Skocz do zawartości

Śruby do kół - czymś je smarować czy nie


Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, Maras napisał(a):

Jak przyczepa to stalowe felgi 90 Nm , aluminiowe 120Nm 

Ale zawsze warto zerknąć do instrukcji przyczepy/samochodu .

Na moje oko trochę mało. Bierz pod uwagę, że w przyczepie jest trochę większe obciążenie koła jak w samochodzie. Oczywiście zależy to głównie od rozmiaru i materiału samych śrub, ale cały czas uśredniamy. Ja bym dał u siebie 130-140 Nm (stal). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 52
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

7 minut temu, Maras napisał(a):

Ale zawsze warto zerknąć do instrukcji przyczepy/samochodu .

Widzisz - przejrzałem całą instrukcję Knausa grubości 5 cm - dowiedziałem się z niej dużo - żeby kota nie suszyć w mikrofalówce  ;), jak oddawać stare rzeczy na złom zgodnie z utylizacją, uczulili mnie, żeby prąd podłączać z suchymi rękoma, ale takiego drobiazgu, jak wartość dokręcenia śrub kół nie znalazłem...

Stąd pytanie - a za odp. dziękuję

Pzdr

Włodek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, BuryKocur napisał(a):

Widzisz - przejrzałem całą instrukcję Knausa grubości 5 cm - dowiedziałem się z niej dużo - żeby kota nie suszyć w mikrofalówce  ;), jak oddawać stare rzeczy na złom zgodnie z utylizacją, uczulili mnie, żeby prąd podłączać z suchymi rękoma, ale takiego drobiazgu, jak wartość dokręcenia śrub kół nie znalazłem...

Stąd pytanie - a za odp. dziękuję

Pzdr

Włodek

Może instrukcja samej osi by coś powiedziała...

Bym sprawdził w mojej instrukcji Hobby (mam podobnej wielkości i wagi), ale mam na razie ograniczone możliwości ruchowe na grzebanie w szafie. 

Tutaj bardziej w ranach ciekawostki, standardowe momenty dokręcania na sucho, bazując na wytrzymałości śrub. Dokręcenia do 70% granicy sprężystości, czyli potocznie mówiąc 70% do przeciągnięcia. 

 

Screenshot_20240217_113554_Word.jpg

Edytowane przez Piotrekm13 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Maras napisał(a):

Te 90Nm wydaje się bardzo mało, nawet mniej jak w przeciętnym samochodzie, ale skoro producent osi tak deklaruje...

Ciekawe jakie tam gwinty mamy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Piotrekm13 napisał(a):

Ciekawe jakie tam gwinty mamy...

Jeżeli pytasz się Piotr o średnicę to u mnie 12 mm.

Wł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, BuryKocur napisał(a):

Jeżeli pytasz się Piotr o średnicę to u mnie 12 mm.

Wł.

Czyli nieduże, patrząc w moją tabelkę z wartościami, i zakładając niezbyt twardy materiał śrub to może rzeczywiście te 90Nm by było właściwe...

Cały czas jednak intuicyjnie wydaje mi się to mało. Zresztą sam zobaczysz jak będziesz kręcił kluczem. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mieliśmy na forum jakiś wątek o zerwanym gwincie w bębnie nowej przyczepy. 

O ile samej śruby bym się nie obawiał ,szybciej klęknie gwint w bębnie. A też miałem taki bęben w rękach kupę lat temu tyle tylko ,że trudno jednoznacznie stwierdzić co było przyczyną .

To 90 Nm o których rozmawiamy  to dane z instrukcji. Ale przyznam szczerze ,że śruby dokręcam ręcznie na "wyczucie" :) Jak nie zapomnę to może kiedyś sprawdzę ile tak naprawdę mam tych niutonów w łapach  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Maras napisał(a):

O ile samej śruby bym się nie obawiał ,szybciej klęknie gwint w bębnie. A też miałem taki bęben w rękach kupę lat temu tyle tylko ,że trudno jednoznacznie stwierdzić co było przyczyną .

