Skocz do zawartości

Rozbudowa instalacji 12V o zasilanie z panelu fotowoltaicznego


Rekomendowane odpowiedzi

50 minut temu, Tomiy napisał(a):

Zdaje się, że mowili tez o lifepo4, ale jeśli jest jak mówisz i kwasiaka max 50% rozładowujesz i do naładowania jest potrzebny panel 200Wp to lad lifepo4 trzeba 400W, bo ten można doić do 0

Mylisz pojęcia...

Kwasowy (czy to klasyczny, czy AGM, czy żel) powinien po pracy być jaknajszybciej naładowany, ale prądem nie większym niż...w przybliżeniu najczęściej się uznaje że 100Ah 10A itd...

Klasyczny akumulator najczęściej jest 100Ah czyli mając panel 200W daje nam około 14,3A przy sprawności 100% - rzadko panel uzyskuje powyżej 70% mocy i tak mamy 10A...

 

Natomiast przy LiFePO4 100A prąd ładowania może być 30, 50 a nawet i 80A (w zależności od akumulatora) bez żadnych problemów...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 164
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Godzinę temu, Łza Włóczynutka napisał(a):
2 godziny temu, Tomiy napisał(a):

Dla kamperów powyżej 2018 r jest problem z podkradaniem prądu. Nawet jak pobierasz z aku to sterownik rozpoznaje to i wywala "udaj się do serwisu".

Wydaje mi się to nieprawdą:

Wszystko zależy... od auta, konfiguracji, wykonania instalacji itd.

Ale też są czasem z tym problemy...ale więcej nie piszę bo znowu będzie że demonizuje nowe auta... ;)

Nawet mój 10letni dostawczak potrafił zgłosić błąd - jak na jakiś czas była podpięta "większa" przetwornica...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Misio napisał(a):

Teraz alternatory mają znamionowy prąd na poziomie 150-180A i z takiego pobór na poziomie 50A to nie klopot.

8 godzin temu, Misio napisał(a):

Oczywiście sztuczna inteligencja w aucie może pokrzyżować wiele planów...

 

Rozpoznam temat bo jeśli miałbym iść w zasilanie z auta to faktycznie od tego trzeba wyjść. 

7 godzin temu, cezarypl napisał(a):

Jeśli w przyczepie jest ogrzewanie nadmuchowe, to można dołożyć wąż, jak z odkurzacza do któregoś z gniazd nadmuchu, a resztę zaślepić.

Jest to jakiś pomysł ale potraktuje go jednak jako ostateczność choć finansowo napewno byłby najtańszy ;).

7 godzin temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

Wydaje mi się to nieprawdą: raczej wina źle dobranych modułów. Duża część ludzi szukając oszczędności próbuje stosować rozwiązania kompletnie się nie nadające do danego typu auta, tylko dlatego, że są tańsze.

Dlatego ja jeśli wybiorę już którąś z wersji to chciałbym zrobić porządnie na sprawdzonych komponentach bo początkowy zysk może potem wygenerować duże koszty a nawet uszkodzenie elektryki w aucie czego zdecydowanie bym nie chciał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.05.2024 o 20:38, eastnomad napisał(a):

Z racji krystalizujących się pomału planów na najbliższe wakacje i również te przyszłe w krajach gdzie niekoniecznie klimatyzacja będzie niezbędna zacząłem rozważać obniżenie kosztów (to też długoterminowo) postojów/noclegów. Na razie w formie rozważenia kosztów zakupu i montażu dobrej jakości instalacji fotowoltaicznej a jeśli już uda się określić komponenty to decyzji czy w to idziemy.

Na start nadmienię, że aktualnie posiadamy już instalację bazującą na akumulatorze LifePo4 100Ah, która podczas postoju umożliwia nam na korzystanie z instalacji 12V w całej przyczepie (oświetlenie, pompki, wentylator ogrzewania, czy gniazda USB) bez konieczności korzystania z 230V. Teraz jedyne co biorę pod rozwagę to czy zostać przy tym co jest i co 4-5 dni wykupować dodatkowo prąd aby uzupełnić ubytek czy dodać do tego instalację fotowoltaiczną by takiej konieczności nie było? 

