Skocz do zawartości

problem z zasilaniem na 12V


cosik3

Rekomendowane odpowiedzi

Mam problem z zasilaniem przyczepy przy korzystaniu z 230V.

 

Podłaczając akumulator spowodowałem zwarcie w instalacji i teraz przy zasilaniu z 230V mam na mostku gretza około 23V, natomiast przy zasilaniu z akumulatora napięcie jest OK. Co może być tego przyczyną?

Edytowane przez cosik3 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam nadzieje, że takie bedą dobre

 

Wygląda na to, że z Gretza idzie już na urządzenia

 

Czy jest możliwe, że to wina transformatora?

 

 

Ten post zawierał zdjęcia lub inne załączniki, które zostały utracone w wyniku awarii technicznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak mierzyłeś tego Gretza?

Bo o ile dobrze widzę po płytce to Gretza masz wykorzystanego jednopołówkowo.

I jeśli mierzyłeś na Gretzu wyjście plus i wyjście minus to pomiar masz prawidłowy.

Twoja przyczepa zasilana jest z Gretza tylko plusem. Minus jest pobierany z trafa.

 

Zmierz jeszcze raz mierząc plus z wyjścia Gretza a minus z któregoś z drutów wtórnego zasilania trafa.

Przykładowo Minus z odczepu nr 1 a plus z 2 lub 3 lub 4

i powinno być 12v.

 

Czy masz gdzieś w przyczepie oświetlenie ledowe? Jeśli tak to zakładam że ledy migają kiedy przyczepa zasilana jest z 230v.

Pompka wody także nie pracuje pełną mocą .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem słaby w elektryce, więc odpowiem "łopatologicznie":

 

piomiar robiłem tam gdzie na Gretzu są dwie "~" oraz drugi pomiar "+" z "-" i w obu przypadkach było ~26V tyle, że raz zmienny a raz stały i niestety nic nie działa na 12V, ale jak podłącze z akumulatora "+" w 2 pin od trafo (obok tego zaizolowanego na czerwono) a "-" w listwę gdzie schodzą się wszystkie minusy to pompka działa i swiatło jest.

 

Nie mam ledów i jak napisałem wyżej przy zasilaniu z 230V nie działają urzadzenia na 12V.

 

Podłączę jeszcze raz i zrobię pomiary "+" z Gretza i "-" z listwy oraz "+" z Gretza i drugi lub trzeci kabelek od dołu wychodzący z trafa (jeśli dobrze rozumiem to pierwszy nie, bo on wchdzi tam gdzie zasilanie z akumulatora)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem piomiary (oznaczenia kabli na trafo na 2 zdjęciu odpowiednio od dołu 1,2 i 3)

 

na trafo: 1-2 - 13,2V; 1-3 - 16,4V; 2-3 - 29,9V

 

na mostku Gretza: ~ ~ - 29,8V AC; + - - 27,1V DC

 

mostek trafo: + 1 - 13,5V DC; + 2 - 13,7V DC; + 3 - 13,7V DC.

 

Teraz mam na pompce do wody 13,2V DC (trzy wyjścia za bezpiecznikiem 7,5A - drugi od lewej); reszta wyjść bez napięcia.

 

Czy możliwe jest, że mostek jest padnięty?

 

Jak wrócę to podłączę akumulator i zobaczę czy napiecie będzie wszędzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem piomiary (oznaczenia kabli na trafo na 2 zdjęciu odpowiednio od dołu 1,2 i 3)

 

na trafo: 1-2 - 13,2V; 1-3 - 16,4V; 2-3 - 29,9V

 

na mostku Gretza: ~ ~ - 29,8V AC; + - - 27,1V DC

 

mostek trafo: + 1 - 13,5V DC; + 2 - 13,7V DC; + 3 - 13,7V DC.

 

Teraz mam na pompce do wody 13,2V DC (trzy wyjścia za bezpiecznikiem 7,5A - drugi od lewej); reszta wyjść bez napięcia.

 

Czy możliwe jest, że mostek jest padnięty?

 

Jak wrócę to podłączę akumulator i zobaczę czy napiecie będzie wszędzie.

 

 

 

Czyli jest dokładnie tak jak mówiłem ,

Mostek masz sprawny lecz w tym układzie nie wykorzystany w pełni lecz jednopołówkowo.

Plus masz z mostka , Minus z odczepu płytki nr 1 (z wtórnego wyjścia trafa)

 

" mostek trafo: + 1 - 13,5V DC; + 2 - 13,7V DC; + 3 - 13,7V DC. "

 

tu wkradł się Tobie błąd w opisie raczej bo na płytce w odczepie nr 1 jest zmienne więc może być jedynie Twoim minusem.