Teoretycznie, jeśli gwint jest prawidłowo nacięty, niewyrobiony i nieuszkodzony, to powinna się urwać śruba. Zerwanie gwintu wynika najczęściej z krzywego wkręcania, dlatego pierwsze kilka zwojów zawsze ręcznie, a dopiero potem możemy brać pneumatyk, grzechotkę itp. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniżej instrukcja wymiany kół dość dużego producenta samochodów -tłumaczenie Wójek Google ?

Screenshot_20240217_122125_Chrome.thumb.jpg.d4141a8e7afcb3ef3640329c336bafa7.jpgScreenshot_20240217_122210_Chrome.thumb.jpg.04af12ba752783c91724fbf6cfdcce78.jpgScreenshot_20240217_122220_Chrome.thumb.jpg.87f52f5cc011005d7cb515e72b4e03eb.jpgScreenshot_20240217_122232_Chrome.thumb.jpg.1aa136d713031876fe4d1ea42af2e659.jpgScreenshot_20240217_122239_Chrome.thumb.jpg.2cebba765254281893ad1c2407114929.jpg

 

Screenshot_20240217_122239_Chrome.jpg

 

 

 

 

 

Edytowane przez Bercik77 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam ten ciekawy wątek i wtrącę swoje trzy grosze. 

Otóż ja zawsze do śrub/nakrętek felg stosuję w niewielkiej ilości smar ceramiczny (konkretnie Pulsar).  Zazwyczaj dokręcam k.dynamometrycznym, z momentem dla danego pojazdu. Pomimo to, czasem odkręcić nie jest łatwo. Również nigdy nie zdarzyło mi się, aby śruby czy nakrętki koła, poluzowały się w trakcie jazdy.

Natomiast wcześniej, kiedy nie używałem smaru, pomimo dokręcania "dynamometrem", miałem dwa przypadki - zerwania śruby i szpilki przy odkręcaniu. W pierwszym przypadku, było to na trasie, 150km od domu, po przebiciu opony. I ten dystans musiałem pokonać na kole o trzech śrubach.  Od tej pory zawsze stosuję w/w smar. [ Kosztów wymiany piasty/bębnów/tarcz w przypadku zerwania śruby/szpilki, nawet nie uwzględniam. ]

Pozdrowienia!

EDIT: PS. śruby kół przy odkręcaniu sprawdzam - jeśli są w złym stanie - wymieniam (gorzej jest ze szpilkami w piastach, których nie da się wymienić bez niej - trzeba dbać i zabezpieczać przed korozją).

Edytowane przez PanSamochodzik (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Maras napisał(a):

To 90 Nm o których rozmawiamy  to dane z instrukcji. Ale przyznam szczerze ,że śruby dokręcam ręcznie na "wyczucie" :) Jak nie zapomnę to może kiedyś sprawdzę ile tak naprawdę mam tych niutonów w łapach  

Jeśli nie robiłeś tego wcześniej kluczem dynamometrycznym, to będziesz zaskoczony, że to koło może się trzymać przy tak lekkim dokręceniu śrub. ?

Oczywiście długość ramienia klucza trochę oszukuje, ale i tak to nie jest zbyt dużo.

Używając krzyżaka od razu na dzień dobry dowalamy więcej, bo używamy dwóch rąk a to już dużo momentu daje na plus. 

 

Edytowane przez Piotrekm13 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Piotrekm13 napisał(a):

Teraz moje pytanie - jak odkręcić takie coś w trasie i za pomocą fabrycznego klucza?

W autach najczęściej mam około 1m rurę i często gdzieś komuś pomagałem w trasie...

Teleskopowych kluczy jakoś ja nie lubię...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Piotrekm13 napisał(a):

Teraz moje pytanie - jak odkręcić takie coś w trasie i za pomocą fabrycznego klucza? Już kiedyś jechałem ponad kilometr do wulkanizacji na kapciu z podobnym przypadkiem. 

Fabrycznego klucza czyli takiego dołączonego do samochodu jako zestaw do wymiany kół ?  Taki klucz ja zostawiam w domu  - najlepiej wygląda na półeczce :) Choć kiedyś, mając lepszy klucz, też nie dałem rady :/ Pomógł dopiero inny kierowca z rurą, jak kol. Misio pisze.  Ale odkąd stosuje "ceramik" (na czystą śrubę oczywiście), zawsze odkręcam.

Edytowane przez PanSamochodzik (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.