Skocz do zawartości

Największa do 20 tys


x14

Rekomendowane odpowiedzi

Oba Jacki- jak się nie da skoro producent mojej poprzedniej cepki twierdził inaczej (dotyczyło Hobby 545KMF MY2010 o DMC1600):

A change of the weight to 1750 kg is only possible with the following technical modifications:

  • New axle (DB 18 MV, with brake 25-2025)

  • New wheels (195/70 R 15 C LI 104)

  • New drawbar (ZHL 15 A)

For the change of weight for 1750 kg you need a document “Unbedenklichkeitsbescheinigung” and a new chassis plate from Hobby. These documents are with costs and the costs are 55,- Euro with value tax.

Temat odpuściłem bo za dużo modyfikacji...
Nie da się bo przepisy polskie tego zabraniają. Da się tylko przy kupnie nowej, kiedy zmiana dokonana jest przed pierwszą rejestracją. Po pierwszej rejestracji dopuszczalne zmiany tylko w ramach pierwotnej homologacji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 81
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Tu jest jeden z wielu wątków, gdzie przepychamy sie czy można czy nie można. Prawo stanowi, że zmiany są możliwe podczas pierwszej rejestracji, oraz podczas zmian technicznych. Żeby można było zmniejszyć lub zwiększyć DMC potrzebne są zmiany techniczne przyczepy. Właśnie dlatego wymienia się oś i można dokonać zgodnie z prawem zmian w dowodzie. Często nic zmiana nie wnosi, ale po prostu sprawia, że zmiana jest zgodna z prawem. Niektórzy piszą, że zmiana DMC musi zawierać się w starej tabliczce, inni, że nową z nowymi danymi otrzymują od producenta przyczepy, a jeszcze inni że otrzymują wybitą na nowo podczas badania. I ja właśnie taką dostałem. Potrzebna jest wizyta u rzeczoznawcy, jego podpisy i pieczęcie, oraz sporządzona przez niego dokumentacja. Potem przegląd. I zmiana zatwerdzona. 

https://forum.karawaning.pl/topic/17746-zmiana-dmc-w-dowodzie/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu jest jeden z wielu wątków, gdzie przepychamy sie czy można czy nie można. Prawo stanowi, że zmiany są możliwe podczas pierwszej rejestracji, oraz podczas zmian technicznych. Żeby można było zmniejszyć lub zwiększyć DMC potrzebne są zmiany techniczne przyczepy. Właśnie dlatego wymienia się oś i można dokonać zgodnie z prawem zmian w dowodzie. Często nic zmiana nie wnosi, ale po prostu sprawia, że zmiana jest zgodna z prawem. Niektórzy piszą, że zmiana DMC musi zawierać się w starej tabliczce, inni, że nową z nowymi danymi otrzymują od producenta przyczepy, a jeszcze inni że otrzymują wybitą na nowo podczas badania. I ja właśnie taką dostałem. Potrzebna jest wizyta u rzeczoznawcy, jego podpisy i pieczęcie, oraz sporządzona przez niego dokumentacja. Potem przegląd. I zmiana zatwerdzona. 
https://forum.karawaning.pl/topic/17746-zmiana-dmc-w-dowodzie/
Jeszcze raz. Zmiana DMC pojazdu, owszem jest niemożliwa jeśli chcemy DMC zwiększyć poza wartość na jaką pojazd został homologowany.

Wynika to z rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach:

§ 3. 2. W przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia pojazdu, marki, typu i modelu produkowanego fabrycznie, ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej pierwotnej wielkości.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie do końca tak jest. Załóżmy, że ktoś kupuje nową przyczepę i jej masa DMC normatywnie(czyli tak jak producent ją stworzył i przewidział) to 1700. Ale jest klient, który chce taką sama z DMC 1600. Producent nabija mu na nową tabliczkę 1600, ale przyczepa ma badania i homologację na 1700 z powyższym wyposażeniem i ośką. W takich sytuacjach ludzie piszą do producentów, a oni przysyłają nowe tabliczki wraz z dokumentacją homologacyjną - najczęściej potrzebne są wtedy usługi tłumacza przysięgłego. W Polsce, gdyby się trzymać danych na tabliczce to byłoby pozamiatane, bo oryginalna w takiej przyczepie mówi o DMC 1600. Również w takim  przypadku można zmienić DMC. 

