Skocz do zawartości

Mover spadek napięcia i jak to ominąć


Maxximilian

Rekomendowane odpowiedzi

Mam w przyczepie zamontowany mover enduro em4444. Akumulator 120ah ma drugi sezon. Mover nie uruchamia się przy napięciu poniżej 12,4v, (choć wg instrukcji to powinno być 10v) bierze do 120A mocy szczytowo. Obecnie po naładowaniu akumulator trzyma 12,6v, ale przy dużym poborze napięcie spada poniżej 12.4 i mover przestaje działać. 

Pomysł mam taki, żeby użyć przetwornicy step-up podregulować potencjometrem napięcie do 12,8v - wiem, że są straty, ale akumulator tak naprawdę ma dużą rezerwę.

https://allegro.pl/oferta/przetwornica-zasilacz-step-up-30a-10-84v-1500w-uvp-10111316947

to najmocniejsza jaką znalazłem - 30A po 135 zł

czy jak połączę 4 równolegle to ma to szanse zadziałać tak, że zabezpieczy to 120A szczytowo ?

Znalazłem też przetwornice step-up 20A po 74 zł - x 6 wyszłoby taniej.

Cała akcja po to, żeby nie kupować co rok nowego akumulatora.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Maxximilian napisał:

Obecnie po naładowaniu akumulator trzyma 12,6v

Czyli starczy do świateł led. 

Mover potrzebuje odpowiedniej pojemności akumulatora a nie podbijania napięcia. 

U mnie było podobnie ale mover miał siłę docisnąć rolki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, filipert napisał:

Czyli starczy do świateł led. 

Mover potrzebuje odpowiedniej pojemności akumulatora a nie podbijania napięcia. 

U mnie było podobnie ale mover miał siłę docisnąć rolki. 

Nie mogę się z Tobą zgodzić. Mój mover jeden sezon jeździł z akumulatorem 17Ah, pozostałe z ok 38Ah. Spokojnie na manewry czy odcinki po 30m to wystarczyło. Wygląda jakby kolega miał coś z centralką. Podbijania napięcia bym unikał, oddałbym centralkę na serwis.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, maarec napisał:

Nie mogę się z Tobą zgodzić. Mój mover jeden sezon jeździł z akumulatorem 17Ah, pozostałe z ok 38Ah. Spokojnie na manewry czy odcinki po 30m to wystarczyło

Nie chodziło mi o wielkość akumulatora a o jego kondycję. Jak akumulator ma po naładowaniu 12,6V to trochę słabo i może świadczyć o słabej formie. 

Mój miał 95Ah i po dociągnieciu rolek napięcie było zbyt niskie aby ruszyć. 

Wystarczy podpiąć jakieś większe obciążenie i obserwować czy napięcie drastycznie spadnie. 

Ale w sumie, to nie wiemy do końca w czym problem tkwi pod pojeciem

18 godzin temu, Maxximilian napisał:

Mover nie uruchamia się

Jeśli nawet nie jęknie, to faktycznie może być awaria movera. 

Niech @Maxximilian się określi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akumulator jest podpięty do movera przewodami dużego przekroju bezpośrednio. Centralka umożliwia podpięcia akumulatora jako zewnętrznego źródła 12v ale nie pośredniczy w zasilaniu movera. Jedynym innym dużym odbiornikiem 12v jest lodówka za centralką. Zasilana jest w czasie jazdy z auta, bo inaczej rozładowałaby akumulator. Jak włączę na raz i lodówkę i mover, to mover nie pójdzie. Napięcia 12,6 jest napięciem zmierzonym w gniazdku zapalniczki za centraką w ścianie 1m od movera po kablu, jak się włącza mover to spada do 12,4 - mam taki wtyk 2 porty usb + pomiar napięcia. 
Mover wyłącza się, jak jest świeżo naładowany akumulator to pojeździ. Jak spada napięcie na gniazdku do 12,4 diodki błyskają, że za niskie i nie jeździ.

wg instrukcji powinien wyłączać się przy poniżej 10v i powyżej 15v.

Fakt, coś jest nie tak. Hipotetycznie od gniazda do movera spada napięcie o 2,4 v...

Mover jest odcięty przełącznikiem - to jedyne miejsce gdzie może być dalszy spadek napięcia. Fakt nie mierzyłem za przełącznikiem w czasie pracy.

Mój pomysł jest taki, żeby podbić napięcie za przełącznikiem movera tylko na czas jeżdżenia moverem.

aku 120ah w szczycie 950A - więc powinien przejechać przyczepą daleko i ma rezerwy na straty transformatora.

