takie zapobieganie również poparli moi rozmówcy.
Zastanawiam się zatem, czy jest sens szukania dalej kolejnego zakładu? Czy inne serwisy są w stanie naprawić wahacz - czop (wyprostować go)? Całość jest z sobą zespawana - nierozbieralna. Po zdjęciu bębnów makroskopowo nie widać nigdzie żadnych pęknięć. Przypuszczam, że coś się tylko zgięło (3 - 5 mm), co przy pomiarze na górze i dole opony daje nam te 2,5 cm.

    

337574146_175795841548845_2151044105504314587_n.jpg

337607263_759872769009452_4368401460680060489_n.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowe dane. Po ustawieniu osi na poziomej i w miarę równej powierzchni, okazało się, że prawa (zgięta) strona jest położona znacznie wyżej niż strona lewa. Krótko mówiąc prawy wahacz siadł. Widać to wzrokowo i mierząc. Różnica na osi czopów jest trzech centymetrów między stroną prawą a lewą. Poza tym strona lewa czopa (dobra) nie jest pozioma w stosunku do podłoża, lecz ma teraz pochylenie „ujemne”, co po obciążeniu sprawia, że koło ustawia się pionowo. Czop strony prawej „zgiętej” już teraz jest poziomy, co przy obciążeniu daje efekt rozkraczenia, o którym pisałem. Widać to nie tylko na czopach, ale również na samych wahaczu. Kiedy patrzymy na oś z boku to widać, że strona lewa – dobra jest pod kontem do podłoża, a prawa znacznie bardziej wypoziomowana, czyli siadła.
Poniżej zamieszczam 4 pary zdjęć, pokazujące różnice w prawej i lewej stronie w różycach częściach wahacza i czopu.
Podsumowując temat myślę i się zastanawiam, czy przypadkiem za całość bałaganu z pochyleniem nie odpowiadają gumowe wałeczki w osi, bo na pewno sam wahacz prawy w stosunku do lewego jest przekręcony osiowo o jakiś kont: stopień, dwa może nawet 5 stopni.
Pytanie do Was. Czy wymieniając gumowe wałeczki na obu stronach osi w odpowiednim zakładzie coś tracę oprócz kwoty? Czy taką wymianą mogę osi zaszkodzić? Czy naprawiający – wymieniający gumy, może zrobić, że będzie gorzej niż jest? Pytam, gdyż wiemy, czy przy niektórych częściach oryginalne, ale stare, nie będą lepsze niż nowe zamienniki. Akurat nie wiem jak to jest przy regeneracji gum w osiach.
Dlatego też, na razie, skłaniałbym się tylko do wymiany gum między osią, a wahaczem. Który ze poleconych przez Was zakładów specjalizuje się w takich wymianach?

a.jpg

a1.jpg

b.jpg

b1.jpg

c.jpg

c1.jpg

d.jpg

d1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jutro rano ruszam na wymianę gum do Będzina. Wybór wynikał z tego, że zrobią mi to na miejscu i nie będę musiała dwa razy jeździć. Czy to pomoże? Troszeczkę na pewno, ale jak to wygląda w środku, to się okaże po wyjęciu wahacza z osi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.