Jump to content
Tweety1980

Lodówka Thetford n3010 wszystkie diody migają

Recommended Posts

vrs
Godzinę temu, lbuster napisał:

No i dlaczego nie mierzysz napięcia na bezpieczniku plusa po zapłonie? Przecież nim idzie prąd do lodówki. No chyba, że to Twoje przejęzyczenie.

Przejęzyczenie oczywiście, plus po zapłonie, bezpieczniki od przyczepy mam w bagażniku.

Godzinę temu, lbuster napisał:

No właśnie pytanie jest, jak masz to zmostkowane? Jeżeli na konektorkach włożonych w listwę to patrzysz na konektorkach wejściowych (od samochodu) i na konektorkach wyjściowych (do lodówki). U mnie to tak wyglądało i przez słaby kontakt się grzało i stopiło izolację. Jak masz to inaczej zrobione to napisz.

Tak, mam tak samo jak u Ciebie na zdjęciach tylko kabli mam ze 3x tyle. Zrobię zdjęcie po południu / wieczorem. Nie ma to jak hasać z latarką po ciemku w przyczepie :)

Na dodatek te wszyskie miejsca są tak zrobione żeby dostęp tam był jak najtrudniejszy...

Godzinę temu, lbuster napisał:

Niestety, ja mam przewody bezpośrednio do lodówki (nie przez zasilacz/energoblok) więc nie wiem, jak to jest u Ciebie. Jednak ja bym na razie tego tematu nie dotykał, skoro wcześniej jest taki spadek napięcia.

U mnie też tak jest, może coś napisałem nie tak. Z tej puszki na wejściu przewody idą u mnie od razu do lodówki. Poza zasialniem sterowania, to idzie z energobloku

Zbadam wtyczkę, jak tam będzie dobrze to znaczy że rozdzielnia w przyczepie,... 

 

Dzięki za pomoc, 

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs

Dalsze badanie...

rozkręciłem wtyczkę od przyczepy co okazało się zaskakująco proste. Wtyczka w środku wygląda jakby wczoraj opuściła fabrykę, 

Napięcie na wtyczce 13,98v po włączeniu lodówki 11.18v... i tak dotarłem ściany z napisem LandRover czyli do gniazda 13pin w samochodzie które okazało się nierozbieralne.

Stanowi jeden szczelny element wraz z kablem do wpięcia do instalacji samochodu. Obstawiam gniazdo albo wiązkę, bo na bezpiecznikach było jeszcze ponad 13v przy włączonej lodówce. Tak czy inaczej chyba na tym moje badanie tematu się chwilowo zatrzyma. Nowe gniazdo kosztuje tyle co PCB do lodówki... a w sumie to to 12v w lodówce do niczego mi nie jest na razie potrzebne, zwłaszcza że lodówka prawdopodobnie i tak działa tylko słabiej. Przetestuję to 12v podczas najbliższego wyjazdu a może na Sylwestrze albo przy okazji jak będę miał kogoś z działającą prawidłowo instalacją 13 pin to sprawdzę jak to działa.

Cieszę się że w przyczepie jest wszystko OK, mam zapasową elektronikę do lodówki, dowiedziałem się więcej o mojej przyczepie... same plusy :]

 

@lbusterzostałeś moim guru elektrycznym :), dzięki.

Jak masz jeszcze jakiś pomysł to dawaj

Share this post


Link to post
Share on other sites
jackvoyager

Dzisiaj postanowiłem wymienić sobie kabel od wtyczki 12S ,po rozkręceniu wtyczki okazało się że wypalała się masa od lodówki wtyczka do wymiany . Nie wiem co w gnieździe auta ale pewnie też przypalone ? Moim zdaniem styki gniazda i wtyczki się przegrzewają nie wytrzymują obciążenia .

W związku z tym postanowiłem zmodyfikować instalacje w przyczepie , lodówka będzie teraz miała zasilanie w czasie jazdy z aku w przyczepie a kabel z auta który miał służyć do jej zasilania będzie teraz sterował przekaźnikiem , który będzie załączał jej zasilanie . W ten sposób odciążę instalacje na drodze z auta do przyczepy.  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster
4 godziny temu, vrs napisał:

Napięcie na wtyczce 13,98v po włączeniu lodówki 11.18v... i tak dotarłem ściany z napisem LandRover czyli do gniazda 13pin w samochodzie które okazało się nierozbieralne.

