Skocz do zawartości

Pogadajmy o jakości akumulatorów i okablowaniu do nich


Socale

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, Krzysiu jeśli chodzi o "wyścigówkę" to faktycznie pora była późna ale sens wypowiedzi bardzo dobrze sklasyfikowałeś  :ok: .

Kolego Wojtku z racji wykonywanego zawodu ( elektromonter) nie jako " zboczenie zawodowe" nakazuje mi zastosować taki przekrój jak 35mm2 jeśli nie 50mm2 , gdzie dawno temu mnie szkolono że przekrój przewodu łączącego dwa akumulatory powinien mieć minimum średnicę 60% pojemności akumulatora  :krzykacz:  czyli mając w moim przypadku akumulator 55Ah to do minimalnego prawidłowego połączenia powinien wystarczyć przewód 25mm2 z tabel wynika 35mm2 przy długotrwałym dużym obciążeniu i tak postanawiam zbudować te połączenie aby w chwilowych wzrostach prądowych na klemach akumulatora nie nastąpiło zjawisko pożaru. Montując takie udogodnienia z chęci posiadania , wygody czy musu ( tak jak ja z chorym kręgosłupem) mamy na względzie komfort działania i niezawodności a nie obawy czy aby zadziała . Wracając do Krzyśka pisze dużo i z sensem aby było zrozumiałe dla każdego ( i takie wypowiedzi bardzo cenię), poczytując wiele wypowiedzi w różnych tematach mogę z pełną odpowiedzialnością stwierdzić że były bardzo konstruktywne.

 

Teraz też mam taką drobną uwagę co zauważyłem już dawno i nie jednokrotnie wchodząc na jakiś temat prawie większość nie czyta postów wstecz a już na poprzedniej stronie to na pewno i czasami trudno załapać o co chodzi w temacie , słowa wyrwane z kontekstu zmieniają sens całego dialogu.

 

Jeszcze dodam że jak na to nie patrzeć to najważniejsze że wszystko będzie działać poprawnie i bezpiecznie - a o to właśnie chodzi podczas naszych pogaduszek by zrobić to raz a dobrze a nie druciarstwo zagrażające użytkownikowi.

 

Jeśli chodzi o rozciągłość wypowiedzi to nie znaczy że dużo się pisze bo się chce, lecz dla tego że zagadnienie elektryki w przyczepkach czy kamperach to bardzo poważny temat niosący wiele zagrożeń z czego większość użytkowników nie zdaje sobie sprawy i bagatelizuje podstawowe zagadnienia fizyki narażając własne zdrowie, rodziny czy sąsiadów na kempingach, więc rozmawiajmy tu dużo by więcej się można było spotykać w terenie i wspólnie biesiadować na łonie natury.

 

Zaraz mi się dostanie za te pisanie  :bzik: 

 

Pozdrawiam serdecznie.

Edytowane przez California (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 98
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Dzieki ponownie Kristofer :) Droższego kupować nie chce (wręcz się zastanawiam nad 75Ah za 70e) - czyli ten halfordowski jeśli już. To teraz drugi dylemat - 99e za nowe 115Ah czy 20e za używane, przy założeniu, że w podróży i tak mam 12V z baterii samochodu a na kempingu 220V? Stawiam na nowe, ale może jednak..?

A swoją drogą, czym się różnią te kwasowki przyczepowe od samochodowych? Tylko naklejka?

 

Nowy, czy używany - oto jest pytanie ? :skromny:

 

Ja bym kupił nowy, ponieważ używka nigdy nie jest pewna. Czasami jedna nieprawidłowa sytuacja "wykańcza" akumulator, który nie umiera natychmiast, ale w bardzo krótkim czasie. Czy ktokolwiek zagwarantuje Ci stan tej używki ?

To tylko standardowy, kwasowy akumulator i w zasadzie jakiego z tej rodziny byś nie kupił, to zachowa się mniej więcej podobnie. Oczywiście może być różnica pomiędzy renomowaną firma i mniej znaną, a tym bardziej "no name", ale jak wynika z opinii, choćby nawet w tym temacie, nie koniecznie musi to być regułą.

