Skocz do zawartości

Obniżenie DMC/ŁADOWNOŚCI kempingu


JurekHobby635

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

zakładam nowy temat, ponieważ zależy mi bardzo na czasie. Mianowicie posiadam Hobby 635UK z 2004r i jak w temacie chciałbym obniżyć DMC o 100kg, tak by wynosiło 1800kg, bo tyle może ciągnąć na haku moje auto. DMC przyczepy wynosi 1900kg, 1680kg MW + 220kg ŁADOWNOŚĆ. Mam pytanie z tym związane, czy jest taka możliwość, żeby obniżyć DMC np kosztem obniżenia ładowności o 100kg, czyli zejść do 120kg lub całkowicie zrezygnować z ładowności? Staram się zbierać wszelkie info, kilku znajomych w swoich kempingach nie ma podanej ładowności, co dla mnie jest dziwne, bo albo ma każda, albo żadna. Bardzo mi zależy na obniżeniu DMC, poniewaź mało aut osobowych ma większe DMC przyczepy niż 1800kg, a tyle dokładnie potrzebuję. Czytałem w internecie, że można to zrobić, wspominano o homologacji producenta, o Okręgowej stacji kontroli pojazdów, wyczytałem też o zmianach technicznych ( np wymontowanie ciężkiego zbiornika na wodę ). Doradźcie proszę, bo zależy mi na tym temacie bardzo.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 44
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Nie tak dawno na tym forum była dyskusja na ten temat a że byłem tym żywotnie zainteresowany to poruszyłem przysłowiowe niebo i ziemię aby uzyskać wszelkie możliwe dane uprawniające do obniżenia DMC mojej przyczepki. I co się okazało? Wielka dupa! DMC przyczepy w Polsce nie ma możliwości obniżyć co wynika z przepisów regulujących rejestrację, owszem, po zmianach można zawalczyć o MW ale DMC jest nie do ruszenia. Byłem z tym problemem u biegłego sądowego z zakresu motoryzacji, szefa stacji diagnostycznej i uzyskałem jedną odpowiedź: przykro nam ale niewykonalne. Z pisaniem do producentów to jakas bajka krążąca po forum bo skoro przyczepa jest fizycznie w Polsce juz zarejestrowana to nawet zgoda producenta nie ma już znaczenia. Producent może się przychylić do zmainy DMC i napisze np. DMC 1600 - 1800 kg ale to i tak nie ma wpływu na zmianę decyzji zarówno diagnosty jak i WK bo przepis jest jednoznaczny. Wydawałoby się to głupotą że teoretycznie mogę obnizyć MW przez co "spada" DMC ale nie ma to znaczenia. Ja chciałem obniżyć DMC z 770 kg na 750 kg i nie dałem rady. Poddałem się i czekam na zmianę bzdurnego dla mnie przepisu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

temat wyglada nastepujaco... zeby to zrobic musisz troszke nakombinowac, mianowicie demontujesz stara tabliczke znamionowa z budy /powiedzmy zniszczyla sie/ i jedziesz do rzeczoznawcy zeby ci okresli masy przyczepy, rzeczoznawca ten musi miec licencje /nie wszyscy maja/ honorowana przez WK, nastepnie z kwitem jedziesz do WK i tam robisz papiery. Gdy otrzymasz dowod rejestracyjny z danymi ktore "potrzebujesz" udajesz sie na okregowa stacje diagnostyczna w celu wyrobienia zastepczej tabliczki znamionowej. Takowa tabliczka ma bodajze tylko nr nadwozia a musisz taka miec bo jak ktos porowna oryginalna tabliczke z nowym dowodem to pasztet sie robi wiec dla swietego spokoju robisz te tabliczke a oryginalna trzymasz w szafce po to gdy bedziesz sprzedawal przyczepe to nabywcy wyjasnisz o co z tym walkiem chodzilo - ze nie jest to skladak ani wypadek...

 

tyle w temacie... a wszystko zalezy jaka :P w WK siedzi :D

 

p.s.: mnie tez gryzie 60 kg ale... nie mam czasu na latanie z papierami :P

 

Wg polskich przepisów nie możesz ciągnąć przyczepki o DMC wyższym niż MW holownika

 

nie tylko polskich...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem zatem, że prawo jazdy masz juz B+E i waga łączna zestawu powyżej 3500kg Cię nie boli. Tylko ten wpis w dowodzie rejestracyjnym psuje przyjemność?

 

Ja w takiej sytuacji kupiłem inny holownik pod dużą przyczepę, ale to rozwiązanie pewnie odrzucasz.

