Skocz do zawartości

Haki holownicze + wiązki 7 lub 13-pin


haki24

Rekomendowane odpowiedzi

tak jest :] - ja mam podpięte przez przekaźnik - załączany postojówkami :

 

- radio CB

- navi

- czujnik cofania (mam podzielony na 2 elementy - tył zasilany ze świateł cofania, a ekranik z przodu z pozycyjnymi - łączy się on z tyłem bezprzewodowo - brak kabli)

- będzie lodówka w przyczepie

- będzie telewizorek 10" i kamera cofania (na tyle przyczepy)

- i coś o czym na pewno zapomniałem :]

 

 

a ładowanie aku pokładowego podczas jazdy? :niewiem:

 

 

polecam bo bardzo przydatne :ok:

Edytowane przez kit (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 172
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

tak jest :] - ja mam podpięte przez przekaźnik - załączany postojówkami :

 

ale czy komputer samochodu nie wykryje bledu? - dodatkowe duze obciazenie

 

 

- radio CB

- navi

- czujnik cofania (mam podzielony na 2 elementy - tył zasilany ze świateł cofania, a ekranik z przodu z pozycyjnymi - łączy się on z tyłem bezprzewodowo - brak kabli)

- będzie lodówka w przyczepie

- będzie telewizorek 10" i kamera cofania (na tyle przyczepy)

- i coś o czym na pewno zapomniałem :]

oczywiscie o ekspresie do kawy podczas przerwy na parkingu kawa.gif

 

 

 

 

 

 

 

Ja rozumiem, że kolega ma hak z wtyczką 7 pin ? - ja nie dokładałbym drugiej tylko wymienił ją na 13 pin - w przypadku oddawania auta na gwarancji do ASO daje 90%, że nikt nie sprawdzi tego gniazda czy jest 7 czy 13 pin - a jak coś to możesz się wykręcać, że takie już było :]

 

 

ja dokladnie caly czas o tym mysle, tymbardziej ze samochod kupowalem w innej czesci Polski (razem z hakiem) niz mieszkam i serwisuje, wiec spokojnie zawsze moge powiedziec ze mialem od poczatku 13pin, wiec na pierwszy rzut oka nikt sie nie zorientuje, gorzej bedzie, bo wiadomo ze nikt w serwisie nie bedzie ciagnal kabli od zapalniczki do gniazda haka.

 

Ponadto w przyczepie mam instalacje wyprowadzona z wtyczka 13pin tylko zostala obcieta i zalozona 7pin, ale tak zostala obcieta, ze nie ma problemu z powrotem do oryginalnej 13pin - dlatego pytalem jaki kolor kabla idzie do zasilania lodowki majac nadzieje, ze bedzie wlasnie w tej 13pin wtyczce przy przyczepce

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacznę odpowiadać od końca..

Komuś zrobiłem kiedyś sterowanie postojówkami, ale z czasem założył światła jazdy dziennej, które zgodnie z nowymi przepisami mogą pracować bez postojówek i miał do mnie pretensje że mu się piwko w lodówce zagrzało... Osobiści preferuje ten sposób podłączenia bo światła zapalamy po uruchomieniu silnika.

 

Co do dokładania drugiego gniazda czy przeróbki na 13 pin - nie wypowiadam się, bo jak wcześniej pisałem nigdy nie miałem nowego auta, a co za tym idzie nie miałem "przyjemności" obcowania z serwisami fabrycznymi

 

Wyłącznik pod maską - jak najbardziej, ale czasem ciężko to zamocować, zmieścić, zabezpieczyć....

 

Masa - zawsze połączenie miedzią pewniejsze nić przykręcanie do blachy, ale kabel to dodatkowy koszt i bajzel pod maską. Szczególnie gruby bo cienizny nie ma sensu montować - zbyt cienki przewód zrobi więcej złego niż dobrego. Zrównoleglenie też nie zawadzi, choć to już kwiatek do kożucha.

 

Grubość kabli - zasadniczo 4 powinna wystarczyć, ja osobiście wolę dołożyć parę groszy i mieć pewność, szczególnie gdy robię dla kogoś....

