Jump to content
mirmar

Instalacja elektryczna do niezależnego karawaningu

Recommended Posts

mirmar

Wtyczka i jej okablowanie jest 7-mio pinowe i 7-mio żyłowe. Na zdjęciu poniżej widać wtyczkę i puszkę, która jest pod przyczepą i do której wchodzi kabel z wtyczki (czarny kabel na dole zdjęcia) i wychodzą peszle rozprowadzające a raczej zasilające oświetlenie przyczepy.

20181112_130818.thumb.jpg.838cd5b6554ba65796a08e1cac97bcef.jpg

 

20181112_122639.thumb.jpg.672a52cd8b4d8ad5db43f5ffc5c59c9e.jpg

Wracając jeszcze do identyfikacji obwodów to podejrzewam, że obwód 11 pinu z zasilacza (czerwony kabelek) zasila iskrownik w lodówce. Na pewno jest przetransferowany na druga stronę przyczepy, tam gdzie jest kuchnia i wchodzi w część gdzie jest zabudowana lodówka na wysokości i w pobliżu iskrownika. Czy iskrownik ma zasilanie 12V? Jeśli tak to jest to jest to właśnie jego zasilanie.

Nie wiem jak miałbym podłączyć lodówkę na 12 V z gniazda samochodu, bo nie wiem w ogóle gdzie wchodzą kable do lodówki. Zasilnie lodówki na 230V jest na zasadzie zwykłej wtyczki, której kabel wychodzi z ciasnego miejsca między nadkolem a zabudowa lodówki i wpiętej w gniazdko (zdjęcie poniżej). Nie widziałem miejsca gdzie te kabelki wchodzą do lodówki gdzie mógłbym się wpiąć z zasilaniem 12V.

900340469_podaczenielodwki230V.thumb.jpg.69f9889ed727df5bae4b78da11afb0e9.jpg

Swoja drogą, to będę wzbogacał okablowanie do wtyczki z kabla 7-mio pinowego na 13 pinową. Kuchnia a dokładnie lodówka jest po drugiej stronie przyczepy niż zasilacz przyczepy. Skoro zasilanie 12V lodówki z gniazda samochodu ma być bezpośrednio z wtyczki to takim razie najsensowniej kabel z 10 pinu (gniazdo samochodu) prowadzić na jedną strone przyczepy, tam gdzie jest lodówka, a kabel z 9 pinu (gniazdo) prowadzić na druga stronę przyczepy, tam gdzie jest zasilacz?

Share this post


Link to post
Share on other sites
beloryb

Witam ja posiadałem Adrie 502 z 2000r i pod przyczepą miałem dwie  takie puszki i jedna była do dodatkowego zasilania a mianowice  +12 po stacyje do grzałki lodówki + 12 ciągłe do oświetlenia częsci przyczepy i minus oczywiście do obydwu 

Skan_20140615%20%284%29.jpg,maxwidth,1366.2000296115875,maxheight,656.7000142335892?f=Skan_20140615%20%284%29.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
beloryb

Skan_20140615 (4) (1).jpg

Znalazłem jeszcze orginalny schemat może się przyda mi pasował

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
mirmar

Beloryb, dizeki za schemat. Spróbuje poszukać, może i ja będe miął schemat do w swojej przyczepy.

Dokonałem nowego odkrycia, więc załaczam uaktualniony opis obwodów.

945363442_Schematobwodwelektrycznych.thumb.png.b2a9921cff5e6351a1756e10e336c2fe.png

Otóż wiem co to jest pin 13 (zasilacz). Okazało się, że pin 2 z gniazda przyczepy, czyli teoretycznie zasilanie światła przeciwmgłowego, wchodzi do części mieszkalnej przyczepy i wchodzi do zasilacza właśnie jako pin 13. Nie wiem czy jest to fabryczne czy "rzeźba" poprzedniego właściciela. Macie jakieś pomysły po co to jest zrobione? Co z tym można zrobić? Jaki to może mieć wpływ na moje plany, założenia? Czy mogę to jakoś wykorzystać? Czy to może działa tak, że jak mam podpięty samochód do przyczepy i włączę w samochodzie światło przeciwmgłowe to będe miał w całej instalacji zasilanie 12V w przyczepie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Wychodzi na to, że nie czytasz tego, co napisałem lub czytasz nieuważnie ;)

PS

Ten zasilacz z wyżej pokazanego schematu, to model "TRA W 23 H", o którym wspominałem, czyli z pełnym wyposażeniem w wyprowadzenia "1" do "14", więc nie wszystkie połączenia będą zgodne z tymi, które są u Ciebie. Potwierdza jednak to, co m.in. pisałem o zasilaniu oraz zabezpieczeniu lodówki.