Czym się różnią: teoretycznie mogą mieć minimalnie innej konstrukcji płyty i separatory, każdy producent stosuje własne "ulepszenia", często zachowując to w tajemnicy ale gdyby w praktyce takie rozwiązania dawały rzeczywiście wymierne efekty, to nie pojawiły by się takie rozwiązania, jak np. AGM i GEL. Życie pokazuje, że akumulatory eksploatowane są w tak skrajnie różnych warunkach, że trudno by było porównać nawet jeden typ czy model accu.

Z w/w powodów, (to wyłącznie moje zdanie) kupując zwykły accu z płynnym elektrolitem, można się kierować kryteriami, które w/g nas samych wydają się najważniejsze, bo obecne produkty i tak nie wytrzymują długiej próby czasu.

Może napiszę tak: jeśli w bardzo podobnej cenie masz dwa akumulatory, z których jeden posiada naklejkę "Leisure battery", to go wybierz, w innym przypadku, jeśli priorytetem jest cena, a obydwa accu tej naklejki nie mają i są podobnej klasy, to  wybór pada na tańszy.

 

Radek, napisałem, co myślę i jak sam bym do tego podszedł. Decyzję musisz podjąć sam, kierując się tymi wszystkimi informacjami, które udało Ci się przeczytać. Każde rozwiązanie i każda osoba, mogą mieć różne priorytety.

Zakup takiego, czy innego akumulatora jest wymuszany sposobem jego eksploatacji. Ten, który Ty opisujesz nie wymaga chyba czegoś drogiego i markowego. W zasadzie, wszystko wyjdzie "w praniu". Jeśli kiedyś okaże się, że ten "tańszy", który kupisz był trafionym zakupem, to będziesz powielał to rozwiązanie podczas kolejnej wymiany, a jeśli okaże się zbyt słaby lub nietrwały, to będzie znak, że wypada coś zmienić  :hmm: 

IMHO

Witam, Krzysiu jeśli chodzi o "wyścigówkę" to faktycznie pora była późna ale sens wypowiedzi bardzo dobrze sklasyfikowałeś  :ok: .

 

Jacku, to wynikało z kontekstu naszej rozmowy, dlatego było to logiczne, ale fakt, że mało kto zadaje sobie trud, aby przeczytać cały temat lub choćby spójną część dyskusji.

Jeszcze dodam że jak na to nie patrzeć to najważniejsze że wszystko będzie działać poprawnie i bezpiecznie - a o to właśnie chodzi podczas naszych pogaduszek by zrobić to raz a dobrze a nie druciarstwo zagrażające użytkownikowi.

 

Dokładnie :ok:

Jeśli chodzi o rozciągłość wypowiedzi to nie znaczy że dużo się pisze bo się chce, lecz dla tego że zagadnienie elektryki w przyczepkach czy kamperach to bardzo poważny temat niosący wiele zagrożeń z czego większość użytkowników nie zdaje sobie sprawy i bagatelizuje podstawowe zagadnienia fizyki narażając własne zdrowie, rodziny czy sąsiadów na kempingach, więc rozmawiajmy tu dużo by więcej się można było spotykać w terenie i wspólnie biesiadować na łonie natury.

 

Popieram :skromny:

Zaraz mi się dostanie za te pisanie  :bzik: 

 

Pozdrawiam serdecznie.

 

Dlaczego, przecież to forum dyskusyjne, więc jak słusznie zauważyłeś - trzeba pisać dużo.

 

Może to i racja, że sam piszę zawsze dłuższe teksty, ale Jacek trafnie odczytał powody - chcę, aby odpowiedź mogła być przydatna dla większości czytających, a nie tylko dla osoby, z którą aktualnie konwersuję :rolleyes:

Jeśli jest to wadą moich wypowiedzi, to w tym miejscu przepraszam, ale tak już mam ;)

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

Pisząc, że Krzysiek pisze długie teksty nie miałem nic złego na myśli, wręcz przeciwnie, jest to lektura dla wielu osób do poszerzenia swojej wiedzy. Ja chciałem tylko krótko zaakcentować zależność, która jest fundamentalna, czyli zależność natężenia (amperów) od napięcia (voltów) i niemożności przyrównania 12V do 230V.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Nie wszystkie procesy można porównywać do wody w szklance, rurek itd.

