Skocz do zawartości

Montaż wentylatora lodówki


Analog82

Rekomendowane odpowiedzi

Tera ja...:hej:
Zastanawiam się skąd wziąć prąd do wentylatorka. Tak aby było zasilanie zarówno od 230V, jak i z akumulatora samochodu. Od razu uprzedzę pytania, że mam wtyczkę 13pin, i mam pociągnięte zasilanie, tak jak powinno być  
Oświetlenia lodówki nie mam. Od zasilania lodówki nie, bo by było tylko przy podłączonym i odpalonym samochodzie. Lampki w okolicy (nad kuchenką) mam dwie oddzielne - jedna na 12V z samochodu, a druga na 230V z sieci więc też odpadają.
Transformator jest po przeciwnej stronie przyczepy, więc albo ciągnę kabel dookoła przyczepy, albo na skróty i się o niego przewracam (żart ).
Jedyne sensowne rozwiązanie to pompka wody w bakiście. W okolicy lodówki są kable do stycznika w baterii, ale zakładam że to mi nie za wiele da bo to jest tylko sam "+" i i tak bym musiał szukać masy. Na mój rozum powinienem poszukać jakiejś kostki przyłączeniowej gdzie się schodzą kable od pompki oraz od styczników baterii (z łazienki oraz ze zlewozmywaka) i z tej kostki mógłbym sobie pociągnąć kable do wentylatora. 
Proszę o poprawki jeśli się mylę.
Podepnij się pod lampkę 12V, którą masz w kuchni. Zasilaniem na nią powinno iść z energobloku, a tym samym mając podpięty holownik też będzie działać.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 62
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

6 godzin temu, steven napisał:
W dniu 7.07.2021 o 13:40, Piotrekm13 napisał:
Tera ja...:hej:
Zastanawiam się skąd wziąć prąd do wentylatorka. Tak aby było zasilanie zarówno od 230V, jak i z akumulatora samochodu. Od razu uprzedzę pytania, że mam wtyczkę 13pin, i mam pociągnięte zasilanie, tak jak powinno być  emoji6.png
Oświetlenia lodówki nie mam. Od zasilania lodówki nie, bo by było tylko przy podłączonym i odpalonym samochodzie. Lampki w okolicy (nad kuchenką) mam dwie oddzielne - jedna na 12V z samochodu, a druga na 230V z sieci więc też odpadają.
Transformator jest po przeciwnej stronie przyczepy, więc albo ciągnę kabel dookoła przyczepy, albo na skróty i się o niego przewracam (żart emoji16.png).
Jedyne sensowne rozwiązanie to pompka wody w bakiście. W okolicy lodówki są kable do stycznika w baterii, ale zakładam że to mi nie za wiele da bo to jest tylko sam "+" i i tak bym musiał szukać masy. Na mój rozum powinienem poszukać jakiejś kostki przyłączeniowej gdzie się schodzą kable od pompki oraz od styczników baterii (z łazienki oraz ze zlewozmywaka) i z tej kostki mógłbym sobie pociągnąć kable do wentylatora. 
Proszę o poprawki jeśli się mylę.

Podepnij się pod lampkę 12V, którą masz w kuchni. Zasilaniem na nią powinno iść z energobloku, a tym samym mając podpięty holownik też będzie działać.