Plus na płytce jest na odczepach 2,3,4

Jedynka natomiast to Twój minus i kiedy zmierzysz napięcie między 1 a (2,3,4) będzie 13,7v

 

O ile się nie mylę bo to takie kombinowanie ze zdjęcia to błąd u Ciebie polaga na złym podłączeniu przekaźnika .

Czarny przewód z pomiędzy odczepów 11 a 12 na pewno jest podłączony nieprawidłowo. Przekaźnik w takim układzie nie ma prawa pracować. Co za tym idzie na odczepach 5,6,7 oraz 8 i 9 brak zasilania.

Edytowane przez pasjonat (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekaźnik jaki masz na płytce jest do przełączania zasilania kiedy podłączysz cepkę do haka . Wówczas cewka przekaźnika zostanie zasilona z akumulatora auta a zasilanie płytki z trafa zostanie odłączone. Na cewkę przekaźnika podpięte jest u Ciebie zmienne z trafa więc nawet gdyby cewka w tym układzie dostała zasilanie to przekaźnik klepał by Ci jak kołatka. :)

Nie szukaj błędu w Gretzu lecz w zasilaniu przekaźnika bo tam tkwi Twój błąd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób zdjęcie płytki z kilku innych kątów bo nie jestem pewien ścieżek zasłoniętych bezpiecznikami w okolicy Gretza

 

Jeśli jesteś w stanie opisz co było wpięte w poszczególne odczepy płytki (1-11)

Edytowane przez pasjonat (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłączyłem zasilanie z akumulatora i wszystko zadziałało (230V w tym czasie odłączone więc nie wiem czy przekaźnik rozłącza zasilanie z trafo), ale po odpięci od aku wszystko wróciło do poprzedniej systuacji czyli brak zasliania z trafo na wyjściach z płytki, jednak po jadnoczesnym włączeniu pompki (zasilana z pinu 2) i przełącznika świateł (zasilanego z pinu 8) pompka zadziałała (światło nie swieci).

 

Zgłupiałem już całkowicie

 

 

 

Czyli jest dokładnie tak jak mówiłem ,

Mostek masz sprawny lecz w tym układzie nie wykorzystany w pełni lecz jednopołówkowo.

Plus masz z mostka , Minus z odczepu płytki nr 1 (z wtórnego wyjścia trafa)

 

To rozumiem, ale jest problem, z pinu 1 na płytce zasilane jest światło w przedsionku (na przykrywce dla bezpiecznika 5A jest rysunek żarówki), więc powstaje pytanie skąd wziąć Minus przy zasilaniu z trafo, bo jak biorę z "baterien -" czyli tam gdzie są wpięte kable od oświetlenia i wpinam "-" podając prąd z aku.

 

 

" mostek trafo: + 1 - 13,5V DC; + 2 - 13,7V DC; + 3 - 13,7V DC. "

 

tu wkradł się Tobie błąd w opisie raczej bo na płytce w odczepie nr 1 jest zmienne więc może być jedynie Twoim minusem.

 

 

1,2 i 3 w tym opisie oznaczają kable wychodzące z trafo (1 to ten podłączony do ostatniego pinu płytki, 2 środkowy wlutowanu obok przekaźnika i 3 ten najcieńszy wlutowny w płytkę obok Gretza

 

O ile się nie mylę bo to takie kombinowanie ze zdjęcia to błąd u Ciebie polaga na złym podłączeniu przekaźnika .

Czarny przewód z pomiędzy odczepów 11 a 12 na pewno jest podłączony nieprawidłowo. Przekaźnik w takim układzie nie ma prawa pracować. Co za tym idzie na odczepach 5,6,7 oraz 8 i 9 brak zasilania.

 

ale tak było od poczatku od kiedy posiadam przyczepę

 

 

Przekaźnik jaki masz na płytce jest do przełączania zasilania kiedy podłączysz cepkę do haka . Wówczas cewka przekaźnika zostanie zasilona z akumulatora auta a zasilanie płytki z trafa zostanie odłączone. Na cewkę przekaźnika podpięte jest u Ciebie zmienne z trafa więc nawet gdyby cewka w tym układzie dostała zasilanie to przekaźnik klepał by Ci jak kołatka.

Nie szukaj błędu w Gretzu lecz w zasilaniu przekaźnika bo tam tkwi Twój błąd.

