Jump to content
mirmar

Instalacja elektryczna do niezależnego karawaningu

Recommended Posts

mirmar

Myślałem, że uda mi się nie zakładać nowego wątku i z samego czytania wszystko rozkminie, ale widzę, że się nie da. Nie ogarniam tego. Kupiłem przyczepkę, Adrie 542 z 2000r. której instalacja jest generalnie oparta na zewnętrznym zasilaniu w 230V i na zasadzie pajęczyny poprzez wiele przedłużaczy/rozgałęziaczy rozprowadzona po przyczepie. Fabryczne oświetlenie w przyczepie jest na 12V, więc rozdzielnia ma w sobie widocznie i przetwornice 230v -> 12v. Fotka rozdzielni:

20180929_151311.thumb.jpg.1632655474f773ab87416ae0e9f03ee6.jpg

i po zdjęciu obudowy , jeśli miałoby to pomóc:

20180929_161902.thumb.jpg.0f01ddac42be60b22bf80dca491ccf1e.jpg

W przyczepie jest gniazdo 7 pinowe, czyli nawet nie mogę się podłączyć pod aku w samochodzie ani ładować przyszłego aku przyczepy podczas jazdy, jak i chłodzić lodówki na 12V podczas jazdy. Przemyśle przerobienie wtyczki z 7 na 13 pinowe. Natomiast generalnie  potrzebuje stworzyć instalacje do niezależnego karawaningu bez podłączania się do sieci 230V, czyli zapewne solar + regulator +akumulator +przetwornica z 12V na 230V. Potrzebuje prądu do zasilania dla rodziny 5-cio osobowej więc telefony (5szt) , tablety, laptopa (230V), oświetlenie ledowe przyczepy, pompka wody, jakis wiatraczek zapewne, TV (230V), i może coś jeszcze. Nie wiem i nie potrafie wyliczyć swojego zapotrzebowania. Nie wiem jakiej pojemności aku i jakiej mocy panel PV, jaki regulator (bo chyba sa różne typy), i jaka przetwornica (bo chyba też sa różne).

W necie sa zestawy, jak np. https://www.eltro.pl/automatyka-domowa/energia-odnawialna/fotowoltaika/zestawy/zestaw-fotowoltaiczny-do-kampera-moc-155w-maxx.html

Czy na takim zestawie warto oprzeć swoją instalacje, czy lepiej kupic oddzielnie panel, inny regulator, itp.

Będę wdzięczny za poprowadzenie mnie za rączkę w tym temacie ewentualnie podesłanie ciekawych linków. Poczytałem wiele wątków ale jak niewiele wiedziałem tak niewiele wiem.

Z góry dziękuje za pomoc.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
S&A

Ten zestaw z linku to od razu odpuść ;-)

A teraz do konkretów. Napisałeś, że TV i Laptop z 230V - chcesz jeździć na dziko to przemyśl zakup TV na 12V i oryginalnego (bo zamienniki mogą uszkodzić) zasilacza do lapka na 12V.

Ponadto jest konkretny sposób na oszacowanie zużycia ;-) wiele razy opisywaliśmy go na forum, a piszesz że czytałeś. Sprawdziłeś chociaż ile prądu zżerają odbiorniki przyczepy? Nie już mówiąc o ładowaniu „gadżetów”...

Na swoim przykładzie powiem tyle - poświęć czas i oszacuj, bo ja dzięki temu mam te kilka stówek na zestaw solarny w kieszeni (PS Struś THX jeszcze raz).
Po modyfikacji przyczepy względem zużycia, udało mi się zejść do takiego poziomu, że na aku 65Ah stoimy bez ładowania nawet 5 dni - oczywiście normalnie korzystając z wygód!


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
50 minut temu, mirmar napisał:

W necie sa zestawy, jak np. https://www.eltro.pl/automatyka-domowa/energia-odnawialna/fotowoltaika/zestawy/zestaw-fotowoltaiczny-do-kampera-moc-155w-maxx.html

Czy na takim zestawie warto oprzeć swoją instalacje, czy lepiej kupic oddzielnie panel, inny regulator, itp.