Zasilanie z "przeciwmgłowych", to często standardowe rozwiązanie w przyczepach, które miały instalację do wtyczki tylko 7 przewodową. Cytat z ostatniego posta na poprzedniej stronie ;): "" Jeśli jednak wtyczka w oryginale była "7 pin", to przewód z "11" lub "13" będzie tym od " świateł przeciwmgłowych"

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
mirmar

Kristofer, chyba musisz do mnie pisać wolniej i większymi literami bo nie wszytsko po prostu kumam :) Szukam teraz opisu tego zasilacza "TRA W 23 H" i doświadczeń innych użytkowników przyczep z tym zasilaczem, ale tez niewiele a w zasadzie nic nie znalazłem. Nie wiem czy moje google gorzej działą ale tak to jest. Zawsze sypiesz ciekawymi linkami "jak z rękawa" więc jeśli znasz jakieś wątki dotyczące tego zasilacza to będę wdzięczny i z góry dziękuje.

Abstrahując to rozumiem, że jak podepne holownik i włacze w nim światło przeciwmgłowe to będę miał zasilanie 12V w przyczepie? Sprzedawca (handlarz) nic nie mówił, że jest taka instalacja bo bym to wcześniej sprawdził, ale widocznie sam nie wiedział. Czy pin 12 w zasilaczu umożliwia podpięcie drugiego źródła zasilania 12V, np. z regulatora?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

:)

Może to być TRA W 23 H, ale też TRA W 12 F, TRA W 12 D i być może jeszcze inne, których nie pamiętam, a różnice miedzy nimi są dosyć ulotne.
Nie szukaj opisu dla tego zasilacza, ponieważ raczej go nie będzie i nic Ci on nie da. Poza tym, mogę Ci napisać to, co zechcesz o nim wiedzieć, jednak powtórzę trzeci raz: do tego, co opisywałeś, a masz zamiar zrobić, ten zasilacz się nie nadaje. Po prostu nie będzie to prawidłowo działać i w pełnym zakresie.
Zasilacz jest mało popularny i informacji o nim praktycznie brak. Jeśli zostawiłbyś instalację przyczepy w obecnym stanie, tak jak jest i zupełnie nic byś nie przerabiał poza zmianą wtyku na Jaeger 13 pin, to można by było podłączenia wykonać tak, że po przyłączeniu przyczepy do samochodu, zasilacz przełączy obwody, ale z instalacji samochodu, wciąż będzie zasilany tylko fragment oświetlenia wewnątrz przyczepy oraz pompki wody - tak to działa. Dodam jeszcze, że wyłącznie dla oświetlenia żarowego, w żadnym razie dla LED.
Z oświetleniem LED, instalacją PV i zasilaniem wszystkiego, jak planujesz, to nie zadziała. Wybacz, ale nie dam rady napisać tego po raz piąty. ;)
Powinieneś zdecydować się na którąś z propozycji podanych przez Kol. Ibuster.
Zakładając, że w przyczepie przez poprzednie lata nikt nic nie zmieniał i wszystkie podłączenia działają prawidłowo, to zasilanie części odbiorników powinno działać właśnie po włączeniu "przeciwmgłowego". Co do wyprowadzenia "12" zasilacza, to nie mam obecnie takiego zasilacza przed sobą i nie pamiętam, czy jest to konkretnie "12", ale jest to do sprawdzenia. Pytanie tylko: po co? :niewiem:

Patrząc na schemat zamieszczony kilka postów wyżej, przypuszczam, że elementy oznaczone alfabetyczne, posiadają następujące znaczenie/funkcje:

1739779133_Mojeprzypuszczenia.jpg.b594bb6afc204c2a0c4e776c429a4b6c.jpg

PS

Na podstawie dotychczasowych informacji, nie powinieneś już mieć kłopotu z identyfikacją poszczególnych obwodów. Pozostanie tylko kwestia, abyś się zdecydował na konkretny wariant przeróbki.