...

To nie przerost formy, tylko konkretne zasady, kwestie bezpieczeństwa itd. (w tym przypadku np. p.poż.)

...

Może się zdarzyć, że jeden z nich będzie się skrajnie zużywał i w końcu będzie zbyt dużym obciążeniem dla tego drugiego.

...

może dojść do pojawienia się prądu wyrównawczego na zaciskach akumulatorów itd.

...

jeden prawie rozładowany, a drugi całkowicie naładowany. Połącz je oczywiście

...

stosuje się odpowiednie przekroje przewodów.

...

 

To jest przykład bardzo poprawnego połączenia:

 

attachicon.gifprzykład połączenia dwóch accu.JPG

 

...

Można śmiało przyjąć, że napęd przyczepy może pobierać prąd o wartości nawet 120 A. W przypadku tej tabeli, pracę napędu należy zakwalifikować, jako ciągłą. Sprawdź, jaka wartość średnicy przewodu dla wartości 120 A widnieje w Twojej tabeli.

...

zastosuje między akumulatorami przewód o przekroju 35 mm²

 

...

1) Nie zauważyłem, aby w naszej rozmowie (Jacek i ja) był gdzieś kłopot ze zrozumieniem terminów "przekrój" i "średnica", więc problemów z "mm²" nie mamy

...

i tak zrozumiałem jako:

do tej pory miałem 80Ah accu i dawał radę, więc teraz z tymi około 110Ah to będzie "jak tur"

...

Masz jednak rację, że ktoś mógłby to zrozumieć, że będzie "szybciej", a tak przecież nie będzie.

Krzysiu, wciągasz mnie w polemikę, uwielbiam to, jak w słynnej Sonda :D

A więc do rzeczy.

Masz rację/mam rację.

Co innego łączenie równoległe stałe, gdzie różnic potencjałów nie ma, a co innego łączenie szeregowe gdzie przekrój musi być kwadratem wszelkich przyłączy odbiorników. 

I tu się wszystko zgadza.

Jeśli jednak wystąpi tak wielka różnica potencjałów w akumulatorach rozłączonych żeby tą różnicę przepływu prądu musiał wytrzymać kabel 35mm - z góry przewiduję eksplozję jednego z nich.

Nie doczytałem że Kolega chce łączyć 2 aku szeregowo ale po co mu 24V?

Jeśli napęd Mover pobiera 120A, to jakimi średnicami kabli fabrycznie jest zasilany i na jakim odcinku? 8m/35mm2?

Rozrusznik w Kamazie diesel V8 ma podpięte kable 20mm2 2,7m, 0,6m mostek szereg oraz 0,6m masa a ruskie robią z zapasem...

Nasi nie gorsi, w Star266 z mniejszym silnikiem takie same, ale tam 4x 1,2m do przełącznika 12/24V.

Inżynierowie się pomylili czy marketing producentów tak działa?

.

Przekrój/średnica dotyczyło potomnych nierozumnych w tej materii.

Natomiast woda w naczyniach nie dla procesów naukowych tylko dla zrozumienia podstaw i pobudzenia wyobraźni - odnosiło się wyłącznie do szybkości/odległości wynikającej z błędu o pojęciu pojemności. A błąd skąd? Z niewiedzy - koło się zamyka.

.

W sprawach naukowo fizycznych niedopuszczalne są błędy, pomyłki czy dwuznaczności bo będą konsekwencje u tych którzy zrozumieli inaczej, a nie sadzę że temat zniknie - dla nich ta przenośnia a zarazem sprostowanie o szybkości/odległości no i turach w wyłącznie Twoim zrozumieniu a przecież nie mnie to dotyczyło bom kumaty, ale inni czytają.