Witam!
Identyczny zestaw można skompletować za max 700 zł. - żadna rewelacja. Zdecydowanie lepiej jest dobrać wszystko na indywidualne potrzeby.
Zasilacz, który posiadasz w przyczepie jest jednym z najprostszych i w zasadzie niezbyt się nadaje do czegokolwiek, a tym bardziej do sensownej współpracy z instalacją, którą zamierzasz w przyczepie stworzyć. Co do Twoich założeń, to są OK i można to oczywiście zrobić, jednak po tym, co napisałeś, zupełnie nie mogę sobie wyobrazić, jak sam mógłbyś temu zadaniu sprostać.
Nie chcę Ciebie urazić :nono: , ale zakres prac jest duży (nie tylko elektrycznych), a chyba niezbyt dobrze poruszasz się choćby tylko w sprawach elektrycznych.
Owszem, są na forum odpowiednie wątki, ale nawet posiłkując się nimi, potrzebny jest pewien zakres wiedzy technicznej i nie zawsze wystarczy wszystko kopiować, wiele kwestii rozwiązuje się pod indywidualne cechy przyczepy i osprzętu.
IMHO

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
mirmar

Jak się uda to będę kupował co się da w tym TV pod 12V. Czasem jest problem z zasilaczami laptopów pod 12V zwłaszcza  oryginalnymi. Bo albo w zasadzie w ogóle nie sa dostepne, albo ceny są na tyle zaporowe, że lepiej zapłacić za przetwornice do 230V  i mieć przy okazji możliwość podłączenia innego urządzenia pod 230V, np. suszarka do włosów dla żony lub innego sprzętu o którym teraz jeszcze nie wiem. Ale dla zasady się zgadzam. Co się da to brać pod 12V.

Zbytnio techniczny nie jestem i chętnie zlecił bym wykonanie tych prac komuś, kto się zna na tym, oczywiście za rozsądnym wynagrodzeniem. Rozważam też wykonanie niektórych prac samodzielnie a spięcie tego w całość zlecić elektrykowi. Swoją drogą, jakoś nie znalazłem serwisu na południowych obrzeżach Wawy, specjalizującego się w przyczepach, oczywiście posługującego się racjonalnym cennikiem, dlatego staram się sam temat ogarnąć. Chyba, ze macie kogoś w okolicach Wawy, kto mógłby wykonać takie prace.

Share this post


Link to post
Share on other sites
effka69

Jeśli chodzi o tv to najlepiej weź taki, który działa na 230 i na 12V.  Tydzień temu kupiliśmy taki za 450 zeta i jest ok

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
2 godziny temu, mirmar napisał:

Zbytnio techniczny nie jestem i chętnie zlecił bym wykonanie tych prac komuś, kto się zna na tym, oczywiście za rozsądnym wynagrodzeniem.[...]Swoją drogą, jakoś nie znalazłem serwisu na południowych obrzeżach Wawy, specjalizującego się w przyczepach, oczywiście posługującego się racjonalnym cennikiem, dlatego staram się sam temat ogarnąć.

"Racjonalny" cennik, to pojęcie względne i jakże różne z punktu widzenia usługobiorcy i usługodawcy.
Moim zdaniem, w większości przypadków (pomijam "firmy" garażowe) ceny usług są jednak rozsądnie konstruowane w stosunku do ponoszonych kosztów działalności i zakresu prac. Cóż nam począć, karawaning nie jest jednak tani, dlatego masz rację i warto pewne rzeczy robić samemu, ale tylko wtedy, gdy ma się pewność, że zrobimy to dobrze, a przede wszystkim bezpiecznie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mirmar

Dokonałem obliczeń zapotrzebowania na podstawie wątku innego forumowicza i wstępnie wychodzi mi tak:

 

Oświetlenie  20W x 4h = 80Wh

TV 25W x 4h = 100Wh

Wzmacniacz 10W x 4h = 40Wh

Pompka wody 10W x 1h = 10Wh

Ładowarki (5szt po 10W)  50W x 2h = 100Wh

Inne (np. wiatrak) 30W x 1h = 30Wh

Sumarycznie wychodzi mi

 

360Wh/12V= 30Ah

Czyli tyle potrzebuje prądu. Zakładając aku, zwykły kwasowy, który moge rozładować do połowy to te 30Ah mnożąc x2 wychodzi 60Ah. Przyjmując nawet jakiś zapas to 70-80 Ah byłoby OK. Jeśli aku żelowy to dopuszczajac do rozładowania do 25% to powinien mieć pojemnsć 40Ah, czyli też 50-60 Ah to jest juz z odpowiednią rezerwą.

