Skocz do zawartości

Instalacja elektryczna do niezależnego karawaningu


mirmar

Rekomendowane odpowiedzi

Pisałeś tylko o regulatorze(solar) oraz o ładowarce 230V. Te dwa elementy podłączasz bezpośrednio (plus bezpieczniki) i o nic się nie martw. Ładowanie z alternatora samochodu to inna kwestia i tego nie uwzględniałem przy odpowiedzi. Ja z tego zrezygnowałem i jak na razie nie żałuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 175
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

  • 3 miesiące temu...

Cześć i czołem, kluski z rosołem :)

aktywnie na forum siedzę w sumie od niedawna, ale przez ostatni miesiąc dzień w dzień czytam i czytam, aby się dokształcić. Dzięki Waszym wpisom już wiele się nauczyłem i myślę, że co nieco już zrozumiałem.
W swoim Bürstnerze 480 TK FUN (2004) mam ten sam zasilacz i także planuję montaż instalacji solarnej. Mam już pewien pomysł jak ją podłączyć, a lektura na którą tutaj trafiłem (dzięki Kristoferowi :yes: - umieściłeś link do tego wątku w innym wątku, który czytałem, a ten mi zupełnie umknął) mocno ułatwiła mi decyzję.
Tak więc podzielę się moim pomysłem - może komuś się przyda, a może ktoś mnie sprowadzi na ziemię, zauważając jakieś kardynalne błędy. :mod:

Wpierw o stanie aktualnym:

Gdy jeszcze jeździliśmy Volvo używaliśmy prądu na dzikich noclegach tylko w ramach oświetlenia, spłuczki i pompki oraz iskrowników. Wszystko działało cacy, prócz nawiewu pieca 
(choć nie jestem pewien, bo i tak nie chciałem za bardzo męczyć aku samochodu) i światła w łazience, choć to rozwiązałem wówczas latareczką i mam zamiar to zbadać przy teraźniejszych przeróbkach dopiero.
Samochód na noc, jak już wszyscy szli spać był odpinany i koniec. W związku z tym, że to nie najwygodniejsze rozwiązanie zdecydowałem się na PV.
W aktualnym aucie dochodzi do tego, że już od strony instalacji samochodu nie mam napięcia na pinie, który odpowiada za prąd w przyczepce. W tej chwili nie czuję się jednakże na siłach, żeby jeszcze grzebać w pogmatwanej francuskiej instalacji, więc zdecydowałem, że zrobię jak następuje:

Regulator ładowania podłącze pod 13 pin zasilacza w przyczepce, który odpowiadał za wejście 12V z samochodu i tym samym będzie mi działało to, co działało wcześniej, a regulatorowi nic nie powinno się stać, bo przecież zasilacz TRA W23J (W 23 J) nie ładował mi akumulatora samochodowego, więc analogicznie nie będzie próbował ładować regulatora.
Ewentualnie, jeśli u mnie pierwszy właściciel nie bawił się z pinem 12 zasilacza przyczepki, może podłączę regulator po prostu tam i też powinno działać wg doświadczeń @mirmara. To jeszcze sobie sprawdzę i dam Wam oczywiście znać.

Problem zasilania lodówki w trakcie jazdy mam zamiar rozwiązać podłączając ją do pina samochodu, który jest zasilany po zapłonie (aktualnie jest ona podpięta w taki sposób, że mogłaby mi wyżłopać cały prąd z auta). Chyba puszczę to bezpośrednio z rozgałęzienia w którym się łączą kable z wtyczki przyczepki z tymi wewnątrz przyczepki, żeby była krótsza droga do lodówki i dodam bezpiecznik na samą lodówkę.

Wydaje mi się, że na nasze potrzeby mało-rodzinkowe to będzie zupełnie wystarczało, a nie będę musiał się pozbywać zasilacza, gdybym czasem jednak potrzebował 230V. Wtedy będę się tylko musiał martwić o poprawne działanie LEDowych żarówek, skoro ten zasilacz daje 12V AC, zamiast DC, ale na tak sporadyczne sytuacje chyba poprostu zmienie żarówki (stare dalej wożę jako zapasowe w szafie :D

 

W dniu 22.11.2018 o 00:58, mirmar napisał:

Zmieniłem wtyczkę w przyczepie na 13 pinową, bez zmiany kabla, który dalej jest 7-mio żyłowy. Skoro żyła, która była dedykowana do oświetlenia przeciwmgłowego (przyczepa nie ma takiego oświetlenia) była oryginalnie podłączona do części mieszkalnej to zmieniłem tylko podłączenie tej żyły do pinu 10 wtyczki czyli zasilanie przy włączonym zapłonie. W zasilaczu ta żyła z zasilania z holownika jest dalej podłączona do pinu 13 zasilacza. Wszystkie obwody w zasilaczu działają, tj oświetlenie ledowe, pompki wody, lodówka 12V. Ledy działają poprawnie -nic nie pulsuje.