 

Zapalniczka w bagażniku - tutaj mamy 120W czyli na pograniczu. Poza tym nie wszyscy mają takie udogodnienie

 

Czy energoblok rozładuje akumulator - zależy od energobloku i tego czy masz w przyczepie dodatkowy akumulator. Jednak istnieje taka możliwość. Dlatego warto podłączyć wyłącznie obwód zasilania oświetlenia lub jedną ledową lampkę. Samo podłączenie do elektrobloku zależy od konkretnego typu i modelu.

 

Osobny kabel do lodówki Różnie jest to realizowane. Kabel lodówki najczęściej jest dość gruby. Co do koloru - zawyczaj czerwony ale pewnie znajdziesz tylko czerwone i czarne. Całe mnóstwo...

 

W tym układzie z gniazda w bagażniku (czy z obwodu postojówek) będzie pobierane tylko i wyłącznie około 6-8 W do wysterowania przekaźnika.

 

W tej chwili akumulator przyczepki będzie pobierał energię cały czas, o ile energoblok zapewnia taką możliwość. Jeśli zapewnia - warto podłączyć energoblok nie do syku 30 przekaźnika, lecz do styku 87. Ale to zależy od energobloku oraz od tego czy jest w przyczepie akumulator. To już rozważania na osobny wątek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale czy komputer samochodu nie wykryje bledu? - dodatkowe duze obciazenie

 

 

mi błedu nie pokazuje ani kontrolka żadna się nie zapaliła :-] i sterownie przekaźnikiem to nie duży opór tylko zaledwie kilka W, a obciążenie "idzie bokiem" a z postojówek tylko przekaźnik tylko daje styk Chyba że coś myle to prosze o sprostowanie :niewiem:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dorzuce tylo swoje 3 grosze n/t energobloku MIKO 375, mialem kiedys taki.

 

One nie ma mozliwosci podlaczenia ekumulatora. Ma co prawda wejscie 12V, ale jes to wejscie zasilania z holownika, energoblok uzywa go tylko w czasie gdy nie ma zasilania 230V, i tyle.

Co ciekawe MIKO ma tez wyjscie 12V / 2A stabilizowane, jak tam podlaczysz AKU to bedzie dzialac i go ladowac, ale napieciem tylko 12V i slabym pradem, takze nie polecam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dorzuce tylo swoje 3 grosze n/t energobloku MIKO 375, mialem kiedys taki.

 

One nie ma mozliwosci podlaczenia ekumulatora. Ma co prawda wejscie 12V, ale jes to wejscie zasilania z holownika, energoblok uzywa go tylko w czasie gdy nie ma zasilania 230V, i tyle.

Co ciekawe MIKO ma tez wyjscie 12V / 2A stabilizowane, jak tam podlaczysz AKU to bedzie dzialac i go ladowac, ale napieciem tylko 12V i slabym pradem, takze nie polecam.

 

w takim razie u mnie ktos cos poprzerabial, bo ja mam aku w przyczepie, ale nie wiem czy i skad jest ladowany

 

jaka w takim razie pelni role ten energoblok?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maciej_p , koszak, Arturze, poczytajcie co Wam napiszę, wszak sprawa dotyczy mojej byłej ukochanej budki.

Fabryka dała energoblok do zasilania pokładu.

Ja tam tylko skorygowałem napięcie do 13,8V i przefiltrowałem je żeby radio podczas grania nie buczało.

Dopiąłem akumulator którego fabryka nie zastosowała bo ja śmigałem na dziko.

Jest on tam dopięty równolegle do wyjścia 12V (te 12V jest umowne, faktycznie jest 13,8V) z tego energobloku, ale nie do tego stabilizowanego 12V bo ten prąd i napięcie było nieużyteczne, do niczego się nie nadawało, nawet radio nie chciało na tym grać.

W chwili jak podpinałem budę do 230V , ów aku był prądem z tego ebloku non stop ładowany. Stąd konieczność była wcześniej ustalenia (zmniejszenia) napięcia do 13,8V żeby mu to nie szkodziło.