 

Przyjmując aku 70Ah i czas ładowania PV średnio 8h dziennie

70Ah/8h=8,75A x 12V=105W tyle mocy powinien dac panel. Przyjmując tolerancje i przewymiarowując panel x1,5= 157,5 W panel powinien w ciągu dnia naładować aku do pełna. Przynajmniej teoretycznie

Wydaje mi się to dość duży panel w odniesieniu do opisów instalacji jakie umieszczają inni forumowicze ale tak wychodzi z moich obliczeń. Chyba, ze gdzies jest błąd
 

Nie wiem skąd bierzecie materiały, że piszecie, że taki sam zestaw można złożyć za max 700 zł. Pomijam jakieś wyjątkowe okazje, sprzęt po znajomości, poekspozycyjny, bez Vatu i inne szczególne źródła. Jeśli sa jakiejś ogólnodostepne źródła takich materiałów w cenach max 700 zł za zestaw pod chętnie skorzystam :). Często widze linki z modernhome.pl a tam także sprzedają takie już kompletne zestawy za +/- podobne ceny. np.

https://modernhome.pl/product-pol-4946-Zestaw-solarny-o-mocy-170W-na-przyczepe-kempingowa.html

Na razie skłaniam się do regulatora PWM bo jest po prostu tańszy. Nawet sobie myśle, żeby instalacji zbytnio nie przewymiarować i zobaczyć jak to działa. Większość wyjazdów będzie realizowana w okresie wiosenno-letnim i  nawet jeśli wiosna to bardziej południe Europy więc i słońca więcej, wiec i wydajność paneli lepsza. Jeśli zauważył bym, że prądu czasem brakuje to mogę uratować system wymieniając tylko regulator na MPPT. Kosztem wtedy byłaby tylko cena tego starego regulatora PWM, czyli ok 50-60zł, wiec niewiele.

Share this post


Link to post
Share on other sites
fiter19

Ładnie fajnie pięknie ale.... Policzyłeś moc bardzo na żyletkę. musisz wiedzieć że mamy moc :

czynną 

bierną 

pozorną

W przypadku gdy zasilasz bezpośrednio z aku to np. żarówka wraz ze spadkiem napięcia zaczyna pobierać większy prąd. Gdy chcesz używać przetwornicy to policz średnio oczywiście że do każdego wata mocy musisz doliczyć aż 0.3w strat.(tytułem zmiany DC na AC) W tym powinieneś zmieścić stratę w ciepło. Do tego współczynnik mocy. Policz również że to co wygeneruje panel nie pójdzie w 100procentach w akumulator tylko coś tam się wydzieli w cieple. Pamiętaj że transformatory pracują z najmniejszą stratą w okolicy 80% nominalnego obciążenia. Nie mniej ni więcej. Moc trafo liczymy w voltoamperach. (moc pozorna dla transformatora jest jego mocą czynną wat). ale dla prądu przemiennego wzór jest następujący: U x I x cos fi. 

Sporo zaoszczędzisz jak kupisz przetwornicę w pełnej sinusoidzie.

Uwzględnij że twoja pojemność robocza akumulatora to max 70% jego całkowitej pojemności a napięcie na nim nie spada do 10V. a prąd ładowania nie przekroczy 10% jego pojemności

Nie musisz zamieniać 7pin na 13 żeby zrobić sobie ładowanie w przyczepie. Wystarczy przekaźnik dodatkowy w samochodzie i włącznik w przyczepie. wszystko Pójdzie po siedmiu pinach

Czasami warto pomyśleć o jakimś fajnym cichym agregacie. Kłopotu mniej, a i dostępność energii lepsza.