Do pinu 12 w zasilaczu podłączyłem zasilanie z regulatora PV. Na tym zasilaniu też wszystkie obwody działają, czyli wszystkie światła, pompki wody, lodówka 12V. Wszystko wydaje się działać poprawnie. Ledy świecą poprawnie. Nic niepokojącego nie zauważyłem.

Gdy jestem podpięty pod 230V to tez oczywiście wszystkie obwody działają, światło, pompki, lodówka (230V) z tą różnicą, ze Ledy pulsują. Oświetlenie ledowe jest wpięte w obwody jakie były dotychczas więc i oświetlenie żarnikowe/halogenowe też jest możliwe. Po prostu powyciągałem żarówki żarnikowe/halogenowe. Ponadto jak jestem podpięty pod wszystkie 3 źródła zasilania, czyli z regulatora PV, z gniazda holownika i sieciowe 230V, to kolejność jest taka jak podałem, tj:

1. regulator PV (jeśli go wyłączę to zasilanie przechodzi na:)

2. zasilanie 12V z gniazda holownika (jeśli odłączę zasilanie holownika to przechodzi na:)

3. Zasilanie 230V. W tym momencie, czyli po odłączeniu dwóch źródeł zasilania 12V, ledy zaczynają pulsować.

Oczywiście gdy jestem jednocześnie podpięty pod zasilanie 12V i 230V lodówkę mogę włączyć pod 230V.

Obecny schemat zasilacza wygląda tak:

2051101477_Schematobwodwelektrycznych.thumb.png.8387758f892d995afebdecdd15e3bc8b.png

 

I powstaje pytanie zasadnicze:

A) Czy zmienić na koncepcję o której pisał kolega Ibuster? Cały osprzęt, materiały potrzebne do tego mam.

B ) Czy tak zostawić, skoro wszystko, włącznie z ledami wydaje się działać poprawnie.

Oczywiście jeśli nie niesie to jakichś ukrytych, przykrych niespodzianek w przyszłości to skłaniam się do rozwiązania B, bo w zasadzie nic więcej nie musiał bym robić a poza tym nie musiałbym robić dodatkowej puszki z dodatkową skrzynka z bezpiecznikami i innymi elementami instalacji.

Tak więc bardzo dziękuję za Wasze powyższe, a przede wszystkim Twoje mirmarze pomiary, opisy, doświadczenia, gdyż bardzo mi pomogły!
Jak coś już sklecę, to wyślę zdjęcia i powiem co i jak działa ;) .....lub o zgrozo NIE działa :]

Pozdrowionka dla wszystkich, Jasiek :serducha:

 

PS
powiem Wam, że miło korzystać z tak kulturalnego i przyjaznego forum!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego. Ja u siebie sprawę migających ledow załatwiłem bardzo prosto. Zamówiłem żarówki AC/DC 12-24V. Problem przy podpięciu pod 230V jest tak, że prąd idzie z trafo 12vac. Takie żarówki rozwiązują sprawę i nie migoczą. Jeżeli dobrze pamietam, bo nie mam teraz dokumentacji, do której zresztą link umieszczałem, to zasilanie 12vac dotyczy tylko pinow 1i 2. Ale musiałbyś sobie to sprawdzić multimetrem. 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Panowie, to ja jeszcze się dołączę do pytań odnośnie instalacji fotowoltanicznej w przyczepie. Robię układ taki jak na schemacie ale bez automatycznie przełączanego 230 z przetwornicy.