 

Nic konkretnego niestety w kwestii zmiany DMC przyczepy Ci nie powiem. Wiem jednak, że ciężko jest dokonać zmiany na parametry inne niż wpisane w homologacji fabrycznej. Nie wiesz czy ta wersja przyczepy którą posiadasz była w wersji DMC 1800kg produkowana kiedykolwiek przez Hobby? Może robili taką wersję "Light". Wtedy byłoby napewno łatwiej... Trzeba by było ściągnąć taką homologację z Niemiec i z nią uderzyć do okręgowej stacji kontroli z wnioskiem o naniesienie zmiany.

Generalnie to chyba jest tak, że jak Okręgowa Stacja Kontroli da Ci to obniżone DMC na piśmie to już w Urzędzie Komunikacji to łykną. Ale jak przekonać Stację do zmiany to nie wiem (oczywiście legalnie).

Wybacz, że mało konkretów, ale więcej nie wiem. Mogę zapytać w mojej stacji okręgowej - będę tam pewnie w piątek.

----------------------------------------------------------------------------

O widzę, że już koledzy więcej i mądrzej napisali. To ja się schowam :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wychodzi na to, że aby targać w PL większą przyczepę trzeba mieć TIRa? Porąbane te przepisy u nas, jedni mają podawaną w dowodzie ładowność inni nie... Chore te przepisy, chociażby posiadanie uprawnień na kat E, teraz średniej klasy auto ma DMC ponad 2 tony, powinni zmienić w kat B do 5 ton. Większość użytkowników przyczep jeździ niezgodnie z obowiązującymi przepisami dot holowania. Czemu w innych krajach można ruszać DMC a u nas jest niepodważalne, skoro jesteśmy w UE?

 

 

Co do zmiany holownika, owszem przymierzam się, ale to musiałoby być coś takiego jak np VW T5, Allroad, Touareg, X5. Na codzień nie potrzebuję auta o takich gabarytach, lecz coś w kombi, jestem od lat użytkownikiem Passatów, mam zamiar zmienić auto na nowy model tego auta, byłem już w aso i pytałem i passat 2.0 TDI 170KM również może holować przyczepę o DM 1800kg, dlatego chcę zawalczyć o zmianę w DMC. Auta typu suv niestety dużo palą, nawet w dieslu, a ja rocznie pokonuję ok 100.000km, także auto, które będzie mi palić 10-12 w trasie to trochę dużo, i trzymać takie auto specjalnie, żeby przyczepę holować kilka razy w roku... Trochę mało opłacalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

patrzac na osobowki smigajace z lawetami... widac ze wiekszosc leje na przepisy, tak samo jak wiekszosc panow w mundurach ich nie zna bo w przciwnym wypadku takie zestawy ladowaly by na poboczu do kontroli...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bodzioklb, patrząc na Twój profil zastanawiam się, czy Ty jako użytkownik kempingu mając Hobby 560 holujesz swoją przyczepę zgodnie z DMC itd? Taka mazda pewnie powinna targać mniejszą przyczepę? Pytam tak z ciekawości tylko i wyłącznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tymi wagami to dokładnie jest tak:

 

Kodeks Ruchu Drogowego:

Definicje:

53.masa własna - masa pojazdu z jego normalnym

wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w

ilościach nominalnych, bez kierującego,

54. dopuszczalna masa całkowita - sumę masy własnej oraz

dopuszczalnej ładowności,

55. rzeczywista masa całkowita - masę pojazdu łącznie z masą

znajdujących się na nim rzeczy i osób,

56. dopuszczalna ładowność - największą masę ładunku i osób,

jaką może przewozić pojazd po drodze,

 

 

Art. 62.

1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

1. samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej

masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t lub autobus - nie

może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu

ciągnącego, (...)

 

Art. 88.

1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem

silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii.

2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:

(...)

3. kategorii B:

a. pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie

całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem

autobusu lub motocykla,

b. pojazdem, o którym mowa w lit. a), z przyczepą o

dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej

masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna

dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie

przekracza 3,5 t,

(...)

10. kategorii B+E, C+E lub D+E - pojazdem określonym

odpowiednio w kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą,

 

 

Wg mnie zatem jeśli kierowca ma B+E to nie obowiązuje go warunek DMC przyczepy< MW holownika (dotyczy kat. :P natomiast wciąż obowiązuje art 62 czyli RMC przyczepy < RMC holownika.

