Jump to content
filipert

system stabilizacji toru jazdy przyczepy w aucie - jak to działa?

Recommended Posts

filipert

Podczas poszukiwań następcy holownika natknąłem się na ciekawe informacje.

Otóż CRV ma TSA a RAV4 ma TSC, oba to systemy stabilizacji toru jazdy przyczepy i znalazłem je w specyfikacji modeli bez haka co wskazywało by na wyposażenie seryjne. Kiedy jednak dopytałem w autoryzowanych salonach obu marek o to aby zweryfikowali czy ten konkretny testowany/oglądany egzemplarz ma to "coś" to zrobiło się ciekawie. Nikt nie wie co to jest ani czy na pewno jest... nie śmiałem pytać jak to działa.

Próbuję znaleźć jakieś sensowne informacje i podejrzewam że te systemy to tylko rozbudowane systemy elektroniczne popularnego ESP (stabilizacja toru jazdy samochodu). Czytałem nawet na forum, że komuś zabujało przyczepą i włączył się system ESP stabilizując zestaw.

Czy wiecie co to za systemy? Czy warto przywiązywać wagę do tych systemów szukając holownika?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cathay

10 lat temu gdy montowano mi hak w ASO, przez 8, słownie: osiem godzin,  wgrywano soft do kompa. W owym sofcie głównym "składnikiem" miał być program zmieniający pracę systemu ESP po podłączeniu przyczepy. Pewnie to jest to samo, ale wykorzystuje się to marketingowo.

Na amerykańskim blogu Toyoty piszą że ten system przyhamowuje poszczególne koła przyczepy. Jednak już w komentarzu ktoś to podważa to, pisząc że przecież nie ma możliwości hamowania osobno kół przyczepy. 

https://www.serratoyota.com/blog/understanding-trailer-sway-control-tsc/

Kanadyjczycy już o hamowaniu kół przyczepy nie piszą.

https://www.toyotaonthetrail.ca/2016/06/09/how-does-trailer-sway-control-work/

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacekzoo
7 minut temu, Cathay napisał:

Jednak już w komentarzu ktoś to podważa to, pisząc że przecież nie ma możliwości hamowania osobno kół przyczepy. 

w naszych realiach oczywiście że nie ma. ale w usa zazwyczaj mają hamulce elektryczne a nie najazdowe, to kto wie czy czegoś takiego nie ma. u nas te systemy ograniczają się do przyhamowywania holownika. z tego co kojarzę @danielpoz w swoim nowym koniu ma ten system. musiałbyś dopytać. 

 

jeżeli coś ma przyhamowywać koła niezależnie od holownika to akcesoryjny system ATC do osi al-ko. wykrywa bujanie na boki i uruchamia hamulce w budzie

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert

Dzwoniłem do producenta haków aby zbadać koszty i wyszedł temat wiązki - uniwersalna czy dedykowana, mówię, że chyba dedykowana ze względu na te systemy a on na to, że na pewno się nie różnią i że na pewno te auta nie mają poprzez hak/wiązkę żadnych sygnałów z zaczepu czy przyczepy przesyłane.

Stąd wniosek, że rozmawiamy o autonomicznym systemie samochodu czyli tak jak @jacekzoo pisze

13 minut temu, jacekzoo napisał:

u nas te systemy ograniczają się do przyhamowywania holownika

coś mi jeszcze świta wątek z "koronką" (?) zakładana na hak ale to chyba jeszcze coś innego

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00
22 minuty temu, filipert napisał:

Dzwoniłem do producenta haków aby zbadać koszty i wyszedł temat wiązki - uniwersalna czy dedykowana, mówię, że chyba dedykowana ze względu na te systemy a on na to, że na pewno się nie różnią i że na pewno te auta nie mają poprzez hak/wiązkę żadnych sygnałów z zaczepu czy przyczepy przesyłane.

