Skocz do zawartości

zasilacz / transformator


raven211

Rekomendowane odpowiedzi

To całkowicie zmienia postać rzeczy.

Do zagadnienia trzeba podejść trochę inaczej.

Napisz, co masz w przyczepie zasilanego z 12V, czyli jakie rzeczy chciałbyś zasilać po podpięciu budki pod 230 V.

1) oświetlenie LED, które zrobiłeś - ok, 17 W

Co dalej ?

 

 

Pisz też jaki jest pobór prądu danego urządzenia lub moc.

Napisz, czy chcesz w przyczepie zamontować akku ?

Jeśli chodzi o to, o co pytasz, to na forum jest sporo na ten temat - poszukaj i poczytaj, to powinno Ci sporo wyjaśnić.

Przed podjęciem decyzji o zamontowaniu Akku w przyczepie przeczytaj koniecznie:

http://forum.karawaning.pl/topic/9862-akumulator-w-przyczepie-a-nasze-bezpieczenstwo/

 

Tu np.

http://forum.karawaning.pl/topic/6026-ladowanie-akumulatora-w-przyczepie-podczas-jazdy/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 72
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Akumulator tak jak napisałem wcześniej już podłączyłem. Z akumulatora działa mi wszystko tak jakby przyczepa był podpięta pod samochód. Czyli oświetlenie, lodówka, pompka wody, dmuchawa w piecu. Nie działa tylko bojler na ciepłą wodę.

W przyczepie jest przetwornica czy transformator ( nie wiem jak się to nazywa) w każdym bądź razie zmienia 220 ac na 12 dc i także na 12 ac. Mam płytkę tam gdzie są kable, bezpieczniki i transformator i na 6 stykach jest 12 dc, a na 3 stykach jest 12 ac. Także a czy podpinam akumulator czy 220 v i tak na urządzeniach mam 12 dc.

Akumulator podpiąłem bezpośrednio pod przewód który we wtyczce łączącej samochód z przyczepą jest podpięty do akumulatora.

 

Żeby był jasność sprecyzuje swoje pytania:

 

1. Ładowanie dodatkowego akumulatora w przyczepie.

Naczytałem się na ten temat sporo i na tym forum i na elektrodzie. Wszędzie zdania są podzielone ale widzę 3 najczęściej pojawiające się propozycje.

- podłączenie dodatkowego akumulatora bezpośrednio do samochodowego po przez diodę

- podłączenie dodatkowego akumulatora do samochodowego za pomocą systemu ładowania dodatkowego akumulatora np za pomocą : http://www.c-system.com.pl/cennik.html koszt 250 zł

- zastosowanie przetwornicy z 12 v na 220 i prostownika do ładowania dodatkowego akumulatora.

 

Z tych powyższych najbardziej podoba mi się metoda pierwsza bo najtańsza i trzecia - koszt pewnie 150 zł. Prostownik przyda mi się żeby akku naładować z sieci na kempingu a przetwornica zawsze się przyda.

 

W linku który podałeś do tego forum ktoś przedstawił schematy jak podłączyć dodatkowy akumulator za pomocą właśnie diody i przekaźnika. Jednak elektronikiem nie jestem i za bardzo go nie rozumiem. Co prawda lutować umiem, podłączać wyłączniki itd, ale schematy już mnie przerastają.

Więc jakby ktoś mógł mi na chłopski rozum wytłumaczyć to bym był wdzięczny.

 

2. ustabilizowanie prądu do taśmy led

Rozumiem schemat który pokazałeś z diodą i kondensatorem, ponawiam pytanie czy mam to podłączyć pod 12 ac czy 12 dc ?

 

3. Jakie przewodu powinny iść z akku samochodowego do wtyczki oraz z zapłonu do wtyczki. Gdzieś na forum czytałem że 4mm2 jednak we wtyczce w przyczepie idą cienkie przewody max 2mm2. Czy takie grube są konieczne w samochodzie ???

Tak w ogóle to się zastanawiam bo czytałem także że lodówka powinna się włączać po włączeniu zapłonu, mnie działa bez włączania zapłonu czyli "ciągnie" prąd po przewodzie z akumulatora. We wtyczce samochodowej sprawdzałem i jest doprze podpięte czyli wtyk nr 9 z zapłonu, wtyk nr 10 z akumulatora.

 

4. Mam też pytanie czy można podłączyć boiler aby działał pod 12v podczas jazdy. Czy może przez przetwornicę go podłączyć? Muszę jeszcze sprawdzić pewnie powinna być na nim jakaś naklejka ile to wat potrzebuje.

 

5. We wcześniejszym poście sugerowałeś coś o miganiu prądu z powodu prostownika, jest inne miejsce w przyczepie gdzie mógłby być zamontowany oprócz tam gdzie bezpieczniki i wszystkie przewody? bo tak naprawdę to wątpię żeby był w przyczepie skoro oryginalnie nie miała akumulatora.

