Skocz do zawartości

zasilacz / transformator


raven211

Rekomendowane odpowiedzi

Dziś podłączyłem tę diodę z kondensatorami wg schematu. Mam pytanie, zauważyłem że dioda bardzo się nagrzewa. Jest tak gorąca że nie mogę jej dotknąć dłużej niż na sekundę bo parzy. Czy to normalne?

Taśma led teraz super świeci nic nie mruga. Podałem nr diody sprzedawczyni w sklepie elektronicznym i kondensatory takie jak na schemacie kupiłem.

Edytowane przez dawdaw860 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 72
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Dziś podłączyłem tę diodę z kondensatorami wg schematu. Mam pytanie, zauważyłem że dioda bardzo się nagrzewa. Jest tak gorąca że nie mogę jej dotknąć dłużej niż na sekundę bo parzy. Czy to normalne?

Taśma led teraz super świeci nic nie mruga. Podałem nr diody sprzedawczyni w sklepie elektronicznym i kondensatory takie jak na schemacie kupiłem.

 

Nie zwróciłeś na to chyba uwagi, ale po tym jak uzupełniłeś opis Twoich rozwiązań, to napisałem (post # 40):

 

Po zamianie żarówek na LED-y, rzeczywiście masz pewien zapas mocy, więc wszystko powinno być OK.

Spróbuj podpiąć kondensator do końcówek na zasilaczu (ale tych od napięcia stałego, nigdy do zmiennego !!!! i z tych samych złączy zasilaj taśmę LED).

 

Teraz tą diodę usuń. Jak już to zrobisz, to włącz oświetlenie z taśmy LED i sprawdź miernikiem jakie jest napięcie (np. na końcówkach podłączonego kondensatora).

 

:hej:

 

P.S.

Dioda się grzała, bo przepuszczała dość znaczny prąd, ale w granicy jej parametrów.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po zamianie żarówek na LED-y, rzeczywiście masz pewien zapas mocy, więc wszystko powinno być OK.

Spróbuj podpiąć kondensator do końcówek na zasilaczu (ale tych od napięcia stałego, nigdy do zmiennego !!!! i z tych samych złączy zasilaj taśmę LED).

 

Teraz tą diodę usuń. Jak już to zrobisz, to włącz oświetlenie z taśmy LED i sprawdź miernikiem jakie jest napięcie (np. na końcówkach podłączonego kondensatora).

 

:hej:

 

 

Acha czyli dioda niepotrzebna. A jakie powinno być napięcie? sprawdzę jutro jak to zmienie.

Prawdę powiedziawszy tak jak napisałem wcześniej ładnie świeci taśma LED po zasilaczu, tak jak z akumulatora. To te kondensatory zmieniają napięcie? Myślałem że tylko coś z prądem robią, z natężeniem że równiej świeci.

Edytowane przez dawdaw860 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakie powinno być napięcie? sprawdzę jutro jak to zmienie.

 

Zależy od tego ile było wcześniej na wyjściu, ale mogło wzrosnąć nawet do ok. 16,9V

 

To te kondensatory zmieniają napięcie? Myślałem że tylko coś z prądem robią, z natężeniem że równiej świeci.

 

W tym układzie są pewnego rodzaju filtrem, wygładzają drgania napięcia.

Napięcie wyjściowe rośnie o pierwiastek z 2 :huh:

 

:hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależy od tego ile było wcześniej na wyjściu, ale mogło wzrosnąć nawet do ok. 16,9V

 

W tym układzie są pewnego rodzaju filtrem, wygładzają drgania napięcia.

Napięcie wyjściowe rośnie o pierwiastek z 2 :huh:

 

:hej:

Dobra to dla mnie i tak wyższa matematyka :) zmierzę z diodą napięcie i potem jak usunę diodę z układu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dobra to dla mnie i tak wyższa matematyka :) zmierzę z diodą napięcie i potem jak usunę diodę z układu.