Już wiem, że znalezione przeze mnie transformatory na wyjściu dają zaledwie 22A. Więc musiałoby to być 5 sztuk. Nie znalazłem transformatora z regulacją dla dużych prądów.
 

Podbicie napięcia to najprostsze rozwiązanie. Alternatywa to Li-On na zamówienie na ogniwach. 3,7V 3Ah 45 zł - złożyć to w 13,8v lub 14,4v, ok. 1350 za 90ah plus ładowarka. Niby powinno to wytrzymać 900cykli - czyli w moim wykonaniu ... dożywotnio. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Maxximilian napisał:

Mover wyłącza się, jak jest świeżo naładowany akumulator to pojeździ. Jak spada napięcie na gniazdku do 12,4 diodki błyskają, że za niskie i nie jeździ.

Cały czas podtrzymuję, że to zajechany akumulator ale wyrocznią  nie jestem a tylko laikiem w sprawach elektrycznych.

8 godzin temu, Maxximilian napisał:

Jak włączę na raz i lodówkę i mover, to mover nie pójdzie.

Lodówki nie uruchamia się na 12V z akumulatora. A powyższe potwierdza, że aku już nie ma siły.

 

Jakiekolwiek podbijanie napięcia nie ma najmniejszego sensu. 

Weź na próbę akumulator z auta i zobaczysz czy śmiga.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 6.06.2021 o 23:21, Maxximilian napisał:

Akumulator jest podpięty do movera przewodami dużego przekroju bezpośrednio. Centralka umożliwia podpięcia akumulatora jako zewnętrznego źródła 12v ale nie pośredniczy w zasilaniu movera. Jedynym innym dużym odbiornikiem 12v jest lodówka za centralką. Zasilana jest w czasie jazdy z auta, bo inaczej rozładowałaby akumulator. Jak włączę na raz i lodówkę i mover, to mover nie pójdzie. Napięcia 12,6 jest napięciem zmierzonym w gniazdku zapalniczki za centraką w ścianie 1m od movera po kablu, jak się włącza mover to spada do 12,4 - mam taki wtyk 2 porty usb + pomiar napięcia. 
Mover wyłącza się, jak jest świeżo naładowany akumulator to pojeździ. Jak spada napięcie na gniazdku do 12,4 diodki błyskają, że za niskie i nie jeździ.

wg instrukcji powinien wyłączać się przy poniżej 10v i powyżej 15v.

Fakt, coś jest nie tak. Hipotetycznie od gniazda do movera spada napięcie o 2,4 v...

Mover jest odcięty przełącznikiem - to jedyne miejsce gdzie może być dalszy spadek napięcia. Fakt nie mierzyłem za przełącznikiem w czasie pracy.

Mój pomysł jest taki, żeby podbić napięcie za przełącznikiem movera tylko na czas jeżdżenia moverem.

aku 120ah w szczycie 950A - więc powinien przejechać przyczepą daleko i ma rezerwy na straty transformatora.

Już wiem, że znalezione przeze mnie transformatory na wyjściu dają zaledwie 22A. Więc musiałoby to być 5 sztuk. Nie znalazłem transformatora z regulacją dla dużych prądów.
 

 

Mover to urządzenie prądu stałego - nie rozumiem  co wspólnego mają z zasilaniem movera transformatory i to kilka.. Trochę dziwnym wydaje się, że roczny akumulator tak się zachowuje, ale jak piszesz z niego zasilasz lodówkę, to duży błąd. Lodówka bierze ok 8 A więc dosyć szybko odczuje to akumulator. Może uszkodzone są silniki i pobierają tak duży prąd, że spada szybko napięcie na akumulatorze. Wypadałoby zmierzyć pobierany prąd przez mover i wtedy można powiedzieć co padło -akumulator czy mower. Sama centralka pobiera niewielki prąd . Te duże prądy płyną tylko przez styki przekaźników w centralce. Już napisano, żebyś sprawdził jak zachowuje się napięcie na akumulatorze przy obciążeniu rzędu 20 -30 A i to w pierwszej kolejności bym zrobił.

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://www.google.pl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.towsure.com/media/catalogues/ego-plug-and-play.pdf&ved=2ahUKEwiaks327YXxAhVRnIsKHWalCCgQFjAGegQIExAC&usg=AOvVaw2RYFSRoFS-l34A744Of-YC

 

Advice on battery voltage: Even though batteries are rated at 12V, a fully charged battery will provide a charge nearer 
to 13V (depending on battery type). A voltimeter reading of 12.7V or higher means that the battery is 100% charged, 
12.5V is three quarters charged and 12.4V can mean your battery is only 50% charged. The caravan mover needs at 
least 12.5V to function correctly.

