Skocz do zawartości

Opony do przyczepy


Paweł 66

Rekomendowane odpowiedzi

Jak dla mnie nic specjalnie dziwnego nie ma w takim zużyciu w przyczepie, przez 6 lat, i t dość intensywnego jeżdżenia. Opona w cepie pracuje trochę inaczej niż np. w busie, bardziej miekkie zwieszenie, mniejsze tłumienie, dużo mniejsza "dokładność" geometrii zawieszenia i gros tłumienia nierówności właśnie przez "balon" opony, wszystko rozłożone na raptem 2 oponach. Każde sfalowanie drogi to bujnięcie na balonie, odciążenie, dociążenie.

Po prostu się zużyły, z drugiej strony - gdyby miały 70% bieżnika, to z kolei żal byłoby wyrzucać nie wiadomo czemu, ale też świadczyłoby to o czym? Najjszybciej, że to kamory bez żadnej przyczepności np przy hamowaniu.

Naprawdę dobrej klasy opony w osobówce, i po 4 sezonach (jeżdżone przez pół roku) i ok. 55000 km (powiedzmy w przybliżeniu 110000/2), potrafią wyglądać niewiele  lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,1 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

3 godziny temu, filipert napisał:

Zastanawiam się jeszcze jaki wpływ na degradację opon ma mover.

Żaden. Mógłby co najwyżej uszkodzić zewnętrzną powierzchnię bieżnika gdyby ciągle na nim jeździć.

A tak z ciekawości zrobiłem fotki moich Hankooków zciągnietych z cepki. Teraz są do towarówki :D  Nie wiem jaki mają przebieg bo kupiłem je już z cepką ale min. 20 tys. Nóweczki.

IMG_20220606_111339_906.thumb.jpg.5f46ce9abafe32485fb654eb6d801609.jpg

IMG_20220606_111346_335.thumb.jpg.969dd7f4b91189bc766ce14588ff170a.jpgIMG_20220606_111423_516.thumb.jpg.443aa3a0a2a20a3eb56f32d4d6133a14.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Voku napisał:

Moje wizualnie były bez zarzutu miały chyba 3/4 lata, a rozpadły się od środka. Tak więc nie zawsze widać wszystko od zewnątrz.
Jak mi wystrzeliła jedna to druga poszła automatycznie do wymiany bo się nawet na zapas nie nadawała . 
   

A nie wiesz jaki miały przebieg?

2 godziny temu, jacek00 napisał:

Dostawczak waży tyle co auto osobowe przecież.

Chyba Batmobil tyle waży :):):)

2 godziny temu, jacek00 napisał:

No to na swojej tyle przecież zrobiłeś :D  Wg mnie przebieg opon w przyczepie na jednej osi to połowa tego co w osobówce. I to jest dobry wynik. Ale ja nie oczekuję cudów ;)

No dobra, niech Ci będzie, bo nawet @czyś Ciebie popiera. Natomiast ja na pewno przetestuje coś innego ;) Nic mnie nie trzyma przy tych GT. W sumie nawet się dziwię, że od sprzedawcy w maju dostałem opony z aktualnego rocznika.

 

2 godziny temu, czyś napisał:

Opona w cepie pracuje trochę inaczej niż np. w busie, bardziej miekkie zwieszenie, mniejsze tłumienie, dużo mniejsza "dokładność" geometrii zawieszenia i gros tłumienia nierówności właśnie przez "balon" opony, wszystko rozłożone na raptem 2 oponach. Każde sfalowanie drogi to bujnięcie na balonie, odciążenie, dociążenie.

To mnie przekonuje :ok:

Godzinę temu, BUMERANG napisał:

Nie wiem jaki mają przebieg bo kupiłem je już z cepką ale min. 20 tys. Nóweczki.

Ale u Ciebie jest dość lekka cepka - to też ma wpływ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, lbuster napisał:

Chyba Batmobil tyle waży :):):)

No masa własna przeciętnej osobówki to 1500 kg powiedzmy. Masa takiego Ducato to z 1800 kg. Czyli jak widać podobnie. Po załadowaniu oczywiście robią się różnice rzędu kilkuset kg czy tony. Ale nadal na oponach nie robi to takiego wrażenia jak w przypadku opon w budzie, gdzie masz inne zawieszenie, i całość zupełnie inaczej pracuje. W cepie to przede wszystkim opona robi za amortyzacje.

9 minut temu, lbuster napisał:

Nic mnie nie trzyma przy tych GT. W sumie nawet się dziwię, że od sprzedawcy w maju dostałem opony z aktualnego rocznika.

Ale nikt tutaj nie broni GT i Cię na nie nie namawia. Kup Matadory i jeździj. Sam jestem ciekawy jak będą wyglądały po 2-4 latach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, lbuster napisał:

Ale u Ciebie jest dość lekka cepka - to też ma wpływ.

