Skocz do zawartości

Zasilanie lodówki 12V - spadek napięcia


jacek00

Rekomendowane odpowiedzi

1 godzinę temu, Marecky napisał(a):

witam ponownie.

Byłem wczoraj w serwisie gdzie kupowałem przyczepę i panowie stwierdzili wadę fabryczna. prawdopodobnie jest źle przyspawany cały mechanizm z kołem podporowym i dlatego nie trzyma pionu u mnie i opada. maja napisać do Adrii co dalej, ale wstępnie myślimy że zostanie wymienione na nowy zaczep-hamulec najazdowy-koło podporowe ponieważ jest to w całości i nie występuje w katalogu jako osobne elementy. czas pokaże jak wyjdzie. podczas rocznego przeglądu serwisowego stwierdzono także ze nie działa lodówka na 12V. do lodówki dochodzi 8.56-8.66V - co to może być???

 

 

Zapomnij o ładowaniu takiej wielkiej lodówki z auta. Na fabrycznych przewodach i tak będzie lipa. Zamontuj reduktor z możliwością jazdy na gazie i w ten sposób jeździj. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 64
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

29 minut temu, jacek00 napisał(a):

Zapomnij o ładowaniu takiej wielkiej lodówki z auta. Na fabrycznych przewodach i tak będzie lipa. Zamontuj reduktor z możliwością jazdy na gazie i w ten sposób jeździj. 

jakoś nie mam zaufania do tych reduktorów i jazdy z włączonym gazem. po prostu boje się ze gdzieś płomień pójdzie i z dymem poleci przyczepka (a szkoda by było).

Edytowane przez Marecky (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak niskie napięcie na lodówce zapewniają dużo za małe przekroje przewodów. Aby osiągnąć  odpowiedni poziom  zasilania (powyżej 14 V) lodówki z alternatora w czasie jazdy należy pociągnąć przez samochód  aż do lodówki przewody o przekroju 6 mm2. U mnie taka instalacja sprawdza się od 10 lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Marecky napisał(a):

z dymem poleci przyczepka

Przy takich spadkach napiecia to z dymem to poleci jak będzie na 12v. Mono/duocontrol z CS załatwią sprawę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, Marecky napisał(a):

jakoś nie mam zaufania do tych reduktorów i jazdy z włączonym gazem. po prostu boje się ze gdzieś płomień pójdzie i z dymem poleci przyczepka (a szkoda by było).

Heh, zupełnie nie ma się czego obawiać. U mnie wszystko jest fabrycznie dostosowane do jazdy na gazie. Knaus nawet nie podłącza lodówki aby z nią jeździć na 12V i argumentuje to tym, że współczesne instalacje fabryczne w autach są niewydolne. I coś w tym jest, patrz na mój przypadek z Renault, który opisałem poniżej.

A co do zabezpieczeń to:

  • Reduktor do jazdy na gazie ma crashsensor, który w momencie kolizji czy wypadku blokuje odcina gaz.
  • Wąż wysokiego ciśnienia ma zabezpieczenie SBS przed wypływem gazu SBS
  • Lodówka jest dostosowana do jazdy na gazie i zabezpieczona. Jak Ci zgaśnie płomień to lodówka odcina dopływ gazu. Ponowne odpalenie lodówki następuje po ok. 15 minutach (zakładam, że masz lodówkę Thetford).
12 minut temu, ed napisał(a):

Tak niskie napięcie na lodówce zapewniają dużo za małe przekroje przewodów. Aby osiągnąć  odpowiedni poziom  zasilania (powyżej 14 V) lodówki z alternatora w czasie jazdy należy pociągnąć przez samochód  aż do lodówki przewody o przekroju 6 mm2. U mnie taka instalacja sprawdza się od 10 lat.

Nierealne aby fabrycznie auto miało takie przewody. U mnie w Renault na oryginalnej wiązce miałem takie problemy, że lodówka (duża 140l Thetford) owszem działała na 12V, ale po dłuższej jeździe samochód odcinał zasilanie po zapłonie chyba z powodu przegrzania się przewodów. Po jeździe całe gniazdo 13 pin było aż ciepłe a nawet gorąće. Efekt był taki, że przestałem używać lodówki na 12V tylko zamontowałem reduktor do jazdy na gazie. Problemy się skończyły, gniazdo 13 pin przestało się nagrzewać. 