 

 

Rozumiem, że po podaniu prądu stałego działa cewka(magnesik), która spina jakieś wyjścia, a przy zmiennym jak pisałeś spina i rozpina w rytm Hz.

 

Skoro podpięcie trafo i aku są zmostkowane (dwa piny na płytce najbliższe trafo) to nie wolno podłączać jednocześnie aku i trafo - dobrze myślę?

 

Ponownie nasuwa mi się pytanie skąd wziąć Minus przy podłączonym trafo.

 

Jeszcze jedna sprawa, dziś zauważyłem, że tam gdzie jest wlutowany środkowy kabel z trafo odeszła ścieżka od płytki i ją przylutowałem. Czy wejście powinno być połączone z narożnym wyjściem z przekaźnika czy odseparowane (ja przy lutowaniu połączyłem)

 

Jeśli to by pomogło to mogę zrobić dokładniejsze zdjęcia, jeśli będę wiedział z której strony zrobić ujęcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób zdjęcie płytki z kilku innych kątów bo nie jestem pewien ścieżek zasłoniętych bezpiecznikami w okolicy Gretza

 

Jeśli jesteś w stanie opisz co było wpięte w poszczególne odczepy płytki (1-11)

 

mam nadzieję, że będą dobre

 

 

 

pod bezpiecznikem 5A (ozn. żaróweczka z A w środku) - pin 1 - światło przedsionek

 

pod bezpiecznikiem 7,5A (ozn. kran) - pin 2 - pompka wody

 

- pin 3 - jeszcze nie odkryłem

 

- pin 4 - światło łazienka

 

pod bezpiecznikem 10A (ozn. żaróweczka z 1 w środku) - pin 5 - światła tył

 

- pin 6 - pusty

 

pod bezpiecznikem 10A (ozn. żaróweczka z 2 w środku) - pin 7 - światło kuchnia

 

- pin 8 - światło przód

 

- pin 9 - światło boczne z przodu

 

pod bezpiecznikem 15A (ozn. śnieżynką) - pin 11 - lodówka

 

na płytce nie ma oznaczenia 10

 

póżniej mamy czarny kabelek,

 

pin 11 - podłączenie aku,

 

pin 12 - podłączenie trafo

 

 

Ten post zawierał zdjęcia lub inne załączniki, które zostały utracone w wyniku awarii technicznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoją masą jest ten przewód , który nieprawidłowo podłączony wraz z czarnym do odczepu 13.

W pin 13 powinien wejść plus z akumulatora auta zasilający zarazem lodówkę

Przełącz przewód z pinu 13 na wspólną masę instalacji i powinno hulać .

 

 

 

Ogólnie rzecz biorąc układ ten jest tak durny że głowa mała .

Ja bym go w mig zastąpił porządnym układem bez zmiennych napięć 12v~ (oświetlenie)

Bo teraz chcąc zastąpić energożrące żarówki ledami to będą migać jak niedobite jarzeniówki.

Pompka nie dostaje w pełni wyprostowanego napięcia więc nie pracuje pełną mocą jak wszystko podpięte pod piny 2,3,4. (jednopołówkowy plus)

Ten jednopołówkowy plus nadaje się tylko do ładowania akumulatora

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za pomoc, masz u mnie DUUUŻE piwo.

 

Twoją masą jest ten przewód , który nieprawidłowo podłączony wraz z czarnym do odczepu 13.

W pin 13 powinien wejść plus z akumulatora auta zasilający zarazem lodówkę

Przełącz przewód z pinu 13 na wspólną masę instalacji i powinno hulać .

 

Czyli przewód z pinu 13 (ten zaizolowany na czerwono) do wspólnej masy (baterien -) a czarny zostaje tak jak jest? Rozumiem, że jest to poszukiwany przeze mnie Minus z trafo?

 

 

Jutro jak wrócę to tak podłączę.

 

 

Ogólnie rzecz biorąc układ ten jest tak durny że głowa mała .

Ja bym go w mig zastąpił porządnym układem bez zmiennych napięć 12v~ (oświetlenie)

Bo teraz chcąc zastąpić energożrące żarówki ledami to będą migać jak niedobite jarzeniówki.

Pompka nie dostaje w pełni wyprostowanego napięcia więc nie pracuje pełną mocą jak wszystko podpięte pod piny 2,3,4. (jednopołówkowy plus)

Ten jednopołówkowy plus nadaje się tylko do ładowania akumulatora

 

Też jak się przyglądałem ścieżkom to wydawało mi się, że poza pinami za bezpiecznikiem 7,5A reszta jest zasilana zmiennym, więc zmiana na oświetlenie diodowe w takim układzie nie wchodzi w grę. Chyba, że będę zasilał 12V tylko poprzez akumulator a odepnę trafo.