Nie odniosę się do wyjścia poza wagę homologacyjną DMC bo po pierwsze tego nie robiłem i nie wiem czy w jakiś sposób zmiana na silniejszą oś, nowe hamulce, koła i opony pozwoliłaby na wykroczenie poza homologacyjne DMC. Być może są ludki, którym to się udało zgodnie z prawem bez kombinacji - czyli rzeczoznawca, pieczęcie, przegląd i nowa wybita tabliczka. 

No i pewnie amortyzatorki też trzeba wymienić przy takim zabiegu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach



Nie do końca tak jest. Załóżmy, że ktoś kupuje nową przyczepę i jej masa DMC normatywnie(czyli tak jak producent ją stworzył i przewidział) to 1700. Ale jest klient, który chce taką sama z DMC 1600. Producent nabija mu na nową tabliczkę 1600, ale przyczepa ma badania i homologację na 1700 z powyższym wyposażeniem i ośką.


Tak, o takiej sytuacji pisałem wcześniej i w takim przypadku podwyższenie DMC jest jak najbardziej możliwe.

Niemożliwe jest w sytuacji, gdy przyczepa była pierwotnie homologowana na 1700, ale były i wersje 1800, gdzie w fabryce montowano inną oś. Czyli w przyczepie homologowanej na 1700 kg nie da się zwiekszyć DMC na 1800 kg nawet jak wymienimy oś na nową. To można zrobić tylko w fabryce przed pierwszą rejestracją.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, vinyl napisał:

Nie do końca tak jest. Załóżmy, że ktoś kupuje nową przyczepę i jej masa DMC normatywnie(czyli tak jak producent ją stworzył i przewidział) to 1700. Ale jest klient, który chce taką sama z DMC 1600. Producent nabija mu na nową tabliczkę 1600, ale przyczepa ma badania i homologację na 1700 z powyższym wyposażeniem i ośką. W takich sytuacjach ludzie piszą do producentów, a oni przysyłają nowe tabliczki wraz z dokumentacją homologacyjną - najczęściej potrzebne są wtedy usługi tłumacza przysięgłego. W Polsce, gdyby się trzymać danych na tabliczce to byłoby pozamiatane, bo oryginalna w takiej przyczepie mówi o DMC 1600. Również w takim  przypadku można zmienić DMC. 

Nie odniosę się do wyjścia poza wagę homologacyjną DMC bo po pierwsze tego nie robiłem i nie wiem czy w jakiś sposób zmiana na silniejszą oś, nowe hamulce, koła i opony pozwoliłaby na wykroczenie poza homologacyjne DMC. Być może są ludki, którym to się udało zgodnie z prawem bez kombinacji - czyli rzeczoznawca, pieczęcie, przegląd i nowa wybita tabliczka. 

No i pewnie amortyzatorki też trzeba wymienić przy takim zabiegu...

Sam sobie wyjaśniłeś swoje wcześniejsze ,,pierdoły,, ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co wnikliwsi przeczytają co napisałem, jak potoczyła się rozmowa i sami wyciągną wnioski. Niepotrzebne jest kolejne tłumaczenie co miałem na myśli i jak Ty to zrozumiałeś i ile sobie dopowiedziałeś, a w czym ja się myliłem. Wszystko jest czarno na białym. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, vinyl napisał:

Właśnie dlatego wymienia się oś i można dokonać zgodnie z prawem zmian w dowodzie. 