Te lodówki Thetforda są po prostu za duże i zwykła instalacja z auta nie daje rady. Pobór prądu przez takiego Therforda to ponad 200W, czyli jakieś 17A.

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do lodówki na 12V. Przewody o odpowiedniej średnicy tak jak napisał Ed. Można się na tym pochylić i zrobić oddzielne zasilanie samej lodówki. Montujemy całkiem inne gniazdo/ wtyczkę,która przewiduje grube przewody i odpowiednie ampery. Miejsce przy haku się znajdzie a przewód  z przyczepy z wtyczką to pikuś. Będzie hulać aż miło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, jacek00 napisał(a):

Nierealne aby fabrycznie auto miało takie przewody. U mnie w Renault na oryginalnej wiązce miałem takie problemy, że lodówka (duża 140l Thetford) owszem działała na 12V, ale po dłuższej jeździe samochód odcinał zasilanie po zapłonie chyba z powodu przegrzania się przewodów. Po jeździe całe gniazdo 13 pin było aż ciepłe a nawet gorąće. Efekt był taki, że przestałem używać lodówki na 12V tylko zamontowałem reduktor do jazdy na gazie. Problemy się skończyły, gniazdo 13 pin przestało się nagrzewać. 

Te lodówki Thetforda są po prostu za duże i zwykła instalacja z auta nie daje rady. Pobór prądu przez takiego Therforda to ponad 200W, czyli jakieś 17A.

Napisałem  wyraźnie o przeciągnięciu nowych przewodów o odpowiednim przekroju - przypomnę    Aby osiągnąć  odpowiedni poziom  zasilania (powyżej 14 V) lodówki z alternatora w czasie jazdy należy pociągnąć przez samochód  aż do lodówki przewody o przekroju 6 mm2. U mnie taka instalacja sprawdza się od 10 lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisałem  wyraźnie o przeciągnięciu nowych przewodów o odpowiednim przekroju - przypomnę    Aby osiągnąć  odpowiedni poziom  zasilania (powyżej 14 V) lodówki z alternatora w czasie jazdy należy pociągnąć przez samochód  aż do lodówki przewody o przekroju 6 mm2. U mnie taka instalacja sprawdza się od 10 lat.
Wiem, że to napisałeś. Tylko, że przy nowym aucie jest problem bo musisz mieć fabryczną instalacje. Nikt nie pociągnie ci w ASO żadnych ekstra kabli. Dlatego pisałem o rozwiązaniu fabrycznym
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, jacek00 napisał(a):

Nikt nie pociągnie ci w ASO żadnych ekstra kabli.

Może to zależy od podejścia ASO. U mnie w cytrynie ciągnęli. Jak się potem okazało, głąby zastosowały przekroje 1,5 mm2, zatem instalacja była bezużyteczna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, Marcin T napisał(a):

Może to zależy od podejścia ASO. U mnie w cytrynie ciągnęli. Jak się potem okazało, głąby zastosowały przekroje 1,5 mm2, zatem instalacja była bezużyteczna.

Nie liczyłbym, że w ASO lub u przeciętnego elektryka, gdzie wiedza na temat tzw. karawaningu jest raczej mizerna (chyba, że trafi się na pasjonata) ktoś będzie sobie zawracał głowę przekrojami przewodów doprowadzanych do gniazda haka. Poleci standardowym 1.5 mm2 lub co najwyżej 2.5 mm2 a to niestety w kontekście ładowania akumulatora podczas jazdy czy szczególnie pracy dużej lodówki na 12V jest delikatnie mówiąc za słabo, biorąc jeszcze pod uwagę długość tych przewodów często przekraczających 10m. Często też jest tak, że zasilanie idzie grubym a masa cienkim co w konsekwencji i tak powoduje bardzo duże spadki napięcia pod obciążeniem. Myślę, że z tego powodu niektórzy producenci przyczep rezygnują z opcji zasilania lodówki poprzez 12v zostawiając 230v lub gaz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, andrzej2304 napisał(a):

Dołączę do dyskusji z pytaniem do osób, które jeżdżą z lodówką na gazie-nie gaśnie wam w czasie jazdy ?

 

W dniu 15.09.2023 o 20:31, Wicius napisał(a):

Jutro po pracy sprawdzę :) 

Dzieki za pomoc

Nie gaśnie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.