Zrób foto panelu lodówki. Spróbuj zajrzeć za lodówkę, po zdjęciu kratek wentylacyjnych na zewnętrznej ścianie przyczepy - może będą tam widoczne jakieś podłączenia, chociaż częściej są jednak na górnej części obudowy lodówki.

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
mirmar

Generalnie jestem przygotowany by wdrożyć koncepcję nr 2 kol. Ibustera tym bardziej, że wcześniej tez tak to sobie wyobrażałem więc zgromadziłem już potrzebne materiały.

Jednak po wczorajszym odkryciu, że pin 12 w zasilaczu jest wejściem napięcia 12V trochę mi to zamieszało w głowie. Dzisiaj podpiąłem holownik by sprawdzić to zasilanie 12V z samochodu przez pin od światła przeciwmgłowego. Z gniazda samochodowego jest zasilany cały układ w przyczepie, czyli oświetlenie, pompki wody, łącznie z lodówką, która jak się okazało jest zasilana pinem 11 w zasilaczu. Nawet ledy działają poprawnie. O ile przy zasilaniu z 230V zasilacz nie radzi sobie z ledami, bo pulsują, o tyle zasilane z gniazda samochodu świecą poprawnie.

Przepiałem także na chwilę zasilanie z samochodu ale poprzez pin 12 w zasilaczu i wygląda na to że działają zamiennie, bo też wszytsko działało.

Następnie podpiąłem  wyjście z regulatora PV do pinu 12 i też zasilało wszystkie obwody i ledy działały poprawnie. Nawet mam wrażenie, że z regulatora idzie lepsze napiecie lub większe natężenie niż z gniazda samochodu bo o ile przy zasilaniu z samochodu kontrolka na panelu lodówki zasialania 12V świeciła się słabo o tyle jak podłączyłem zasilnie z regulatora PV ta sama kontrolka zaświeciła się jaśniej (powiedziałbym właściwie).

Sprawdziłem tez wariant w którym przez pin 13 układ był zasilany 12V z gniazda samochodu i podpiąłem przez pin 12 zasilanie z regulatora PV. Zauważalne było tylko to, że kontrolka zasilania 12V na panelu lodówki świeciła się jaśniej i słychac był że przekaźnik przełącza. Wygląda na to, że w przekaźniku pin 12 ma priorytet przed pinem 13 bo jesli sa podpięte dwa zasilania przez obydwa te piny to jednak zasilał pinem 12. Robiłem to troche na szybko więc odwrotnego podłączenia (pin 12 to zasilanie z przyczepy a pin 13 to zasilanie z PV) nie sprawdzałem, więc nie jestem pewien czy wtedy by także przełączył na zasilanie pinem 12 przed 13.

Na pewno zmienię wtyk w przyczepie z 7 pinowego na 13 w takim zakresie, że zasilanie części mieszkalnej przyczepy, które obecnie jest podłączone do świateł przeciwmgłowych podłącze do pinu 10 tak by zasilnie podłączyć jak będzie włączona stacyjka w samochodzie. Dodatkowych kabli (żył) na razie chyba nie będę robił. Zasilanie 12V z gniazda samochodu jest mi potrzebne w zasadzie tylko by zasilać lodówkę w czasie jazdy i nic więcej, więc taki układ to spełni.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mirmar

Zmieniłem wtyczkę w przyczepie na 13 pinową, bez zmiany kabla, który dalej jest 7-mio żyłowy. Skoro żyła, która była dedykowana do oświetlenia przeciwmgłowego (przyczepa nie ma takiego oświetlenia) była oryginalnie podłączona do części mieszkalnej to zmieniłem tylko podłączenie tej żyły do pinu 10 wtyczki czyli zasilanie przy włączonym zapłonie. W zasilaczu ta żyła z zasilania z holownika jest dalej podłączona do pinu 13 zasilacza. Wszystkie obwody w zasilaczu działają, tj oświetlenie ledowe, pompki wody, lodówka 12V. Ledy działają poprawnie -nic nie pulsuje.

Do pinu 12 w zasilaczu podłączyłem zasilanie z regulatora PV. Na tym zasilaniu też wszystkie obwody działają, czyli wszystkie światła, pompki wody, lodówka 12V. Wszystko wydaje się działać poprawnie. Ledy świecą poprawnie. Nic niepokojącego nie zauważyłem.