Oczywiście. Nie mniej opona też jest konstruowana do mniejszych obciążeń.  Ja cały czas mam wrażenie, że Wy za duże ciśnienie stosujecie do kółek przyczepy. U mnie jest 2,7 at. przy małym balonie. A tu czytam 4.5 at. przy dużo większym gdzie ciśnienie powinno być niższe ( przy tym samym obciążeniu oczywiście ) :hmm:  Tu jako ciekawostka dla zobrazowania sytuacji. W ciągniku rolniczym w tylnym kole jest ok. 1,5 at., a np. w kombajnie Bizon jak dobrze pamiętam 0,8 at. Tak, że tego... opona musi, się uginać :palacz: Oczywiście jeśli producent tak podaje to pewnie tak ma być.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, BUMERANG napisał:

W ciągniku rolniczym w tylnym kole jest ok. 1,5 at., a np. w kombajnie Bizon jak dobrze pamiętam 0,8 at.

Opona w terenie musi miec nizsze cisnienie by lepiej isc... lepsza przyczepnosc -> mniejsze prawdopodobnienstwo wkopania sie. W dragsterach masz jeszcze mniejsze wartosci od 0.3at do 0.8at. Natomiast w przyczepach chyba nie o przyczepnosc chodzi, mimo ze nazwa podobna :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy niecałych 1200 kg MR (trochę gratów zostawiłem, był przeglad, DMC 1300) wbiłem 4,0, bo lało, potem zrobiło się gorąco i w tym upale trochę polatałem, żeby się podwozie "rozjeździło". M.zd. było już za dużo.

Indeks 102/100, czyli nośność na pojedynce 850 kg na koło, ca. 1700 max obciążenie, nośność podawana jest dla 65PSI czyli 4,5 bara. Więc mniej więcej przy 1700 kg powinno być 4,5. Przyjmując jako bazę 1100 kg (co odpowiada w osobówce mniej więcej max obciążeniu osi tylnej gdzie zalecane jest ~2,8 przy pełnym obciążeniu [patrzę na najwęższe i o najwyższym profilu 205x60], na te 1200-1300 kg to 3,5-3,7 byłoby już ok. Mniej więcej na takim ciśnieniu stoi, do jazdy pod pełnym obciążeniem dawałem w przedziale 3,6-4,0 (mniej gdy upał i słońce/trochę wiecej gdy wyraźnie chłodno i deszczowo). Ale raczej nie dobijałem do max dopuszczalnego dla opony ciśnienia, w czasie jazdy i tak ciśnienie przecież sporo wzrośnie, bo było nie było, grzeją się te oponki dość mocno, w porównaniu z tymi  w osobówce.   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Analog82 napisał:

Opona w terenie musi miec nizsze cisnienie by lepiej isc... lepsza przyczepnosc

Jasne. To taki przykład dla lepszego zobrazowania sytuacji. Niemniej te maszyny jeżdżą też po asfalcie bez opcji zmiany ciśnienia.

21 minut temu, czyś napisał:

... Ale raczej nie dobijałem do max dopuszczalnego dla opony ciśnienia, w czasie jazdy i tak ciśnienie przecież sporo wzrośnie, bo było nie było, grzeją się te oponki dość mocno

:ok: I o to chodzi. Trzeba trochę potestować oraz dopasować się do temp. otoczenia.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, lbuster napisał:

Zamówiłem - Hankook Vantra ST AS2 RA30 185/80 R14 102/100 Q C

? Ja dokładnie te Hankooki zamieniłem na Matadory, ale dlatego że chciałem wielosezonowe i Hankooki miałem z 2018r - na oko były w super stanie, kupił je ktoś do przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 6.06.2022 o 14:53, BUMERANG napisał:

Trzeba trochę potestować oraz dopasować się do temp. otoczenia.

W jakim sensie dopasować co otoczenia? Jak jest gorąco to upuszczać powietrze? Podawane ciśnienie jest dla zimnej opony, wiadomo Że w czasie jazdy troche wzrośnie. Teraz jechałem pierwszy raz z czujnikami w budzie, nadmuchane 4,5atm, w czasie jazdy wzrastało do 5 max 5,2atm. Temperatura opon wzrastała zawsze rôwne 5st względem temp otoczenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, lbuster napisał:

Aaa to pomyliłem, miałem VANTRA ale z głowy nie piętami co dalej ale miałem letnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A i przy okazji, nastał czas, by wymienić koło zapasowe, malowane pędzlem z niewiadomymi parametrami oraz z oponą, która jest z 2001r i ma nośność 650 kg :ph34r:

20190223_174553.jpg

Dobrze, że nie było potrzebne.

Nowy nabytek, mam nadzieję, że wszystkie parametry będą takie same:

20220609_195252.thumb.jpg.bfcfb641572931887c50a4049bdefb7b.jpg

Zastanawiam się, czy dać ją na zapas czy podmienić od wejścia :niewiem:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.