 

Jak usuniesz to kondensator odfrunie :)

 

UWAGA

 

Rozpracowując wczoraj problem innego Kolegi z oryginalnym zasilaczem w cepce.

http://forum.karawan...ilaniem-na-12v/

Przyjrzałem się układowi i ku mojemu wielkiemu zdziwieniu dostrzegłem że zasilanie 12v z pokładowego zasilacza w jego przypadku nie podaje

w pełni wyprostowanych 12v

 

Zacząłem sprawdzać rozwiązania w innych modelach przyczep i niestety stwierdziłem że takie "super" rozwiązanie powtarza się w wielu modelach przyczep.

Tyczy się to większości energobloków na płycie Sheiber'a .

 

 

Układ zasilania 12v z 230v jest tam tak kuriozalnie rozwiązany że 12v na zasilanie np pompki jest tylko jednopołówkowe.

Zasilanie oświetlenia natomiast to 12v ~ zmienne!!

 

W związku z powyższym proponowana wyżej m.in. prze zemnie metoda filtracji tętnień przez wpięcie kondensatora elektrolitycznego nie załatwi sprawy , a dla tych co w przewodach mimo nieodnalezienia polaryzacji + i - zdecydują się podłączyć kondensator elektrolityczny przed swymi ledami może się skończyć małym BUM kondensatora.

 

Jedynym rozwiązaniem w takim układzie jest wpięcie przed ledami małego mostka prostowniczego , kierując się zasadą :

 

w przewody oświetlenia cepki mostek podłączyć w miejsca oznakowane " ~ " ,(tu polaryzacja obojętna) natomiast oznaczenia wyjścia mostka " + i - " podłączyć zgodnie z polaryzacją + , - ledów.

 

Pozdrawiam i przepraszam za wcześniejsze wprowadzenie w błąd .

W życiu bym nie wpadł że w przyczepach można tak debilnie rozwiązać zasilanie niskich napięć.

(jeśli oczywiście przypadek Kolegi wyżej jest właśnie takim rozwiązaniem zasilania spowodowany)

 

 

Ten post zawierał zdjęcia lub inne załączniki, które zostały utracone w wyniku awarii technicznej.

Edytowane przez pasjonat (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Witam, odgrzewam troszkę kotleta ale końcu po to jest szukajka :).

 

Koledzy, dziś przy okazji parkowania przyczepy "na zimę" pooglądałem ja sobie (moja pierwsza i mam ją dopiero miesiąc) :).

Znalazłem transformator 230V -> 12V. Zacząłem się zastanawiać co tam jest podłączone.

W miejscu gdzie jest czerwona kropka jest chyba wejście 230V (kabel jest podłączony do puszki napięciowej).

Z drugiej strony jest wyjście 12V i tak:

- białymi kabelkami jest poprowadzone zasilanie pompki zanurzeniowej (kabel idzie po wężyku i do pompki).

- nie mam pojęcia do czego idą te grube kable 12V (czarny i czerwony), wchodzą listwę itd.

Czy wiecie co to może być?

Jedyne co według mnie mam na 12V to pompka wody. Po podłączeniu auta jest kilka lampek które się zapalają po włączeniu przeciwmgielnego w aucie (tylnego). Chyba ktoś jak zmieniał instalacje to tak przerobił.

Po podłączeniu 230V te lampki 12V nie działają. Niby jest lodówka ale nigdy jej na 12V nie sprawdzałem bo nie mam zamiaru z niej tak korzystać, tylko 230V.

 

Umielibyście coś na temat tego transformatora powiedzieć? Dobry, zły, może być. Jak do pompkihttp:// to wystarczy lub coś z waszej wiedzy.

 

 

 

Pozdrawiam

struś.

post-10249-0-03415000-1352649524_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...............

- nie mam pojęcia do czego idą te grube kable 12V (czarny i czerwony), wchodzą listwę itd.

Czy wiecie co to może być?

 

Umielibyście coś na temat tego transformatora powiedzieć? Dobry, zły, może być. Jak do pompkihttp:// to wystarczy lub coś z waszej wiedzy.

 

 

 

Pozdrawiam

struś.

 

Witaj Strusiu.

 

Grube przewody o które pytasz to według naklejki jest to WEJŚCIE 12v Z akumulatora.

Transformator ten ma najwidoczniej zintegrowany przekaźnik , który przełącza źródła zasilania.