W ebloku w środku nie rozpinałem żadnych obwodów, nie łączyłem nic wbrew idei fabrycznej. Pamiętam że jest tam przekaźnik w nim, ale nigdy nie sprawdziłem kiedy i co on łączy lub rozłącza bo w chwili kupna , jak wspomniał Artur, obciąłem wtyczkę 13pin i założyłem 7 bo taka była konieczność.

Artur, ja proponuję tak:

Podepnij 230V i zapodaj +12Voraz masę na kable które w 13 pinowym zasilają budę z auta i zobacz czy to napięcie pojawi się na klemach w szafie, tam gdzie zakładałem aku albo po prostu włącz radio czy zagra bo te obwody są równoległe. Sprawdź przy tym, czy włączy się czerwony włącznik w lodówce. Jeśli tak , to nie rozłączając nic, otwórz szafę i wyłącz bezpiecznik główny 230V. Czerwony w lodówce oraz radio powinno nadal działać a to oznacza, że podczas jazdy będziesz miał działającą lodówkę i doładowywany aku na pokładzie (w szafie). I tu musisz pamiętać, że jeśli przekaźnik w ebloku w jakiś sposób coś odłącza, a być może jest to 12V z auta, to o ile wyłączysz silnik, to lodówka będzie czerpała sobie 12V, nie z auta ale z pokładu, więc na dłuższych postojach, lepiej ją wyłączać a odpalać na LPG bo szkoda prądu.

 

Wbrew pozorom, wszystko tam jest łatwe i proste dla elektryka z wyobraźnią. Jeśli nie zrozumiałeś, bo trochę dla laika to niejasne może być, to przeczytaj zdanie po zdaniu i każde spróbuj sobie wyobrazić, będzie ci łatwiej dojść sedna.

.

Na pewno jest możliwość przepinania kabelków na wyjściu z ebloku (są na wierzchu) w taki sposób, by obwód lodówki był oddzielnym/odseparowanym obwodem od obwodu aku w szafie ( w tym radio, nawiew, światło) ale to już sprawa dla elektryka bowiem w ebloku kable mają jednakowe kolory, więc trzeba każdy z osobna zidentyfikować.

230V do ebloku jest doprowadzone bezpiecznie i nie ma zagrożenia przy ew pomiarach itp. Przy demontażu obudowy trzeba 230V odłączyć od budy całkiem.

 

Kategorycznie odradzam wykorzystywania gniazda zapalniczki do zasilania lodówki.

Nie o kable tu chodzi, bo te 100W wytrzymają bez problemu. Chodzi o niepewne łącze bieguna + w gnieździe i wtyczce. Jest zawodne, lubi się grzać, wytapiać itp. Musi być ono pewne a z zasady nie jest.

Najlepiej pociągnij kabel od aku z auta z klemy. KONIECZNIE bezpiecznik 20-30A jak najbliżej klemy + (max 30cm od niej) i puść go do tyłu auta na gniazdo 13 pin w ten bolec, który odpowiada zasilaniu budy wg opisu wyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok, dzieki Wam chlopaki bardzo, robi sie coraz to cieplej, wiec juz niedlugo zabiore sie za powazne przygotowania. Na pewno musze ogarnac temat elektryki zarowno w samochodzie jak i w przyczepce. Tak naprawde nie do konca potrzebuje akumulator w przyczepce, bo i tak zamierzam glownie jezdzic na kempingi, a na parkingu i tak jest podpiety samochod i pradu z niego mi wystarczy. Zalezy mi tylko na tym, zeby ten elektroblok sam w sobie nie pozeral mi pradu z samochodu, a na zaswiecenie 1 lampki czy przez moment uruchomienie pomki kranu czy spluczki wystarczy mi aku z samochodu.Dlatego musze dojsc do tego, zeby w razie potrzeby podpiac zasilanie przyczepy pod staly pluz z aku samochodu z ominieciem elektrobloku oraz podpiac "ladowanie" z samochodu do zasilania tylko i wylacznie lodowki w czasie jazdy. Jak bede chcial wykorzystac aku z przyczepki to pewnie kupie akumulator zelowy i specjalna do niego ladowarke, ewentualnie jak bedzie duzo wyjazdow na dziko to kupie pewnie agregat pradotworczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok, dzieki Wam chlopaki bardzo, robi sie coraz to cieplej, wiec juz niedlugo zabiore sie za powazne przygotowania. Na pewno musze ogarnac temat elektryki zarowno w samochodzie jak i w przyczepce. Tak naprawde nie do konca potrzebuje akumulator w przyczepce, bo i tak zamierzam glownie jezdzic na kempingi, a na parkingu i tak jest podpiety samochod i pradu z niego mi wystarczy. Zalezy mi tylko na tym, zeby ten elektroblok sam w sobie nie pozeral mi pradu z samochodu, a na zaswiecenie 1 lampki czy przez moment uruchomienie pomki kranu czy spluczki wystarczy mi aku z samochodu.Dlatego musze dojsc do tego, zeby w razie potrzeby podpiac zasilanie przyczepy pod staly pluz z aku samochodu z ominieciem elektrobloku oraz podpiac "ladowanie" z samochodu do zasilania tylko i wylacznie lodowki w czasie jazdy. Jak bede chcial wykorzystac aku z przyczepki to pewnie kupie akumulator zelowy i specjalna do niego ladowarke, ewentualnie jak bedzie duzo wyjazdow na dziko to kupie pewnie agregat pradotworczy.