Wcale nie mają, to skąd u mnie auto wie, że mam podpiętą przyczepę? Ja tam nie brałbym żadnych wiązek od producenta haka, bo u nich to zawsze jest jakaś rzeźba i jakieś nieoryginalne moduły. Po moduł przyczepy i wiązke poszedłbym do producenta auta, czyli do ASO. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Suzu4x4

koronka to co innego, to system który sam parkuje auto z przyczepą.

co do haka to sam montaż dedykowanej wiązki z modułem nie rozwiąże problemu. W większości nowych aut trzeba jeszcze to wgrać/ zakodować do głównego sterownika.

przykładowo w samochodach grupy VAG przy poprawnie zamontowanym i zakodowanym haku po podpięciu przyczepy zmienia się praca programu stabilizacji toru jazdy, praca zawieszenia pneumatycznego, odłączają się tylne czujniki parkowania i aktywuje się alarm jeśli przyczepa zostanie odpięta a alarm w aucie jest uzbrojony.

też nie założyłbym do współczesnego auta żadnego nieoryginalnego modułu i wiązki. jak nie ASO to używka w oryginale.

Share this post


Link to post
Share on other sites
danielpoz

W moim Fordzie założenie nawet najlepszego haka/wiazki nie uruchomi tego systemu. Fabryczny hak lub zapominamy o tym dodatku. 

5 godzin temu, filipert napisał:

Podczas poszukiwań następcy holownika natknąłem się na ciekawe informacje.

Otóż CRV ma TSA a RAV4 ma TSC, oba to systemy stabilizacji toru jazdy przyczepy i znalazłem je w specyfikacji modeli bez haka co wskazywało by na wyposażenie seryjne. Kiedy jednak dopytałem w autoryzowanych salonach obu marek o to aby zweryfikowali czy ten konkretny testowany/oglądany egzemplarz ma to "coś" to zrobiło się ciekawie. Nikt nie wie co to jest ani czy na pewno jest... nie śmiałem pytać jak to działa.

Próbuję znaleźć jakieś sensowne informacje i podejrzewam że te systemy to tylko rozbudowane systemy elektroniczne popularnego ESP (stabilizacja toru jazdy samochodu). Czytałem nawet na forum, że komuś zabujało przyczepą i włączył się system ESP stabilizując zestaw.

Czy wiecie co to za systemy? Czy warto przywiązywać wagę do tych systemów szukając holownika?

Skoro zamówisz auto z hakiem to już będziesz miał ten system z automatu że tak powiem. Czy warty jest dopłaty prawie 4 tyś to już inna sprawa. 

 

Ja kiedyś pisałem o zadziałaniu ESP w przyczepie. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert
7 minut temu, danielpoz napisał:

Skoro zamówisz auto z hakiem to już będziesz miał ten system z automatu

Piszę o autach używanych które w opisie, w ogłoszeniach maja wyszczególnione te systemy a nie mają haka.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Łza Włóczynutka

Ja mam u siebie to oprogramowenie - mam hak fabryczny. Do przyczepy nie idą żadne dodatkowe sygnały. W razie kołysania hamowane są poszczególne koła holownika w ten sposób, żeby wytłumić wężykowanie przyczepy. To jest kwestia oprogramowania i pewnie jakiegoś czujnika przeciążeń, który wykrywa rozkołysanie. Na szczęście jeszcze nigdy mi się to nie włączyło.

Tak jak każdy system bezpieczeństwa: lepiej to mieć, ale lepiej żeby nigdy nie trzeba było z tego korzystać.

2 minuty temu, filipert napisał:

Piszę o autach używanych które w opisie, w ogłoszeniach maja wyszczególnione te systemy a nie mają haka.