Gdy jestem podpięty pod 230V to tez oczywiście wszystkie obwody działają, światło, pompki, lodówka (230V) z tą różnicą, ze Ledy pulsują. Oświetlenie ledowe jest wpięte w obwody jakie były dotychczas więc i oświetlenie żarnikowe/halogenowe też jest możliwe. Po prostu powyciągałem żarówki żarnikowe/halogenowe. Ponadto jak jestem podpięty pod wszystkie 3 źródła zasilania, czyli z regulatora PV, z gniazda holownika i sieciowe 230V, to kolejność jest taka jak podałem, tj:

1. regulator PV (jeśli go wyłączę to zasilanie przechodzi na:)

2. zasilanie 12V z gniazda holownika (jeśli odłączę zasilanie holownika to przechodzi na:)

3. Zasilanie 230V. W tym momencie, czyli po odłączeniu dwóch źródeł zasilania 12V, ledy zaczynają pulsować.

Oczywiście gdy jestem jednocześnie podpięty pod zasilanie 12V i 230V lodówkę mogę włączyć pod 230V.

Obecny schemat zasilacza wygląda tak:

2051101477_Schematobwodwelektrycznych.thumb.png.8387758f892d995afebdecdd15e3bc8b.png

 

I powstaje pytanie zasadnicze:

A) Czy zmienić na koncepcję o której pisał kolega Ibuster? Cały osprzęt, materiały potrzebne do tego mam.

B ) Czy tak zostawić, skoro wszystko, włącznie z ledami wydaje się działać poprawnie.

Oczywiście jeśli nie niesie to jakichś ukrytych, przykrych niespodzianek w przyszłości to skłaniam się do rozwiązania B, bo w zasadzie nic więcej nie musiał bym robić a poza tym nie musiałbym robić dodatkowej puszki z dodatkową skrzynka z bezpiecznikami i innymi elementami instalacji.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

To, co opisujesz, to zachowanie, które było do przewidzenia przy takim podłączeniu, więc nie ma w tym nic dziwnego. Nie jest to jednak podłączenie poprawne i trudno przewidzieć, co w przyszłości z tego wyniknie. De facto, łączysz bezpośrednio wyjście kontrolera PV, z plusem akumulatora samochodu. Nie jest poprawnym, łączenie wyjścia kontrolera dla odbiorników, z wyjściem zasilania z instalacji samochodu (+ akumulatora samochodu / alternatora). Inną z kolei sprawą jest prawdopodobny spadek napięcia na samym przyłączu lodówki i tu też trudno powiedzieć, czy lodówka będzie działać zadowalająco, dopóki nie zmierzysz napięcia pod obciążeniem (zakładam, że nic poza lodówką, nawet oświetlenie) nie będzie uruchomione w czasie pracy samej lodówki). Nie jest wykluczone, że przy takich założeniach, grzałka dostanie jeszcze dostateczne napięcie do poprawnej pracy, ale obecnie to loteria. Powtarzając to, co już pisałem: zasilacz nie pełni jakiejkolwiek roli dla zasilania lodówki. Umieszczono jedynie na jego płytce bezpiecznik dla lodówki i to cała "tajemnica". Nieprawidłowa praca całości objawia się ponadto pulsowaniem oświetlenia LED, a dzieje się to wyłącznie z winy zasilacza i oczywiście nie jest dla LED obojętne. W pozostałych przypadkach, które podajesz, wszystko musi działać prawidłowo, ponieważ trudno byłoby się spodziewać, aby było źle, gdy zasilasz wszystko z akumulatora samochodu, bądź akumulatora instalacji PV (zasilacz jest wtedy zupełnie pomijany za sprawą przekaźnika). Zatrzymanie zasilacza w przyczepie przy obecnym "kształcie" instalacji, powoduje opisane właśnie nieprawidłowości, a jednocześnie, gdy przyczepa jest przyłączona do zewnętrznej sieci ~230 V, nie umożliwia poprawnej pracy dla wszystkich zainstalowanych w przyczepie odbiorników, co jest przecież głównym powodem posiadania takiego zasilacza.
IMHO