 

Ja mam samochód o MW około 2300 kg ale ponieważ jest to 4x4 to dopuszcza się ciągniecie przyczepy o wadze DMC = 150% wagi holownika i mam w dowodzie wpisana w rubryce O.1 3500kg, ale wciąż mogę ciągnąć maksymalnie tyle ile wynosi aktualna RMC holownika czyli w praktyce maksymalnie tyle co DMC holownika (znaczy jak wrzucę betonowe krawężniki do bagażnika) :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

temat wyglada nastepujaco... zeby to zrobic musisz troszke nakombinowac, mianowicie demontujesz stara tabliczke znamionowa z budy /powiedzmy zniszczyla sie/ i jedziesz do rzeczoznawcy zeby ci okresli masy przyczepy, rzeczoznawca ten musi miec licencje /nie wszyscy maja/ honorowana przez WK, nastepnie z kwitem jedziesz do WK i tam robisz papiery. Gdy otrzymasz dowod rejestracyjny z danymi ktore "potrzebujesz" udajesz sie na okregowa stacje diagnostyczna w celu wyrobienia zastepczej tabliczki znamionowej. Takowa tabliczka ma bodajze tylko nr nadwozia a musisz taka miec bo jak ktos porowna oryginalna tabliczke z nowym dowodem to pasztet sie robi wiec dla swietego spokoju robisz te tabliczke a oryginalna trzymasz w szafce po to gdy bedziesz sprzedawal przyczepe to nabywcy wyjasnisz o co z tym walkiem chodzilo - ze nie jest to skladak ani wypadek...

 

tyle w temacie... a wszystko zalezy jaka :P w WK siedzi :D

 

p.s.: mnie tez gryzie 60 kg ale... nie mam czasu na latanie z papierami :P

 

Wg polskich przepisów nie możesz ciągnąć przyczepki o DMC wyższym niż MW holownika

 

nie tylko polskich...

 

 

 

Wszystko pięknie wygląda tylko co zrobi z posiadanym DR w którym są wszystkie dane a WK ma komplet skserowanych dokumentów dot. przyczepy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

JurekHobby635, dmc przyczepy mam 1500kg /masa wlasna 1240kg/ i wlasnie 1500kg wg dowodu rejestracyjnego jak i tabliczki znamionowej pojazdu moze ciagnac mazda, masa wlasna pojazdu to 1440kg - jak wczesniej napisalem gryzie mnie 60 kg ale akurat tutaj pocieszam sie tym:

 

"... obszernej dyskusji na grupie p.r.z, podpierania sie prawnymi autorytetami i policją drogową można stwierdzić że sprawa nie jest taka prosta i zdania były mocno podzielone. W końcu daliśmy radę. :-)

Podsumowanie dyskusji przedstawił w swoim poście Tomek Łangowski w sposób następujący:

 

Kategoria B prawa jazdy pozwala jego posiadaczowi na:

 

>Samochodem osobowym i ciężarowym o DMC do 3,5T można ciągnąć:

>a) każda przyczepę lekką (o DMC do 750 kg) - czyli łączna masa zestawu może

>przekraczać 3.5 T - Art 88.3.3 ustawy

 

>:P przyczepę inną niż lekka (o DMC >750 kg) pod warunkiem że DMC przyczepy <

>MW samochodu, i suma DMC < 3.5 T (masa zestawu nie może przekraczać 3,5T) -

>Art 88.2.3b ustawy.

 

>Należy jeszcze pamiętać że RMC przyczepy <= RMC samochodu. Tutaj chodzi o

>masy rzeczywiste - może się zdarzyć, że jadąc pustym samochodem wymóg ten

>nie będzie spełniony, a jadąc samochodem załadowanym (5 osób+ bagaże)

>wszystko będzie OK.

>(Art 62 ust 1 pkt 1).

 

Użyte w poście skróty mają następujące rozwinięcia:

DMC - Dopuszczalna Masa Całkowita

RMC - Rzeczywista Masa Całkowita

MW - Masa Własna

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

27.12.2000 r. Wojtek Szim zamieścił na grupie p.r.z post z odpowiedzią Pani Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Śląskiej Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach. Odpowiedź warto chyba sobie wydrukować i mieć ja przy sobie kiedy ciągnę łódkę.

 

W odpowiedzi na Pana pytanie- czy kierujący posiadający uprawnienia kat "B" może ciągnąc przyczepę inna niż. lekka?

odpowiadam: TAK.

Zgodnie z art. 88 ust. 2 pkt 3 Ustawy prawo o ruchu drogowym, prawo jazdy kategorii "B" uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o DMC nie przekraczającej 3,5at ( z wyjątkiem autobusu lub motocykla)z przyczepa o DMC nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna DMC zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5at.