Tak jak pisałem na początku, nad kuchnią mam dwie oddzielne lampki. Jedna działa na zasilaniu z samochodu na 12V, a druga jest na 220V z sieci. Oddzielna żarówka i oddzielny włącznik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisałem na początku, nad kuchnią mam dwie oddzielne lampki. Jedna działa na zasilaniu z samochodu na 12V, a druga jest na 220V z sieci. Oddzielna żarówka i oddzielny włącznik.
Ale nie działa Ci ta lampka jak masz podpiętą przyczepę do 230V? U mnie wygląda to tak, że jak jest podpiętą do samochodu to działa wszystko co jest na 12V a jak podepnę kablem do sieci to funkcjonuje zarówno oświetlenie (i pompki) 12V jak i 230V. Zasilanie stałym plusem z holownika idzie do energobloku i z niego na instalację niskonapięciową. Jak podpina się 230V to na tą samą instalację idzie po prostu przez transformator. Wydaje mi się, że tak to prawidłowo powinno działać. Może masz coś porozpinane?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, steven napisał:
3 godziny temu, Piotrekm13 napisał:
Tak jak pisałem na początku, nad kuchnią mam dwie oddzielne lampki. Jedna działa na zasilaniu z samochodu na 12V, a druga jest na 220V z sieci. Oddzielna żarówka i oddzielny włącznik.

Ale nie działa Ci ta lampka jak masz podpiętą przyczepę do 230V? U mnie wygląda to tak, że jak jest podpiętą do samochodu to działa wszystko co jest na 12V a jak podepnę kablem do sieci to funkcjonuje zarówno oświetlenie (i pompki) 12V jak i 230V. Zasilanie stałym plusem z holownika idzie do energobloku i z niego na instalację niskonapięciową. Jak podpina się 230V to na tą samą instalację idzie po prostu przez transformator. Wydaje mi się, że tak to prawidłowo powinno działać. Może masz coś porozpinane?

Tak by było na logikę, niestety u mnie ta jedna lampka jest podłączona oddzielnie. Zobacz schemat. Jak dotychczas zaobserwowałem instalacja jest w stanie fabrycznym. Jedyna różnica to brak wentylatora nad kuchnią. Ja tylko dorobiłem gniazdo 13 pin, i oddzielne zasilanie lodówki. 12V jest ciągnięte po  staremu do energobloku.

image.png.86cb443f285f7267e56e02b474613cb6.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, PolariS napisał:

Jak dasz mały zasilacz w okolicy lodówki to będziesz miał najmniej kombinacji. Nie wiem dlaczego takie rozwiązanie odpada?

1. Słowo "dodatkowy" 

2. Będę miał wentylatorki tylko po podłączeniu do sieci. Na zasilaniu z samochodu też chciałbym.

W weekend znalazłem przypadkowo kostkę w okolicy pompki. Jeszcze dokładnie nie mierzyłem co tam jest ale zakładam że będzie tam 12V z transformatora, oraz rozdzielenia na pompkę i styczniki w bateriach. Miał bym z tamtąd niecałe 2 metry w okolice kratki lodówki, bez żadnych kombinacji z "chowaniem przewodów".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.07.2021 o 11:32, Piotrekm13 napisał:

1. Słowo "dodatkowy" 

2. Będę miał wentylatorki tylko po podłączeniu do sieci. Na zasilaniu z samochodu też chciałbym.

W weekend znalazłem przypadkowo kostkę w okolicy pompki. Jeszcze dokładnie nie mierzyłem co tam jest ale zakładam że będzie tam 12V z transformatora, oraz rozdzielenia na pompkę i styczniki w bateriach. Miał bym z tamtąd niecałe 2 metry w okolice kratki lodówki, bez żadnych kombinacji z "chowaniem przewodów".

No to trzeba sprawdzić co na tej kostce jest. 

Przy zasilaniu z auta wentylatory nie mają sensu bo używasz go właściwie tylko podczas jazdy a wtedy przedmuch jest wystarczający.  

Edytowane przez PolariS (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, PolariS napisał:

No to trzeba sprawdzić co na tej kostce jest. 

Oczywiście ?, to już nie problem, tylko gorzej z czasem ostatnio. Nie wiem czy wentylatory będą przed urlopem...

44 minuty temu, PolariS napisał:

Przy zasilaniu z auta wentylatory nie mają sensu bo używasz go właściwie tylko podczas jazdy a wtedy przedmuch jest wystarczający.  

