Skocz do zawartości

Mover, czyli napęd do przyczepy - uwagi do samodzielnego montażu


Kristofer

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 2 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Koledzy a np. mam aku Gel 55 Ah. Sprawny mover ,przyczepa 1100kg  ,na polu przejadę na napędzie ok. 15m - lekki piach delikatnie pod górę. Ile procentowo wyładuję aku?Pytam teroetycznie bo aku z solarem mam a movera nie , bo jestem na etapie analizowania potrzeb.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. 9 %

Wynik może być minimalnie zawyżony, gdyż nie wiadomo, jaki napęd chcesz kupić i jak trudny jest teren, dlatego przyjąłem dosyć duży pobór prądu i minimalnie dłuższy czas pokonania w/w odcinka drogi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli swobodnie mógłbym mój akumulator pokładowy wykorzystać do zasilania movera bo nawet w pochmurne dni mój solar pod koniec dnia utrzymuje akumulator w 100% naładowania. A taki chwilowy duży pobór prądu nie ma w tym przypadku znaczenia tak jak np. wysokość prądu rozruchowego w akumulatorach samochodowych? / mój akumulator to Toyama a więc nie wysoka półka/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam aku 40Ah tylko do movera i spokojnie wystarcza. Napęd Enduro II. Robię nim sporo więcej niż 15m włącznie z pojazdem pod krawężniki. Tylko żelazna zasada, że po użyciu od razu doładowuję do pełna. Chociaż raz go w zimie rozładowałem praktycznie do zera. Myślałem, że po tym incydencie będzie się nadawał na złom, ale wyszedł z tego cało i w ostatnie wakacje dawał radę dzielnie.

 

Wysłano z Tapatalk. Przepraszam za literówki.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli swobodnie mógłbym mój akumulator pokładowy wykorzystać do zasilania movera bo nawet w pochmurne dni mój solar pod koniec dnia utrzymuje akumulator w 100% naładowania. A taki chwilowy duży pobór prądu nie ma w tym przypadku znaczenia tak jak np. wysokość prądu rozruchowego w akumulatorach samochodowych? / mój akumulator to Toyama a więc nie wysoka półka/

 

Dobre i całkiem słuszne pytanie.

Każdy akumulator ma określoną graniczną wartość natężenia prądu, którą można pobrać również w ściśle określonym czasie, bez szkody dla samego akumulatora.

Brak konkretnych danych sprawia, że trudno określić, o jaki prąd pobierany z akumulatora i czas pracy napędu chodzi, choć w dużym przybliżeniu jakieś tam wartości można przyjąć i takie też do obliczeń przyjąłem:

czas pokonania drogi 15 m - ok. 2 min.; pobór prądu blisko szczytowych wartości (trudny teren) ok. 2x70 A; prędkość dla napędu ok. 13 cm/sek.

Prawdopodobnie wypadkowa wartość pobieranego prądu przez napęd będzie niższa (może ok. 100 A), ale do obliczeń zawsze przyjmuję wartości wyższe.

Nie wydają się one krytyczne dla Twojego akumulatora, ale z drugiej strony, konia z rzędem temu, komu uda się obecnie znaleźć jakiekolwiek konkretne parametry dla akumulatorów Toyamy, podawane przez wiarygodne źródło.

Z tego powodu należy raczej podchodzić do sprawy ostrożnie i ograniczyć czas użycia napędu do niezbędnego minimum, a ponadto, dobrze by było natychmiast uzupełnić w accu energię (tak, jak napisał Marcin). Jeśli nie będzie pewności, że panel da radę zrobić to szybko, to warto wspomóc proces ładowarką sieciową. 

 

PS

Dla porównania podam przykład:

accu "MK Battery" 50 Ah/GEL

Max prąd, jaki można z niego pobierać "na szybko", to 120 A przez okres 5 min.

 

post-8228-0-06698600-1480873615_thumb.jpg

 

Dla 100 A wykres pokazuje czas ok. 7 min

Im wyższa pojemność akumulatora i lepsza jego jakość, tym lepsze parametry będzie posiadał.

Oczywiście można by pobierać okresowo prąd wyższy, niż dopuszczalny, ale wtedy należy się liczyć z drastycznym ograniczeniem ogólnej liczby cykli pracy oraz spadkiem pojemności danego accu, a w przypadku jego słabej jakości lub częściowym już zużyciu, nawet całkowitego uszkodzenia w dosyć krótkim czasie.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
  • 2 miesiące temu...

Mam pytanie w sprawie napędu do przyczepy kempingowej. Kiedyś natknęłam sie w internecie na nowy model napędu, który mocowany jest na dyszel. Wygląd miał czołg na gąsiennicach, cena 1050 Euro. Czy ktoś wie gdzie go mogę znalezć? Był świetny. Montuje się go na czas pracy i chowa do malutkiej walizeczki. Naprawdę super.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy ktoś wie do czego służy ten uchwyt przedstawiony na trzecim zdjęciu, mam coś takiego zamocowanego na dyszlu swojej przyczepy.Jak pytałem w sklepie karawaningowym co to jest ,to powiedziano mi ,że jest to usztywnienie dyszla ,ale ta odpowiedż jakoś mnie nie usatysfakcjonowała.Z góry dziękuję za info

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.