Skocz do zawartości

Montaż elastycznego solara - gdzie kupić, jak zamontować, czego się wystrzegać itp.


jacek00

Rekomendowane odpowiedzi

4 minuty temu, danielpoz napisał:

Uważam że odizolowanie może być ważniejsze dla komfortu niż 2A mniejszy prąd ładowania?

sporo w tym racji :)
nie sądze aby przy izolacji 3cm EPS  ciepło panela było dokuczliwe

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To chyba i tak jeden grzyb ... nikt w dzień nie siedzi w przyczepie, a wieczorem tak szybko jak się nagrzała szybko się wychładza. Nic u siebie nie zauważyłem niepokojącego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, witus napisał:

 


Było wcześniej, że to zły pomysł.

 

O przepraszam,  nie zauważyłem. Tam autor sobie chwalił .

Aha , chodziłoo  to że panel inaczej pracuje z taką płytą i nie ma naprężeń niż jak przykleić do dachu. 

Edytowane przez sosek (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, smok_wawelski napisał:

Wg mnie  radiator ale tylko do momentu wyrównania temperatur ,  owszem chłodzenie przez kanaliki mogłoby być skuteczne ale tylko pod warunkiem zapewnienia przez nie nadmuchu bo konwekcja nie będzie tu raczej miała miejsca a poliwęglan sam w sobie jest raczej izolatorem a nie przewodnikiem ciepła.

pytanie kiedy to wyrównanie temperatur nastąpi. jest godzina 16:30 i dalej różnica temperatur wynosi ok 10 stopni czyli dalej dach działa jako radiator.

RB00362X.JPG.aaf09fb55d451a1bd40d871448ef35fe.JPGRB00362Y.JPG.f6a96a0a054d01602670150e8f45a5ac.JPG

42 minuty temu, danielpoz napisał:

Należy zadać sobie pytanie co jest dla nas ważniejsze. Odizolowanie solara tak zeby dach sie nie nagrzewal i nie robił jako grzejnik w przyczepie. Czy chcemy żeby panel był troszkę chłodniejszy i miał lepszą sprawność. 

Uważam że odizolowanie może być ważniejsze dla komfortu niż 2A mniejszy prąd ładowania?

wszystko przemyślałem ;)

panel zamontowałem nad podwieszanym łóżkiem, żeby dokonywać pomiarów muszę opuszczać łóżko.

łóżko jest tak dobrym izolatorem że temperatura pod nim jest niemal identyczna na całej powierzchni , bez względu na miejsce czy pod solarem czy nie :]

RB00363X.JPG.82512447895b281d45c4a94adc32ffe9.JPGRB00363Y.JPG.f9dc7091a217caba2acebcaa48a206ab.JPG

37 minut temu, danielpoz napisał:

Kuba skoro panel ma w słońcu 50stopni gdy temperatura powietrza jest np 24 to czy panel który jest odłączony będzie dużo chłodniejszy? 

jak odłączony ? nie bardzo rozumiem.

uważam że skoro dach pod panelem odbiera część ciepła  to panel odizolowany od dachu (bez względy czy sztywny na dystansach czy elastyczny na poliwęglanie) podczas postoju auta na słońcu będzie się mocniej nagrzewał niż taki przyklejony do dachu.

u mnie jakaś tam mikrowentylacja jest bo układałem klej w kształcie "S" więc nie przylega ścićle do dachu ale raczej to nie ma znaczenie bo do dach przejmuje ciepło z praktycznie całej powierzchni co widać na obrazie z kamery.

 

Edytowane przez Suzu4x4 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Suzu4x4 napisał:

pytanie kiedy to wyrównanie temperatur nastąpi. jest godzina 16:30 i dalej różnica temperatur wynosi ok 10 stopni czyli dalej dach działa jako radiator.

przy obecnych warunkach pogodowo cieplnych prawdopodobnie nie nastąpi i radiator w postaci dachu bedzie skuteczny- w czasie dużego nasłonecznienia w lecie blacha osiąga temperaturę w PL nawet 50-60 st C, wtedy wydaje mi się że może nastąpić.