Krzysiek, Ty, ja... na nas to różnicy nie robi bo wiemy swoje i w maliny nikt nas nie zagoni, ale piszemy zrozumiale i bezbłędnie ale prostujmy dwuznaczne błędy żeby jasne były dla innych.

Edytowane przez WojtEwa (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

Pisząc, że Krzysiek pisze długie teksty nie miałem nic złego na myśli, wręcz przeciwnie, jest to lektura dla wielu osób do poszerzenia swojej wiedzy. Ja chciałem tylko krótko zaakcentować zależność, która jest fundamentalna, czyli zależność natężenia (amperów) od napięcia (voltów) i niemożności przyrównania 12V do 230V.

 

Pozdrawiam

.

Tomku, dokładnie tak zrozumiałem Twoje intencje oraz treść, którą chciałeś przekazać, wszystko OK !

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

Wojtek, gdybyś zastosował dla 2kW i 12V kabel 2x1,5mm2 to mógłaby jego łuną oświetlać pokój :miga: . Krzysiek to może rozwlekle pisze, ale skrótowo to wychodzi przy 12 V i 2kW - około 166 A !!!

 

Pozdrawiam

Brawo za reakcję, ale już uzasadniam.

Pomijam napięcia bo Ampery są istotne.

1000V to i na włosie poleci, prawda?

 

Farelka pobiera                                  8A na 1,5mm2 - przedłużacz np 5m

Rozrusznik Kamaza pobiera 400-600A na 20mm2 - powiedzmy 2,5m długości

Buda pobiera                                   20A na 35mm2 na mostku łączącym 2 akumulatory 2x20cm...

Co tu jest nie halo?

Wiem, zawartość miedzi w "miedzi". Im mniej miedzi tym grubszy kabel.

 

 

 

...

Jacku, to wynikało z kontekstu naszej rozmowy, dlatego było to logiczne, ale fakt, że mało kto zadaje sobie trud, aby przeczytać cały temat lub choćby spójną część dyskusji

...

chcę, aby odpowiedź mogła być przydatna dla większości czytających, a nie tylko dla osoby, z którą aktualnie konwersuję

...

 

No ja akurat przeczytałem kropka w kropkę, stąd moja reakcja Krzysiu. Tak zrozumiałem jak zrozumiałem.

 

.

Edit. Wiecie co, teraz to mi się oberwie za OT we własnym temacie :)

Kurde , jakby co to Władzę proszę nie usuwać bo szkoda, tylko przenieść gdzie lepiej się nada...

:blagac:

Edytowane przez WojtEwa (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, Wojtku wszystko jest oki jak już Krzysiek wspomniał to jest forum dyskusyjne , i takie nasze dyskusje i wnioski z nich wynikłe doprowadzą tylko i wyłącznie mam nadzieję do poprawnej interpretacji "zjawiska" instalacji elektrycznej w przyczepkach jak i kamperach . Owocem tych dyskusji będzie nabycie wiedzy przez tych co nie za bardzo kumają elektrykę i jej zjawisk. Tak czy siak idąc za wywodem Krzyśka czy twoim Wojtku i tak minimum jaki zastosuje to będzie 35mm2  i mam nadzieję że 100% miedzi w miedzi ( choć wiem że to nie realne, proszę nie łapać za słówka :nono: ) . Jak już wcześniej wspomniałem o przeprowadzonych próbach nie omieszkam poinformować szacowne grono pomiary "A" i "U" podczas obciążenia i pracy instalacji.

 

Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

Brawo za reakcję, ale już uzasadniam.

Pomijam napięcia bo Ampery są istotne.

1000V to i na włosie poleci, prawda?

 

Farelka pobiera                                  8A na 1,5mm2 - przedłużacz np 5m

Rozrusznik Kamaza pobiera 400-600A na 20mm2 - powiedzmy 2,5m długości

Buda pobiera                                   20A na 35mm2 na mostku łączącym 2 akumulatory 2x20cm...

Co tu jest nie halo?