Zastosowane elementy:

- Panel fotowoltaniczny 160W https://suntrack.pl/panele-elastyczne/2412-panel-sloneczny-elastyczny-150w.html

- Regulator MPPT 10A: https://suntrack.pl/regulatory-mppt-smart-bt/2439-regulator-ladowania-mppt-bt.html

- Akumulator kwasowy 100ah (taki)

- Zasilacz/Ładowarka tak jak na schemacie Perfect Charge IU812

- Przetwornica WAECO MSI-212 150W 12V/230V

I mam takie pytanie, mam na pokładzie przyczepy energoblok HVS30 i teoretycznie mogę podłączyć wyjście Load z regulatora do wejścia 12v tego Energobloku i powinno być git. Ale ponieważ ten energoblock ma tylko wydajność prądową 2,5A, to czy można podłączyć instalację przyczepy bezpośrednio do regulatora (daje 10A więc jest sporo więcej niż energoblok) a sam energoblok bym wywalił? Czy są jakieś przeciwwskazania do takiej instalacji? Czy taki układ nie będzie miał jakiegoś ujemnego wpływu na aku (brak automatycznego przepięcia instalacji 12v na zasilacz energobloku przy podłączeniu 230v - przy takim układzie 12v stale jest pobierany z regulatora, a w tym czasie aku jest jednocześnie doładowywany przez IU812).

 

post-8228-0-44575100-1427987152.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, norton napisał:

Czy są jakieś przeciwwskazania do takiej instalacji?

Nie bardzo rozumiem co chcesz zrobić i w jakim celu. Teraz akumulator masz podłączony pod elektroblok i chcesz go podłączyć pod regulator MPPT ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minute ago, PolariS said:

Nie bardzo rozumiem co chcesz zrobić i w jakim celu. Teraz akumulator masz podłączony pod elektroblok i chcesz go podłączyć pod regulator MPPT ? 

Obecnie jest tylko elektroblok w przyczepie, z niego rozchodzi się na przyczepę instalacja 12V, a ja chcę z niego zrezygnować przy robieniu nowej instalacji ponieważ ma on ograniczenie do 2,5A, i 12V na przyczepę puścić bezpośrednio z regulatora MPPT (to wszystko przy okazji dokładania całej instalacji fotowoltanicznej i akumulatora, w tej chwili nic jeszcze nie mam czeka na monaż)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, norton napisał:

Obecnie jest tylko elektroblok w przyczepie, z niego rozchodzi się na przyczepę instalacja 12V, a ja chcę z niego zrezygnować przy robieniu nowej instalacji ponieważ ma on ograniczenie do 2,5A, i 12V na przyczepę puścić bezpośrednio z regulatora MPPT

Skoro taka modyfikacja i taka modyfikacja to możesz tak zrobić. Tak obrazowo odpisując - Mogę podnieść 10kg ciężaru ale żona daje mi torbę z zakupami o wadze 2.5kg  czy coś mi będzie?  Gorzej mi będzie gdy będę mógł podnieść 2.5kg a żona da torbę z zakupami o wadze 10kg. wtedy ja (regulator MPPT) skapituluję ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, norton napisał:

I mam takie pytanie, mam na pokładzie przyczepy energoblok HVS30 i teoretycznie mogę podłączyć wyjście Load z regulatora do wejścia 12v tego Energobloku i powinno być git. Ale ponieważ ten energoblock ma tylko wydajność prądową 2,5A, to czy można podłączyć instalację przyczepy bezpośrednio do regulatora (daje 10A więc jest sporo więcej niż energoblok) a sam energoblok bym wywalił? Czy są jakieś przeciwwskazania do takiej instalacji? Czy taki układ nie będzie miał jakiegoś ujemnego wpływu na aku (brak automatycznego przepięcia instalacji 12v na zasilacz energobloku przy podłączeniu 230v - przy takim układzie 12v stale jest pobierany z regulatora, a w tym czasie aku jest jednocześnie doładowywany przez IU812).