 

Czym mógłbym zastąpić tenukład aby w pełni wykorzystać zasilanie 230V?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za pomoc, masz u mnie DUUUŻE piwo.

 

Czyli przewód z pinu 13 (ten zaizolowany na czerwono) do wspólnej masy (baterien -) a czarny zostaje tak jak jest? Rozumiem, że jest to poszukiwany przeze mnie Minus z trafo?

 

Jutro jak wrócę to tak podłączę.

 

Też jak się przyglądałem ścieżkom to wydawało mi się, że poza pinami za bezpiecznikiem 7,5A reszta jest zasilana zmiennym, więc zmiana na oświetlenie diodowe w takim układzie nie wchodzi w grę. Chyba, że będę zasilał 12V tylko poprzez akumulator a odepnę trafo.

 

Czym mógłbym zastąpić tenukład aby w pełni wykorzystać zasilanie 230V?

 

" Czyli przewód z pinu 13 (ten zaizolowany na czerwono) do wspólnej masy (baterien -) a czarny zostaje tak jak jest? Rozumiem, że jest to poszukiwany przeze mnie Minus z trafo? "

 

Dokładnie tak.

 

" Też jak się przyglądałem ścieżkom to wydawało mi się, że poza pinami za bezpiecznikiem 7,5A reszta jest zasilana zmiennym, więc zmiana na oświetlenie diodowe w takim układzie nie wchodzi w grę. Chyba, że będę zasilał 12V tylko poprzez akumulator a odepnę trafo. "

 

Zawsze możesz na oświetlenie puścić zasilanie przez jakiś mostek Gretza.

Albo przerobić tę "fantastyczną" płytkę z wykorzystaniem wolnego odczepu minusowego z Gretza lecz wcześniej zasilanie z trafa należało by przepiąć by Gretz dostał 13v. zmiennego.

 

" Chyba, że będę zasilał 12V tylko poprzez akumulator a odepnę trafo."

 

Trafo odpina się samoczynnie z chwilą podłączenia plusa z akumulatora pod pin 12 lub 13. (przełącza się przekaźnik)

 

Akumulator w przyczepie wpinaj go w minus ten wspólny. a plus przez niezależny bezpiecznik 15-20A w pin nr. 12 .

 

" Czym mógłbym zastąpić tenukład aby w pełni wykorzystać zasilanie 230V? "

 

Na dobrą sprawę ja bym zrobił to tak: .(wersja uboga)

Wyp****ł bym tę "fantastyczną " płytkę .

W odczepy trafa gdzie jest 13v~ Wpiął bym porządnego Gretza.

Zrobił bym nową płytkę ze szpalerem bezpieczników zasilanymi porządnym plusem . Przekaźnik na płytce po otrzymaniu 230v wypinał by plus akumulatora i po sprawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłączyłem i działa. Jeszcze raz wielkie dzieki.

 

 

Trafo odpina się samoczynnie z chwilą podłączenia plusa z akumulatora pod pin 12 lub 13. (przełącza się przekaźnik)

 

 

 

A nie jest tak, że jak jest prąd z trafo to poprzez ten czarny kabelek odcina się plus akumulatora?

 

 

Na dobrą sprawę ja bym zrobił to tak: .(wersja uboga)

Wyp****ł bym tę "fantastyczną " płytkę .

W odczepy trafa gdzie jest 13v~ Wpiął bym porządnego Gretza.

Zrobił bym nową płytkę ze szpalerem bezpieczników zasilanymi porządnym plusem . Przekaźnik na płytce po otrzymaniu 230v wypinał by plus akumulatora i po sprawie.

 

Narysowałem prosty schemacik (w wersji najuboższej)

 

 

Ale mam kilka pytań:

 

- czy z trafa powinienem wykorzystać te dwa grubsze przewody? podłączenie do mostka do nóżek ~ obojętnie, który gdzie?

 

- jaki mostek Gretza wykorzystać, mam 10A czy to wystarczy?

 

- jak i gdzie w ten układ włączyć akumulator? rozumiem, że przez jakiś przekaźnik, ale jaki i jak go podłączyć

 

A co by było wersją bogatszą, pewnie jakieś gotowe urządzenie, tylko jakie?

 

 

Ten post zawierał zdjęcia lub inne załączniki, które zostały utracone w wyniku awarii technicznej.

Edytowane przez cosik3 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.