Podczas jazdy wiem, chodzi mi o postój "na dziko" gdy lodówka chodzi na gazie. Nie mam niestety akumulatora, więc żeby mieć pompki działające podłączam samochód. Kable rozruchowe mam ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, Piotrekm13 napisał:

Oczywiście ?, to już nie problem, tylko gorzej z czasem ostatnio. Nie wiem czy wentylatory będą przed urlopem...

Podczas jazdy wiem, chodzi mi o postój "na dziko" gdy lodówka chodzi na gazie. Nie mam niestety akumulatora, więc żeby mieć pompki działające podłączam samochód. Kable rozruchowe mam ?

To teraz jest już jasne.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tradycyjnie w kolejnym sprzęcie zamontowałem wiatraczek w górnej kratce - chyba 20cm - oczywiście wspominany aab silent.

Zrobiłem mu dodatkowy wyłącznik w okolicach lodówki, ze względu na skomplikowaną instalację elektryczną lodówki - po otwarciu puszki 12/230 - byłem w lekkim szoku, nie chciałem tam nic popsuć.

Wydajność bardzo wzrosła, mam kratkę górną blisko drzwi - rano wychodząc z kampera czuję podmuch ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, maarec napisał:

Ja tradycyjnie w kolejnym sprzęcie zamontowałem wiatraczek w górnej kratce - chyba 20cm - oczywiście wspominany aab silent.

Zrobiłem mu dodatkowy wyłącznik w okolicach lodówki, ze względu na skomplikowaną instalację elektryczną lodówki - po otwarciu puszki 12/230 - byłem w lekkim szoku, nie chciałem tam nic popsuć.

Wydajność bardzo wzrosła, mam kratkę górną blisko drzwi - rano wychodząc z kampera czuję podmuch ciepła.

Wlasnie u tescia odpuscilem temat, bo nie chcial bym mu wiercil i taki wlacznik montowal. Pol dnia spedzilem przy instalacji elektrycznej i wszedzie dawal tylko stale 12V i nie dalo sie zrobic tego jak w przyczepie. Szkoda bo juz kupilem wlacznik i reszte klamotow by to ladnie ogarnac, ale co poradzic nie moj cyrk ... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Analog82 napisał:

Wlasnie u tescia odpuscilem temat, bo nie chcial bym mu wiercil i taki wlacznik montowal. Pol dnia spedzilem przy instalacji elektrycznej i wszedzie dawal tylko stale 12V i nie dalo sie zrobic tego jak w przyczepie. Szkoda bo juz kupilem wlacznik i reszte klamotow by to ladnie ogarnac, ale co poradzic nie moj cyrk ... :)

ja nie wierciłem, włącznik idealnie wpasował się w szczelinę pod lodówką - a nad szufladą - nie widać go, bez demolki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 4.06.2021 o 22:35, Analog82 napisał:

Tez myslalem ze moze tutaj termostat bylby fajny, ale nie oszukujmy sie lodowka non stop grzeje sie "na plecach" i niezaleznie od warunkow taka wentylacja tylko usprawnia jej dzialanie. Ten wentylator to zjada ok 3 - 4W to raczej niewiele. Co do wyciagania powietrza na zewnatrz to pełna zgoda :)

No nie do końca. Zbyt mocne/niepotrzebne wentylowanie może wpłynąć wręcz przeciwnie na sprawność lodówki. Termostat załatwia temat. Oprócz tego wyłącznik zał/wył też może być swoją drogą. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Wentylatory kupione i zamontowane. Teraz podłączyć. Ktoś wie po co tam są trzy kabelki? Oznaczenie kolorów? 

Chciałbym maksymalnie dużo podłączyć "bez prądu" a jak będzie prąd to tylko odpowiednio wpiąć zasilanie do kostki. Nie chce mi się biegać do akumulatora w samochodzie, bo to kilkaset metrów.

image.thumb.png.8a5c3bc32fa1906bf82b6231da437db1.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.