 

Z góry dziękuję za wszystkie informację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akumulator tak jak napisałem wcześniej już podłączyłem. Z akumulatora działa mi wszystko tak jakby przyczepa był podpięta pod samochód. Czyli oświetlenie, lodówka, pompka wody, dmuchawa w piecu. Nie działa tylko bojler na ciepłą wodę.

 

Mam trochę różnych wątpliwości. Jeśli akku podłączyłeś na stałe w podany sposób, to oznacza, że jest non-stop przyłączony do instalacji 12 V przyczepy, nawet wtedy, gdy przyczepę podłączasz pod zewnętrzne zasilanie 230 V.

Jeśli tak jest, to po pewnym czasie ugotujesz przyczepowy Akku - to raz. :excl:

Dwa - lodówka w ten sposób zasilana (jeśli to jest typowa lodówka przyczepkowa, a nie jakaś mała, przenośna ?), czyli z Akku 12 V, rozładuje go całkowicie w ciągu ok. 4 godzin (nie wiem jakiej pojemności jest Twój Akku i jaki jest jego stan).

Lodówkę zasila się z 12 V w zasadzie tylko podczas jazdy samochodem i z instalacji samochodowej, a podłączenie powinno zapewniać załączenie obwodu lodówki dopiero przy pracującym silniku. Na postoju, lodówkę zasila się wyłącznie gazem lub z 230 V. Z tych samych powodów nie ma możliwości zasilania termy / bojlera elektrycznego z Akku (bojler potrzebuje jeszcze więcej mocy, niż grzałka lodówki (minimum ok. 3 razy tyle, jeśli to coś w rodzaju np. Trumy TT2). Wniosek z tego taki, że zakładając nawet zasilenie bojlera przez przetwornicę, co już mija się z celem (niepotrzebne dodatkowe straty mocy - sprawność przetwornicy) rozładuje nam całkowicie Akku po ok. 1 do 2 godz.

 

W przyczepie jest przetwornica czy transformator ( nie wiem jak się to nazywa) w każdym bądź razie zmienia 220 ac na 12 dc i także na 12 ac.

 

Do którego wyjścia zasilacza podłączyłeś oświetlenie LED:

1) do ogólnej instalacji 12 V przyczepy

2) do 12 DC

3) do 12 AC

Powinieneś podłączyć "do" pkt. 1 lub 2. W takim wypadku wystarczy spróbować przyłączyć do wyjścia zasilacza przyczepy (12 V DC) kondensator (np. taki, o jakim pisał Ci Kol. Pasjonat 4700 ┬ÁF / 25 V). "Plus" kondensatora do + 12 V, a "minus" kondensatora do - 12 V.

Pamiętaj tylko, że w tym przypadku wzrośnie trochę jałowe napięcie na wyjściu tego zasilacza. Aby sprawdzić czy będzie OK, najlepiej nic wcześniej nie włączać, tylko przyłączyć do miejsca, gdzie podłączyłeś kondensator, żarówkę samochodową 12 V / 21 W i miernikiem sprawdzić jakie masz napięcie w czasie świecenia tej żarówki. Jeśli będzie nie większe, niż 14,5 V, to OK.

Wtedy odłączasz żarówkę, miernik i możesz próbować działanie oświetlenia LED i reszty.

 

Muszę jednak jeszcze o czymś wspomnieć.

Nie wiem, jaki jest ten Twój zasilacz w przyczepie (jest mnóstwo różnych konstrukcji) i z którego roku jest przyczepa. Zmierzam do tego, że często w zasilaczach był już montowany jakiś kondensator wygładzający napięcie na wyjściu. Jeśli jest on u Ciebie, to mija się z celem dokładanie kolejnego (o którym wcześniej pisaliśmy). Typowo zasilacz składa się z transformatora, układu prostowniczego (mostek, diody) i ew. kondensatora/ów. Czasem dodatkowo jakiś dławik, a nawet układ stabilizujący. Dobrze by było, abyś wrzucił fotkę tego zasilacza ze zdjętą osłoną obudowy (tak, aby były widoczne wszystkie jego elementy).

Jeśli są u Ciebie kondensatory filtrujące, a przyczepka jest ileś tam letnia (nie nowa), to często przyczyną złej filtracji napięcia jest wyschnięty elektrolit w tych kondensatorach (wiek/starość). W takim przypadku może się okazać, że wystarczy wymienić je na nowe o identycznych parametrach. Czy masz takie kondensatory, będzie widać na foto (jeśli zrobisz) :rolleyes:

 

Twoje pytania:

 

1. Ładowanie dodatkowego akumulatora w przyczepie.