 

W takim razie pamiętaj zaizolować te klemy co tam zrobiłem , albo w ogóle je odkręć. Eblok nie pobiera i nie marnuje żadnego prądu, o to możesz być spokojny. Nie po to on tam jest.

Pamiętaj, by przypadkiem nie zostawić pompki włączonej bo krany są bardzo czułe na uniesienia gałki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak naprawde nie do konca potrzebuje akumulator w przyczepce, bo i tak zamierzam glownie jezdzic na kempingi, a na parkingu i tak jest podpiety samochod i pradu z niego mi wystarczy.

 

Z tym akumulatorem to bym nie przesadzał. Ostatnio miałem na kempingu sytuację, że po ostrej burzy nie było prądu przez około dobę, a pamiętaj, że autko nie zawsze tak ustawisz jakbyś chciał ( rozmiary parceli). Akumulator będziesz miał cały czas naładowany ( z opisu Wojtka wynika, że nie musisz tego nawet pilnować ) i niech sobie będzie. Zawsze się może przydać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do ingerencji w nowe auta, niestety nie radze grzebać, jeśli serwis jest porządny, to musza spr instalacje elektryczna na każdym serwisie, jeśli hak jest wbity w ich komputer, to musza spr. czy działa poprawnie, czyli podłączyć tester, co do zapalniczki w bagażniku, to jak jest napisane max 120 to maja na myśli pobór chwilowy, a nie ciągły jak w przypadku lodówki, instalacja tego nie pociągnie, po za tym każde zmiany, jak cos się popsuje, skasują gwarancje, a będą szukać wszystkiego.

 

 

Podam taki przykład na sobie, pękła mi rolka rozrządu po 2 mc od wymiany, to szukali wszędzie nawet wyciek paliwa z tylu auta z pompy zewnętrznej, powód mogło szarpać silnikiem jak łapało powietrze itd. Było takich powodów więcej, w ogóle nie związanych z tym co się stało.

 

 

 

morał z tego taki każda ingerencja, serwis to znajdzie, al wtedy kiedy nie trzeba, i nie ważne co było powodem, oni sobie dopiszą powód i rachunek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Witam,

 

Chciałbym zamontować hak do swojego samochodu (VW GOLF V kombi z 2008 r.).

Proszę o poradę odnośnie wiązki i modułu...

 

czy mogę zamontować moduł uniwersalny?

jeśli tak to każdy z dostępnych będzie działał tak samo?

czy każdy z tych modułów wyłącza automatycznie czujniki cofania?

jakie gniazdo powinienem wybrać 7 czy 13 pin?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

A takie podstawowe pytanie.

1. Bezpieczniki sprawdziłeś?

2. Podłączenie pod lampą tylną - czy wszystko OK?

 

Chyba innych możliwości już nie ma.

Jeżeli te dwa punkty są ok to musi być ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.