Jeśli chodzi o nasze zapotrzebowanie na prąd (2+1) to jest ono raczej nieduże. Trochę światła wieczorem, pompki żeby woda płynęła, ładowanie telefonów, tabletu, wentylator ogrzewania jeśli w nocy byłoby chłodno, to najważniejsze. Laptop gdybym nawet potrzebował to mogę ładować w aucie ale generalnie na wakacjach nie jest to rzecz "must have" u nas. Gdyby było nieco więcej prądu to żona z pewnością ucieszyłaby się z suszarki choćby takiej 500W na 10-15min dziennie. Pozostałe czyli lodówka, bojler, ogrzewanie, woda czy kawa z kawiarki to ogarniemy z gazu. Klimatyzacji używać w tych miejscach nie planuję bo nie spodziewam się upałów jak na południu Europy ;) 

 

 

 

 

Ja u siebie wstawiłem na dach ten zestaw:

https://suntrack.pl/zestawy-do-kampera/2554-panel-do-kampera-mppt.html

Mam aku 115Ah na razie kwasiak, ale planowo do zmiany.

Teraz w majówkę 5 dni bez zewnętrznego zasilania i nie miałem braku prądu. Widzę że ja mam takie samo zapotrzebowanie na prąd jak Ty, ale bez suszarki.

Obecnie jestem zadowolony z tego zestawu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie o ile auto na to pozwoli i będzie współdziałało pójdę raczej w ładowanie akumulatora z auta za pomocą tej ładowarki DC-DC Victron Energy 12V/12V 50A BT. Jest to dość droga zabawka ale z tego co już udało mi się dowiedzieć w porównaniu chociażby do wersji 30A dużo mniejsza i grzeje się też nieporównywalnie mniej. Dodatkowo te 50A to jest maksymalne ładowanie a za pośrednictwem aplikacji można nim sterować dowolnie i obniżać według możliwości auta czy akumulatora hotelowego z przyczepy.

Do tego pójdzie ta przetwornica Victron Fenix 12V/230V 1000W BT lub AZO IPS-2000S 12V/230V 1100W/2000W (tu rozważam ją bo podobno w razie awarii serwis AZO działa naprawdę sprawnie).

Wiem, wychodzi to drożej niż fotowoltaika ale chyba faktycznie w moim przypadku sprawdziłoby się lepiej.

Jeszcze w kwestii akumulatora, na chwilę obecną ze względu na koszty całościowe zostanę z moim lifepo4 100Ah ale z czasem (może kolejny rok, wyjazd to zweryfikuje) zrobiłbym upgrade i zastąpił go lifepo4 200Ah.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To do przyczepy?
W przypadku prądów 50A musisz w jakiś sposob rozwiązać połączenie przyczepy z autem odpowiednio grubymi przewodami i adekwatnym gniazdem/wtykiem. Przy 50A i sporej odległości między alternatorem a akumulatorem w przyczepie, to już będą przewody grubości palca;

@rtwppk ogarniał podobny temat, ale nie pamiętam szczegółów ile A miał tam przewidziane. Ma w swoim wątku opisane

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

To do przyczepy?

Tak do przyczepy.

1 godzinę temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

W przypadku prądów 50A musisz w jakiś sposob rozwiązać połączenie przyczepy z autem odpowiednio grubymi przewodami i adekwatnym gniazdem/wtykiem.

To wiem dlatego w planie byłby osobny obwód dwużyłowy od akumulatora auta w okolice haka i tam wtyk (tu pytanie jaki sprawdziłby się najlepiej?) a potem dalej wtyk po stronie przyczepy i znowu oddzielny kabel dwużyłowy do ładowarki DC-DC.