 

Bezapelacyjnie najlepsze wyjście, to zastosowanie układu "izolatora akumulatorów" (http://www.c-system.com.pl/cennik.html) :ok:

Koszt SLA-40, to 110 zł. Jeśli zastosujesz podany na stronie układ zabezpieczający przed nadmiernym rozładowaniem, to wydasz kolejne 110 zł., ale masz pewność, że nie zniszczysz sobie Akku.

Podobne rozwiązania, ale zagranicznych producentów są ok. 3-4 razy droższe, więc chyba warto.

Jest jeszcze jeden powód: Twoja znikoma wiedza (jak napisałeś) w tej dziedzinie, więc jeśli zastosujesz się ściśle do instrukcji, unikniesz nieprzewidzianych uszkodzeń i być może, poważnych błędów.

 

Osobiście nie jestem zwolennikiem przeprowadzania różnych modyfikacji w instalacjach elektrycznych i gazowych, przez osoby nie posiadające przynajmniej minimum przygotowania pod tym względem. Konsekwencje mogą być czasami nie do przewidzenia :excl:

Zagadnienia są złożone. To tak na marginesie.

 

2. ustabilizowanie prądu do taśmy led

 

O tym już napisałem wyżej.

 

3. Jakie przewodu powinny iść z akku samochodowego do wtyczki oraz z zapłonu do wtyczki. Gdzieś na forum czytałem że 4mm2 jednak we wtyczce w przyczepie idą cienkie przewody max 2mm2. Czy takie grube są konieczne w samochodzie ???

Tak w ogóle to się zastanawiam bo czytałem także że lodówka powinna się włączać po włączeniu zapłonu, mnie działa bez włączania zapłonu czyli "ciągnie" prąd po przewodzie z akumulatora. We wtyczce samochodowej sprawdzałem i jest doprze podpięte czyli wtyk nr 9 z zapłonu, wtyk nr 10 z akumulatora.

 

Przewody 2,5 mm┬▓ to w tym przypadku niezbędne minimum :excl: ! Ja bym takich jednak nie zastosował !

Aby być spokojnym, nie tylko o zachowanie parametrów instalacji, ale i bezpieczeństwo - uważam, że dobrym kompromisem będzie 4mm┬▓. Trzeba też pamiętać w czasie eksploatacji, o idealnej wręcz dbałości o zestyki gniazda i wtyku, zwłaszcza te, przez które będzie płynął tak znaczny prąd !

W podanych Ci wcześniej linkach i podobnych tematach, Koledzy wyjaśniają, z jakich powodów i dlaczego jest to takie ważne, więc nie będę tego dublował.

O działaniu lodówki podpiętej, jak podałeś, też już napisałem wyżej.

 

4. Mam też pytanie czy można podłączyć boiler aby działał pod 12v podczas jazdy. Czy może przez przetwornicę go podłączyć? Muszę jeszcze sprawdzić pewnie powinna być na nim jakaś naklejka ile to wat potrzebuje.

 

O tym też już napisałem. Jeśli dobrze rozumiem, chcesz podczas jazdy zasilić lodówkę i bojler ?

Czysto teoretycznie: takie rozwiązanie jest możliwe, czyli podczas jazdy prowadzisz z samochodu 12 V i pracuje lodówka oraz przetwornica np. 600W (powinna mieć zapas mocy, zakładając, że Twój bojler ma moc ok. 350W) z której zasilasz bojler.

I teraz tak: lodówka ok. 130 W + bojler ok. 350 W = ok. 500 W

Daje to pobór prądu z instalacji samochodu ok. 40 A !!! :sciana:

O ile przy średnicy przewodów podanej wcześniej, będą spełnione warunki dla samej lodówki, to już w tym przypadku niestety nie ! Mało tego, żadne typowe gniazdko przyczepowe 7-mio pinowe, a tym bardziej 13-to nie jest w stanie wytrzymać tego prądu w dłuższym czasie.

Generalnie: zasilanie termy, a bojlera zwłaszcza (nie wiem, co masz), podczas jazdy samochodem najzwyczajniej sobie odpuść :nono:

 

5. We wcześniejszym poście sugerowałeś coś o miganiu prądu z powodu prostownika, jest inne miejsce w przyczepie gdzie mógłby być zamontowany oprócz tam gdzie bezpieczniki i wszystkie przewody? bo tak naprawdę to wątpię żeby był w przyczepie skoro oryginalnie nie miała akumulatora.

 

Nie przypominam sobie, może ktoś inny, ale i tak sądzę, że spowodowane było to Twoim mało dokładnym opisaniem sposobu zasilania przyczepy i podłączenia akumulatora.

Dalej jeszcze nie wszystko jest jasne - moje pytania na wstępie postu. Jest tam też prawdopodobne wyjaśnienie przyczyny.

 

Pojęcia prostownik, zasilacz, transformator, przetwornica to różne pojęcia i często są mylone przez osoby mało zorientowane w elektronice.