Spadek napięcia znaczny. Czyli albo połączenie wtyczka<->gniazdo albo instalacja samochodu :hmm:

Dziwne jest to, że gniazdo jest nierozbieralne. Jeżeli tak jest, to przewód z gniazda powinien się kończyć jakąś kostką w bagażniku. Może tam jest problem :hmm:

Mam wrażenie, że cała instalacja robi duże spadki napięcia a jeden element przechylił szalę poniżej 10V :( Jestem ciekaw, jak jest u mnie :hmm:

4 godziny temu, vrs napisał:

zwłaszcza że lodówka prawdopodobnie i tak działa tylko słabiej.

Według mnie tak jest ;) Test drogowy powinien to potwierdzić :ok:

4 godziny temu, vrs napisał:

przy okazji jak będę miał kogoś z działającą prawidłowo instalacją 13 pin to sprawdzę jak to działa.

Tak jak wcześniej powiedziałem, mogę podjechać na chwilę by podłączyć mój samochód, choć sam nie wiem, czy to coś da. Jakby co, to napisz na priv Twoją lokalizację. Jak będzie w pobliżu to mogę w przyszłym tygodniu podjechać po robocie.

4 godziny temu, vrs napisał:

dowiedziałem się więcej o mojej przyczepie... same plusy :]

Grzebanie jest fajne a nauka bezcenna :ok: 

 

4 godziny temu, jackvoyager napisał:

lodówka będzie teraz miała zasilanie w czasie jazdy z aku w przyczepie

Aku w przyczepie tego nie przeżyje :nono: Nie idź tą drogą.

Lodówka albo z alternatora albo z porządnej baterii akumulatorów zasilanych porządnymi solarami.

Według mnie musisz zrobić porządne końcówki we wtyczce i gnieździe, najlepiej w tulejkach. Ja przejeździłem z lodówką na 12V setki jak nie tysiące godzin i wtyczka oraz gniazdo są OK.

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs
35 minut temu, lbuster napisał:

Dziwne jest to, że gniazdo jest nierozbieralne. Jeżeli tak jest, to przewód z gniazda powinien się kończyć jakąś kostką w bagażniku. Może tam jest problem 

E tam dziwne, polityka a poza tym może być narażone na warunki nieco inne niż większość samochodów wiec tak to sobie wymyślili.

Teoretycznie ten samochód może jechać w wodzie 70cm głębokiej a widziałem gdzieś na YT że ważne jest żeby się górą przez maskę woda nie wlała... To nie wiem ile to jest od ziemi z metr co najmniej.

No kończy się... kostką z bezpiecznikami w bagażniku na których mam 13 coś tam V... obstawiam ten element. Samochód ma już swoje lata, kabelki mogły się zestarzeć, zwłaszcza że nie są jakieś bardzo grube. Jak projektowali mój samochód to pewnie był rok 2000, dużych lodówek tak samo jak ledowych lamp tylnich wtedy w przyczepach nie było ;) .

W sumie jak o tym myślę to ja już nie jestem na 100% pewny że widziałem jak ta lodówka chodzi na 12v. Jutro sprawdzę czy jak jest na automacie i złapie błąd to czy po wyłączeniu zapłonu się czasem sama nie „wyczyści” i nie przejdzie na gaz. A po podłączeniu 230 na 230. Jeżeli tak by było to mogłem tego od początku nie zauważyć. 

Co do testu z Twoim samochodem to będziemy w kontakcie :)

Edited by vrs (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
jackvoyager
Godzinę temu, lbuster napisał:

Aku w przyczepie tego nie przeżyje :nono: Nie idź tą drogą.

Ok ,ale przecież lodówka byla zasilana z bateri auta ,a teraz będzie z bateri przyczepy ktora jest podpieta pod ładowanie auta .. i będzie działać  tak tylko w czasie jazdy ,nie gdy stoję. 

Wiec teoretycznie powinno działać, plusem tego jest to ze w przyczepie instalacja jest 2x grubsza niż te kabelki w kablu połączeniowym, dlatego ze cienkie to upalilo ,a tak moge sobie wew przyczepy dać 6mm żyły, 

Edited by jackvoyager (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster
9 godzin temu, jackvoyager napisał:

teraz będzie z bateri przyczepy ktora jest podpieta pod ładowanie auta

Jak masz zapewnione ładowanie AKU przyczepy z auta? 