 

Teoretycznie można sobie wyobrazić taki zespól pojazdów, w którym pojazd silnikowy ma masę własna 1700kg i dopuszczalna ładowność 100kg (jego DMC wynosi zatem 1800kg), a przyczepa ma DMC 1700kg.

 

Jest to jednak czysta teoria, bo inne względy, jak chociażby wymóg wyposażenia takiego zespołu w odpowiedni system hamulcowy &14 ust.5,6,7 Doz. ust. nr 44 z dnia 1 kwietnia 1999 ar. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia praktycznie uniemożliwiałoby skorzystanie z takiego uprawnienia.

 

Wydaje się, iż w ramach uprawnień wynikających z prawa jazdy kategorii "B" realne jest ciągniecie przyczepy o DMC nie przekraczającej 1400kg zakładając, ze pojazd ciągnący ma co najmniej taka właśnie masę własna.

 

Uprawnienie to ma praktyczne zastosowanie przede wszystkim do ciągnięcia przyczep większych niz. lekka, ale tez ogranicza DMC takiego zespołu pojazdów do 3,5t

 

Ograniczenie to nie dotyczy ciągnięcia przyczepy lekkiej. Zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 3 Ustawy, prawo jazdy kat. "B" uprawnia do kierowania pojazdem objętym ta kategoria łącznie z przyczepa lekka.

 

W świetle tego przepisu, posiadacz prawa jazdy kat."B" może kierować pojazdem samochodowym o DMC 3500kg ( z wyjątkiem motocykla i autobusu) łącznie z przyczepa lekka o DMC do 750 kg, a wiec łączna dopuszczalna masa całkowita takiego zespołu pojazdów wynosi 4250kg.

 

pozdrawiamy

Zespól Prasowy Śl.KWP w Katowicach

 

policja@katowice.kwp.gov.pl

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

październik 2006 r

Od dyskusji w 2000 roku sprawa holowania przyczepy wraca na grupe kilka razy w roku. Można powiedzieć - temat dyżurny. W dalszym ciągu niektórzy funkcjonariusze drogówki, instruktorzy nauki jazdy a nawet diagnostycy w stacjach kontroli błędnie interpretują obecne przepisy. Dlatego dodatkowo umieszczam jeszcze dwie oficjalne interpretacje przepisów. Jedna pochdzi z Policyjnego Centrum Informacyjnego a druga z Komendy Głównej Policji. Wydrukowac i wozić z sobą. :-)

 

 

Policyjne Centrum Informacyjne – Baza Pytań /ttp://www.wspol.edu.pl/pci/viewer/pci_odpview.php?id=45/

/Pytanie numer 045/

Pytania

 

1/ Jakimi rodzajami pojazdów może kierować osoba posiadająca uprawnienia do kierowania pojazdami kategorii B+E ?

 

2/ Czy osoba posiadająca wyżej wskazane uprawnienia /B+E/ może kierować zespołem pojazdów o dmc powyżej 3.5 tony ?

 

Odpowiedzi

 

Udzielając odpowiedzi na tak postawione pytania należy stwierdzić, że art. 88 ust. 2 pkt 3 lit. a i b Ustawy Prawo o ruchu drogowym wyraźnie wskazuje jakimi pojazdami może kierować posiadacz prawa jazdy kategorii B;

 

„... Art.88,

 

ust. 2 pkt 3 lit. :

 

a/ pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3.5 tony, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

 

b/ pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3.5t,

 

ust. 2 pkt. 10

 

- kategorii B+E, C+E lub D+E – pojazdem określonym odpowiednio w kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą,

 

ust. 3 pkt. 3

 

- Prawo jazdy kategorii A, B, B1, C, C1, D lub D1 –uprawnia do kierowania pojazdem w nich wymienionym z przyczepą lekką; ...”

 

W myśl zacytowanego artykułu prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3.5 tony, w tym również z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3.5 tony. Tym samym dopuszczono posiadacza prawa jazdy kategorii B do kierowania, w niektórych przypadkach pojazdem z przyczepą o DMC większej niż 750 kg.

 

W tym momencie najistotniejsze jest to, że „korzystanie” z tych uprawnień nastąpić może jedynie w zgodności z innymi przepisami ruchu drogowego. Tak więc pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3.5 tony z przyczepą może kierować osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia, ale z zachowaniem warunków określonych w art. 62 ust1 Prawa o ruchu drogowym

 

„.. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

 

1/ samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3.5 tony lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;

 

2/ samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3.5t – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej tego samochodu powiększonej o 40%:

 

3/ motocykl lub rower – nie może przekraczać masy własnej motocykla lub motoroweru, jednak nie może przekraczać 100 kg; ...”