Jeśli trafo dostaje 230v z sieci wówczas w/w wejście zasilania z akumulatora zostaje odłączone .i na wyjściu 12v (dwa lewe piny z białymi przewodami ) jest prąd tylko z transformatora. Jeśli transformator nie otrzyma 230 V to wyjście lewe 1lewe wyjście 12v z dwoma białymi przewodami zasilane jest z prawego wejścia czyli akumulatora.

 

Czarne przewody z Prawego wejścia biegną tam gdzie był bądź jest akumulator przyczepy ALBO do gniazda haka i wówczas 12v na wejście trafa idzie z akumulatora samochodu.

 

"Umielibyście coś na temat tego transformatora powiedzieć? Dobry, zły, może być. Jak do pompkihttp:// to wystarczy lub coś z waszej wiedzy."

 

Śmiało takie trafo do obecnej instalacji (sama pompka) Tobie wystarczy. Jeśli jednak będziesz chciał coś w instalacje dorzucić poza tym co już jest to może być za mało te 2,5A (30W) na wyjściu. (nie wiem jaki pobór ma pompka) Tak czy inaczej suma odbiorników nie może przekroczyć wyjściowych 2,5A biorąc jeszcze pod uwagę min10% zapas mocy.

 

Pozdrawiam

Edytowane przez pasjonat (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak, jak Kol. Pasjonat Ci napisał :ok:

 

Nie rozumiem tylko, które lampki zapalają się po wł. przeciwmgielnego - nie określiłeś dokładnie ?

Nie jest to raczej związane z transformatorem, prędzej z różnicami - wtyk przyczepy / gniazdo samochodu (jeśli ktoś, coś przerabiał).

 

Twój zasilacz, to model WR3.

 

post-8228-0-72103500-1352653758_thumb.jpg

 

Poniżej masz kartę katalogową oraz parametry techniczne.

 

WR3 trafo.pdf

 

Trafko 30W.pdf

 

:banan:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czarne przewody z Prawego wejścia biegną tam gdzie był bądź jest akumulator przyczepy ALBO do gniazda haka i wówczas 12v na wejście trafa idzie z akumulatora samochodu.

to patrząc na to co zamieścił Kristofer to chyba wygląda to tak:

Czarne kabeki to wejście 230V. Podłączone są w puszkę i w kable gdzie potem mam gniazdo 230V. Aku nie miałem i nie mam nawet na niego żadnego miejsca (klem itd.)

 

Czyli to może tak, że jak czarnymi 230V wchodzi to górnymi wychodzi i idzie na pompkę, a dolne są podpięte do gniazda 7 pin. W miejscu gdzie powinno być tylne przeciwmgłowe przyczepie. Jak włączę je w aucie to trafo podaje napiecie dla pompki.

 

 

Nie rozumiem tylko, które lampki zapalają się po wł. przeciwmgielnego - nie określiłeś dokładnie ?

a mam takie 3 szt. "kinkietów" z żarówkami samochodowymi oraz światło w łazience. Tylko te lampki jak mam podpięte 230V nie działają. Działają dopiero po podpięci holownika i włączeniu tego przeciwmgłowego.

 

To co mnie tylko zastanawia to jak działa lodówka na 12V (działa bo sprawdzałem)ale tylko z podpiętym holownikiem i włączonymi światłami. Ale to już chyba w czasie wolnym jak będę śledził kabelki.

 

Cała instalacja w cepce jest nowa (kable, wtyczki, itd) więc musiała być robiona niedawno. Na pewno była zmieniana w Holandii więc może mają jakieś swoje pomysły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jest, jak przypuszczałem. W gnieździe samochodu musisz odłączyć kabel przeciwmgielnych, a w to miejsce dać +12 V z samochodu (pamiętając o dodatkowym bezpieczniku w samochodzie, jak najbliżej miejsca z którego będziesz pobierał prąd !).

Przy Twoich urządzeniach wystarczyłby kabel 1,5 mm┬▓, jednak daj 2,5mm┬▓ - taki się tu stosuje.

Temat zasilania lodówki z 12V jest szeroko omówiony na forum, znajdziesz, ale pisałeś, że ta opcja Ciebie nie interesuje, więc ...