 

Co by wyjaśniało, że jest to całkiem w normie, że się mover wyłącza przy 12,4v.

12.6v - tyle mam po załadowaniu akumulatora - to pewnie jakieś 80 proc naładowania/sprawności baterii. 

Rozumiem, że zawsze przy dużym poborze (natężeniu) prądu będzie spadek napięcia o np. 0,2V.

Wychodzi na to, że to jakieś absurdalne założenia.

Akumulator ZAWSZE musi być nowy i maksymalnie naładowany!!!

Wydaje mi się, że przy 120Ah akumulatorze po odcięciu prądu z sieci powinienem dać radę poużywać pompę wody, światła, uciągnąć przez noc lodówkę i na koniec podjechać parę metrów moverem.

Chcę uniknąć kupowania co sezon nowego akumulatora.

Czy movery innych producentów też są tak wykalibrowane, że wymagają 12,5V ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Maxximilian napisał:

uciągnąć przez noc lodówkę

Ty cały czas nie rozumiesz, że w taki właśnie sposób zarżniesz każdy akumulator w rok? Jeśli używasz akumulatora jak piszesz, to ciesz się, że aż rok Ci wytrzyma. 

5 godzin temu, Maxximilian napisał:

Rozumiem, że zawsze przy dużym poborze (natężeniu) prądu będzie spadek napięcia o np. 0,2V

Nie. I nie to jest istotne. Liczy się pojemność akumulatora, jak Twój jest słaby, to nie daje rady, żadna filozofia. 

Podłącz wreszcie inny akumulator i sprawdź, co nie działa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Maxximilian napisał:

Wydaje mi się, że przy 120Ah akumulatorze po odcięciu prądu z sieci powinienem dać radę poużywać pompę wody, światła, uciągnąć przez noc lodówkę i na koniec podjechać parę metrów moverem.

Bardzo źle Ci się wydaje. Przez noc lodówka "wydoi" Ci ok. 8 A w x 10 h = 80 Ah czyli 2/3 pojemności akumulatora.   A do tego jeszcze pompki , oświetlenie i na końcu największy pożeracz prądu mover.Jak już napisano wyżej akumulator musi paść. Nie może ona chodzić na gazie lub na 230 V?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spokojnie, nie cały czas. W razie braku 230v lub awaryjnego noclegu w drodze np. na stacji.

Po testach akumulatora z auta 80Ah - jest tak samo - pełny akumulator 12,8v, po rozładowywaniu do12,6v, w czasie pracy movera spadek z 12,6 do 12,4V i wyłączenie przez elektronikę.

No nieważne już. Pochwalę się jakie efekty z podbiciem napięcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Maxximilian napisał:

Spokojnie, nie cały czas. W razie braku 230v lub awaryjnego noclegu w drodze np. na stacji.

Po testach akumulatora z auta 80Ah - jest tak samo - pełny akumulator 12,8v, po rozładowywaniu do12,6v, w czasie pracy movera spadek z 12,6 do 12,4V i wyłączenie przez elektronikę.

No nieważne już. Pochwalę się jakie efekty z podbiciem napięcia.

Bez urazy ale kombinujesz jak koń pod górę,chyba już setki osób zakładało tutaj movery (w tym większość pewnie enduro) i nikt nie miał takich problemów i żadnego podbijania napięcia nie potrzeba, więc po co wydziwiasz? Posłuchaj rad innych. 

Masz coś nie tak z akumulatorem albo z centralką od movera. Skoro próbowałeś z innym aku i jest dokładnie to samo to kierunek to awaria centralki (zakładając ze połączenia, montaż itp jest zgodnie ze sztuką).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, ed napisał:

Przez noc lodówka "wydoi" Ci ok. 8 A w x 10 h = 80 Ah czyli 2/3 pojemności akumulatora. 

Obawiam się, że przez 1 noc lodówka może zabić akumulator. Nie wiemy jaki ma kolega ale nawet żelowy 12Ah może nie dać rady 100-120W lodówki przez 10h.

Godzinę temu, Maxximilian napisał:

Spokojnie, nie cały czas. W razie braku 230v lub awaryjnego noclegu w drodze np. na stacji.

Jak w trasie używasz 12V do zasilania lodówki podczas noclegu to kolejny raz potwierdzasz tezę, że akumulator może być złomem. Zawieź go do serwisu, do testowania, określą Ci jego rzeczywiste parametry albo poczytaj na forum jak zbadać pojemność.

Jaki masz akumulator i jak go ładujesz (czym i jak często)?

Skoro inny akumulator ma podobne objawy, to może faktycznie centralka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.