 

Wskazany przepis jednoznacznie stwierdza, że rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3.5t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego. Ażeby bardziej uzmysłowić opisywaną sytuację posłużę się przykładem:

 

Osoba posiadająca prawo jazdy kategorii B może kierować zespołem pojazdów składającym się z przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej 1200 kg oraz pojazdu ciągnącego o masie własnej 1400 kg i dopuszczalnej ładowności 700 kg. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu ciągnącego w opisywanym przypadku wynosi 2100 kg, a dopuszczalna masa całkowita całego zespołu pojazdów wynosi 3300 kg.

 

W tym przykładzie spełnione zostały warunki dotyczące używania pojazdów w ruchu drogowym, a kierujący nie przekroczył ram posiadanych przez siebie uprawnień.

 

Niezależnie od powyższego ust. 3 pkt 3 artykułu 88 Prawa o ruchu drogowym nadaje posiadaczom prawa jazdy kategorii A, B, B1, C, D lub D1 uprawnienie do kierowania pojazdem wymienionym w tym prawie jazdy wraz z przyczepą lekką.

 

W tym miejscu warto zaznaczyć, iż zgodnie z tym przepisem dopuszczalna jest sytuacja, gdy posiadacz prawa jazdy kat. B, kierujący pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej np. 3.4 t, ciągnąć będzie przyczepę lekką o dopuszczalnej masie całkowitej 700 kg, pomimo że dopuszczalna masa całkowita całego zestawu wynosi 4.1 tony.

 

Kategoria prawa jazdy B+E będzie wymagana, gdy kierujący będzie chciał prowadzić pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3.5 tony z przyczepą nie będącą przyczepą lekką, a dopuszczalna masa całkowita całego zespołu przekroczy 3.5 tony. Oczywiście także w tym przypadku muszą być zachowane warunki określone w art. 62 ust. 1 pkt 1 Prawa o ruchu drogowym.

 

Dokonując interpretacji treści przepisów Prawa o ruchu drogowym należy traktować ten akt prawny w sposób całościowy. W tym konkretnym przypadku pod uwagę należy wziąć zarówno przepisy art. 88 jak i art. 62 gdyż nie można zarzucić im braku spójności.

 

Uzupełnieniem uregulowań są przepisy dotyczące wyposażenia przyczep w hamulce, zawarte w ┬ž 14 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia /Dz. U. z 2003 r, nr 32, poz. 262/. Mając na uwadze powyższe, w pierwszym z podanych wyżej przykładów przyczepa pojazdu powinna być wyposażona w hamulec najazdowy.

 

Reasumując należy stwierdzić, że zgodnie z Ustawą Prawo o ruchu drogowym osoba posiadająca uprawnienia kategorii B+E może kierować zespołem pojazdów, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3.5 tony jednakże w takim przypadku rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3.5 tony lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego.

 

 

Autor odpowiedzi kom. Jerzy Lis

Data wprowadzenia 16.01.2006

Data modyfikacji 16.01.2006

 

------------------------------------------------------------------

Poniższą interpretację pochodzącą z Komendy Głównej Policji otrzymałem dzięki uprzejmości Redakcji Żagli. Zostanie ona zamieszczona w najbliższym numerze miesięcznika Żagle - listopad 2006.

 

**

Szanowna Redakcjo!

Poniżej zamieszczam cytat – tak, aby nie popełnić błędu, który jest odpowiedzią na Wasze pytanie dotyczące ciągnięcia przyczep z jachtami:

 

"Posiadacz prawa jazdy kategorii B (bez kategorii E) może ciągnąć przyczepę o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg, jeżeli dopuszczalna masa całkowita (dmc) przyczepy nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego (art. 62 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym) i jednocześnie dopuszczalna masa całkowita zespołu (czyli pojazdu i przyczepy) nie przekracza 3,5 t.

 

Jeżeli zaś dopuszczalna masa całkowita przyczepy wynosi nie więcej jak 750 kg, to dmc pojazdu ciągnącego może wynosić nawet 3,5 t. Jak widać w tym ostatnim przypadku, suma dmc zespołu nie może przekraczać 4250 kg. Wynika to z treści art. 88 ust. 3 pkt. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym, a nadto z ratyfikowanej przez Polskę Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym (art. 41 ust. 4).”

 

Pozdrawiam!

kom. Marcin Szyndler

z Zespołu Prasowego

Komendy Głównej Policji "

koniec cytatu :D

 

 

 

pozatym odkad mam B+E jakos lzej mi przechodza kontrole z przyczepami towarowymi... wiec nasza policja pewnie mysli ze jak delikwent ma "E" to mu wszystko wolno...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.