Np. potocznie prostownik (czyli urządzenie do ładowania akumulatora) w elektronice jest zupełnie czymś innym.

Potocznie transformatorem, często nazywa ktoś złożony zasilacz, a bywa i na odwrót.

Takie mylenie pewnych pojęć, rodzi w praktyce wiele nieporozumień. Trzeba być tego świadomym opisując swoje urządzenia.

 

Nie jestem pewien, czy dalej będę mógł śledzić Twój temat (natłok zajęć), ale jeśli nie ja, to Koledzy dadzą radę :hmm::ok:

 

:banan:

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wstępie dzięki za odpowiedź

 

Akumulator podłączyłem bezpośrednio w przewód z wtyczki czyli jest tak jakby przyczepa była podłączona pod samochód. Jak podłączam 220v to zdejmuję klemę z akumulatora - docelowo zrobię przełącznik- i akku się nie ugotuje. Po drugie sprawdzałem czy jest jakieś napięcie na klemach( ładowanie) jak jest podłączone 220v do przyczepki i nic tam nie ma, więc się nie ugotuje.

 

Bojler było by fajnie gdyby był zasilany z akumulatora podczas jazdy bo myślę o prysznicu w trasie. Wydaje mi się że po to jest wymyślony prysznic aby go tak właśnie użytkować. Jak dojadę już na docelowe pole namiotowe to prysznic podłączony do 220v w przyczepie jest mało potrzebny skoro na każdym polu są prysznice stacjonarne. No ale skoro się nie da to trudno.

 

 

Prąd do zasilania taśmy wziąłem z kinkietów nad kuchenką bo tam miałem najbliżej. Przełącznik wstawiłem sobie obok tego do włączania oświetlenia nad kuchenką. Tam idzie prąd 12ac, nie wiem tak naprawdę dlaczego na inne oświetlenie idzie prąd stały a tam akurat zmienny. Jednak znalazłem przewód który doprowadza tam prąd i mogę go podpiąć do płytki tak żeby płyną tam prąd stały. Więc podepnę do 12 DC.

 

Oto fotka jak wygląda instalacja w mojej przyczepie:

Przyczepa to burstner 440ts avangarda z 1998r

 

Zmienny prąd jest na stykach od 5-7, pod 6 jest podłączony przewód do kinkietów i taśmy. Tak jak pisałem przemienię go i podepnę do stałego i wtedy zrobię z tymi kondensatorami jak podałeś wcześniej.

 

Odnośnie ładowania to zamontuje ten system sla 40. Układ zabezpieczający nie będzie chyba możliwy bo akumulator mam zwykły samochodowy a on żelowy nie jest.

 

Przewody zmienię na 4mm2 te od akumulatora samochodowego do wtyczki skoro będzie bezpieczniej. Nadal nie rozumiem jednak dlaczego te od przyczepy do wtyczki są duuużo cieńsze.

 

 

Ten post zawierał zdjęcia lub inne załączniki, które zostały utracone w wyniku awarii technicznej.

Edytowane przez dawdaw860 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... sprawdzałem czy jest jakieś napięcie na klemach( ładowanie) jak jest podłączone 220v do przyczepki i nic tam nie ma, więc się nie ugotuje.

 

To jest bardzo ciekawe, ponieważ może świadczyć o istnieniu jakiegoś np. przekaźnika, który w chwili podłączenia przyczepy pod 230 V, odłącza zasilanie z Akku. Czy nie słyszałeś gdzieś w przyczepie jakiegoś cichego pyknięcia w chwili podpinania jej pod sieć ?

Czy z zasilania na Akku, działa wszystko w przyczepie (pompka, dmuchawa pieca, wszystkie światła wewnętrzne) ?

 

Bojler było by fajnie gdyby był zasilany z akumulatora podczas jazdy bo myślę o prysznicu w trasie. Wydaje mi się że po to jest wymyślony prysznic aby go tak właśnie użytkować. Jak dojadę już na docelowe pole namiotowe to prysznic podłączony do 220v w przyczepie jest mało potrzebny skoro na każdym polu są prysznice stacjonarne. No ale skoro się nie da to trudno.

 

Niestety, prostego rozwiązania na to nie ma, chyba, że kiedyś zamontujesz bojler gazowy Trumy np. B10 (jednak koszt ok. 2800zł.)

Piszesz o bojlerze, ale raczej masz ogrzewacz wody "Truma TT" (tak mi się wydaje po Twoich opisach).

 

Prąd do zasilania taśmy wziąłem z kinkietów nad kuchenką bo tam miałem najbliżej. Przełącznik wstawiłem sobie obok tego do włączania oświetlenia nad kuchenką. Tam idzie prąd 12ac, nie wiem tak naprawdę dlaczego na inne oświetlenie idzie prąd stały a tam akurat zmienny. Jednak znalazłem przewód który doprowadza tam prąd i mogę go podpiąć do płytki tak żeby płyną tam prąd stały. Więc podepnę do 12 DC.