Bilans musi się zgadzać, więc czy będzie ładowanie poprzez stały plus czy bezpośrednie zasilanie poprzez plus po stacyjce, to taki sam prąd musi pójść ;) Tak więc albo piny 9 i 13 będą Ci się przepalały albo 10 i 11. No chyba, że masz jakiś regulator ładowania, to aku pokładowy będzie Ci się "powoli" rozładowywał.

@vrs najlepszy test to byłby taki weekendowy wypad na trasę około 2 godzin. Lodówka ma temperaturę otoczenia, wkładasz do niej jak najmniej produktów, wrzucasz termometr i na miejscu patrzysz na temperaturę lodówki i ewentualnie zamrażalnika. U mnie po tym czasie, może ciup dłużej, miałem pifko w rozsądnej temperaturze

Share this post


Link to post
Share on other sites
jackvoyager
1 godzinę temu, lbuster napisał:

Jak masz zapewnione ładowanie AKU przyczepy z auta? 

Ładowanie mam przez pin 2 złącza 12S ,napięcie pojawia się od strony Auta tylko gdy silnik pracuje .

Zasilanie dla lodówki było z "+ " pin 6/12S  a  " -"7/12S i własnie kabel się przegrzał na 7 pinie wytapiając wtyczkę,  zasilanie tylko przy pracującym silniku.

Dokonam pomiaru  napięcia jakie  będą po moich przeróbkach .

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster
2 godziny temu, jackvoyager napisał:

Ładowanie mam przez pin 2 złącza 12S

OK, nie zajarzyłem, że Ty jesteś w UK.

Tak czy siak, ten sam prąd, który płynął pinem 6/12S teraz powinien płynąć przez pin 2 złącza 12S i jego masę. Czyli albo będzie to samo natężenie i także będzie się przegrzewać albo AKU będzie rozładowywany.

Tak więc wracając do początku, kluczem są dobrze zarobione końcówki we wtyczce/gnieździe, bo przełączenie jednego pinu na drugi mało da, jeżeli są takiej samej jakości ;)

IMHO.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jackvoyager

Pomiary prądu 12V dla lodówki.

Aku w przyczepie 13,84 V po podłączeniu do auta przy pracującym silniku 14,26 V  , włączenie lodówki 13,40 V napięcie spadło po ok 15 min do 13,20 V i tak zostało .

Pomierzyłem pobór prądu przez lodówkę i wg mojego pomiaru wyszło 7,86 A.

Jak nie będzie padać to pomierzę obciążenie na pinach 6 i 2 , zobaczę co pokaże .

Nie wiem czy się dobrze rozumiemy , ja nie przełączyłem  zasilania lodówki z 6 na pin 2 tylko odciąłem ją całkowicie od zasilania przez samochód , zostało tylko ładowanie dla aku i zasilanie dla oświetlenia wew na 12 S.

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs

Myślę że może pomysł @jackvoyager mógłby się udać ale akumulator nie może być ładowany bezpośrednio z samochodu tylko z ładowarki 12v do której byłby podłączony akumulator w przyczepie. U mnie nawet jak było 10,6v na pinach wejściowych to i tak zasilacz podawał mi 14,4v na akumulator w przyczepie. 

Bo inaczej będzie się grzało... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs

Finalny test lodówki...

Na automacie działa tak jak powinna tzn. 

Jak jest 230v to idzie na 230v

jak dołączę 230 to przechodzi na gaz jak odpalę samochód to wyłącza gaz i przechodzi na 12v

wtedy miga wszystkimi diodami a jak zgaszę samochód do błąd się sam czyści i lodówka przechodzi na gaz. 

Jak będę wiosną na przeglądzie samochodu to może zrobią mi nowe przewody 12v od plusa i plusa po stacyjce oraz nowe gniazdko. Te ori LR kabelki są moim zdaniem za cienkie do takich obciążeń. 

Edited by vrs (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
jackvoyager
2 godziny temu, vrs napisał:

Jak będę wiosną na przeglądzie samochodu to może zrobią mi nowe przewody 12v od plusa i plusa po stacyjce oraz nowe gniazdko. Te ori LR kabelki są moim zdaniem za cienkie do takich obciążeń. 

