Skocz do zawartości

Z 3.5 na 4.25 dla kat. B - next episode...


Rekomendowane odpowiedzi

Kolejna odsłona - choć może tym razem bardziej konkretna:

https://motoryzacja.interia.pl/przepisy-drogowe/news-unia-szykuje-rewolucje-dla-kierowcow-lista-zmian-jest-dluga,nId,6516178

o czym mówi także Bartek w najnowszym odcinku NaBiwaku.

Problem jest w tym, że - nie dotarłem do innych źródeł - materiał na jaki się powołuje zakłada, że zmiany mają dotyczyć dyrektywy op prawach jazdy, co sugeruje, że zmieni się tylko zakres uprawnień na kat. B (a właściwie tylko maksymalny tonaż samochodu, jaki można prowadzić), ale niekoniecznie zmieni się definicja pojazdu ciężarowego.

Problem zatem jest szerszy, bo co z opłatami drogowymi (e-tolle i insze w inszych krajach)?

Ale biorąc pod uwagę fakt, że na szczeblu unijnym nie uchwala się prawa jak u nas (w jeden wieczór i pod osłoną nocy, a na rano gotowe), to nie ma co się napalać... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Voku napisał(a):

a co z Homologacją dostawczaka/kampera na 4,25T? Jest możliwość podniesienia w starszym?

Bartek wspominał że tak, ale to będzie trzeba przejść odpowiednią ścieżkę... od producenta kampera (homologację) przez stację diagnostyczną po papierologię w urzedzie... Jak będzie to się okaże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Voku napisał(a):

No ok, a co z Homologacją dostawczaka/kampera na 4,25T? Jest możliwość podniesienia w starszym? Czy tu chodzi o nowe które wyjeżdżają z fabryki? 

Na razie z treści artykułu wynika, że chodzi tylko o uprawnienia - mowa jest o zmianie dyrektywy o prawach jazdy.

Teraz, Prusiak napisał(a):

Bartek wspominał że tak, ale to będzie trzeba przejść odpowiednią ścieżkę... od producenta kampera (homologację) przez stację diagnostyczną po papierologię w urzedzie... Jak będzie to się okaże.

To można zrobić niezależnie od tego i teraz - o ile producent da homologację. Sama zmiana dyrektywy o prawach jazdy nic tu nie zmieni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Voku napisał(a):

No ok, a co z Homologacją dostawczaka/kampera na 4,25T? Jest możliwość podniesienia w starszym? Czy tu chodzi o nowe które wyjeżdżają z fabryki? 

O tym zapomnij, bo na pewno nie będzie takiej możliwości. 

29 minut temu, Prusiak napisał(a):

Bartek wspominał że tak, ale to będzie trzeba przejść odpowiednią ścieżkę... od producenta kampera (homologację) przez stację diagnostyczną po papierologię w urzedzie... Jak będzie to się okaże.

Jaki Bartek? Ryś? Daleki byłbym od brania na poważnie tego co on mówi. Przepisy zabraniają zmiany DMC od pierwotnie nadanego. Więc jeśli DMC z homologacji nie przewidywało innego DMC to nie da się go zmienić. 

28 minut temu, Zulos napisał(a):

To można zrobić niezależnie od tego i teraz - o ile producent da homologację. Sama zmiana dyrektywy o prawach jazdy nic tu nie zmieni.

Dokładnie. I da się to zrobić z przyczepą. Z autem nie, bo konkretne auta są homologowane na konkretne wartości, a nie jak w przypadku, przyczep od-do

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja słyszałem, że to ma być pod kątem busów elektrycznych, których bardzo dużo się w 2022 w sprzredaży pojawiło (e-transit, e-ducato, e-doblo, może i jakieś inne)
One mają dramatycznie małe zasięgi (200-300km w papierach, czyli w rzeczywistości połowa tego(?)) więc raczej do dystrybucji towarów po miastach - opłaty za drogi/autostrady raczej nie będą ich dotykać, lub jeśli nawet to kwestia marginalna, albo do późniejszej implementacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Zulos napisał(a):

Problem jest w tym, że - nie dotarłem do innych źródeł - materiał na jaki się powołuje zakłada, że zmiany mają dotyczyć dyrektywy op prawach jazdy, co sugeruje, że zmieni się tylko zakres uprawnień na kat. B (a właściwie tylko maksymalny tonaż samochodu, jaki można prowadzić), ale niekoniecznie zmieni się definicja pojazdu ciężarowego.