 

Zasilanie oświetlenia LED ze zmiennego, tłumaczy delikatne mruganie.

Może się okazać, że wystarczy, jak podłączysz pod stałe napięcie. Na początek spróbuj właśnie tak, bez kondensatora.

 

Oto fotka jak wygląda instalacja w mojej przyczepie:

 

Z foto wynika, że moc transformatora Twojego zasilacza nie jest zbyt wielka i obliczona raczej na zasilanie tylko tego, co było zainstalowane fabrycznie. Podobnie jest chyba z mocą zastosowanych elementów prostowniczych (nie widać ich na foto), ale są, skoro piszesz, że na niektórych złączach jest napięcie stałe 12 V.

Coś mi się wydaje, że to stałe napięcie służy u Ciebie jedynie do zasilenia dmuchawy pieca oraz pompki wody i to wszystko.

Reszta, czyli oświetlenie zasilane jest napięciem 12 V zmiennym.

Jeśli właśnie tak rozwiązano zasilanie (skrajna oszczędność), to pozostaje mieć nadzieję, że podłączenie dodatkowego obciążenia w postaci oświetlenia LED, nie przeciąży elementów prostowniczych w tym zasilaczu. Okaże się to dopiero wtedy, gdy włączysz jednocześnie dmuchawę, światła LED i potrwa to nie pięć minut, a dłuższy czas. Dojdzie jeszcze okresowe włączanie pompki. Jeśli podczas takiego testu (4 - 5 godzin) elementy się nie przegrzeją, to powinno być OK.

 

Zmienny prąd jest na stykach od 5-7, pod 6 jest podłączony przewód do kinkietów i taśmy. Tak jak pisałem przemienię go i podepnę do stałego i wtedy zrobię z tymi kondensatorami jak podałeś wcześniej.

 

Uważaj, aby nie podpiąć przypadkowo całego oświetlenia pod zaciski, w których jest napięcie stałe, bo wtedy prostownik zasilacza raczej tego nie wytrzyma. Musisz podpiąć samą taśmę LED. Najlepiej zrób to na próbę działania, odcinkiem jakiegoś przewodu.

Jeśli będzie OK, to nie zakładaj kondensatora. Później pomyślisz, jak podprowadzić kabelek z 12 V DC do taśmy LED.

 

Odnośnie ładowania to zamontuje ten system sla 40.

 

Bardzo dobra decyzja :ok:

 

Układ zabezpieczający nie będzie chyba możliwy bo akumulator mam zwykły samochodowy a on żelowy nie jest.

 

Czy Akku jest żelowy, czy zwykły rozruchowy, to nie ma znaczenia - układ zabezpieczający możesz zastosować.

 

Przewody zmienię na 4mm2 te od akumulatora samochodowego do wtyczki skoro będzie bezpieczniej.

 

Będzie :ok:

 

Nadal nie rozumiem jednak dlaczego te od przyczepy do wtyczki są duuużo cieńsze.

 

Nie tylko bezpieczniej, ale i pewniej. Przy 12 V, aby uzyskać odpowiednią moc (np. zasilanie lodówki), potrzebujemy odpowiednio dużego prądu, a ten z kolei musi płynąć odpowiednio grubym przewodem, aby przewód się nie grzał. Dotyczy to również styków gniazdo / wtyczka - muszą być idealnie czyste i zapewniać idealne połączenie. Inaczej przy takim prądzie, zaczną się grzać, a następnie iskrzyć, w skrajnym przypadku wtyk / gniazdo może się stopić lub nawet zapalić. Każdy centymetr przewodu powoduje pewien spadek napięcia, co wpływa albo na spadek wydajności lodówki, albo na wzrost płynącego prądu. Koło się zamyka.

Idealnym rozwiązaniem byłaby również zmiana dwóch przewodów od wtyczki przyczepy, które idą do lodówki.

Jeśli jednak mają one przekrój 2,5 mm┬▓, to można je zostawić.

Pozostałe kable wtyk / gniazdo, mogą mieć o wiele mniejszy przekrój, ponieważ nie płyną przez nie prądy tak znacznej wartości.

Np. najmocniejsza żarówka "stopu" ma 21 W czyli pobiera w czasie pracy prąd zaledwie ok. 1,75 A, a dwa 5 W światła pozycyjne pobierają łącznie ok. 830 mA. Jak to się ma do ok. 11 A pobieranych przez lodówkę, sam widzisz.

:hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest bardzo ciekawe, ponieważ może świadczyć o istnieniu jakiegoś np. przekaźnika, który w chwili podłączenia przyczepy pod 230 V, odłącza zasilanie z Akku. Czy nie słyszałeś gdzieś w przyczepie jakiegoś cichego pyknięcia w chwili podpinania jej pod sieć ?