Witam! Mam nadzieję, że pytanie zadałeś jeszcze przed zakupem elementów planowanej instalacji.:hmm:   Zacznę może od tego, że "HVS30", to "średniowiecze" techniczne i z pewnością nie jest to żaden energoblock, a najzwyklejszy zasilacz, choć i to jest zbyt łaskawa nazwa na ten "kawałek" transformatora z czterema diodami. Jak sam zauważyłeś, jego wydajność prądowa to jakieś nieporozumienie przy zastosowaniu w przyczepie. Może zasilać najwyżej pompkę wody oraz jakieś bardzo skromne oświetlenie i tylko wtedy, gdy nie włączy się wszystkiego w tej samej chwili.
Wywal to bez jakichkolwiek skrupułów, zwłaszcza, że planujesz zastosować Waeco/Dometic PerfectCharge IU 812. To nie tylko "inteligentna" ładowarka, ale również zasilacz.
Rysunek, który zamieściłeś, narysowałem dla kogoś w innym temacie. Poniżej zamieszczam taki pod Twoje potrzeby (funkcjonalne i najprostsze podłączenie wspomnianego zasilacza), jednak z kilkoma uwagami:

1) powinieneś zmienić kontroler na taki, jak na rysunku lub zastosować taki, jak zamierzałeś, ale wtedy trzeba zmienić panel na ok. 120 W (absolutne max 140 W).
2) dla wspomnianego zasilacza, akumulator powinien mieć pojemność max 100 Ah, jednak biorąc pod uwagę zastosowane elementy (panel i kontroler), będzie to pojemność zbyt mała. Zastosowałbym accu ok. 120 - 130 Ah  GEL, ew. AGM, zamiast tego, który proponowałeś, a ideałem byłby akumulator tej samej firmy, co kontroler. Należałoby się jedynie pogodzić z faktem, że rozładowany częściowo akumulator, podczas doładowywania z sieci ~230 V byłby ładowany nieznacznie dłużej - moim zdaniem, kwestia do pominięcia. Można oczywiście dać inny ("mocniejszy") model zasilacza z funkcją ładowarki, ale koszt znacznie wzrośnie, a jak pisałem, efekt raczej nie będzie tego warty. To wszystko przy założeniu, że pojemność akumulatora będzie odpowiednia, czyli większa.  
IMHO

Przykład z VE.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 hours ago, Kristofer said:

Witam! Mam nadzieję, że pytanie zadałeś jeszcze przed zakupem elementów planowanej instalacji.

Niestety większa część sprzętu już kupiona ale myślę że jest jeszcze możliwość pewnych zmian.

 

6 hours ago, Kristofer said:

Wywal to bez jakichkolwiek skrupułów, zwłaszcza, że planujesz zastosować Waeco/Dometic PerfectCharge IU 812

tak w takim razię zrobię ?

6 hours ago, Kristofer said:

1) powinieneś zmienić kontroler na taki, jak na rysunku lub zastosować taki, jak zamierzałeś, ale wtedy trzeba zmienić panel na ok. 120 W (absolutne max 140 W)

Ja kupiłem gotowy zestaw https://suntrack.pl/zestawy-do-kampera/2414-zestaw-kamper-150w-mppt.html i tam właśnie jest na wyposażeniu ten regulator 10A. Nawet dzwoniłem do tej firmy aby się dopytać czy może nie lepiej zamienić na ten większy 15A ale mi powiedzieli że konieczności nie ma bo ten też będzie działał z tym panelem i już trochę tych instalacji sprzedali. Ale myślę że może w takim razie wymienić ten 160W panel na 100W https://suntrack.pl/panele-elastyczne/2274-panel-sloneczny-elastyczny-100w.html? (niestety w ofercie widzę tylko z elastycznych mniejsze po 160W tylko 100W). I patrząc na czas ładowania podany w tabelce pod wspomnianym panelem to czas ładowania rozładowanego aku 110ah przy panelu 100W to 13,2 h (przy aku 100ah wnioskuję że będzie troszkę krótszy) więc chyba ok mieć na noc znowu podładowany aku po całym dniu (ciekawe jak te czasy wyglądają względem rzeczywistości w słoneczny dzień :) ale nawet dwa dni ładowania będą dla nas ok myślę).

6 hours ago, Kristofer said:

2) dla wspomnianego zasilacza, akumulator powinien mieć pojemność max 100 Ah, jednak biorąc pod uwagę zastosowane elementy (panel i kontroler), będzie to pojemność zbyt mała. Zastosowałbym accu ok. 120 - 130 Ah  GEL, ew. AGM, zamiast tego, który proponowałeś

Wiem że wybór aku kwasowego nie jest tym "najlepszym" wyborem, ale celowo zdecydowałem się na kwasiaka z paru powodów (nie wiem czy słusznych ?