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepnę się, bo też jestem na etapie budowy "elektrowni" i pewnie będę dopytywał w różnych kwestiach. Póki co zastanawiam się jak ten panel (elastyczny) przykleić, bo widzę że jednoznacznego rozwiązania nie ma. Czy stosować dystanse z pasków pcv (jak radzi wspomniana w którymś poście firma), czy kleić bezpośrednio do dachu? Osobiście chciałbym go przykleić bezpośrednio do dachu, bez zbędnych ceregieli, ale mam pewne "ale". Czy nagrzewanie miejscowe, spowodowane przez panel - na dłuższą metę - może mieć jakieś negatywny skutek dla samej konstrukcji budki (sandwich), i czy brak jakiejkolwiek wentylacji od spodu ma faktycznie jakieś przełożenie na sprawność takiego panela?

Edytowane przez czepkateam (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, czepkateam napisał:

Czy nagrzewanie miejscowe, spowodowane przez panel - na dłuższą metę - może mieć jakieś negatywny skutek dla samej konstrukcji budki (sandwich), i czy brak jakiejkolwiek wentylacji od spodu ma faktycznie jakieś przełożenie na sprawność takiego panela?

1. Moim zdaniem nie ma to jakiegoś znaczącego wpływu ale testów długoterminowych punktowego podgrzewania dachu nie robiłem

2. Wentylacja może wspomagać obniżenie temperatury panela pv a to ma wpływ na jego wydajność 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam, czytam i nie rozumiem. Cztery lata temu przykleiłem bezpośrednio do dachu panel 300W. Ładuje mi 150Ah lub 270 Ah. Chyba powinienem coś czuć w czasie upałów??? Jakieś ciepło od wewnątrz  w tym miejscu ???  Przecież panel ma ponad 1 m2.

Chyba przesadzacie Koledzy :miga:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, AdamH napisał:

Chyba powinienem coś czuć w czasie upałów??? Jakieś ciepło od wewnątrz  w tym miejscu ???

Nie chodziło mi o odczucia ciepła wewnątrz przyczepy, ale o wpływ na grzanie się wierzchniej warstwy dachu do której przyklejony jest solar (blacha - styropian - szkielet). Wiadomo, że do wewnątrz, dostanie się tylko część nagromadzonego ciepła (może nawet nie odczuwalna), pytanie moje było, czy takie "dogrzewanie" (w miejscu przyklejonego panela na dachu) blachy a zarazem konstrukcji przyczepy w tym konkretnie miejscu, może mieć - z czasem - jakiś wpływ na jej ew. osłabienie w tym miejscu. 

Edytowane przez czepkateam (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, czepkateam napisał:

czy takie "dogrzewanie" (w miejscu przyklejonego panela na dachu) blachy a zarazem konstrukcji przyczepy w tym konkretnie miejscu, może mieć - z czasem - jakiś wpływ na jej ew. osłabienie w tym miejscu. 

Moim zdaniem nie powinno mieć wpływu, choć panel na uchwytach wypada pod tym względem znacznie lepiej. Zależy jeszcze, jakie jest wypełnienie pomiędzy poszyciem zewnętrznym, a wewnętrznym. Wata szklana czy wełna mineralna, wiadomo, że najlepiej zniosą wyższą temperaturę zewn. poszycia dachu. Styrodur, czy styropian dadzą radę do ok. 70 i 75 st. C, bo topią się przy 75 i 80 st. C, ale myślę, że w polskich warunkach, takiej temperatury pod panelem i poszyciem nie uzyskamy. Jednak najbardziej obawiałbym się utraty sporej części sprawności takiego panelu. Jeśli przypomnimy sobie, że jego sprawność w sprzyjających warunkach, to zazwyczaj tylko kilkanaście procent, to takie ogrzanie jego powierzchni bez możliwości efektywnego chłodzenia, może mieć jednak znaczenie.

PS

Ciekawe są fotki z termowizji, które zamieścił Kuba. Temperatura panelu ok. 50 st. C wydaje się wysoka, ale de facto jest wyższa jedynie o niecałe 3,5 stopnia, od temp. przedniego okna dachowego. Wszystko ma jednak znaczenie (położenie geograficzne, nasłonecznienie, pochylenie osi Ziemi w stosunku do Słońca, wiatr i ogólne warunki pogodowe, itd.).