Muszę zwrócić uwagę, ale nie pamiętam żebym coś takiego słyszał

Czy z zasilania na Akku, działa wszystko w przyczepie (pompka, dmuchawa pieca, wszystkie światła wewnętrzne) ?

Tak działa wsztystko

Niestety, prostego rozwiązania na to nie ma, chyba, że kiedyś zamontujesz bojler gazowy Trumy np. B10 (jednak koszt ok. 2800zł.)

Piszesz o bojlerze, ale raczej masz ogrzewacz wody "Truma TT" (tak mi się wydaje po Twoich opisach).

Nie jest to przepływowy ogrzewacz wody, bo woda się w nim gromadzi jak w boilerze. Tak na chłopski rozum :)

Zasilanie oświetlenia LED ze zmiennego, tłumaczy delikatne mruganie.

Może się okazać, że wystarczy, jak podłączysz pod stałe napięcie. Na początek spróbuj właśnie tak, bez kondensatora.

Jak podłączyłem pod stały napięcie to też tak minimalnie widać że jest gorzej niż na akumulatorze.

Jeśli właśnie tak rozwiązano zasilanie (skrajna oszczędność), to pozostaje mieć nadzieję, że podłączenie dodatkowego obciążenia w postaci oświetlenia LED, nie przeciąży elementów prostowniczych w tym zasilaczu. Okaże się to dopiero wtedy, gdy włączysz jednocześnie dmuchawę, światła LED i potrwa to nie pięć minut, a dłuższy czas. Dojdzie jeszcze okresowe włączanie pompki. Jeśli podczas takiego testu (4 - 5 godzin) elementy się nie przegrzeją, to powinno być OK.

Wymieniłem wszystkie żarówki na led, zaoszczędziłem w ten sposób przeszło 100Wat a dołożyłem taśmę z ledami około 3,5 m która w rolce 5m pobiera 24Wat chyba. Więc i tak pozostaje sporo zapasu, wydaje mi się że nic nie przeciążę.

Nie tylko bezpieczniej, ale i pewniej. Przy 12 V, aby uzyskać odpowiednią moc (np. zasilanie lodówki), potrzebujemy odpowiednio dużego prądu, a ten z kolei musi płynąć odpowiednio grubym przewodem, aby przewód się nie grzał. Dotyczy to również styków gniazdo / wtyczka - muszą być idealnie czyste i zapewniać idealne połączenie. Inaczej przy takim prądzie, zaczną się grzać, a następnie iskrzyć, w skrajnym przypadku wtyk / gniazdo może się stopić lub nawet zapalić. Każdy centymetr przewodu powoduje pewien spadek napięcia, co wpływa albo na spadek wydajności lodówki, albo na wzrost płynącego prądu. Koło się zamyka.

Idealnym rozwiązaniem byłaby również zmiana dwóch przewodów od wtyczki przyczepy, które idą do lodówki.

Jeśli jednak mają one przekrój 2,5 mm┬▓, to można je zostawić.

Pozostałe kable wtyk / gniazdo, mogą mieć o wiele mniejszy przekrój, ponieważ nie płyną przez nie prądy tak znacznej wartości.

Np. najmocniejsza żarówka "stopu" ma 21 W czyli pobiera w czasie pracy prąd zaledwie ok. 1,75 A, a dwa 5 W światła pozycyjne pobierają łącznie ok. 830 mA. Jak to się ma do ok. 11 A pobieranych przez lodówkę, sam widzisz.

Tak zgadza się, jednak moja lodóweczka mierzyłem i pobiera 8.9 A. Swoją drogą te ledy są super jak sam piszesz żarówka 21 W pobiera 1,75A a żarówka 3,5 ledowa świeci jak 35W a pobiera 0,3 A :) świetne to jest.

 

Mam jeszcze jedno pytanie, myślę o zakupie telewizora led lub lcd. Mały jakiś 22 cale maksymalnie, czy można taki TV zasilić z akumulatora ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę zwrócić uwagę, ale nie pamiętam żebym coś takiego słyszał

Tak działa wsztystko

 

Jeśli na zasilaniu z Akku działa wszystko, a jak podpinasz budkę pod 230 V i na samych klemach od Akku brak wtedy napięć, to musi być jeszcze "coś", co ten obwód rozłącza. Najczęściej stosowano jakiś przekaźnik.

Sprawdź jeszcze inaczej. Nie odłączaj Akku i sprawdź, jakie jest na nim napięcie przed podłączeniem przyczepy pod 230 V i po podłączeniu (czy przypadkiem nie rośnie). Jeśli rośnie, to oznacza, że Akku jest jednak doładowywany.