Edited by fiter19 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
mirmar

Dzięki za wypowiedź. Generalnie wszytsko co się da będe miał na 12V. Na alledrogo są dostępne TV na 12 V więc z TV nie powinno być problemu. Wczesniej odwiedziłem stacjonarny market z elektroniką i tam powiedzieli, że kiedyśmieli takie ale teraz nie mają, nawet w ofercie internetowej. Może nawet uda się wszystko, nawet laptop używać na 12V. Chociaż raczej zupełnego wyeliminowania przetwornicy na 230V się nie da, bo czasem nawet incydentalnie będzie trzeba zastosować urządzenie na 230V, np. jakiś blender lub co innego.

Jeśli wszystko jest policzone "na styk" to może podpowiesz w którym miejscy przyjąć jakiś przelicznik zwiększający któryś z parametrów. Trochę mam dysonans poznawczy bo z jednej strony piszecie, że jest to bardzo skomplikowane i wymaga bardzo skomplikowanych wyliczeń i wiedzy a z drugiej na forum jest masa wypowiedzi typu "Mam solar 120W +PWM LS1024 + akku 120Ah (AGM) i wszystko działa i nigdy prądu nie brakowało"

Share this post


Link to post
Share on other sites
fiter19
1 godzinę temu, mirmar napisał:

Dzięki za wypowiedź. Generalnie wszytsko co się da będe miał na 12V. Na alledrogo są dostępne TV na 12 V więc z TV nie powinno być problemu. Wczesniej odwiedziłem stacjonarny market z elektroniką i tam powiedzieli, że kiedyśmieli takie ale teraz nie mają, nawet w ofercie internetowej. Może nawet uda się wszystko, nawet laptop używać na 12V. Chociaż raczej zupełnego wyeliminowania przetwornicy na 230V się nie da, bo czasem nawet incydentalnie będzie trzeba zastosować urządzenie na 230V, np. jakiś blender lub co innego.

Jeśli wszystko jest policzone "na styk" to może podpowiesz w którym miejscy przyjąć jakiś przelicznik zwiększający któryś z parametrów. Trochę mam dysonans poznawczy bo z jednej strony piszecie, że jest to bardzo skomplikowane i wymaga bardzo skomplikowanych wyliczeń i wiedzy a z drugiej na forum jest masa wypowiedzi typu "Mam solar 120W +PWM LS1024 + akku 120Ah (AGM) i wszystko działa i nigdy prądu nie brakowało"

Podeślij mi na pw. na spokojnie co tam chcesz mieć (rodzaj urządzenia, moc, rodzaj baterii, ) a ja ci to policzę, i będziesz miał na cacy. W końcu na piękne oczy nie dają uprawnień SEP E+D bez ograniczeń :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
8 godzin temu, mirmar napisał:

Nie wiem skąd bierzecie materiały, że piszecie, że taki sam zestaw można złożyć za max 700 zł. Pomijam jakieś wyjątkowe okazje, sprzęt po znajomości, poekspozycyjny, bez Vatu i inne szczególne źródła. Jeśli sa jakiejś ogólnodostepne źródła takich materiałów w cenach max 700 zł za zestaw pod chętnie skorzystam :).

"Bierzemy"  ;) z ogólnie dostępnych ofert. W ogóle nie szukałem, tylko spojrzałem na pierwsze z brzegu:
https://modernhome.pl/product-pol-4312-Regulator-ladowania-LS1024EU-10A-12-24V-USB.html
https://modernhome.pl/product-pol-3784-Podwojna-przejsciowka-na-przewody-solarne.html
https://www.tusze.info/panel-pv-fotowoltaiczny-ecowatt-nowy-moc-150w-p-97162.html?gclid=EAIaIQobChMI_7iT8eLj3QIVl5QYCh2m4g6XEAQYBSABEgJ2IvD_BwE
https://modernhome.pl/product-pol-4503-Komplet-uchwytow-montazowych-naroznych-do-baterii-slonecznych.html
https://modernhome.pl/product-pol-2893-Miedziany-kabel-solarny-4mm2-czerwony.html

66+41+470+99+37=713 zł.