1 godzinę temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

Przy 50A i sporej odległości między alternatorem a akumulatorem w przyczepie, to już będą przewody grubości palca;

Mam tego świadomość i tu już wspominaliśmy o przekrojach 16mm2 lub 25mm2 ale jeszcze musiałbym to zweryfikować dokładnie dla tej długości ok.9-9,5 metra.

Odnośnie samego ładowania prądem 50A. To wcale nie musiałby być aż tak dużo prąd, bo tak jak już pisałem ładowarkę DC-DC można w pełni konfigurować również w zakresie prądu pobieranego z akumulatora jak i tego jakim byłoby ładowany akumulator hotelowy, więc równie dobrze można to zmniejszyć do 30A-20A-10A natomiast sama ładowarka 50A jest mocno poprawiona (mniejszy rozmiar, zdecydowanie mniejsze grzanie się jej) względem wersji 30A.

Dzięki za informację, że @rtwppk coś podobnego przerabiał. Zapoznam się z jego wątkiem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja będę ładował aku hotelowe w przyczepie DC/DC 18A

Zaprasowałem przewód 10mm2 na złączu Andersona 50A

Z Chin płynie ślepa wtyczka, która zabezpieczy złącze w okolicy haka przed błotem, a przy kablu przyczepki będzie równie rączka (cięgno) i taka sama ślepa wtyczka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, cezarypl napisał(a):

Zaprasowałem przewód 10mm2 na złączu Andersona 50A

Rozumiem, że ciągnąłeś te dwie żyły bezpośrednio z akumulatora?

Godzinę temu, cezarypl napisał(a):

Z Chin płynie ślepa wtyczka, która zabezpieczy złącze w okolicy haka przed błotem, a przy kablu przyczepki będzie równie rączka (cięgno) i taka sama ślepa wtyczka.

Możesz dać link jak wyglądają te wtyki, które planujesz użyć na połączeniu auto-przyczepa ?

może to coś takiego? 
https://www.tme.eu/pl/details/3-6054p2-bk/zlacza-dc/anderson-power-products/?brutto=1&currency=PLN&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwl4yyBhAgEiwADSEjeIDJw-uPWMiKjqq7X02sWLjmx4rNhpq9xhM8Eq-wokZKZA_5TTffoBoCPVkQAvD_BwE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, eastnomad napisał(a):

tu już wspominaliśmy o przekrojach 16mm2 lub 25mm2

Przy 50A i tej odległości to myślę że już nawet 35mm2 nie będzie "szaleństwem"...

Szkoda ograniczać te Ampery jak jest taka możliwość - oczywiście fajnie mieć możliwość zmniejszenia gdy nie potrzeba tych 50A ale...jednak fajnie mieć tą możliwość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Misio napisał(a):

Przy 50A i tej odległości to myślę że już nawet 35mm2 nie będzie "szaleństwem"...

 

Będę miał to na uwadze. Dzięki. 
Teraz muszę ustalić tylko czy będzie to kompatybilne z autem. Na razie jak odpytałem kapitana o komponenty i te dwie wersje to w odpowiedzi otrzymałem info żeby jednak iść w stronę solara bo połączenia w aucie to sam nie ogarnę. Zapytam jeszcze dlaczego tak uważa bo jakoś nie wydaje mi się to być niemożliwym :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Link do zaślepek i rączki wrzucę jutro, bo to syn mi kupił, a samego Andersona kupiłem allegro.

W złączu Andersona z symbolem 50A można zaprasować miedzianą linkę max 10mm2

 

image.thumb.png.c6b4d125d27ad881ce119667b9784112.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, cezarypl napisał(a):

W złączu Andersona z symbolem 50A można zaprasować miedzianą linkę max 10mm2

Te 10mm2 to u mnie byłoby niestety za mało więc sprawdzę czy złącze to ma możliwość zapracowania linki o większej grubości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, cezarypl napisał(a):

Tych złączy jest wiele wielkości, znajdziesz w szukajce

Tak, już zdarzyłem to sprawdzić, ale dzięki ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.