 

Nie jest to przepływowy ogrzewacz wody, bo woda się w nim gromadzi jak w boilerze. Tak na chłopski rozum :)

 

Fakt, można tak pomyśleć, woda częściowo się tam zbiera, jednak jest to b. mała pojemność.

Tu masz fotki, jak wygląda terma i bojler Trumy.

 

 

 

Jak podłączyłem pod stały napięcie to też tak minimalnie widać że jest gorzej niż na akumulatorze.

Wymieniłem wszystkie żarówki na led, zaoszczędziłem w ten sposób przeszło 100Wat a dołożyłem taśmę z ledami około 3,5 m która w rolce 5m pobiera 24Wat chyba. Więc i tak pozostaje sporo zapasu, wydaje mi się że nic nie przeciążę.

 

Po zamianie żarówek na LED-y, rzeczywiście masz pewien zapas mocy, więc wszystko powinno być OK.

Spróbuj podpiąć kondensator do końcówek na zasilaczu (ale tych od napięcia stałego, nigdy do zmiennego !!!! i z tych samych złączy zasilaj taśmę LED).

 

Tak zgadza się, jednak moja lodóweczka mierzyłem i pobiera 8.9 A.

 

Mierzyłeś w określonych stałych warunkach, a warunki zasilania się trochę zmieniają i ten prąd też zmienia się w pewnych granicach. Może mieć m.in. na to wpływ chociażby to, o czym pisałem wcześniej. Jak na to nie patrzeć, jest to jednak spora wartość, zwłaszcza w porównaniu do prądu pobieranego przez żarówkę smirk%281%29.gif

 

Mam jeszcze jedno pytanie, myślę o zakupie telewizora led lub lcd. Mały jakiś 22 cale maksymalnie, czy można taki TV zasilić z akumulatora ?

 

 

TV możesz oczywiście zasilać z Akku.

Szukaj TV LCD z podświetleniem LED (mniejszy pobór prądu, niż CCFL). Ekran też raczej 19 cali, w zupełności komfortowy do przyczepy, a pobór prądu mniejszy.

Nie wiem, jaki masz Akku (pojemność i jego wiek / stan).

Musisz wiedzieć, że TV może pobierać od ok. 3 do 6 A. Z tego wynika, jak długo można korzystać z samego TV przy określonej pojemności Akku, zakładając, że Akku jest nowy (jeśli nie, to jego użyteczna pojemność jest znacząco niższa od znamionowej).

Po rozładowaniu Akku do napięcia min. (co też nie jest bez wpływu na jego żywotność), musisz mieć możliwość natychmiastowego doładowania.

To jest m.in. jeden z wielu powodów, dla którego w przyczepach najlepiej sprawdzają się Akku żelowe (niestety, bardzo kosztowne).

Pozdrawiam

 

:banan:

 

 

Ten post zawierał zdjęcia lub inne załączniki, które zostały utracone w wyniku awarii technicznej.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli na zasilaniu z Akku działa wszystko, a jak podpinasz budkę pod 230 V i na samych klemach od Akku brak wtedy napięć, to musi być jeszcze "coś", co ten obwód rozłącza. Najczęściej stosowano jakiś przekaźnik.

Sprawdź jeszcze inaczej. Nie odłączaj Akku i sprawdź, jakie jest na nim napięcie przed podłączeniem przyczepy pod 230 V i po podłączeniu (czy przypadkiem nie rośnie). Jeśli rośnie, to oznacza, że Akku jest jednak doładowywany.

Sprawdziłem i nie rośnie.

 

TV możesz oczywiście zasilać z Akku.

Szukaj TV LCD z podświetleniem LED (mniejszy pobór prądu, niż CCFL). Ekran też raczej 19 cali, w zupełności komfortowy do przyczepy, a pobór prądu mniejszy.

 

To znaczy że mogę kupić dowolny tv byleby był podświetlany na led do 19 cali? i jak go wtedy podłączyć żeby działał na 12v, czy przez przetwornicę będzie trzeba ?

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem i nie rośnie.

 

Czyli tak, jak pisałem - jest "coś", co odłącza Akku po włączeniu 230 V.

 

To znaczy że mogę kupić dowolny tv byleby był podświetlany na led do 19 cali?

 

Tak, ale jednak lepiej w wersji z zasilaniem na 12 V.

 

To znaczy że mogę kupić dowolny tv byleby był podświetlany na led do 19 cali? i jak go wtedy podłączyć żeby działał na 12v, czy przez przetwornicę będzie trzeba ?

pozdrawiam

 

Oczywiście możesz też kupić taki na 230 V i zasilać przez przetwornicę, ale po co mieć dodatkowe straty mocy na przetwornicy.

Nie ma przetwornic o 100% sprawności, więc część energii będzie bezproduktywnie "uciekać".

Jest to uzasadnione tylko wtedy, gdy chcesz mieć jednak konkretny model TV, a on nie jest produkowany w wersji z zasilaniem 12 V.