Właśnie ta magiczna bariera powoduje, że producenci nieco sztucznie zawężają DMC do 3,5 T, aby to sprzedawać w takich ilościach. Można liczyć na to, że kampery będą miały nieco więcej niż 300-400kg ładowności, jeśli kierowcom pozwoli się powozić cięższy samochód na kat. B. No i najważniejsze - z tego powodu producenci będa mogli po kilkanaście tyś ojro podnieść ceny pojazdów :-]

Oby się nie okazało, że będzie jakiś wyjątek.

Godzinę temu, Zulos napisał(a):

Problem zatem jest szerszy, bo co z opłatami drogowymi (e-tolle i insze w inszych krajach)?

Nasi na pewno coś "mądrego" wykombinują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To by oczywiście miało największy sens, gdyby faktycznie za tym poszła zmiana wszystkich innych przepisów w związku ze zmianą definicji pojazdu ciężarowego - nie tylko w zakresie uprawnień. Ale czy aż tak daleko idące rewolucja się szykuje? Śmiem wątpić...

No i może wreszcie ujednoliciliby to na szczeblu unijnym i jednoznacznie zapisali, że samochód kempingowy to jest samochód osobowy a nie ciężarowy.

No chyba, że tak już jest, ale z tego co się orientuję, to różnie to jest traktowane w różnych krajach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Marcin T napisał(a):

Można liczyć na to, że kampery będą miały nieco więcej niż 300-400kg ładowności, jeśli kierowcom pozwoli się powozić cięższy samochód na kat. B. No i najważniejsze - z tego powodu producenci będa mogli po kilkanaście tyś ojro podnieść ceny pojazdów :-]

Nie ma co liczyć, wystarczy poprzeglądać oferty na zachodnim portalu, tam nie dziwi DMC w okolicach 4000kg, po prostu trochę więcej tego do nas przyjedzie.

3 godziny temu, jacek00 napisał(a):

da się to zrobić z przyczepą.

jak na normalny urząd trafisz...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, jacek00 napisał(a):

O tym zapomnij, bo na pewno nie będzie takiej możliwości. 

Jaki Bartek? Ryś? Daleki byłbym od brania na poważnie tego co on mówi. Przepisy zabraniają zmiany DMC od pierwotnie nadanego. Więc jeśli DMC z homologacji nie przewidywało innego DMC to nie da się go zmienić. 

Dokładnie. I da się to zrobić z przyczepą. Z autem nie, bo konkretne auta są homologowane na konkretne wartości, a nie jak w przypadku, przyczep od-do

i tutaj się nie zgodzę. Widziałem przypadek zmiany DMC kampera, gdyż homologacja miała widełki 350kg. Poszło dokładnie tak jak z przyczepą.

Zgodzę się co do Rysia. Pomnożyć razy dwa i podzielić na trzy. Większość kamperów nie zmieni homologacji. Przy zakupie nowego powinno się to udać. Pytanie ilu z nas pójdzie w zwiększenie o 200-500-750kg dla wpakowania się w Etoll i wszystkie europejskie pudełka do poboru opłat. Już widzę jak nie położą na to łapy ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i tutaj się nie zgodzę. Widziałem przypadek zmiany DMC kampera, gdyż homologacja miała widełki 350kg. Poszło dokładnie tak jak z przyczepą.
Zgodzę się co do Rysia. Pomnożyć razy dwa i podzielić na trzy. Większość kamperów nie zmieni homologacji. Przy zakupie nowego powinno się to udać. Pytanie ilu z nas pójdzie w zwiększenie o 200-500-750kg dla wpakowania się w Etoll i wszystkie europejskie pudełka do poboru opłat. Już widzę jak nie położą na to łapy
I to auto miało widełki ponad 3500 kg?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.