Skocz do zawartości

Dacia Duster


JINX_Sanok

Rekomendowane odpowiedzi

Wyjaśniam obrazowo moje jednoczesne naciskanie geja hamulca i gazu :

  1. Jadę na 6 biegu Wisłostradą za kolegą, który też jedzie z bezpieczną prędkością, a nawet szybciej, i widzę w odległości 300 m, zmianę świateł na czerwone.
  2. Wciskam hamulec, zaczynam zwalniać, wciskam sprzęgło lewą stopą, bokiem prawej stopy naciskam gaz (wuuuum!),i  redukuję bieg z 6 na 4, puszczam sprzęgło, nie naciskam na gaz, trzymam cały czas wciśnięty hamulec, do następnego (wuuum!) z 4 na 2.

Powyższym sposobem wspomagam hamowanie silnikiem, co daje świetne efekty zwłaszcza przy silniku Diesla.

Ten system ma sens jedynie podczas „planowego” hamowania, bo w sytuacjach awaryjnych, nie ma czasu na zabawę.

Nawiązując do bagażnika Duster’a, to załączam zdjęcia :)

 

1. Ale dlaczego z 6 na 4 i z 4 na 2? Normalnie schodzi się po jednym biegu.

 

2. Po co przegazówka?  Rozumiem jeśli zmienia się biegi bez sprzęgła, ale ze sprzęgłem to bez sensu. Oczywiście bez sprzęgłowa zmiana biegów też normalnie jest do bani bo zajmuje dużo czasu. No chyba że ktoś lubi jeździć z lewym kopytkiem podwiniętym na fotel i nie chcę mu się ściągać nogi tylko po to aby wciskać sprzęgło. Wówczas "wajchowanie" bez sprzęgła i z przegazówką jest normalne. 

Tylko taka pozycja jednak trochę niebezpieczna. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 976
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Wyobraź sobie, co się stanie, kiedy jadąc na 5 biegu wciśniesz sprzęgło, bez dodania gazu (wrr rum!), włączysz 3, i puścisz sprzęgło ?

Zbyt wolno kręcący się silnik,( bo przed chwilą jechałeś na 5 biegu 100 km/h), zostanie nagle zmuszony do osiągnięcia kilkukrotnie wyższych obrotów, takich, jakie miałbyś na 3 biegu, jadąc owe 100 km/h.

Bezwładność masy żelastwa w silniku, jest tak wielka, że nie będzie w stanie nagle wskoczyć na wysokie obroty, wymuszone przez redukcję biegów z 5 na 3.

Efektem będzie zablokowanie kół napędzających, zapiszczenie opon, utrata sterowności, do momentu, aż żelastwo w silniku rozpędzi się od kół, poprzez skrzynię biegów i sprzęgło, do wyższej prędkości obrotowej, odpowiedniej dla 3, z wcześniejszej wolnej prędkości obrotowej, z jaką jechałeś na 5.

Przy odrobinie szczęścia da się to przeżyć, ale może być gorzej.

Sam silnik też nie lubi dostawać takiego kopa od układu napędowego.

Powyższy wywód uzmysławia ideę hamowania silnikiem w brutalny sposób.

Łagodniejsza metoda polega właśnie na „przegazowaniu”, przed puszczeniem sprzęgła po wbiciu 3, kiedy wcześniej była 5, by silnik zaczął się kręcić szybciej, by uniknąć zablokowania kół, po puszczeniu sprzęgła.

Przegazowanie musi być na tyle wysokie, i zsynchronizowane z puszczeniem sprzęgła, by uzyskać płynną zmianę biegów, bez szarpania nagłym hamowaniem silnikiem.

Zapewne wiesz, o co chodzi, jeśli masz manualną skrzynię biegów, tylko cusik Ci się wydawało źle :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój powersShift w fordzie dokładnie w ten sam sposób redukuje biegi - robi sobie sam "przygazówkę".  To samo robiła skrzynia w MANie TGA, którym niegdyś jeździłem. Niemniej uważam, że takie postępowanie przy skrzyni ręcznej to przewaga formy nad treścią.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki ;) Z przodu mała różnica w porównaniu do poprzedniego dustera. Ciekawe czy udało im się poprawić poziom bezpieczeństwa. Do tej pory to był główny mankament wszystkich modelii dacii. Testów chyba jeszcze przeprowadzili?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, to jeszcze w promocji jedno zdjęcie, już po "przeflancowaniu" na moje klimaty :look: , a reszta szczegółów na "UFO kosmiczne patenty", bo mało kogo to interesuje :)


OT Parking przed Kuźnicą?

Tak Kolego, a wiesz, że "one", dołożyły tam trzy parkomaty, po 3 zł/godzinę/24 godziny/7 dni w tygodniu - nawet nie ma co myśleć, o dzikim karawaningu w tym miejscu :czacha: .

post-3287-0-19571400-1504081978_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak trochę dla rozweselenia, spacowanie by Dacia

 

https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fmaennernr1%2Fvideos%2F338024759979141%2F&show_text=0&width=560

żeby nie było swojego VW jak drzwi "świszczały" też młotkiem ustawiałem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Piotrek zmienił(a) tytuł na Dacia Duster

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.