Nie wiem jak tam masz ,ale u mnie w aucie mam dwa kable 3 mm w jednym jest stałe 12V a w drugim 12 V po silniku ,ponieważ mój nie miał w ogóle haka ,musiałem dobie dorobić pozostałą wiązkę, zrobiłem tak że zasilanie w gnieździe 12S dla przyczepy jest podawane przez przekaźnik , sterowany przez kabel w którym pojawia się napięcie po silniku.

To powoduje że po zgaszeniu silnika nic nie płynie w kierunku przyczepy .

Co do grubości kabli ,to co z tego że auto ma grube kable przeznaczone dla przyczep kempingowych jak już kable do wiązki gniazda są cieniutkie ..

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster
W dniu 9.10.2020 o 17:14, jackvoyager napisał:

Aku w przyczepie 13,84 V po podłączeniu do auta przy pracującym silniku 14,26 V  , włączenie lodówki 13,40 V napięcie spadło po ok 15 min do 13,20 V i tak zostało .

Czyli poczas uruchomionego samochodu i załączonej lodówce masz niższe napięcie (13,84 us 13,20). Dla mnie wniosek jest jeden. Aku pokładowy się rozładowywuje ☹

W dniu 9.10.2020 o 17:14, jackvoyager napisał:

Nie wiem czy się dobrze rozumiemy

Wydaje mi się, że rozumiem. I podtrzymuje swoje wcześniejsze słowa.

Zrób test. Sprawadź napięcie na aku pokładowym, podepnij auto, odpal lodówkę, przejedź się godzinkę, dwie, wyłącz lodówkę, odłącz auto i sprawdź napięcie na aku pokładowym. Według mnie powinno być trochę niższe. Im dłużej będziesz jechał tym Aku pokładowy będzie bardziej rozładowywany.

Dodam jeszcze, że bezpośrednie połączenie aku samochodu i aku przyczepy może powodować bardzo duży przepływ prądu w obu kierunkach i tym bardziej przewody i połączenia mogą Ci się przegrzewać ☹, o czym wspomniał Vrs

2 godziny temu, vrs napisał:

Jak będę wiosną na przeglądzie samochodu to może zrobią mi nowe przewody 12v od plusa i plusa po stacyjce oraz nowe gniazdko. Te ori LR kabelki są moim zdaniem za cienkie do takich obciążeń. 

Myślę, że idziesz w dobrym kierunku. Jednak ja pierw bym wykonał test, jak lodówka Ci chłodzi na tym niskim napięciu. Być może to będzie wystarczające :niewiem:

22 minuty temu, jackvoyager napisał:

To powoduje że po zgaszeniu silnika nic nie płynie w kierunku przyczepy .

Problem w tym, że osoby nie posiadające AKU w cepce na postoju w trasie mogą korzystać z aku samochodu. W Twoim przypadku musieliby mieć włączony zapłon.

Ja w Maździe zrobiłem podobnie, lecz trochę inaczej. Nie podobało mi się, że zawsze we wtyczce mam 12v, bo ktoś złośliwie mógłby mi rozładować aku lub na szybko spalić bezpiecznik. Dlatego też zamiast załączać przekaźnik po zapłonie zastosowałem włącznik wewnątrz kabiny, którym decydowałem, czy stały plus ma być we wtyczce.

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs
8 minut temu, lbuster napisał:

Myślę, że idziesz w dobrym kierunku. Jednak ja pierw bym wykonał test, jak lodówka Ci chłodzi na tym niskim napięciu. Być może to będzie wystarczające :niewiem:

Myślę że wiązka i tak jest do poprawy bo ta lodówka ma grzałkę 205w co daje mi około 17A prądu. Nie chce żeby mi się coś upaliło. O ile dobrze pamietam to miałem kiedyś nadpalony bezpiecznik od 12v po stacyjce.  

40 minut temu, jackvoyager napisał:

Nie wiem jak tam masz ,ale u mnie w aucie...

Ja mam ori wiązkę LR ale ma już 12 lat więc być może trzeba ją poprawić / przepleść itp. Z tego co widziałem to nowa wiązka kosztuje około 1200pln. Myślę że chłopaki z warsztatu w którym serwisuję samochód ogarną to za połowę jak nie lepiej. 

Pewnie znajomy elektryk by to zrobił  jeszcze taniej ale to jest LR i trzeba wiedzieć co można ruszyć a co musi zostać żeby nic się nie waliło.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...