 

Ponawiam pytanie: jaki masz Akku (ile Ah, jaki typ, czy nowy, czy może ma już jakiś czas życia za sobą) :niewiem:

Pozdrawiam

:hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponawiam pytanie: jaki masz Akku (ile Ah, jaki typ, czy nowy, czy może ma już jakiś czas życia za sobą) :niewiem:

 

 

Akumulator normalny samochodowy, nowy 100 Ah. No prawie nowy w samochodzie użytkowany przez miesiąc.

Czyli tak, jak pisałem - jest "coś", co odłącza Akku po włączeniu 230 V.

 

Czyli muszę poszukać, może jest jeszcze jakieś miejsce gzie jest jakiś przekaźnik, przerywacz czy jak to zwał.

 

Co do TV to znalazłem dwa całkiem spoko w rozsądnych pieniądzach. Jeden z samsunga za 619 zł z wysyłką : http://allegro.pl/sa...2356057458.html

Drugo philipsa za 700zł http://www.euro.com....9pfl3606h.bhtml no ale sklep mam pod nosem. Nie wiem czy są zasilane z 12 v najlepiej przejdę się do sklepu i zobaczę. Ten z samsuga niby tańszy ale w żadnym sklepie normalnym większym go nie sprzedają. Jedną opinię znalazłem i bardzo nieprzychylną.

 

Jak byś mógł rzucić okiem który będzie mniej energochłonny. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akumulator normalny samochodowy, nowy 100 Ah. No prawie nowy w samochodzie użytkowany przez miesiąc.

 

Przy takim Akku, możesz wspomniane niżej TV oglądać przez dobę i dopiero prawie całkiem rozładujesz.

Jest z czego pociągnąć, ale musisz pamiętać, że taki akumulator nie może być rozładowywany i ładowany takimi głębokimi cyklami, bo długo nie pożyje. Na dobrą sprawę, to co z niego wyciągniesz, powinno być bezzwłocznie uzupełnione.

 

 

Co do TV to znalazłem dwa całkiem spoko w rozsądnych pieniądzach. Jeden z samsunga za 619 zł z wysyłką : http://allegro.pl/sa...2356057458.html

Drugo philipsa za 700zł http://www.euro.com....9pfl3606h.bhtml no ale sklep mam pod nosem. Nie wiem czy są zasilane z 12 v najlepiej przejdę się do sklepu i zobaczę. Ten z samsuga niby tańszy ale w żadnym sklepie normalnym większym go nie sprzedają. Jedną opinię znalazłem i bardzo nieprzychylną.

 

Jak byś mógł rzucić okiem który będzie mniej energochłonny. Pozdrawiam

 

Żaden z nich nie pracuje na 12V, potrzebna będzie przetwornica (nawet tylko taka o mocy 100 do 150W będzie OK, oby tylko dobra jakościowo).

Jeśli miałbym wybierać z tych dwóch, to Samsung, mimo że to monitor o właściwościach telewizora i pobierający w/g producenta ok. 35W mocy. To by się zgadzało przy tych parametrach, ma też podświetlenie LED.

 

Philips sprytnie podaje moc pobieraną 21W, ale dalej jest napisane, że to wyliczona moc średnia :D

Na dodatek posiada zamiast energooszczędnego podświetlenia LED, podświetlenie świetlówkowe CCFL, co już sugeruje dużo wyższy pobór mocy, niż podają. Sądzę, że nawet sporo więcej niż 35W Samsunga :hmm:

Rozdzielczość, czas reakcji matrycy mają identyczny, więc tu nie ma wskazań na ten, czy tamten.

Jak napisałem wcześniej, z tych dwóch, to Samsung i przy tym jest tańszy :rolleyes:

 

:banan:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na dodatek posiada zamiast energooszczędnego podświetlenia LED, podświetlenie świetlówkowe CCFL, co już sugeruje dużo wyższy pobór mocy, niż podają. Sądzę, że nawet sporo więcej niż 35W Samsunga :hmm:

Rozdzielczość, czas reakcji matrycy mają identyczny, więc tu nie ma wskazań na ten, czy tamten.

Jak napisałem wcześniej, z tych dwóch, to Samsung i przy tym jest tańszy :rolleyes:

 

Dzięki za radę, najpierw lece do elektronicznego kupić te kondensatory i diodę żeby ten prąd ustabilizować, a TV zostawiam na później.

No z akumulatorem będę uważał. Kupiłem taki voltomierz jako wskaźnik, także jak zobaczę że napięcie spada poniżej 11v to będę wyłączał niepotrzebne odbiorniki. Choć wątpię żeby tak było. Zasilania będę używał głównie w trasie jak gdzieś będziemy spać na dziko, żeby światło było i pompka chodziła do wody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.