Skocz do zawartości

Akumulator w przyczepie


gfizyk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 67
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Na elektrodzie pisali, że kontrolka ładowania.

Niby poprawne, ale jak to w praktyce :niewiem:

Trzeba by zrobić próby w labolatorium

BTW doczytałem na forum, że kolega Mrsulki jest mocny w te klocki.

Zresztą ilu użytkowników przyczep tyle rozwiązań. Każdy potrzebuje czegoś innego.

 

To jest dobre :brawo:

http://www.fanklub-niewiadowek.com/technika/zrob_to_sam_we_wnetrzu_niewiadowki/elektrycznosc.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[quote name="gfizyk"

Może niezbyt dokładnie opisałem sytuację (albo użyłem zbytnich skrótów myślowych). Obydwa kable' date=' które wychodziły z 13PIN-owego gniazda to kable zasilające instalację wewnątrz budki. Czyli zdecydowanie "+".

Chciałem dodatkowo wyciągnąć kabelkiem z wtyczki masę, albo kabel masujący połączyć standardowo z elementem podwozia przyczepki.

Teraz chyba brzmi jaśniej.

Pytanie brzmi, czy mogę tak zrobić?]

 

 

Nie za bardzo rozumiem po co podawać masę na ramę, ona prawdopodobnie już i tak jest poprzez hak.

Instalacja wewnętrzna na 12 V przyczepy dobrze jeśli jest odseparowana od instalacji, samochodowej. Poza tym rama jest napewno uziemiona przy instalacji 230V i wystarczy że ktoś coś pochrzani i mogą być problemy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie za bardzo rozumiem po co podawać masę na ramę, ona prawdopodobnie już i tak jest poprzez hak.

Często jak pożyczam towarówkę , to dodatkowo masę biorę z holownika i spinam z obudową przyczepy.

Jak to jest faktycznie , to nie mam pojęcia , ale podanie masy na krótko daje efekt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz chyba brzmi jaśniej.

Pytanie brzmi, czy mogę tak zrobić?

 

Owszem brzmi jaśniej choć jeszcze nie całkiem.

Piszesz

Obydwa kable, które wychodziły z 13PIN-owego gniazda to kable zasilające instalację wewnątrz budki. Czyli zdecydowanie "+".

 

zatem przyjmuję założenia:

 

1/ Obydwa wolne zaizolowane kable to kable plusowe idące do instalacji dla odbiorników przyczepy

2/ Instalacja 12v przyczepy sprawna i prawidłowa.

 

Przy przyjęciu takich założeń możesz podłączyć jak załączonym na rys.

Oczywiście przekroje przewodów zależą od mocy podpinanych odbiorników

 

=========================================================

 

[ Dodano: Wto 23 Lut, 2010 22:08 ]

schemat inst w przyczepie.jpg [ tutaj rysunek - schemat blokowy]

 

ślicznie

schemacik blokowy - dość mocno rozbudowanej instalacji

i patrząc na elementy to niestety dosyć drogi, choćby sama żelówka 120Ah

 

a' propos żelówek

- wygodne, niestety drogawe przy większych pojemnościach

- powinny być ładowane odpowiednim prostownikiem

charakterystyka ładowania jest trochę inna niż dla aku kwasowych.

- należy uważać na tzw. głębokie rozładowanie - na zamieszczonym schemacie nie widzę bloku, który by odpowiadał za "pilnowanie" rozładowania.

 

trochę podobnie robię lecz bez przetwornicy, 2-aku też chyba nie żelówka tylko kwasowy

ładowany w trasie z auta i ledowe oświetlenie, a może mała żelówka i mały solar, czas pokaże niebawem

czemu tak - bo lubię się włóczyć po różnych za...piach gdzie nie ma ani 230v ani nie ma możliwości ładowania z auta bo nie lubię jak mi nad jeziorkiem silnik warczy :-)

 

=========================================================

 

a'propos podawania masy

 

poprzez hak

nie najlepsze rozwiązanie, trochę brudu na kuli i masy nie ma

okładzinki stabilizatora alko czy westfalii to też nie są przewodniki

 

poprzez ramę przyczepy

nie widzę przeciwskazań, ale masa z auta najpierw poprzez wtyk/gniazdo a dopiero później kabelkiem na ramę przyczepy, i dalej z ramy gdzie trzeba np. na światła, zakonserwować złącza z ramą inaczej z czasem trochę skorodują i będzie biednie

 

od tego typu połaczeń odchodzono już nawet w prehistorycznych przyczepach jak moja, masę podając przewodem wszędzie, tu uwaga dobrze gdy masowy przewód będzie o większym przekroju bo plusik sobie leci podzielony paroma kabelkami a masowy zwykle bywa wspólny.