Pewnie jest konieczna wycieczka do ASO w celu sprawdzenia w oprogramowaniu auta, ewentualnie można sprawdzać w bazie producenta przez sam VIN, o ile producent taką usługę oferuje. Z jednej strony opisy mogą wprowadzać w błąd,  bo są po prostu bezmyślnie kopiowane, z drugiej strony nic nie stoi na przeszkodzie, żeby takie oprogramowanie i czujniki były montowane seryjnie i trzeba je tylko aktywować, albo nawet aktywują się same po podpięciu przyczepy. Moje auto auto wie, że przyczepa jest podpięta lub nie - więc wiązka i gniazdo raczej musi być oryginalna i podłączona przez kogoś, kto wie jak to należy zrobić w danym modelu samochodu. Moje auto też kontroluje cały czas gdy przyczepa jest podpięta, czy żarówki w przyczepie działają. Więc na pewno w oprogramowaniu aut jest spora sekcja kodu odpowiedzialna za jazdę z przyczepą.

Share this post


Link to post
Share on other sites
danielpoz
21 minut temu, filipert napisał:

Piszę o autach używanych które w opisie, w ogłoszeniach maja wyszczególnione te systemy a nie mają haka.

To nie pomogę. Pewnie każda marka/model może mieć to inaczej rozwiązane. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert
22 minuty temu, Łza Włóczynutka napisał:

Pewnie jest konieczna wycieczka do ASO w celu sprawdzenia w oprogramowaniu auta, ewentualnie można sprawdzać w bazie producenta przez sam VIN,

W ASO Toyoty zrobiło się zamieszanie, sprzedawca wykonał kilka telefonów po czym oświadczył, że skoro jest to najwyższa wersja wyposażenia to na pewno "to" ma... ręce opadają

W Hondzie już nie gnębiłem sprzedawcy. Napisałem maila i czekam na odpowiedź.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Łza Włóczynutka

W fordzie jest taka usługa "Ford Etis"(czy jakoś podobnie) - podaje się VIN i system zwraca cały raport zamontowanego wyposażenia oraz historię serwisową.

Edited by Łza Włóczynutka (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
danielpoz

Sprzedawca jest tylko sprzedawcą. On nie zna się na takich technicznych zawiłościach. Pewnie powinien ale jest jak jest. 

Edited by danielpoz (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
golob
2 godziny temu, filipert napisał:

Piszę o autach używanych które w opisie, w ogłoszeniach maja wyszczególnione te systemy a nie mają haka.

Z tego co kojarzę to właśnie każde RAV4 miało to TSC ze stabilizacją przyczepy (i nowy model ma tak samo to w każdej wersji w standardzie, zajrzyj do cennika aktualnego) nawet jak jest bez haka - zreszta hak w japończykach jest najcześciej w PL dodawany w serwisie przez dealera/importera a nie na produkcji jak np. w VAGach, może wtedy jak go aktywują jest jakaś inna wersja softu.

Moim zdaniem to tylko tylko prosta funkcjonalność jak pisze Suzu:

3 godziny temu, Suzu4x4 napisał:

przykładowo w samochodach grupy VAG przy poprawnie zamontowanym i zakodowanym haku po podpięciu przyczepy zmienia się praca programu stabilizacji toru jazdy, praca zawieszenia pneumatycznego, odłączają się tylne czujniki parkowania i aktywuje się alarm jeśli przyczepa zostanie odpięta a alarm w aucie jest uzbrojony.

nie ma tu żadnej kosmicznej technologii bo skąd by miała być? musiałoby być wiele jakich specjalnych czujników w przyczepie zamontowanych, a tak tylko po sygnale że jest podpięta przyczepa ESP jest czulsze/wrażliwsze i szybciej się wkracza do działania i tyle (choć osobiście nigdy nie miałem okazji tego zauważyć), pneumatyka się utwardza pewnie (to tylko marginesik mały luksusowych aut typu Q7 itp) no i odłącza czujniki parkowania no i alarm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dudek_t

Z tego co pamiętam to u mnie w instrukcji Seata jest zdanie że system stabilizacji przyczepy działa tylko do 50km/h :D ATC i tyle, na dziś nic lepszego nie wymyślono chyba.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...