 

2 godziny temu, vinyl napisał:

Załóżmy, że ktoś kupuje nową przyczepę i jej masa DMC normatywnie(czyli tak jak producent ją stworzył i przewidział) to 1700. Ale jest klient, który chce taką sama z DMC 1600. Producent nabija mu na nową tabliczkę 1600, ale przyczepa ma badania i homologację na 1700 z powyższym wyposażeniem i ośką. W takich sytuacjach ludzie piszą do producentów, a oni przysyłają nowe tabliczki wraz z dokumentacją homologacyjną - najczęściej potrzebne są wtedy usługi tłumacza przysięgłego. W Polsce, gdyby się trzymać danych na tabliczce to byłoby pozamiatane, bo oryginalna w takiej przyczepie mówi o DMC 1600. Również w takim  przypadku można zmienić DMC. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opisane dwie odrębne sytuacje. Pierwsza dotyczy starej przyczepy, w której chcesz zmienić DMC zgodnie z prawem. Możesz - ale należy dokonać zmian technicznych w przyczepie. Należy zmienić oś, opony, hamulce plus usługa rzeczoznawcy, wybicie nowej tabliczki znamionowej. Kwota może być spora, ale można. 

Druga sytuacja, kiedy przyczepa nie jest tak wiekowa i producent udostępnia homologację i tabliczki, i chce współpracować. Wtedy taka droga, krótsza i tańsza.

To są współistniejące sytuacje. Teraz rozumiesz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem ale sie nie zgadzam. Pierwsza sytuacja była możliwa jak były SAM-ki, tak jak pisal @jacek00 teraz wymiana osi nic nie da. Można lawirować tylko w widełkach przewidzianych dla osi na której wyjechała z fabryki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiana osi pozwala na zgodną z prawem zmianę DMC. I nie chodzi o wykroczenie poza ustalone przez producenta widełki, tylko o wprowadzenie jakichkolwiek zmian. 

Jak masz przyczepę o MW 1200 i DMC 1500, a jest stara i nikt o niej nie pamięta to żeby zmienić DMC na 1450 potrzebna jest zmiana technologiczna. Nie ważne, że na starej osi się to łapie i wszystko byłoby ok. Żeby dokonać wpisu i żeby to wszystko było legalne potrzebne są zmiany technologiczne, opinia rzeczoznawcy z opisem zmian i dokumentacją, zmiana opon. Mi te dwie rzeczy zmieniono. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiana osi pozwala na zgodną z prawem zmianę DMC. I nie chodzi o wykroczenie poza ustalone przez producenta widełki, tylko o wprowadzenie jakichkolwiek zmian.  Jak masz przyczepę o MW 1200 i DMC 1500, a jest stara i nikt o niej nie pamięta to żeby zmienić DMC na 1450 potrzebna jest zmiana technologiczna. Nie ważne, że na starej osi się to łapie i wszystko byłoby ok. Żeby dokonać wpisu i żeby to wszystko było legalne potrzebne są zmiany technologiczne, opinia rzeczoznawcy z opisem zmian i dokumentacją, zmiana opon. Mi te dwie rzeczy zmieniono. 

 

Masz powyżej przepis z rozporządzenia, który wprost tego zabrania. Więc żaden diagnosta nie ma prawa wystawić kwitu na większe DMC gdyż zgodnie z przepisami dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej pierwotnej wielkości, nawet po dokonaniu zmian konstrukcyjnych, a taką zmianą konstrukcyjną jest wymiana osi.

 

Jeśli natomiast jakikolwiek diagnosta wystawi kwit na większe DMC to zwyczajnie złamie prawo. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i jaką przyczepę ma kupić? Hehe, może by wyłączyć cześć postów o zmniejszaniu/zwiększaniu DMC do innego wątku. 

Autor wątku napisał, że jest nowy, więc jak sądzę nie będzie finalnie majstrował przy DMC ?

taka moja skromna propozycja. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.08.2019 o 19:31, danielpoz napisał:

Rarytasy? Nie każdy jest frajerem który kupuje gary zeptera i kołdry z merynosa ?

To są garnki na sztuki kupione, dziś jeden, wypadł z obiegu, a nie zepter. Zobaczymy ile wytrzyma drugi tej samej firmy....hehe ?

A mam na pokładzie 8 osób do posiłków. 

7C17EAC1-D47B-4389-B252-CB0B8B09584C.jpeg

F6D2BFA0-AE9F-48EC-95B0-6DD802184907.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.