Wiem, zawartość miedzi w "miedzi". Im mniej miedzi tym grubszy kabel.

 

 

 

No ja akurat przeczytałem kropka w kropkę, stąd moja reakcja Krzysiu. Tak zrozumiałem jak zrozumiałem.

 

.

Edit. Wiecie co, teraz to mi się oberwie za OT we własnym temacie :)

Kurde , jakby co to Władzę proszę nie usuwać bo szkoda, tylko przenieść gdzie lepiej się nada...

:blagac:

 

Wojtku, doskonale wiesz, że przy 1000 V masz raptem 2A, chociaż o połączeniu tego włosem to bym nie powiedział. Z jednej strony duże prądy, ale z drugiej strony zaczynają się duże napięcia.

 

Pozdrawiam

PS Wojtku, to nie jest OT, mówimy o prądzie, który bezpośrednio ma powiązanie z akumulatorami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Wojtku, to nie jest OT

...

Uff...  :skromny:

Wszystko kwestią interpretacji, wiesz... Tytuł sugeruje co innego.

Ale cieszę się że lepsza jest zdrowa polemika niż sztywne ramy/schematy.

 

Wojtku wszystko jest oki

...

wnioski z nich wynikłe doprowadzą tylko i wyłącznie mam nadzieję do poprawnej interpretacji "zjawiska" instalacji elektrycznej

...

i tak minimum jaki zastosuje to będzie 35mm2

...

 

Wiem ! :D

.

Dlatego trzeba dbać o poprawność wyrażeń by były zrozumiane dokładnie tak jak powinny. 

Prywatnie to możemy posługiwać się nawet slangiem i grypsem :)

.

Jakby nie było, grubość kabla nigdy nie jest za duża, to prawda. 

Edytowane przez WojtEwa (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I dobrze bo w gruncie rzeczy o akumulatorach temat naturalnie wyczerpał się.

Edytowałeś tytuł, a to dobra wieść bo właśnie decyduje się powstanie nowego działu o TESTACH i kombinujemy o organizacji jego działania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Witam, troszkę to trwało ale się udało :]  , dziś jak ukończę przesyłanie filmików udostępnię je zgodnie z obietnicą z dokonanych pomiarów pracy movera napięć i prądów.

 Łącze internetowe nie jest zbyt szybkie i trochę to trwa zanim youtube  to przetrawi :pad: , lecz proszę się nie denerwować już idą filmiki, a kilka fotek wrzucę z biegu  :yay: . Dla przypomnienia to będą filmiki z testów używanych akumulatorów 

post-1979-0-82295400-1425147097_thumb.jpg

 

post-1979-0-31378200-1425147417_thumb.jpg

 

 

 

Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, jak wczoraj obiecałem dziś się pochwalę ,filmiku udało się w ciągu nocy umieścić na serwerze.

Troszkę to trwało ale się udało  :]  , choć nie do końca udało mi się spełnić swe obietnice  :(  , jeśli chodzi o średnicę przewodu łączącego dwa akumulatory zamiast 35mm2 musiałem zastosować 25mm2 , z powodu braku w/w średnicy zastosowałem "tymczasowo właśnie 25mm2" i dziś się troszkę pobawiłem. Z przeprowadzonych prób jestem bardzo zadowolony gdyż używane akumulatory potwierdziły swą jakość :jump: . Śmiało mogę powiedzieć że etap modernizacji instalacji elektrycznej w przyczepie uważam za zamknięty.

Sorki za jakość nagrań lecz siedząc w środku przyczepy i w jednej ręce trzymałem telefon a w drugiej pilota zdalnego sterowania, a przyczepka po betonie nie jechała.

 

1. 

2. 

3. 

4. 

5. 

6. 

 

Pozdrawiam serdecznie, miłego oglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, tak się natrudziłem by filmiki porobić , o wrzuceniu na forum już nie wspomnę przy moim wolnym necie :( a tu żadnego odzewu choćby krytyki  :krzykacz:  , chyba nikt nie czyta co piszę  :pad: . Wiem jest wiele ciekawszych tematów.

Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.