PS
Popełniłeś kilka błędów, ale ogólny zarys potrzeb jest teraz oczywisty, więc można już cokolwiek powiedzieć. Na Twoim miejscu zastosowałbym akumulator 85 - 90 Ah AGM lub GEL, w żadnym razie standardowy (rozruchowy), do tego panel, o jakim myślałeś, czyli ok. 150 W i to tyle. Na podane potrzeby powinno wystarczyć, zakładając, że będą odpowiednie warunki dla PV. Nie musisz liczyć po aptekarsku, a na omawiane tu kwestie, przybliżone wyliczenia zupełnie wystarczą. Ogólnie chodzi o to, aby poznać rząd wielkości potrzeb energetycznych, a moc paneli, pojemność akumulatora itp. powinna te potrzeby przekraczać - im więcej, tym lepiej, oczywiście w granicach rozsądku. Możesz zmienić jeszcze niektóre punkty świetlne na LED, aby oszczędzić trochę energii.
To, co z paneli się uzyska, to i tak często loteria, a wyniki nie muszą i na ogół nie będą powtarzalne z tymi, które osiągnął ktoś inny. Czynników mających na to wpływ jest tak wiele, że jest to praktycznie niemożliwe. Należałoby brać pod uwagę ustawienie przyczepy względem słońca i otoczenia, porę roku, ogólne warunki nasłonecznienia dla danego rejonu o wybranej porze roku, aktualne (rzeczywiste) warunki pogodowe, sprawność instalacji i odbiorników, rodzaj akumulatora i sposób w jaki zamierzamy go eksploatować itd, itp. Poza tym, w przypadku planowania instalacji PV należy być raczej pesymistą, niż optymistą, a wtedy rozczarowanie jest mniej prawdopodobne.
IMHO

Share this post


Link to post
Share on other sites
S&A

@mirmar, super że poświęciłeś czas i zagłębiłeś się w temat. Nawet jeśli popełniłeś trochę błędów, to i tak znasz rząd wielkości i już sam wiesz coś więcej!

 

ponieważ też kiedyś byłem na tym etapie (i tak samo jak Ty błądziłem jak dziecko we mgle) to polecam jeszcze lekturę poradnika od @tarapukuara (wpisz w google, jest na camperteamie na pewno) ponadto jak zadzwoniłem do Bartka to też przez telefon mi wiele wyjaśnił 😉 ponadto on handluje tym sprzętem, więc sam się przekonałem, że ceny ma bardzo korzystne dla forumowiczów.

I nie traktujcie jako reklamę mojej podpowiedzi, bo sam tu wyczytałem kontakt do tego gościa i pomimo braku transakcji poświęcił mi bardzo wiele swojego czasu!

Share this post


Link to post
Share on other sites
mirmar

Po lekturze kolejnych wątków na forum i rozmowie z Bartkiem aktualne założenia sa takie, że będzie to panel 150W mono +regulator ładowania MPPT Tracer 1210AN 12V 10A. Do tego akumulator, ok 90-100 Ah ale nie wiem czy AGM, jak radzi Kristofer, czy zwykły kwasowy, rozruchowy, jak radzi Bartek. Jakbym dał kwasowy to mógłbym go jeszcze bardziej przewymiarować do ok 120Ah. Całą instalację chce wykonać na linkach. Załączam narysowany schemat i jakby ktoś mógł doradzić jakie przekroje zastosować to byłbym wdzięczny. Gdzie wyczytałem by oświetlenie (LED) wykonać na przekroju 1,5mm2 a gniazdka na 2,5mm2, ale szczerze mówiąc wydaje mi się to wyraźnie przewymiarowane. Wiem, że im większy przekrój to tym lepiej ale obawiam się że na grubszych przewodach będzie sie trudniej pracowało, układało. Między panelem a kontrolerem i kontrolerem a aku odpowiedni będzie 4mm2? Następna kwestia to czym łączyć te przewody, kostkami czy złączkami Wago? Wago wygodniejsze ale znowuż gdzieś wyczytałem, że w przyczepie, gdzie występują drgania to łączenia powinny być skręcane bo złączki wago mogą się poluzować.