- kwasowy jest prawie połowę tańszy niż odpowiedni GEL, a i też trzeba być bardzo uważnym przy kupowaniu aku GEL bo słyszałem że pod nazwą GEL czasem sprzedawane sę tak naprawdę aku AGM.

- spotkałem się z opiniami że GEL jest bardziej wrażliwy na traktowanie np zimowanie niż zwykły kwasiak, a także zdarzają się przypadki że mimo deklaracji długiego życia potrafię dużo wcześniej paść.

- no i jeszcze jedno, będę też podłączał mover Obelink prestige 2 i w jego danych technicznych było napisane że może pobierać do max 120A i do takich poborów prądu GEL nie do końca się nadaje i zmniejszają one żywotność tego typu aku.

Ten kwasiak którego wybrałem ma szczelinę do odprowadzania gazów i zamierzam aby zminimalizować ryzyko, zrobić odprowadzenie ich pod podłogę (aku będzie umieszczony w środku przyczepy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, norton napisał:

może pobierać do max 120A i do takich poborów prądu GEL nie do końca się nadaje i zmniejszają one żywotność tego typu aku

słusznie wnioskujesz.

 

3 godziny temu, norton napisał:

Ten kwasiak którego wybrałem ma szczelinę do odprowadzania gazów i zamierzam aby zminimalizować ryzyko, zrobić odprowadzenie ich pod podłogę (aku będzie umieszczony w środku przyczepy).

A najlepiej by było gdyby w miejsce wyprowadzenia gazów akumulatora założyć trójnik i dać 2 rurki jedną w górę nad akumulator i na dach albo bok przyczepy a drugi pod podłogę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minutes ago, PolariS said:

A najlepiej by było gdyby w miejsce wyprowadzenia gazów akumulatora założyć trójnik i dać 2 rurki jedną w górę nad akumulator i na dach albo bok przyczepy a drugi pod podłogę. 

Dzięki za pomysł, czyli zrobić jak by taki komin i do niego doprowadzić rurkę z AKU. Będę musiał przemyśleć to rozwiązanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, norton napisał:

jak by taki komin

Tak ponieważ z akumulatora wydostaje się siarkowodór (cięższy od powietrza - to czujemy)  oraz wodór (znacznie lżejszy od powietrza) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z całym szacunkiem Koledzy ale wydaje mi się że niezależny system energetyczny pojazdu kempingowego nie musi być złożony z dedykowanych drogich urządzeń np, Dometica czy podobnej firmy. Owszem ja rozumuje już w troszkę innym choć zbliżonym uwarunkowaniu niż przyczepa bo kampervana ale wydaje mi się że spokojnie można osiągnąć to również dla przyczepy.

W założeniu ze chcemy mieć full autonomie 12 i 230v potrzebujemy przecież :
system fotowoltaiki - panele, regulator, akumulator, i tu nie uciekniemy z niczego
dla 230V potrzebujemy przetwornicę i urządzenie które ja odłączy automatycznie po podpięciu się do słupka
potrzebujemy oczywiście zabezpieczenia
cała reszta to odbiorniki i ew jakiś wskażniczek lub kilka wskaźniczków

Sensowny elektroblok dedykowany dla pojazdów kempingowych sporo  kosztuje i nie zawsze też załatwi nam wszystko co byśmy chcieli  -
Wydaje mi się że bez przetwornicy   też nie do końca da to pełną  autonomię - której ideą sa te 2 napiecia i rodzaje pradu
Warto by chyba te klocki przeliczyć aby wiedzieć w która stronę iść - oczywiście trochę wiedzy przy "klockowaniu"  jest potrzebne ale to nie jest jakiś kosmos

Taki przykładzik - ładowarka 20A AZO kosztuje ok. 300zł - a ładowarka 25A Dometic 1500zł  -  przetwornica Dometic 1000/2000W kosztuje 1800-1900zł - przetwornica AZO 1100/2000W kosztuje 1000zł - przykłady są tak na szybko z pierwszych lepszych sklepów oraz oczywiście należy wnikliwie porównać możliwości i wszystkie parametry obu urządzeń - ale chodzi mi o sam sens takiego rozwiązania z klocków a niekoniecznie z dedyków uznanych firm produkujących dla karawaningu - nalepka for camper niestety kosztuje czasem niemało :) 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.