Skocz do zawartości

Tempo zużycia hamulców - oś alko


PLopaPL

Rekomendowane odpowiedzi

Witam was serdecznie,

Mam pytanie do bardziej obeznanych kolegów/koleżanek z większym doświadczeniem. Mam od nowości przyczepę kempingową knaus. Jej przebieg to ok 23 tys. km w niecałe 3 lata. Podczas ostatniego wyjazdu na Święta, po przejechaniu ok 100 km zauważyłem znaczne nagłe pogorszenie siły hamowania przyczepy. Przy wcześniejszym wyjeździe przyczepa hamowała normalnie - przysiadał tył samochodu. Zauważyłem też, że najazd zaczął "uderzać" przy hamowaniu. Sprawdziłem siłę hamowania zaciągając postojowy. Rączka postojowego strzeliła do góry jak z bata, trzeba na palce uważać - tak zawsze było.... W każdym razie, przyczepę przeciągnąłem na asfalcie z zaciągniętym hamulcem. Chociaż hamulce stawiały opór, wydaje mi się, że poszło to za łatwo. Czy może być tak, że najazd jest spracowany i przez niego hamulce siadły? Czy hamulce bębnowe się reguluje, czy mają system samoregulacji? Wytarte okładziny? - nie znam się na serwisowaniu bębnów, nigdy nie miałem takiego układu hamulcowego ;)

Czy ktoś zna jakiś serwis w lubuskiem, który dobrze serwisuje najazd i hamulce bębnowe w przyczepach? Co mogę sam sprawdzić - jakieś tam zdolności manualne posiadam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Typowe objawy za dużego luzu na szczękach.  Ja reguluję co 2 lata. Po 20 minut na koło. Nie ruszaj najazdu ani cięgna do hamulca ręcznego. Reguluje się jak w starych samochodach.  Nie wiesz jak? - napisz.  Odpiszę.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 tyś. przejechanych kilometrów to już trochę jest i kontrola układu jak najbardziej wskazana. Inaczej przyczepa hamuje bezwładnie a inaczej jak zaciągniesz ręczny. Przegląd i regulacje należy robić okresowo czyli proporcjonalnie do nalatanych kilometrów i nie czekać do objawów słabego działania hamulców lub co gorsza stuków przy hamowaniu. Tu przy kilku "strzałach" załatwisz sobie amortyzator który jest zamontowany w UN a dokładnie w suwadle. Stuka bo już całą siłę bezwładności przyczepy podczas hamowania przyjmuje na klatę wspomniany amortyzator. Gdy hamulce mamy sprawne przyczepa jest hamowana i nie dochodzi do "przyciśnięcia" suwadła w UN.

Hamulce trzeba wyregulować i da się to zrobić. Regulacja położenia szczęk jest na tarczy kotwicznej , masz jeszcze orczyk i cięgno. Linki też posiadają regulację ale nie wszystkie teraz nowe "typy" są tego pozbawione !. Ale jest plus ,że kupując nowe masz wybór z regulacją lub bez. O  samo UN się nie martw masz za niski przebieg. Tu najszybciej klęka  wspomniany amor przez niedbalstwo a drugim elementem są tuleje ślizgowe na suwadle ( dwie sztuki) te zużywają się o wiele szybciej jak przesadzimy dość sporo z naciskiem na hak. Warto je systematycznie smarować.

Knott ma w swojej ofercie automatyczną regulację położenia szczęk. U ciebie zapewne jest oś AL-KO DELTA więc wszystko robi się ręcznie. Co do żywotności okładzin na szczękach to przebiegi rzędu 60-80 tyś są osiągalne. Łożyska kompaktowe dwurzędowe  podobnie. 

Przy Twoim przebiegu myślę ,że sama regulacja wystarczy. Można podejść bardziej profesjonalnie i ściągnąć  bębny  ( po montażu trzeba założyć nowe nakrętki )aby zobaczyć co tam jest w środku nie zapominając o sprawdzeniu automatu cofania.   

Edytowane przez Maras (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Maras
w Sudwindzie są hamulce Alko AAA Premium z automatyczną regulacją:
https://www.alko-tech.com/pl/al-ko-automatic-adjustment-aaa-premium-brake

Może się zwyczajnie skończyły?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, jacek00 napisał:

w Sudwindzie są hamulce Alko AAA Premium z automatyczną regulacją:

Do Sportów SS też są w zestawie "AL-KO AAA System hamowania PREMIUM". Opcja jest też możliwa do dołożenia po jakimś czasie, więc niekiedy model, który fabrycznie AAA nie miał, może mieć przerobione przez właściciela.

25 minut temu, jacek00 napisał:

Podobno była jakaś seria wadliwych tych hamulcow. Nie znam szczegółów,@Marcin T mi o tym wspominał.

Wyłapałem to kiedyś na forum DE. Spinka była zanim Alko wzięło to na klatę.

2 godziny temu, PLopaPL napisał:

 Czy hamulce bębnowe się reguluje, czy mają system samoregulacji? Wytarte okładziny? - nie znam się na serwisowaniu bębnów, nigdy nie miałem takiego układu hamulcowego ;)

Zapewne do przyczepy dostałeś stosik instrukcji. Twój post zmotywował mnie, aby też do nich zajrzeć w kwestii hamulców ?.
Wygląda to tak:
 

IMG_3698.jpg

Edytowane przez Marcin T (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, jacek00 napisał:

Podobno była jakaś seria wadliwych tych hamulcow.

Po tym jak Adamowi H zrobiły się w nowej przyczepie  kwadratowe kulki w łożysku koła jestem w stanie w to uwierzyć ;(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czuli stukanie amortyzatora jest spowodowane słabymi hamulcami? Od czego zacząć? Regulacja hamulców? Może ktoś jakiś szybki tutorial przesłać? 

Przyczepę oddaję co roku do dilera do serwisu. Zawsze prosiłem o sprawdzenie wszystkiego co jest wymagane oraz ma wpływ na bezpieczeństwo...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, PLopaPL napisał:

Czuli stukanie amortyzatora jest spowodowane słabymi hamulcami? Od czego zacząć? Regulacja hamulców? Może ktoś jakiś szybki tutorial przesłać? 

U mnie właśnie to było to. Latem zaczął stukać najazd. Okazało się że hamulców nie było. 30 minut regulacji i po temacie. W tym samym czasie padło mi łożysko w kole a okładziny w stabilizatorze były tylko wspomnienie. O dziwo przyczepa prowadziła się zupełnie normalnie i oprócz stukania najazdu nie odczuwałem żadnego dyskomfortu. Starte okładziny staba powodowały wręcz wrażenie że przyczepa prowadzi się lepiej (nie czuć jej tak na samochodzie). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, PLopaPL napisał:

Przyczepę oddaję co roku do dilera do serwisu. Zawsze prosiłem o sprawdzenie wszystkiego co jest wymagane oraz ma wpływ na bezpieczeństwo...

O którym dealerze mowa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.