Share this post


Link to post
Share on other sites
sebka34

Tak się zastanawiam , znalazłem zetknąłem się z urządzeniem firmy Votronic 

Votronic 1266 LCD-Batterie-Computer 200 S Smart-Shunt 200A

lecz cena jest straszna. Nie zetknął się nikt z szanownego grona z innym tak mądrym i dokładnym urządzeniem, lecz tańszym 

Ten komputer musi mieć dedykowany regulator oraz bocznik i dwa Aku na pokładzie co sprawia że trzeba mocno rozbudować instalację i wrzucić do przyczepy dodatkowe kilogramy w postaci dodatkowego akumulatora.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
mirmar

Dzisiaj się wziąłem za podłączenie oświetlenia zewnętrznego -mam na myśli lampkę "rekreacyjną" przy wejściu. Obecnie jest zasilanie tradycyjna żarówką. Podłączyłem oświetlenie LED i oprócz konieczności wymiany bezpiecznika, który obsługuje obwody 1 i 2, to oświetlenie działa. Działa, ale... tylko na 230V. Po wyłączeniu zasilania 230V i przełączeniu na zasilanie z akumulatora 12V oświetlenie nie działa. Nie ukrywam, że to mnie mocno zdziwiło. Czy to jest standardem w przyczepach, że oświetlenie na zewnątrz jest zasiane na 230V mimo, że reszta oświetlenia jest na 12V. Przy włączniku i przy lampce plus jest poprowadzony fioletowym kabelkiem więc zakładam, ze wyjście nr 1 w skrzynce rozdzielczej to właśnie to oświetlenie tej lampki. Dalej nie ustaliłem co miało by byc zasilane z wyjścia nr 2, które w takim razie jest także na 230V a nie na 12V.

Jako, że nastawiam się na niezależny karawaning, czyli bez dostępu do 230V zamierzam problem rozwiązać w taki sposób, że fioletowy kabelek z wyjścia nr 1 podłącze do innego, wolnego wyjscia, np. nr 5 gdzie wiem, ze jest 12V.

 

1310852074_Schematobwodwelektrycznych.thumb.png.b7606ac8e5fa880f65a2c3f51f8bb143.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
witus

Wg mnie oświetlenie do tej lampki przedsionka raczej tu nie dochodzi, przecież jest na 230V, a to bezpieczniki 12V.

Na ścianie przyczepy, po stronie gdzie jest lampka powinny być puszki pod sufitem 12 i 230V. Odszukaj w puszce odpowiedni kabelek i przełóż do puszki obok.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster

Coś mi się tu ku.y nie trzyma

10 godzin temu, mirmar napisał:

Obecnie jest zasilanie tradycyjna żarówką. Podłączyłem oświetlenie LED

Jeżeli miałeś "tradycyjną żarówkę" to według mnie była ona na 230V więc "oświetlenie led" także musiałeś podłączyć z zasilaczem 230V->12V. Możesz to potwierdzić lub zaprzeczyć, bo inaczej dalej nie pójdziemy. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
mirmar

Bezpiecznik jest od obwodu tej lampki przedsionkowej. Sprawdziłem. Puszka na ścianie pod sufitem też jest. Patrzyłem na szybko więc jej nie rozkręcałem ale jest to pewnie właściwy trop.

1 minutę temu, lbuster napisał:

Jeżeli miałeś "tradycyjną żarówkę" to według mnie była ona na 230V

Pisząc tradycyjna żarówka to miałem na mysli nie LED tylko z żarnikiem. Nie wiem czy oprawa jest przygotowana pod żarówkę 12V czy 230V. Żarówki jako takiej tam nie było od początku jak cepke kupiłem, a jej gniazdo jest trochę zdezelowane. Żałuje, że nie przyjrzałem się dokładniej oznaczeniom na tej oprawie bo może tam było jakiejś oznaczenie. Nie chciałbym ponownie demontować tej oprawy bo jest mocno spękana i boje się czy się nie rozleci. Wczoraj ją troche pokleiłem, porobiłem otworki by wypuścić kabelek do Ledów a skręcając ją i jeszcze dodatkowo ją skleiłem. Nie wiem czy nie rozejrze się na nową oprawą tzn. w lepszym stanie ale to dopiero po powrocie bo za 2 tygodnie wyjeżdżam na pierwszy dłuższy karawaning. Wieczorem postaram się sprawdzić próbnikiem jakie jest napięcie na tym obwodzie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...