Skocz do zawartości

Rozbudowa instalacji 12V o zasilanie z panelu fotowoltaicznego


Rekomendowane odpowiedzi

Tylko nie wiem czy są złącza andersona hermetyczne - po złączeniu już, bo osobno to tak. Ja bym szukał połączenia skręcanego - coś jak ale wtyczka 13 pin, aby w czasie jazdy w deszczu nie było bum w skrzynce bezpieczników. Gdzieś wiedziałem takie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 164
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

U mnie jeśli zdecyduje się na rozwiązanie z zasilaniem z auta (na razie najbliżej mi do niego) to będzie położenie tych grubych kabli między akumulatorem auta a okolicą haka. Na pewno zdecydowanie prościej byłoby gdyby akumulator ten był w bagażniku a nie tak jak jest faktycznie czyli pod maską. Bo tu trzeba będzie jakoś znaleźć kompromis między grubością kabla a możliwościami jego przepchnięcia do tyłu auta:hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O bum z bezpiecznika raczej bym się nie obawiał, zbyt niskie napięcie. Są wersje Andersona w obudowach bardziej odpornych na wilgoć. Trzeba szukać.

Ja planuję od tej instalacji wypinać bezpiecznik z okolicy aku. samochodowego w czasie gdy nie będę ciągnął przyczepy.

Zaciśnięcie końcówek kabla 10mm2 zrobili mi dzisiaj w pobliskim sklepie elektrycznym bo nie posiadam tak wielkiej zaciskarki.

Na razie tylko jedno złącze, to przy haku. Będę przeprowadzał przewody od haka do akumulatora. Po tej operacji znów odwiedziny w sklepie elekt. do zaciśnięcia oczek na śruby, te przy aku. auta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, cezarypl napisał(a):

O bum z bezpiecznika raczej bym się nie obawiał, zbyt niskie napięcie.

Tu nie chodzi o napięcie a o natężenie...

50A to już pomału spawać można...

A z akumulatora auta może popłynąć tam i 500 przy zwarciu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, masz rację, z metalicznym połączeniem, ale woda? Zagotuje się, wyparuje i będzie sucho:)

Nie raz, po deszczu rozłączałem przyczepę (towarową) i było bardzo mokro w gnieździe elektr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, eastnomad napisał(a):

Bo tu trzeba będzie jakoś znaleźć kompromis między grubością kabla a możliwościami jego przepchnięcia do tyłu auta:hmm:

Trzeba sprawdzić czy z tyłu auta nie ma jakiejś skrzynki rozdzielczej, która jest połączona bezpośrednio z aku. Często tak jest. Wtedy jest mniej ciągnięcia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, Bercik77 napisał(a):

Trzeba sprawdzić czy z tyłu auta nie ma jakiejś skrzynki rozdzielczej, która jest połączona bezpośrednio z aku. Często tak jest. Wtedy jest mniej ciągnięcia. 

Dzięki, sprawdzę :). Gdyby faktycznie było to byłoby prościej zdecydowanie. Tylko wtedy pozostaje pytanie jakiej grubości kable idą tam wtedy między taka skrzynką a akumulatorem, bo nie mam przekonania, że będą one aż tak grube:hmm:. To byłoby do weryfikacji.

W weekend będę montował rejestrator  z kamerą również na tył i trochę rozbierania plastików mnie czeka więc może uda mi się to zweryfikować ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A rozkmnialeiscie Wtyczki/gniazda do ładowania samochodów elektrycznych? One teoretycznie muszą być wodoszczelne i przenosić duże prądy. (Ale nigdy się tematyką nie interesowałem, więc wrzucam tylko jako temat do zgłębienia)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, cezarypl napisał(a):

Nie raz, po deszczu rozłączałem przyczepę (towarową) i było bardzo mokro w gnieździe elektr.

Ale w gnieździe przyczepowym masz powiedzmy 10 max 12/15A, a nie 50 lub więcej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy w takiej szafie mogę zamknąć victrona 100/30? Nie będzie mu zbyt gorąco? Teraz mam Epever 20A na ścianie ale idzie na handel.

IMG20240515173143.jpg

IMG20240515173406.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, eastnomad napisał(a):

To chyba nie jest hermetyczna - na zdj3 brak uszczelniaczy na kabel

prędzej cos takiego

https://allegro.pl/oferta/gniazdo-wtyczka-nato-wysoko-pradowe-2-pin-10462575111?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_content=ps&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_workshop_car-acc-chem_pla_pmax_ps&ev_campaign_id=20986706548&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwupGyBhBBEiwA0UcqaDC_mro_jYB9-_D2TcrUIR9j9iVlWtiTaF3TV_Vh1azOd_-MeRI9XRoC-xsQAvD_BwE

lub w tym stylu

https://allegro.pl/oferta/wodoodporne-4-pin-zlacze-gniazdo-wtykowe-lotnicze-kabel-zlacze-liniowe-45a-14934015985?fromVariant=14933662665

https://allegro.pl/oferta/gniazdo-elektryczne-komplet-wtyczka-gniazdo-3-pin-11816593340?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_vehicle-parts_moto-acc_pla_pmax&ev_campaign_id=20976694995&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwupGyBhBBEiwA0UcqaEFsPNxG2WUkeikKLfnWhaAmgtaCUZx9m0LABshp4-6MLb8_7mFaiRoCIF0QAvD_BwE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Złącze lotnicze, i tu sprzedawca podał jego parametry.

Pozostali nie zająknęli o prądach mogących płynąć przez ich złącza.

Kable mocowane na śrubki. Moim zdaniem powinny być zaprasowywane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie kolejny update. Odpytałem Kapitana o te dwa rozważane przeze mnie rozwiązania (ładowanie z auta (preferowane) vs fotowoltaika) i tu generalnie pomysł z ładowaniem akumulatora hotelowego przez ładowarkę DC-DC Victron 50A zostało uznane za dobre ale za problem uznane auto, którego "alternator będzie dawał za niskie napięcie. A wszystkie próby podbijania napięcia za pomocą ładowarek dct mogą skutkować ucinaniem natężenia przez akumulator".

Sugestia była, że można by to próbować obejść poprzez oddanie auta do elektryka, który wiedziałby zakładam "jak ten prąd podkradać z różnych miejsc" ale to byłyby kolejne dodatkowe koszty i pytanie czy warto :hmm:, bo coś mi się zaczyna wydawać że niestety nie :(. Będę i tak niedługo z wizytą w ASO więc jeszcze przy okazji ich odpytam żeby zebrać większą wiedzę czy jest to możliwe według nich i ile by to kosztowało.

Kapitan skłaniał się dla mojego przypadku za wybraniem opcji fotowoltaiki, która będzie rozwiązaniem tańszym i prostszym w instalacji.

Także im dalej w las tym więcej drzew ale gdzieś tam światełko z polany zaczyna się już przebijać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.