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, AdamH napisał:

Czytam, czytam i nie rozumiem. Cztery lata temu przykleiłem bezpośrednio do dachu panel 300W. Ładuje mi 150Ah lub 270 Ah. Chyba powinienem coś czuć w czasie upałów??? Jakieś ciepło od wewnątrz  w tym miejscu ???  Przecież panel ma ponad 1 m2.

Chyba przesadzacie Koledzy :miga:

No i taka odpowiedz praktyka jest najcenniejsza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 19.05.2020 o 21:55, AdamH napisał:

Chyba powinienem coś czuć w czasie upałów??? Jakieś ciepło od wewnątrz  w tym miejscu ???  Przecież panel ma ponad 1 m2.

 

16 godzin temu, danielpoz napisał:

No i taka odpowiedz praktyka jest najcenniejsza?

Niestety koledzy, ale tutaj nie do końca się mogę zgodzić. Ale po kolei.

Załóżmy, że jesteśmy na południu Europy. Mamy skwar. I co wtedy? 

Za dnia mamy dodatkowo nagrzewający się dach. Cepka ma jakieś tam własności izolujące, jednak z czasem zaczyna się nagrzewać. Tak więc dodatkowo ponadprzeciętnie nagrzany dach będzie niesprzyjającym elementem. Wbrew pozorom, po zmroku nagrzany dach może wspomagać cyrkulację powietrza, gdyż przez otwarte szyberdachy cieplejsze powietrze będzie szybciej uciekać niż w mniej nagrzanym pomieszczeniu. Powodować to będzie lepszy przepływ powietrza niż w chłodniejszym pomieszczeniu (dachu). Tutaj mamy plus.

Problem polega jednak na czymś innym. Przez ogrzany dach, za dnia wnętrze przyczepki ogrzeje się znacznej, niż w przyczepce z nieogrzewanym dachem. Przez co wieczorem dłużej będzie trwało ochłodzenie cepki. Czyli im później pójdziemy spać, tym różnica będzie się zacierać.

Podsumowując, cieplejszy dach nam bardziej rozgrzeje cepkę, jednak wieczorem da nam dodatkową cyrkulację powietrza. Myślę jednak, że dodatkowa cyrkulacja nie zniweluje nam dodatkowego nagrzania się cepki podczas dnia :(

IMHO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, lbuster napisał:

 

Niestety koledzy, ale tutaj nie do końca się mogę zgodzić. Ale po kolei.

Załóżmy, że jesteśmy na południu Europy. Mamy skwar. I co wtedy? 

Za dnia mamy dodatkowo nagrzewający się dach. Cepka ma jakieś tam własności izolujące, jednak z czasem zaczyna się nagrzewać. Tak więc dodatkowo ponadprzeciętnie nagrzany dach będzie niesprzyjającym elementem. Wbrew pozorom, po zmroku nagrzany dach może wspomagać cyrkulację powietrza, gdyż przez otwarte szyberdachy cieplejsze powietrze będzie szybciej uciekać niż w mniej nagrzanym pomieszczeniu. Powodować to będzie lepszy przepływ powietrza niż w chłodniejszym pomieszczeniu (dachu). Tutaj mamy plus.

Problem polega jednak na czymś innym. Przez ogrzany dach, za dnia wnętrze przyczepki ogrzeje się znacznej, niż w przyczepce z nieogrzewanym dachem. Przez co wieczorem dłużej będzie trwało ochłodzenie cepki. Czyli im później pójdziemy spać, tym różnica będzie się zacierać.

Podsumowując, cieplejszy dach nam bardziej rozgrzeje cepkę, jednak wieczorem da nam dodatkową cyrkulację powietrza. Myślę jednak, że dodatkowa cyrkulacja nie zniweluje nam dodatkowego nagrzania się cepki podczas dnia :(

IMHO.

W rozumowaniu założyłeś, że cieplejszy dach ogrzeje wnętrze cepki - nie zauważyłem. Sądzę, że grzaniem solara nie warto się zajmować.  Ale ponieważ miękki solar ma mniejszą wydajność po prostu przyklejcie większy.:rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.