Jak będziesz miał podłączoną budkę pod samochód, to tak, jak pisał Kol. Pasjonat: zasilanie 12V będzie szło przez przekaźnik Twojego zasilacza na pompkę i oświetlenie. Będzie OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisząc czarne przewody nie mam na myśli przewodów od strony czerwonej diody świetlej bo to zasilanie trafa w 230V~ tylko te które oznaczone są : "ENTREE 12V"

To jest Twoje alternatywne zasilanie 12v (WEJŚCIE) Czyli jeśli nie masz i nie miałeś akumulatora to przewody te p.podobnie będą biegły tak jak pisałem wcześniej do instalacji haka.

 

Jeszcze raz powtórzę działanie.

Kiedy przyczepy nie podłączysz do sieci 230V to tymi czarnymi przewodami "ENTREE 12V" wejdzie prąd z instalacji haka (akumulator auta) do tej skrzynki ze zdjęcia a wyjdzie na urządzenia przyczepy przewodami obok , oznaczonymi "SORTIE 12V"

 

Jeśli jednak podłączysz przyczepę do sieci 230V to wejście "ENTREE 12V" zostanie odcięte i prąd na wyjście "SORTIE 12V" popłynie z Transformatora.

 

Takie rozwiązanie zapobiega niepotrzebnemu rozładowaniu akumulatora auta kiedy przyczepa jest zasilana z siei 230V.

 

12V do lodówki zostało podłączone bezpośrednio z instalacji haka gdyż lodówka ma większy pobór niż maksymalne obciążenie wyjścia "SORTIE 12v" , które przewidziano na max 2,5A.

To samo tłumaczy fakt że oświetlenie wewnętrzne jest także poprowadzone z ominięciem zasilacza.

Sumarycznie żarówki mają pobór większy niż 30W (2,5A) . Jeśli nie same to z pompką już na pewno ponad.

 

 

Teraz co do tych świateł przeciw mgielnych.

Proponuje nic nie robić tylko sprawdzić faktyczne zasilanie.

Podczas holowania przyczepy tylne światło p.mgielne jest nie potrzebne , a wręcz niewskazane (oślepiający kierowce odblask od frontowej ściany przyczepy)

dlatego zostało wykorzystane do zasilania instalacji przyczepy co nie znaczy że przyczepa jest z niego zasilana bezpośrednio . Samochodowy obwód świateł p.mgielnych p.podobnie w tym wypadku służy tylko inicjująco. Załącza przekaźnik ,który załącza bezpośredni plus z akumulatora auta na instalacje przyczepy. Co najmniej tak być powinno przy wykorzystaniu św. p.mgielnych.

 

Gdyby było inaczej to poleciał by bezpiecznik w aucie od świateł bo lodówka by go wykończyła.

Edytowane przez pasjonat (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pasjonat, w wielu przyczepach z Holandii za pomocą wtyczki 7 Pinowej jest podłączone napięcie 12V do przyczepy (zasilanie pompek i oświetlenia). Nie ma żadnego przekaźnika ani innych urządzeń. Po prostu w starszych przyczepach nie był wykorzystywany ten PIN we wtyczce bo nie było światła przeciwmgielnego w przyczepie.

Wobec tego na tym PINie podłączano zużywające mało prądu urządzenia czyli właśnie pompkę wody, pompkę w toalecie i parę żarówek oświetlenia wnętrza. Przy krótkim postoju (nocleg w trasie) w zupełności wystarcza. Lodówka na tym nigdy nie pójdzie, nie jest podłączana do tego obwodu.

W większości zachodnich gniazdek w holownikach jest zamontowany dodatkowy automatyczny wyłącznik światła przeciwmgielnego tylnego po wsadzeniu wtyczki do tego gniazda.

 

Rację masz, że 12V oświetlenie wewnętrzne poprowadzone jest z gniazda a nie z tego transformatora.

 

strus251 - nic nie kombinuj z gniazdem w aucie, zostaw tak jak masz, chyba że chcesz używać lodówki w czasie jazdy to przerób i gniazdo i wtyczkę w przyczepie na 13 PIN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.