 

 

=========================================================

Ja celowo zamieszczam niżej najprostszy schemat aby na jego podstawie dalej uściślać temat poruszony przez gfizyk'a

 

gfizyk zauważ prosze iż na zał. schemacie samochód i przyczepa to dwa oddzielne i nie połaczone ze sobą obwody , jedynie masa jest wspólna

 

na rys. linie ciągłe instalacja istniejąca poprzez gn. 7pin, przerywana to podłączenia o które pytałeś, czerwono +, niebiesko masa

post-122681-imported-b9d828c0-7c2c-4268-89c0-b00c7bdc3101_thumb.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się zastanawiam nad tym , aby w holowniku ładować dwa aku , a do przyczepy doprowadzić prąd .

Straty zerowe , a przyczepowe odbiorniki poza lodówką 12V to pikuś.

 

i to jest wcale ciekawy pomysł, sam też się zastanawiałem nad takim rozwiązaniem

ale

wykluczając duże pobory prądu na przyczepie pozostaje dalej ten sam problem

urządzenia odłączającego 2-gi aku podczas rozruchu, no chyba że jest miejsce obok pierwszego to wtedy kawał fest kabla i po sprawie a w dodatku w zimie mamy np. 2*50Ah co nieraz by się przydało :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy podpinaniu drugiego akumulatora tak jak opisał Smok Wawelski

- instalacja musi zostać sprawdzona pod względem upłyności prądu i przebicia najprościej podłączyć akumulator samochodu i przed podłączeniem akumulatora przyczepy sprawdzić czy na przewodach przyłączeniowych nie ma napięcie. Jeśli będzie ponad jeden volt to popłynie prąd z akumulatora przyczepy.

 

Można podłączyć też plusy i minusy razem i ładować akumulator ale wówczas:

- akumulatory powinny być takiej samej pojemności

- powinny mieć zbliżony stopień zużycia

- przekaźnik odpinający akumulator przyczepy przy rozruchu auta

- dodatkowe zabezpieczenia przeciw zwarciowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- akumulatory powinny być takiej samej pojemności

- powinny mieć zbliżony stopień zużycia

 

Bardzo słuszna uwaga,

powiedziałbym że zbliżona pojemność wystarczy

i zbliżony stopień zużycia - tak najrówniej będą się ładować bez urz. pośredniczących

smocza skleroza cóż jedyne choć marne wytłumaczenie to późna godzina :-))

 

dodatkowe zabezpieczenia przeciw zwarciowe

to jeszcze ważniejsze, uważałem za oczywiste, fakt TO powinno zostać powiedziane dużymi literami

 

jejku jak to dumnie brzmi "zabezpieczenia przeciw zwarciowe"

bezpiecznik, bezpiecznik :-)

taka ot luźna dygresja, żart nocną porą :-)

oczywiście przytoczona przez Ciebie nazwa - jest to w pełni fachowe nazewnictwo

 

Jeszcze jedna chyba niegłupia rzecz mi się nasunęła pod kątem aku w przyczepie pamiętacie może odłączniki

akumulatorów, takie fest pakieciaki (wyłączniki pakietowe) z wajchą np. w Żuczkach i Nyskach pod siedzeniem były.

Bezpiecznik bezpiecznikiem ale jak tak druta odłączyć to człek spokojniej śpi :-) jak np. gdzieś kiedyś na dłużej budę się zostawia, a poza tym strasznie wygodne toto ustrojstwo było jak coś w instalacji przyszło grzebnąć, klemy nie trzeba było zrzucać.

 

szantymen .....

....hmmmmm a nie wybierasz się czasem, fajne granie od 25-02- w Smoczogrodzie, w Rotundzie startuje :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam trochę daleko, szkoda :niewiem:

 

Budke zapiąć, i wywijać na weekend

jak campingu nie znajdziesz dawaj do mnie na powórko, śniegu trochę stopniało zmieści się druga :-)

 

Do niedzieli będzie grane - tu masz program nie wiem jak jest z biletami do jutra włącznie mocno mnie tyra w pracy, może na weekend się wybiorę jak jeszcze bilety będą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.