Bardzo proszę o konstruktywne uwagi i jestem otwarty na krytykę :)

1746292350_Schematinstalacji12Vwprzyczepie.thumb.png.0df6cd4bdbe48d04cb342420a3cca3b3.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster

@mirmar, po pierwsze to zacznę od stanu obecnego. Z pierwszego postu wynika, że masz już rozciągniętą instalację 12V w przyczepie i schodzi się ona do zasilacza. Z powyższego schematu wygląda, że chcesz utworzyć nową instalację dla urządzeń przyczepy z pominięciem zasilacza? Jeżeli tak, to jak się podłączysz pod 230V to urządzenia nie będą z tego korzystały. Kristofer ocenił Twój zasilacz jako "cienki" i raczej nie miał na myśli, byś go wywalił i już. Według mnie, skoro Twój zasilacz się nie nadaje do podłączenia pod planowaną instalację, to w pierwszej kolejności zainwestowałbym w jakiś polecany zasilacz/energoblok - były tematy na tym forum, musisz poszukać. Nie odcinaj się od 230V, bo w sytuacji awaryjnej może Ci uratować tyłek.

Co do Twojego schematu to koniecznie stosuj hebel(wyłącznik) między solarem a regulatorem. Bez tego nie będziesz mógł odłączyć akumulatora. Użyj dedykowanych kabli solarnych min. 6mm2, nie oszczędzaj na tym.

Hebel(wyłącznik) między regulatorem a AKU jest zbędny a nawet niewskazany, bo jeżeli ktoś go użyje to prawdopodobnie spali regulator. Co do grubości kabli to zależy od odległości. Mimo, że regulator jest tylko 10A to ja bym przewód do aku dał krótki i przewymiarowany 4mm2. Co do zastosowania bezpieczników na tej linii są podzielone zdania, według mnie lepiej zastosować.

Przy AKU nie masz żadnych bezpieczników !!!

Między AKU a przetwornicą muszą być bardzo grube i krótkie przewody

Przewody do odbiorników w zależności od długości oraz od tego, jakie maksymalne natężenie prądu może tam pójść. Tutaj też nie ma co oszczędzać, bo będą spadki napięcia.

 

Większość z tych rzeczy była opisana na forum, trzeba więcej poszperać.

Ja się wzorowałem na tym schemacie. 

W tym poście opisałem planowane grubości przewodów.

Czytaj, czytaj i opisuj swoje plany na forum, to może wypracujesz bezpieczne rozwiązanie dla siebie. Jak to napisał @S&A, ja też byłem rok temu w Twoim punkcie, więc ile będę mógł i potrafił, to Ci pomogę, bo widzę, że i tak pójdziesz samemu w tym kierunku.

Tak więc trzymam kciuki i przemyśl dwa razy każde podłączenie!!! Masz wątpliwości to się pytaj.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mirmar

@Ibuster, masz racje, bo zupełnie niepotrzebnie pomijałem zasilacz i planowałem rozprowadzenie nowej instalacji. To byłoby wyważanie otwartych drzwi. Czy wobec tego proponujecie wymienić ten zasilacz czy probowac podpiąc sie pod niego ze z instalacja solarną. Rozważam także przerobienie instalacji wtyczki w przyczepie z 7 pinowej na 13 pinów, na pewno po to by w czasie jazdy zasilać lodówkę z 12V, a może i także doładowywać akumulator z alternatora z samochodu. Zwłaszcza jest to istotne, że raczej będziemy często sie przemieszczać, czyli max 3-4 dni w jednym miejscu i w drogę, więc zarówno zasilanie lodówki w tym czasie jak i doładowywanie aku nabiera znaczenia.. Nie wiem czy ten zasilacz, jesli jest "cienki", pozwoli na takie rozbudowanie instalacji.

@Ibuster przeczytałem prawie cały Twój wątek, ale z tego co mogę podsumować to Twoja instalacji jest dużo "ambitniejsza" od tej jaką ja potrzebuje mieć. Mi wystarcza skromne źródła światła, zapewne jakis skromny TV a przede wszystkim możliwość ładowania telefonów i tabletów (ewentualnie laptopa) rodziny 2+3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...